Gå til innhold
Hundesonen.no

Indavl.


Tina

Recommended Posts

Jeg syns det er greit, men da må der være nøye gjennomtenkt og et stykke bak i slekta. Noe nærmere enn fettere/kusiner syns jeg ikke det burde være.

Enig i at nærmere end fætter/kusine er for tæt om man kan sige sådan. Jeg har også en forståelse for de som driver linieavl især i de racer hvor der ikke er mange avlsdyr at tage af.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere ser på kennel Sandcastles i Finland ( www.sandcastlescollies.com - collie korthåret), så er det bestandig en hund som står flere ganger i alle stamtavlene. Synes det er greit, så nært som de gjør det. De er utrolig seriøse og vet hva de driver med. Men man må ha mye kunnskap før man begynner å linjeavle.. Synes jeg da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det ble litt feil i å avle så mye på den hunden.

Men var faktisk en som ikke hadde den hunden i seg.

Sandcastle's Oh'La'La

Tror den hunden også har han i stamtavla.. Er jo bare 3 ledd på stamtavlene.. Synes det er greit at de har avlet så mye på ham, det er jo de mest suksessfulle kortis-linjene i norden :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er litt imot innavlviljeg si,men linjeavl går bra hvis oppdretter vet hva han/hun gjør på når det gjelder hvilke egenskaper de vil ha mere fremhos hundene.

har selv et skrekk eksempel på innavl på en japaner vi hadde tildliger, angret bittert på at vi kjøpte hunden da vi lærte oss å lese stamtavler ordentlig skal aldri gjøre den feilen flere ganger så no har vi peiling på å lese stamtavler, vi vet hva vi skal se etter og ikke minst hvilke oppdrettere vi skal styre unna.¨

har vist den stamtavlen på nett før og folkmente at det var helt ok linjeavl ut i fra hva de kunne lese helt til de så litt bedre etter på både morssiden og farssiden da fikk de sjokk, mildt sagt. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke noe om verken linjeavel eller innavel! [-X [-X

Jeg mener det kun vil tjene rasen å få inn litt "nytt blod". Om det ikke er dødsens vanskelig å finne en annen avelshund, mener jeg man alltid skal velge et dyr som ikke er i slekt med det andre du skal bruke i avel.

Selv styrer jeg unna de som har mye linjeavel bakover i slekta, egentlig kun som demonstrasjon..

Men på den Portugisiske vannhunden er det litt mer godtatt enn på for eks. Golden og slike poppisraser. For Portisene var så og si utrydet for rundt 100 år tilbake, og de avlet på det de hadde. Noe rasen faktisk må lide litt for i dag, i enkelte land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør hva du kan for å redde en rase.. Og er det ikke sånn at innavl i første ledd går bra, altså, du kan for eksempel bruke to søsken eller far/datter en gang, uten problemer, for så å få inn nytt blod? Mener at om det FINNES annet, godt blod, så bruker du selvsagt det (er ikke noe poeng å innavle schäfer eller labbis, liksom), men for å redde/restaurere en rase.. Kan jo isåfall også være et poeng å bruke en hund fra en lignende rase, dens barnebarn vil igjenn være godkjent som ren rase.. eller no! er iallefall sånn på hester..

F.eks Nordlandshesten, som holdt på å dø ut. Der tok de inn en hingst av rasen finsk hest, og brukte på en god nordlandshoppe, for å få nytt blod. (Min NL hest var barnebarn av den finske hingsten, Viri, og han var godkjent som ren raset Nordlandshest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere sagt, er det godt gjennomtenkt av en god oppdretter, syns jeg det er greit.

Kan jo nesten ikke si noe annet med min valp, hun er resultat av fetter/kusine. Men de gjorde det for å redde en utrolig god linje med godt gemytt.

Dessuten for et par år tilbake på ulvehunden, så var det et par hannhunder som var skikkelig gode og som alle ville ha valper på. Det resulterte i at alle har de samme linjene. MIN hund og søsknene har IKKE disse linjene :D Så det er lettere for meg å finne hannhund om jeg en gang vil ha valper :x

Forresten: Disse oppdretterne sitter i styret i Ulvehundklubben og Helsekomiteen for Ulvehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HER KAN DERE SE HVA JEG MENER MED ET SKREKKEKSEMPEL PÅ INNAVL (kan ikke begripe at NKK kan godkjenne noe slikt :-o ,men det har de altså gjort)

Bamsesinstamtavle.jpg

Han ble avlivet for 5 år siden ca 2 år gammel da han fant ut at matskålen ja den måtte beskyttes overfor barne de måtte for all del ikke ta i den om det var mat i den eller ikke(heldighvis var det min ungen det gikk ut over og ikke noen som var på besøk).

Hvis dere ser der jeg har satt til farger såskjønner dere hva jeg mener med innavl, den oppdretteren kan umulig hat tenkt på rasens beste når en gjorde dette for da hadde de brukten annen hannhund litt oftere en dette altså. Det er ikke akkurat manko på den rasen fra det området vi kjøpte han i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den hannhunden vi hadde hadde noe som ikke noenandre oppdrettere hadde sett på rasen tidligere, han skjelet med øynene så når jeg skulle ha kontakt med han så så det ut som om han så på noen bak meg i stedet for å se på meg, og så hadde han et litt dårlig gemytt men det kan jo være forde at forrige eier(altså ikke oppdretter) hadde mishandlet han. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...