Gå til innhold
Hundesonen.no

Hanner som tisser på bena sine

Havana

Recommended Posts

Skrevet

Ser i en annen tråd her, at det er mange som vasker hannhundene ofte fordi de tisser på bena sine. Er det helt vanlig? Var klar over at mange valper gjorde det, men er det så utbredt blandt voksne hanner? (I såfall har jeg vært heldig med mine hanner :D )

Skrevet

Har ikke opplevd det, men vet at en del dyrearter gjør dette for å etterlate duftspor. Men om hannhundene gjør dette bevisst eller ikke, utgjør jo en viktig del av grunnen til hvorfor de gjør det.

Skrevet

Hahaha, der slutta jeg å lure på hvorfor jeg kjøpte tispe.

Men det er vel kanskje bare hunder som er litt "klossete" og ikke har lært seg tisseteknikken ordentlig enda som tisser på beina sine?

Skrevet

Men det er vel kanskje bare hunder som er litt "klossete" og ikke har lært seg tisseteknikken ordentlig enda som tisser på beina sine?

Sånn er det med Ser ihvertfall

Skrevet

Hehe.. trenger ikke være fritatt det problemet med tispe gitt. MachoMaja mi løfter av en eller annen grunn benet når hun tisser.. det hender jo det skjer "ulykker" da :D

Skrevet

Det er MYE enklere å ta en kjapp tissetur med en hannhund enn ei tispe, alle tispene jeg kjenner trenger omstendig gransking av utearealet for å finne det perfekte stedet å tømme seg på :wallbash: DET problemet har man ikke med hanner, som tisser på alt som stikker litt opp i terrenget om de får lov :D

Men jo, jeg tror det bare er klossete hanner som ikke helt kan teknikken som tisser på beina sine.. Kan ikke huske at noen av mine forrige hanner pleide å tisse på seg, men Zarten.. *sukk* han klarer ikke å ikke tisse på beina sine han, tror jeg :rolleyes: Men han ER en klossmajor, han løper på dører, smeller huet i bordet når han leker, sklir når han raser idiot på plenen osv..

- Veit dere hva han klarte for 2 uker siden? Å tre 2 klør i hullene på ei strekkmetall-trapp og tryne! På vei NED.. Så han tippa forover, selvsagt, og landa med ansiktet i trinnet nedenfor.. ;) Han er, tross alt, en liten heldiggris da, eneste skaden han fikk var et ørlite kutt på kinnet, takk og lov! Jeg så jo for meg avrevne klør og brukne bein jeg :P Rare dyret.. hehe :P

Skrevet

Ike tisser på bena sine støtt og stadig,så han kommer vel under kategorien klossete hannbikkjer ja :rolleyes: Og han fyller snart to,så da er vel alt håp ute :D

Skrevet

Oscar tisser på beina sine. Zico gjorde og det.. kjenner også flere

Cavalierer som gjør det.

Har fått litt intrykk at det er litt

"rasetypisk" akkurat det der...

Skrevet

Har sett flere hanner som skvetter på seg selv. Gjerne under magen.*urk!* Litt hærslig det da. Hadde jeg hatt hannhund hadde jeg fått noia, og måtte dusje hunden etter hver tur. :D

Ja det er så utrolig irriterende å skal ut på kort tissetur og hunden klarer farsken meg ikke å sette seg ned. Åh at det går an. hehe. men så tisser de seg ihvertfall ferdig da, mens hannbikkjene tisser hele turen til ende. (sånn generellt)

Skrevet

Men tisper kan også tisse flere ganger. 3 av de tispene jeg pleier å gå tur med tisser mange ganger(og løfter på beinet! :D ), og da er det like mange ganger som den hannhunden jeg hadde.

Skrevet

Har sett flere hanner som skvetter på seg selv. Gjerne under magen.*urk!* Litt hærslig det da. Hadde jeg hatt hannhund hadde jeg fått noia, og måtte dusje hunden etter hver tur. :D

Ja det er så utrolig irriterende å skal ut på kort tissetur og hunden klarer farsken meg ikke å sette seg ned. Åh at det går an. hehe. men så tisser de seg ihvertfall ferdig da, mens hannbikkjene tisser hele turen til ende. (sånn generellt)

Hannhundene har ikke behov for å tisse hele turen, det er hva eieren gjør det til.

Min hannhund tisset før på magen, før han fikk helt kontroll. Er han ivrig og har langt magehår så kan det godt være at det kommer en skvett der, men generelt sett er han flink

Skrevet

Det er snart så Asterix treffer frembeina når han tisser :D Han er nå ett år og løfter enda ikke på benet. Kan det ha noe med at han kun har gått sammen med tisper? eller kommer instinktet etterhvert?

Skrevet

Joda, jeg har og en klossmajor som tisser seg selv på bena.

Når han begynte å løfte benet, gjorde han det ALLTID, nå skjer det sjelden, men av og til... (han er 2 år nå)Han har det med å stille seg opp i rare vinkler og posisjoner for å treffe akkurat det rette strået (tror han) og det går ofte litt galt, så jeg tror det handler om litt klomsethet ja... <_<

Skrevet

Leonbergeren jeg hadde tisset på beina sine så lenge jeg hadde han, ikke lite stress med en 65 kg stor og hårete hund i dysjen titt og ofte :D Han var også av den klønete typen som tryna i sine egne bein og gikk på lyktestolper ;)

Skrevet

Oscar tisser på beina sine. Zico gjorde og det.. kjenner også flere

Cavalierer som gjør det.

Har fått litt intrykk at det er litt

"rasetypisk" akkurat det der...

ikke min erfaring...men så klipper jeg magen til Henrik kort også..

Skrevet

Pippin tissa mye på beina før, har stort sett sluttet med det nå. Men han tisser på magen sin, selv om jeg holder pelsen knallkort der! Får nok bare fortsette å dusje ofte.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...