Gå til innhold
Hundesonen.no

Det store valget ... !


Cavalier&Collie

Recommended Posts

Vanskelig det valget med hund. Selv om det kan være fra 4 til 20 år til jeg skaffer meg hund, klarer jeg ikke tenke på noe annet ...

Kan noen hjelpe meg?

Kriterier:

Må kunne agility, ikke nødvendigvis eliten (jeg kommer tilbake til dette)

Lydighet er veldig greit

Middelstor (med unntak av Sheltie og Chow Chow - og kanskje fler hvis noen gir meg forslag)

Minimum "gre-tid"

Helst gjeterhund

Vurderte:

- Sheltie

- Chow Chow

- Aussie

- Kooikerhund

- Border Collie

- Collie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Hmm..

De hørres ut som alle de hundene du har vurdert fra før er jo

gode valg..

Andre alternativer :

Engelsk Cockerspaniel? De er søte.. :)

Cattledog

Lapphund

Manchester Terrier

Lundehund

Doberman?

Kommer ikke på mer i farten.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo absolutt anbefale sheltien til ditt bruk da! :)

I agility er de jo supre, Vant jo VM i fjor! De er dyktige lærevillige og som regel motiverte til lydighetstrening.

Faktisk blir sheltien regnet som en middelstor hund! standaren på tisper er 35, 5 cm +/- 2, 5 cm. :D

Når det gjelder pelsstell så setter jeg av ca 15 min i uka på hver hund. Når du eventuelt skal på utstilling så må det klippes litt ved ørene, potene og bak på hasene. De vil med litt trening ikke ta mer enn ca 30 min. :D

og ditt siste kriterium, gjeterhund; ja sheltien er en ypperlig gjeter :D I nederland og australia er sheltien like mye brukt som gjeterhund som BC'en! :D

Trenger du mer info om sheltie, bare ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lapphund høres fin ut for deg!

:)

Kooiker, sheltie, Cavalier, Pinscher, ChowChow, Spansk Vannhund.. Ja, det er mange alternativer!

Ta en titt på Spansk vannhund! Hehe! De er så herlige! Og de trenger ikke pelsstell, for det er meningen at de skal ha en type "dreads". Det eneste du må gjøre med pelsen deres er å hjelpe til med lage dreadsene. =P

Tror kanskje Aussie og Border Collie kan bli litt i største og vanskeligste laget om du alene skal ha ansvaret for dem. Husk, de er veldig krevende hunder!

Og til slutt:

Er litt uenig i det Taz sa. (ser du har spm.tegn bak da men :D )Jeg syns IKKE Dobermann virker som noen førstegangshund... (ikke slemt ment. Men mener bare sånn generelt.) En Dobermann må brukes til mer enn agility, mener jeg. Som sagt, ta en titt på dens "lillebror", Pinscheren! :D Kjempenydelige voffser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cattledog er vel heller ikke akkurat noen førstegangshund..

De trenger å jobbe masse! :wink:

De er veldig utholdene, sterke og tøffe, og kan bli rimelig "harde".

Er jo avla for å gjete kveg, og da må de jo være tøffe!

(de kan få rimelig hard medfart hvis kveget slår seg vrange! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lapphund høres fin ut for deg!

:)  

Kooiker, sheltie, Cavalier, Pinscher, ChowChow, Spansk Vannhund.. Ja, det er mange alternativer!  

Ta en titt på Spansk vannhund! Hehe! De er så herlige! Og de trenger ikke pelsstell, for det er meningen at de skal ha en type "dreads". Det eneste du må gjøre med pelsen deres er å hjelpe til med  lage dreadsene. =P

Tror kanskje Aussie og Border Collie kan bli litt i største og vanskeligste laget om du alene skal ha ansvaret for dem. Husk, de er veldig krevende hunder!

Og til slutt:

Er litt uenig i det Taz sa. (ser du har spm.tegn bak da men :D )Jeg syns IKKE Dobermann virker som noen førstegangshund... (ikke slemt ment. Men mener bare sånn generelt.) En Dobermann må brukes til mer enn agility, mener jeg. Som sagt, ta en titt på dens "lillebror", Pinscheren! :D Kjempenydelige voffser.

Ja, vet.. :D kanskje ikke Doberman er en førstegangshund..

Men han sa jo om 4- 20 år så vet jo aldri.. :D

Men skal ver enig i at kanskje doberman ikke er den beste hunden til han.. (no affence)

Derfor jeg skrev spørsmpålstegn. :P

Manchester terrieren er jo en "liten" utgave av en doberman.. bare litt mindre krevende. Men pincheren også. :P som du sa..

Cattledog kan jo være like hardfør som en aussie og Bc.

mangen land de blir brukt til å gjete kveg.. :P

så da er jo kanskje alle de 3 rasene litt for hardføre/vanskelige for han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cattledog kan jo være like hardfør som en aussie og Bc.

mangen land de blir brukt til å gjete kveg.. :)

så da er jo kanskje alle de 3 rasene litt for hardføre/vanskelige for han?

Cattledog er enda mer hardfør og "hard" enn Aussie og BC :wink:

De fleste oppdretterne selger de bare som arbeidshunder (gjeting av kveg/sau/gris) og til veldig erfarne hundefolk. De er nok ikke akkurat noen familiehund i så måte, selv om de funker perfekt for det også. Så lenge de får nok jobb og eiere som veit hva de driver med :D

Men sånn generelt så tror jeg ikke "hvem som helst" bør skaffe seg enn Cattledog :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

du har nevnt noen veldig veldig gode hunder. Sheltien må jeg si kunne passet utmerket for deg som en lengre oppe også mente. Den er rask, inteligent, god familiehund også er den til og med flott å se på. Denne hunden kan brukes i de fleste grener, + at den klarer seg selv om den ikke trener 3 timer per dag. :) Aussien og BC`n er nok raser du burde vente med pga de har en nokså hard psyke også er de jo tross alt gjeterhunder. De er skapt til å jobbe på gården hele dagen, så det blir ikke mulig å hvile så mye med en sånn hund. I begynnelsen burde man ta en hund som ikke er alltfor krevende. Finsk lapphund og collie er jo artige raser med mye bra i. Kooikeren er en hund som krever en del aktivitet og hjerne stimulering, men det klarer helt sikkert du som er så interesert :D

Det finnes selvsagt maaange flotte raser, og de her i forumet har jo noen artige raser, så du kan jo sikkert spørre dem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

forresten en ekte ranch variant av aussie er nok kanskje til og med hardere en en Cattledog. Aussien er jo skapt til å være ganske hard i jobben sin. Dette er hunder som virkelig krever mye.... ikke god familiehund i det hele tatt. Selvsagt finnes det utstillings aussier som er noe roligere, men de har fortsatt noe igjen av psyken, så en aussie er nok ikke en førstegangshund nei......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten en ekte ranch variant av aussie er nok kanskje til og med hardere en en Cattledog. Aussien er jo skapt til å være ganske hard i jobben sin. Dette er hunder som virkelig krever mye.... ikke god familiehund i det hele tatt. Selvsagt finnes det utstillings aussier som er noe roligere, men de har fortsatt noe igjen av psyken, så en aussie er nok ikke en førstegangshund nei......

Så aussien din er ikke din første hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være enig i det.. :)

Men Bc og Aussie skal jo egentligt ikke heller selges til hvem som helst.

Nei, det er sant :wink: Men de blir gjerne det likevel...

Iallfall BC, er jo blitt så mange av de. Både registrerte og uregistrerte.

Og prisen varierer jo også veldig.

Aussien ligger jo på 8.000,- og oppover, men en BC kan du vel få fra 1.500,-

Prisen på Cattledog ligger vel på 9-10.00..!?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror nok at de fleste som har BC, og som ikke bruker de til LP, AG og sånt, har de som gårdshunder. Går fritt rundt på gården, gjeter sauene og sånt. Er tre gårder på rad borte ved der hesten "min" står, er border collie på alle tre, og de går alle sammen løse.. Veldig koselige og dresserte hunder :)

Som Milie sier, mange BC uten papirer, og du kan få en BC helt ned i 1500,-.. Nettopp fordi det mange "gårdsfolk" som bare avler et kull nå og da. Eso kommer jo fra en sånn familie. Har tre BC'er. Bruker de verken til LP eller AG, men lydig og herlig så det holder! Har hatt 2-3 kull på sine hunder så lenge de har eid de, og Eso var i nettopp et av de kullene.

Flott oppdragelse, tar rollen som hundeoppdretter alvorlig når de først har kull. Regelmessig kontakt med vetriænæren :D

En annen rase som jeg nesten ser er mer "utbredt" enn BC som familiehunder, det er alle setter rasene. De også kan du uten problem få uten papirer helt ned til et par tusen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter rasene har så mye innavl, at det nesten er "farlig" å kjøpe en..

Det er stor mangel Irsk setter. Og ganske få med jakt instinkt fortiden, fordi de avler bare for å få penger..

Naboen min har ei kjempe fin Irsk setter, men hu er uheldigvis feil.

Hun kommer fra ett oppdrett som ikke er seriøse. Hun er for liten, har tannfeil og for lite jakt instinkt. Også hadde en oppdretter spurt om de kunne låne henne for å få valper på henne.. Er jo litt sykt dette da..

Eieren sa Nei. Han ville jo ikke føre videre dårlig avl av settere.

Men hunden hans blir brukt til jakt og gjør det veldig bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har nevnt noen veldig veldig gode hunder. Sheltien må jeg si kunne passet utmerket for deg som en lengre oppe også mente.

Men jeg vurderte helst en mellomstor hund ... (så hva du skrev at den regnes som det, Silje)

Med andre ord: En litt større hund :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Taz: Så aussien din er ikke din første hund?

nei, også hadde jeg oppdretter 5 min unna huset som backet meg opp hver gang ting ikke gikk bra. Jeg må si det 2 første årene var harde... Men jeg har fått så mye igjen for det siden jeg sto på og ikke gav meg.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Maria: Finsk lapphund er en utrolig herlig rase! Den er så utrolig pen å se på! Men jeg tror den har en tendens til å bjeffe.. Men, hvilke spisshunder har ikke det?

det skulle akkurat jeg også til å si, men er man flink i begynnelsen med å overse voffingen tar det av iløped av to års alderen. :) finsk lapphund er en kjempeflott rase!! skulle kanskje ha valp en gang men så ombestemte jeg meg siden jeg har mye skole, men den er en klar vinner :D Kjapp i huet og alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med tollere?

Snakket med en langvarig Tollereier på kurset og hun sa at de ikke har et så stort aktivitetsnivå, men de må få mye psykisk trening.

Jeg vil ikke anbefale toller som førstehund! Tollere er veldig krevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tror tollere er litt mindre og litt smidigere versoner av golden retrievere, men det stemmer ikke i det hele tatt! Tolleren trenger mye aktivisering - særlig psykisk. Den kan visstnok være riktig så sta, og bør visst også trenes på den positive måten.

Men for all del; Herlig rase! Retrievere er jo utrolig flotte og greie hunder.

Står en del om tolleren på www.retrieverklubben.no :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...