Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôr og Godbiter


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Har netopp sjekka forplanen igjen, om de andre fôrer med riktige mengder osv.

Milo er en kraftig Engelsk Setter, med alt for lite kilo på kroppen.

Utrolig nok fik kvi det for oss å gi han mere mat, for å få opp vekta, og få han tynnere.

Ja, helt riktig..Teit :D

Men så begynte jeg og tenke. 250 gram om dagen, med hauger av godbiter...

Nå er jeg ikke sikker på om jeg skalsi opp godbit vekta her inne, da... :lol:

Men, det er iallefall mye godbiter.

Om en hund skal ha 250 gram om dagen, har det noe og si om man bruker 50-100 gram ekstra med godbiter(ikke fôr atlså) eller bør man rett og slett redusere fôrmengden?

Hilsen utrolig usikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mye godbiter betyr noen ganger mye aktivitet... Aktive hunder trenger flere kalorier enn sofahunder. Og så må man huske på at akkurat som oss mennesker så er noen hunder kraftigere bygd enn andre, uten at de dermed har mer fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du også kan vurdere er å gi litt fullfôr som godbiter i situasjoner som ikke er altfor krevende. Fx Royal Canin Mini Sencible, dette fôret er det LiLi spiser til daglig, det er beregnet på små, kresne hunder, dermed er altså bitene små og de smaker veldig godt (for hunder vel og merke). :lol: Store hunder pleier å elske dem. Men spørs jo om Milo er fornøyd med det da, han er jo ingen labrador heller. :D

Det er greit å gi litt mindre fôr om hunden har fått mye godbiter, men som nevnt bør de få i seg alt de trenger også, og godbiter inneholder ikke alltid det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hmm..Jo, det er ganske riktig det også.

Har noen ganger, som du Lili sier (om jeg har forstårr rett) belønnet ved å la han spise.

F.eks startet med hopp over hinder eller no, belønne med litt av maten hans, sitt og bli osv...

Det er jo supert, og han yter maks :)

Han er litt tjukk da, eller ike direkte tjukk, men han er ikke så tynn heller.

Ribbeina skal jo skimtes litt, og det gjør man ikke på han. Dessuten er han jo veldig kraftig og da så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det sånn:

Har vi hatt en veldig aktiv dag, med høy forbrenning av kalorier, f.eks laaaang skogstur, så øker jeg formengden litt, hvis det ikke har vært mye godbitformidling på turen.

Har vi hatt en fysisk ganske rolig dag, men mye mental trening og mye godbiter, så reduserer jeg formengden litt.

Selvom jeg selvfølgelig har verdens klokeste hund, så bruker jeg tørrforet som godbiter innimellom, for da blir de kjedelige kulene plutselig veldig attraktive!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...