Gå til innhold
Hundesonen.no

Chow Chow


Cavalier&Collie

Recommended Posts

Får jeg også lov til å svare...? :) :) hehe..

De jeg kjenner bruker dem i alle fall bare til utstilling, MEN jeg vet om en som faktisk gjør det veldig bra i utstillingsringen, og han har med chowene sine masse ut å går i fjellet. Går langt, og sover ute eller i telt o.l. Det er jo ikke akkurat en hundesport, men de kan i alle fall bevege seg, i motsetning til hva noen tror.

Men jeg tror kanskje ikke det er den rette hunden å velge hvis du f.eks. vil holde på med agility. Selvsagt så kan de fleste hunder brukes til det meste, men noen er mer egnet enn andre. Chower er nok heller ikke de letteste å lydighetstrene, men det betyr ikke at det er umulig, det krever bare mer tålmodighet av deg.

Det er alltid lurt å tenke bruksegenskaper foran utseendet.

Lykke til i valg av hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg også lov til å svare...? :D :D hehe..

De jeg kjenner bruker dem i alle fall bare til utstilling, MEN jeg vet om en som faktisk gjør det veldig bra i utstillingsringen, og han har med chowene sine masse ut å går i fjellet. Går langt, og sover ute eller i telt o.l. Det er jo ikke akkurat en hundesport, men de kan i alle fall bevege seg, i motsetning til hva noen tror.  

Men jeg tror kanskje ikke det er den rette hunden å velge hvis du f.eks. vil holde på med agility. Selvsagt så kan de fleste hunder brukes til det meste, men noen er mer egnet enn andre. Chower er nok heller ikke de letteste å lydighetstrene, men det betyr ikke at det er umulig, det krever bare mer tålmodighet av deg.  

Det er alltid lurt å tenke bruksegenskaper foran utseendet.  

Lykke til i valg av hund :)

Da er nok kanskje den utelukket - utstilling blir for kjedelig for meg ;)

Trenger fart og spenning :)

Men Chowene er jo utrolig nydelige, men passer nok bedre som familiehund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. Fart og spenning er vel ikke akkurat det denne rasen er kjent for nei :) men det er en nydelig rase da! Og som sagt, så er det nok ikke umulig å få en chow med liv i, men når det er det du vil ha, så ville jeg nok satset på en annen rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at ChowChow ikke egner seg til agility, da de har noe styltete bein. så det er vel ikke rasen for deg etter de kriteriene.

Hva med en Lapphund eller noe slikt? Har fått forståelsen av at du liker gjeterhunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange hunder å velge i! Men hvorfor skal du ha deg ny hund da? Og når skal du ha det? Du må huske at hvis du skal ha din egen hund, så kan det bli vanskelig når du skal begynne å studere. Må huske på at en hund kan leve i ca 10-15 år. Sånn som det ser ut på huset og bilen deres, så er ikke pengene noe problem i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. Fart og spenning er vel ikke akkurat det denne rasen er kjent for nei :) men det er en nydelig rase da! Og som sagt, så er det nok ikke umulig å få en chow med liv i, men når det er det du vil ha, så ville jeg nok satset på en annen rase.

enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som dere tror Chow'en er en latsabb som ikke duger til noe annet en utstilling.. Feil. En Chow kan brukes til det meste, og de kan begynne med agility, de trenger bare litt mer motivasjon en gjeterhund rasene.

Planen min er å begynne med agility med Diego.

Eneste er jo at en må passe på bena deres til de er rundt 1 år, men

ingen kan jo begynne med agility før de er 1 år uanz.

Med rette treningsmetode så kan Chow'en lære det meste.

Kommer nok ikke t å bli champion innen lydighet men er helst bare gjeterhund raser som blir det..

Det er fart i en chow, og de elsker å være ute på tur.

Diego er en veldigt lærevillig hund som lærer ganske fort.

(stolt over nurket mitt)

Det er en rase så ikke mangen hunder herser med.

Ikke en slåsskjempe forde.

Det er godmodige og de blir ekstremt knyttet til eiren sin.

Da har du en venn for livet.. :)

Er den i en familie så knytter den seg til hele familien.

Tenk på alle hunderaser som blir brukt i agility, hvorfor ikke en chow?

De er relativt lettstelte og er noen store kosebamser.. :)

En Chow er faktisk ganske kjapp. Noen tror jo at de ikke kan springe.

Men hvis du vil ha en hund som trenger mange timers tur hver dag og gjør det veldigt bra i Lydighet og Agility bør du nok kjøpe deg en Border Collie.. :):D

oisann, skreiv jo litt mye igjen jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi Taz :) Neida, jeg mener selvfølgelig ikke at en chow ikke er dugende. Synes det er synd med alle som kjøper seg chow fordi de tror den ikke trenger mosjon. Men altså, hvis man vil drive aktivt med lydighet og agility, hvis det er målet med hundeholdet liksom, så synes jeg nok ikke chow er den mest ideelle rasen.

"Kommer nok ikke t å bli champion innen lydighet men er helst bare gjeterhund raser som blir det.. "

Det stemmer vel ikke akkurat? Er vel flere raser som blir lydighetschampioner ja. Finnes i alle fall flere papilloner som er lydighetschampioner, agilitychampioner også. Sveriges første lydighetschampion var faktisk en papillon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mener ikke at det bare er gjeterhundraser som blir champion innen lydighet. Men det er flertallet av dem.

Det er foreks. liten sjangs en blir champion med en IW, skotsk hjortehund, mastiff osv osv..

Enn må ha en lettlært rase.. Som foreks. Border Collie.

men en kan drive Lydighet med alle raser.

Men hvis du vil drive med Lydighet og agility på hobbybasis så er jo en Chow ikke noe problem.. men de som ville vinne og bli champion bør skaffe seg en Gjeterhund.

Er ikke sikkert Cavalier har lyst på en liten hund. og da er jo ikke papillon ideelt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange hunder å velge i! Men hvorfor skal du ha deg ny hund da? Og når skal du ha det? Du må huske at hvis du skal ha din egen hund, så kan det bli vanskelig når du skal begynne å studere. Må huske på at en hund kan leve i ca 10-15 år. Sånn som det ser ut på huset og bilen deres, så er ikke pengene noe problem i alle fall :)

Huset og bilen er ikke noe snobbegreier :)

Vi har nesten ikke råd til en ny hund, hsuet ble bygd i 1977 og det ser nok veldig nytt ut i sola - bilen er kjøpt opp halvparten på bensinstasjonen som pappa jobber på ... som jeg ikke skjønner hvordan ...

Så pengen kan nok sette grenser - hvis det var snobbete du tenkte :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som ikke tror Chow'en duger til noe.

Og lilleariel som tror en ikke kan gå agility med en Chow.

Du kan være aktiv med agility og ha en Chow.

Du kan også drive med Lydighet med en Chow..

KittyJump.jpg

Rain2.jpg

Rain19.jpg

Rain15.jpg

Rain_-_Jump.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Chow'en er ganske lettstelt.

Selv om de har masse pels.

Så har du Noen som kan holde deg varm om vinteren. :)

Akkurat nå børster jeg Diego hver dag for å vende han til og bli børstet.

Men som voksen trenger du bare å børste de 1-2 ganger i uka.

Eller så kan du skaffe deg en korthåret Chow.

Sånn så den på det øverste bildet.. :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...