Gå til innhold
Hundesonen.no

Innbilt drektighet


Guest Vicky

Recommended Posts

Guest Vicky

Jeg lurer litt på det. Hva er det som fremkaller falsk drektighet? Og hvorfor får noen hunder det? Mine har aldri hatt det, men er nysgjerrig. Hvordan oppfører en hund med falsk drektighet seg? Og er det arvelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte tisper kan vise tegn på at de er drektige selv om de ikke er det. Dette kaller vi innbilt svangerskap eller falsk drektighet. Tispa legger på seg og melkekjertlene blir store. Når den forventede fødselen nærmer seg, blir tispa urolig og noen lager seg et rede.

Noen kan samle sammen sokker og bamser, og lage et valpekull av det. Ofte må hunden sjekkes av veterinær for å være sikker på om den er drektig eller ikke.

Grunnen til at tisper som bor sammen ofte får synkronisert løpetid og i tillegg ofte utvikler falsk drektighet, er at i naturen hjelper det til å bevare flokken. Hvis vi ser på ulven er Alfatispen den eneste som får valper i naturen. Når de andre tispene løper samtidig og utvikler melk/morsinstinkt vil alfatispen allikevel kunne gå på jakt selvom hun har valper, mens tanter og søstre kunne fungere som ammer og barnevakt.

Så ja, innbilt drektighet er arvelig, men enkelte hunderaser er denne egenskapen avlet mer eller mindre bort. Det forekommer også oftere på tisper som bor sammen med andre tisper (har jeg hørt, og det virker jo også naturlig):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte tisper kan vise tegn på at de er drektige selv om de ikke er det. Dette kaller vi innbilt svangerskap eller falsk drektighet. Tispa legger på seg og melkekjertlene blir store. Når den forventede fødselen nærmer seg, blir tispa urolig og noen lager seg et rede.

Noen kan samle sammen sokker og bamser, og lage et valpekull av det. Ofte må hunden sjekkes av veterinær for å være sikker på om den er drektig eller ikke.

Grunnen til at tisper som bor sammen ofte får synkronisert løpetid og i tillegg ofte utvikler falsk drektighet, er at i naturen hjelper det til å bevare flokken. Hvis vi ser på ulven er Alfatispen den eneste som får valper i naturen. Når de andre tispene løper samtidig og utvikler melk/morsinstinkt vil alfatispen allikevel kunne gå på jakt selvom hun har valper, mens tanter og søstre kunne fungere som ammer og barnevakt.

Så ja, innbilt drektighet er arvelig, men enkelte hunderaser er denne egenskapen avlet mer eller mindre bort. Det forekommer også oftere på tisper som bor sammen med andre tisper (har jeg hørt, og det virker jo også naturlig):D

Takk for nyttig informasjon! Solo og datteren Fibi hadde løpetid nøyaktig samtidig denne gangen. De bor riktignok ikke sammen lenger, men er mye sammen, naturlig nok! (Ane eldstebarn har flyttet hjemmfra og tatt med seg Solo).

Nå har de begge innbildt svangerskap. Fibi er hardest rammet og har melkefylte patter og er så stille og rar. På en måte er det jo ganske behagelig å ha en hund som stort sett bare ligger der og krever lite eller intet av omgivelsene :) , men nå har jeg en resept på "Galastop" som vil stoppe melkeproduksjonen og avbryte disse hormonene på avveie.

Det var hennes første løpetid, så det var litt merkelig at hun skulle få innbildt, men det er altså en naturlig forklaring på det meste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig informasjon! Solo og datteren Fibi hadde løpetid nøyaktig samtidig denne gangen. De bor riktignok ikke sammen lenger, men er mye sammen, naturlig nok! (Ane eldstebarn har flyttet hjemmfra og tatt med seg Solo).

Nå har de begge innbildt svangerskap. Fibi er hardest rammet og har melkefylte patter og er så stille og rar. På en måte er det jo ganske behagelig å ha en hund som stort sett bare ligger der og krever lite eller intet av omgivelsene :) , men nå har jeg en resept på "Galastop" som vil stoppe melkeproduksjonen og avbryte disse hormonene på avveie.

Det var hennes første løpetid, så det var litt merkelig at hun skulle få innbildt, men det er altså en naturlig forklaring på det meste!

Jo da, det meste har sine naturlige årsker :D Mine tisper bor sammen, og har nesten alltid løpetid samtidig. Centa har nå valper, og den andre tispa har på rekordtid utviklet melk i pattene. Jeg lar henne ikke slippe til valpene enda, da Centa foreløpig vil ha barna for seg selv, men jeg ser ikke bort ifra at Bambi kommer til å adoptere et par når de blir litt eldre. Dette vil avlaste Centa en god del. Særlig når hun fikk et såpass stort kull (8 stk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hera har inblit svanger skap nå. Ihvertfall melk i pattene. Så sover hun mye, er det er tegn? Hvor lenge varer dette?

Det høres ut som om hun har innbilt svangerskap, ja. Alle hunder oppfører seg ulikt/ får forskjellige symptomer på innbilt svangerskap. Noen merker du det såvidt på, mens andre går "hele veien" med melk i patene, lager eget lite "valpekull" med kosedyr o.l. osv.

Varigheten varierer også. Det vanligste er i tiden rett før "fødsel" skulle skjedd til en uke eller to etter. Det går an å forkorte/ avbryte det innbilte svangerskapet ved hjelp av hormoner man får på respet fra vetrinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nana har også innbilt svangerskap nå!

Hun har melk i pattene og ordner til inne i buret sitt.

Hun sover ganske mye og er litt slapp!

Men hun er også ganske bithcy av seg også (mot andre hunder), er det vanlig??

Dette hørtes kjent ut, ja! Prøver å unngå for mange møter med andre tisper akkurat nå. Det blir litt dumt å nitrene passering med ei tispe som "bare" skal forsvare de valpene hun ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toya får innbilt svangerskap etter hver løpetid.

Første gangen var jeg ikke klar over det engang, var dyrlegen som kommenterte det på rutine sjekken. Hun hadde nemlig melk i pattene. Han anbefalte å ikke ta på dem for mye, for dette kunne forstyrre/hindre at det innbilte gikk over raskest mulig.

En gammel myte er å gi hunden mindre mat og mer trening, slik at hun ikke rekker å "tenke" så mye på det innbilte.

Min hund er 5 år og det er først de to siste gangene at det vært såpass plagsomt at jeg har dratt til dyrlegen og fått Galastopp - som reduserer melkeproduksjonen og dermed det innbilte svangerskapet.

Tror tispene kan reagere ulikt på innbilt. Noen lager reder, samler bamser, andre sover, blir bitchy ovenfor andre etc

Min hund blir slapp, mer hissig mot andre og en rett og slett merker det på hele hunden. Hun virker også mer umotivert og vil ri på alt av andre hunder vi treffer, gjerne mennesker innemellom også. ( noe hun aldri gjør ellers ) Jeg er ikke i tvil om at bikkja blir frustrert og derfor har jeg også valgt å gi henne Galastopp. Ikke noe morsomt når man ser at bikkja er frustert og forvirra.

Min hund har kun bodd sammen med hannhunder.

Etter løpetiden så går det ca 2 mnd før det innbilte "slår" ut. I følge dyrlegen min kan det vare opptil 5 mnd !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...