Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til treningsøkt!


Mirai

Recommended Posts

Jeg er litt umotivert og vet ikke helt hva jeg skal trene på. Drømmen med Mona er jo å en gang klare å starte klasse 1, men da trengs det trening.

Noen forslag til øvelser jeg kan trene i dag? ;)

Pleier vanligvis å trene på utgangsstilling, sitt og bli/dekk og bli, innkalling, lineføring, stå under marsj, dekk fra holdt, omvendt lokking, kontakt.. Ja, det er vel de øvelsene jeg trener mest når vi bare surrer her hjemme. Så tenkte kanskje noen kunne inspirere litt ;) Takker for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du klikker?

Uansett syns jeg det er ganske morsomt å bare stille meg opp med klikkern i den ene hånden og godbitene i den andre og se hva som skjer... Det hender jeg har bestemt meg for å trene på et eller annet, men så tilbyr Fibi noe jeg får mer lyst til å bygge på og da gjør vi det! Det siste er at jeg klikker henne i slalom (åttetall) gjennom/mellom beina mine. Litt vanskelig med Mona, kanskje ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi klikkertrener, det glemte jeg å si! Burde kanskje være litt flinkere på de kreativitetsøktene, for hun er ikke så flink til å tilby nye ting. Pleier å shape frem for det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren "bli" eller "stopp" i krevende situasjoner. Jeg pleier å ha hunden i utgangsstilling, kommanderer bli, kaster ballen, deretter værsågod, midt på linja mot ballen roper jeg klart og tydelig BLI, hunden skal stoppe opp og vente på videre kommando.

Noen ganger får hun lov til å løpe det siste stykket og hente ballen. Andre ganger får hun beskjed om å komme til meg - da får hun en ny ball kastet andre veien som en belønning for å ha gitt opp den første.

Grunnen til at jeg trener dette er for å kunne stoppe hunden selv om det er noe som trigger et voldsomt jaktinstinkt lenger fremme. F.eks en katt på andre siden av veien etc. Om det virker den dagen jeg VIRKELIG trenger det? Aner ikke, men det er en såpass krevende øvelse som ikke sitter bedre enn 60%, og det er alltid moro å trene på.

Forresten; min hund snapper opp poenget fort, så etter to forsøk løper hun nesten ikke på værsågod fordi hun vet at det kommer et bli like etter. La derfor hunden få løpe helt igjennom annenhver gang. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var smart!

Men kanskje lurt å ha på langlina når man trener dette alene, eller..? Slik at hun ikke får tak i det dersom kommandoen ikke sitter, noe jeg ikke regner med de første gangene.

Blir vel som doggie-zen, dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terrier: Hvordan lærte du dette inn, helt i starfasen? Jeg har lyst å lære min hund dette(veldig praktisk i enkelte situasjoner) men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terrier: Hvordan lærte du dette inn, helt i starfasen? Jeg har lyst å lære min hund dette(veldig praktisk i enkelte situasjoner) men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal starte.

Æhh...ikke spør så vanskelig ;)

Jeg starter med å lære hunden å vente på værsågod:

1. På plass og sitt

2. TYDELIG kommando bliiiii, mens jeg holder båndet løst

3. Kaster ballen (først kort deretter øker jeg avstanden), har øynene på hunden hele tiden (ikke hvor jeg kaster) og gjentar kommandoen hvis nødvendig

4. Ros for at hun sitter stille

5. Vær så god med lys stemme og masse ros mens hun løper

Bli-kommando i fart:

Først punkt 1-5

1. når hunden akkurat har begynt å løpe roper jeg BLI med bestemt stemme for å markere at jeg mener alvor (ikke samme som skjenn)

2. Hunden lystrer ikke, men løper videre: tråkker på langlina sporenstreks og gjentar kommando, MASSE ros allikevel. Deretter løsner jeg grepet på langlina mens hunden fortsatt får beskjed om å bli stående. ROS, be om kontakt; når hunden ser på deg: VÆR SÅ GOD, FLINK HUND! Masse lek. Alternativt etterhvert: be hunden komme tilbake til deg når den ser på deg. Hvis den kommer kaster du en annen ball bakover og forbi deg.

Etterhvert fjerner jeg langlina. De gangene hun ikke lykkes, sier jeg ingenting (overser at hun henter ballen), men begynner forfra og forsøker å være tydeligere.

Usj, det er vanskelig å skrive ned slike treningsøkter når man bare gjør ting uten å tenke så mye over det, men jeg tror jeg har fått med sånn ca hvordan det læres inn.

Ps. Jeg er ikke klikkerklok :rolleyes: , så jeg bruker både lokking (f.eks holder opp ballen hvis jeg vil ha hunden inn til meg istedet for å fly etter den ballen jeg kastet først) og langline som jeg tråkker på, alt ettersom hva som er nødvendig for å tydeliggjøre hundens arbeidsoppgave og hjelpe den til å mestre. ;)

Haha, det hender min hund løper mot ballen og stopper uten at jeg har bedt om det fordi hun TROR jeg kommer til å be henne stoppe halvveis. Det dummeste er at selvom jeg flirer og sier værsågod, så tror hun ikke på meg. Bare blir stående og skjelve av engasjement. Da må jeg overbevise henne om at hun faktisk får lov til å løpe direkte til ballen. Derfor er det lurt å veksle mellom det første trinnet jeg beskrev og det andre, slik at hunden ikke tar sine egne vurderinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt umotivert og vet ikke helt hva jeg skal trene på. Drømmen med Mona er jo å en gang klare å starte klasse 1, men da trengs det trening.

Noen forslag til øvelser jeg kan trene i dag? ;)

Pleier vanligvis å trene på utgangsstilling, sitt og bli/dekk og bli, innkalling, lineføring, stå under marsj, dekk fra holdt, omvendt lokking, kontakt.. Ja, det er vel de øvelsene jeg trener mest når vi bare surrer her hjemme. Så tenkte kanskje noen kunne inspirere litt ;) Takker for alle tips!

Ja husk 80 prosent regelen. Når du har funnet ut hvilket moment, eller del-moment du ønsker å lære hunden din..så konsentrere deg på det og bare det ..i den økten. (Du kan ta andre økter med andre momenter men ikke blande dem) Kjør 5 repetisjoner, sett deg ned og evaluere. Klarte dere fire av de fem? Når dere klarer fire av fem ganger i fire av fem økter er tiden inne til å heve kriteriene.Klarte du det ikke? Senk kriteriene slik at det blir lettere å holde 80 prosenten. Den skal gå som en rød tråd gjennom alt du og hunden trener på. Det er lurt av deg å være så strukturert for du får noe håndfast å måle treningen opp i mot. Det gjør noe med motivasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Du kan som sagt trene på alle klasse 1 øvelsene, og andre øvelser. Men for å få opp kreativiteten og gleden kan du trene inn noen såkalte "partytriks" som du bare lærer inn for morro skyld, og for å få opp kreativiteten. F.eks rulle rundt, sitte bamse, spinn, osv.. Å lære inn sånne triks syns mange er både motiverende og inspirerende til å trene videre på f.eks lydighetsøvelsene. :) Men hvorfor trener du ikke på fritrening hos Martine? Der vil jeg tro du kan få hjelp av andre med ide` er til øvelser og lydighetsøvelser :D Motiverte mennesker er en god ting å ha rundt seg hvis man vil trene motivert.

edit: det Ingar skriver er veldig viktig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på fritreningene av og til (men nå har jeg fotballtrening på mandager også, så jeg må sjonglere litt), problemet er å opprettholde motivasjonen resten av uken når man er hjemme :)

Takk for tips alle sammen!

Er det noen som har noen konkrete øvelser å trene på? Gjerne med forslag til innlæring også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Jeg er på fritreningene av og til (men nå har jeg fotballtrening på mandager også, så jeg må sjonglere litt), problemet er å opprettholde motivasjonen resten av uken når man er hjemme smile.gif

Jammen det er bra! :) Å trene sammen med andre er utrolig verdifullt.

Siden du trener klikker har jeg ikke mange tips om innlæring, men det vet sikkert noen andre på sonen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns det er det er kjempeartig å trene med andre. Det beste er jo å gå kurs reglemessig, en dag i uken gjerne :)

Så jeg skal nok melde meg på klikkerkurset som starter til høsten! Blir litt mer motivert når man får "lekser" og slikt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ja, jeg syns det er det er kjempeartig å trene med andre. Det beste er jo å gå kurs reglemessig, en dag i uken gjerne :)

Så jeg skal nok melde meg på klikkerkurset som starter til høsten! Blir litt mer motivert når man får "lekser" og slikt :D

ja, elsker å gå på kurs selv :P Er så heldig at jeg får gratis kursing av oppdretter, siden hun er instruktør i bruks og Lydighet, og jeg har aussie derfra. :P Det er kjempekjekt!

Men det går jo også ann å gi hverandre hjemmelekser når man trener sammen med andre på f.eks fritreninger. :D Og det er kjempebra å ha noen som kan se hva man gjør feil, for man ser ikke alt selv bestandig. Og loggføring er utrolig kjekt. Har loggføring på eldste hunden, og det er en god hjelp når man skal gå videre med noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på fritreningene av og til (men nå har jeg fotballtrening på mandager også, så jeg må sjonglere litt), problemet er å opprettholde motivasjonen resten av uken når man er hjemme :)

Takk for tips alle sammen!

Er det noen som har noen konkrete øvelser å trene på? Gjerne med forslag til innlæring også!

Som alterantiv til lydighet, går det jo an å trene spor. Gjør du det? Jeg trener også ulike agilitymomenter i skogen, eller med menneskehinder. (Veldig gøy når jeg har med unger. De elsker at bikkja står på ryggen min mens jeg ligger på alle fire og spiser grus! :D ). Kan godt komme med innlæringstips, hvis du ikke allerede trener dette! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør noe helt annet enn det dere vanligvis gjør. Få inn noe nytt, om bare for denne ene treningen. :)

noen tips:

-stikk opp i skogen, få noen til å holde mona mens du gjemmer deg. La Mona finne deg.

-tren enkle AG momenter som stige og små hopp (om foten hennes takler det?)

-lag hodebry oppgaver som gjør at hun må jobbe, og gjerne sammarbeide med deg.

jeg ble supermotivert da jeg bare skulle prøve høydehopp, møne og stige på ask :D var litt fedupp av LP, men ble mer motivert til det også etter å ha gjort noe helt annet et par treninger. Variasjon er jo viktig uansett hva du vil ha hunden til å bli :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IW:

Virker som du har lyst til å gå videre fra "Basis-øvelser". Da vil du før eller senere komme inn på dette med apportering. Så dette er det ingen ulempe å begynne og trene på allerede nå. Alt fra at hunden blir kjent med dette med apportering og at den skal holde apportbukken så lenge du krever det (sittende i utgangsstilling i begynnelsen), til at du kan kaste ut apporten og hunden henter den og setter seg med den i utgangsstilling og ikke slipper den før du gir beskjed om dette. NB! Pass på å ikke kjøpe for stor apportbukk! Altfor mange kjøper for store og uhåndterlige apportbukker i innlæringsfasen. Og kjøp en i tre. Dersom du ønsker tips til trening med apport kan jeg godt gi deg noen tips her i et innlegg.

Andre øvelser du kan trene på er videreføring av de du allerede nevner: Dekk med forstyrrelser (Av ball som kastes forbi, andre hunder o.l.), sitt under marsj, dekk under marsj og stå under innkalling. Ellers er det bare fantasien som setter grenser for andre øvelser. Vær oppfinnsom! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda :) Vi trente eliteøvelser på siste kurset, altså begynte å sette sammen osv.. Så vi begynte litt med apporten. Tror ikke at for stor apportbukk skal være noe problem, hehe. Ulvehunder får vel det meste inn i munnen! Jeg bare spør i butikken tenker jeg.

Prøver å legge inn diverse forstyrrelser på øvelsene, ja :D Men ikke alltid like lett alene. Jeg får alliere meg med broren min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du klikker?

Uansett syns jeg det er ganske morsomt å bare stille meg opp med klikkern i den ene hånden og godbitene i den andre og se hva som skjer... Det hender jeg har bestemt meg for å trene på et eller annet, men så tilbyr Fibi noe jeg får mer lyst til å bygge på og da gjør vi det! Det siste er at jeg klikker henne i slalom (åttetall) gjennom/mellom beina mine. Litt vanskelig med Mona, kanskje :) .

Joa, moro nok det, men for mange blir det jo aldri noen skikkelig ut av dette. Da er det i så fall bare for aktivisering av hunden. For de som har som mål å nå til topps i elite er ikke dette en treningsmetode man kan satse på for å få et godt program.

Men helt fint for de som ikke skal konkurere eller fitn å bruke når man ikke gidder å trene med et veldig spesiellt formål. Jeg synes det blir litt latskap jeg da.... Sitte på rompa eller stå stille å vente på at hunden skal gjøre noe jeg har lyst til.. men, men.... gjør det innimellom jeg og.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, moro nok det, men for mange blir det jo aldri noen skikkelig ut av dette. Da er det i så fall bare for aktivisering av hunden. For de som har som mål å nå til topps i elite er ikke dette en treningsmetode man kan satse på for å få et godt program.

Men helt fint for de som ikke skal konkurere eller fitn å bruke når man ikke gidder å trene med et veldig spesiellt formål. Jeg synes det blir litt latskap jeg da.... Sitte på rompa eller stå stille å vente på at hunden skal gjøre noe jeg har lyst til.. men, men.... gjør det innimellom jeg og.... :D

Selvfølgelig er det aktivisering av hunden! Selvfølgelig kan du bruke klikker som treningsmetode uansett hva du vil bruke hunden til! Klikker er da bare en betinget forsterker som brukes for å time så nøyaktig som mulig. Slik unngår man feilforsterking og hunden slipper å gå så mange omveier for å komme til mål! Dessuten er det som en klok mann sa her inne på en tråd, igrunnen en væremåte!

Nå lurte Julie på om noen hadde noen tips. Å trene litt for moro skyld (derved bygge atferder man kanskje ikke hadde bestemt seg for på forhånd) betyr da ikke at hunden ikke må bruke hodet! Eller treneren for den del. Du må jo ganske kjapt plukke ut noe av det hunden tilbyr og bygge på det. Og forsterke korrekt, slik at det blir noe ut av det! Latskap :) hmfr...

bcAmira: Det er jo ikke meningen man skal gjøre det hver gang, men en gang innimellom for å få opp kreativiteten til hunden :D

Jaaaa :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Joa, moro nok det, men for mange blir det jo aldri noen skikkelig ut av dette. Da er det i så fall bare for aktivisering av hunden. For de som har som mål å nå til topps i elite er ikke dette en treningsmetode man kan satse på for å få et godt program.

Men helt fint for de som ikke skal konkurere eller fitn å bruke når man ikke gidder å trene med et veldig spesiellt formål. Jeg synes det blir litt latskap jeg da.... Sitte på rompa eller stå stille å vente på at hunden skal gjøre noe jeg har lyst til.. men, men.... gjør det innimellom jeg og.... :)

Må bare si jeg egentlig er veldig enig med deg Maren. Men det er lett å gjøre sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke ordentlig klikkertrening å bare stå og ha kreativitetsøkter hver eneste økt :rolleyes: Da trener man jo ikke på noe konkret. Men som sagt, det er for å få opp kreativiteten hos hunden innimellom. Ikke fordi man selv er lat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...