Gå til innhold
Hundesonen.no

hvilke fargekombinasjoner kommer din rase i?

Marianne&Java

Recommended Posts

Chow Chow skal være ensfarget og i fargene:

- Blå

- Krem

- Hvit (Ikke tillatt i mangen land, og da nødt å ha sort snute)

- Sort

- Fawn

- Rød

Kan være lysere på bakparten og enkelte andre områder, men aldri flerfarget.

Sort er tillatt med brunlig i pelsen.

Hollandsk Gjeterhund korthåret finnes kun i Sølv brindle og gull brindle.

Rød (Malle farge) kan forekomme da Hollenderen var tillatt i den fargen før.

Langhåret: Søv og gull brindle

Strihåret: i tillegg til de øvrige fargene blå-grå og salt og pepper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ELSKER liver and tan-fargen på cockere! :P

Forøvrig kommer portis i:

Svart

Brun

Hvit

(I USA forekommer en farge som kalles silver, men denne er ikke godkjent)

Det er kun tillatt med 30% hvite markeringer i den sorte eller brune pelsen, og de hvite skal være ensfargede. I statene finnes hvite med sorte eller brune flekker, men det er kun i USA disse er godkjent og det er heller ingen opprnnelig farge hos portugisisk vannhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bearded collie kommer i 4 fargevarianter: Sort, brun, blå og sandfarget (fawn) - med eller uten hvite tegninger (regler for hvor/hvor mye hvitt de kan ha).

I tillegg kan de være tan - dvs brune markeringer mellom den hvite og fargede pelsen, samt der hvor andre hunder har tan (øyebryn, kinner, under halen). Noen kaller dette da for tricolor, men mere riktig vil være f.eks. sort/hvit/tan eller blå/hvit/tan - slik at man får markert hvilken farge den øvrige pelsen har.

Pigment og øyenfarge harmonerer med pelsfargen - dvs at blå hunder har blå øyne og blått pigment.

Hvis man er i tvil om hvilken farge hunden egentlig har kan man stort sett alltid se det på øynene/pigmentet, og det er jo kjekt - da stort sett alle sorte og blå blir mer eller mindre grå (alle nyanser er tillatt), og det samme med de brune og fawne (noen er mørke noen er lyse).

Enkelte ganger fødes det "hvite" valper, men det merkelige med disse er at de praktisk talt alltid har korrekt tegnet hode men hvit kropp (med en/flere flekker). Det er ikke knyttet noen sykdomsgener til de hvite, det er kun en liten påminnelse om at historisk har det vært innblandet andre raser med mye hvite tegninger (border collie, nizinny, old english, osv).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På whippet er alle farger og fargekombinasjoner tillatt. Tror ikke det finnes tan-tegninger, merle, dalmatinerprikker, brunt eller grizzle på rasen, ellers går det vel an å finne whippets i de aller fleste farger og tegninger:

http://bellsouthpwp.net/d/d/ddoggone/Homep...s/Genetics.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rød/Hvit - Sort/Hvit - Tricolor (black/tan/white) - Brindle/Hvit.

Alle skal ha hvite tegninger, i det meste av varianter. Det hvite skal ikke dominere, altså skal den respektive fargen være bunnfarge.

Hos Brindle skal rødt være bunnfarge, og det er ønskelig med dyp rød. Stripene skal være klare sorte og godt markerte.

Hos Tricolor fargen forekommer det desverre mye forskjellige varianter. Men den skal være silkesort i bunnfargen, tan markeringene skal være helt klare ikke ha innslag av sort, og det hvite skal være rent. Fargene skal ikke skli over i hverandre men være klare og tydelige. (det er tillatt med de "urene" tricolorene, men det er ikke ønsket)

Godt Brindlet:

ch_114.jpg

ch_102.gif

Sort/Hvit:

ch_082.gif

Korrekt Tricolor:

ch_049.gif

Rød/Hvit:

ch_048.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon:

Farge

Grunnfargen på kropp og ben skal være hvit med flekker av hvilken som helst farge, men den hvite grunnfargen skal dominere. Hvis hvit farge er dominerende på hodet, regnes dette som en feil. Hvit farge på hodet i form av et mer eller mindre bredt bliss og eventuelt nesebånd regnes som særlig attraktivt. Uansett så skal lepper, øyelokksrender og nesebrusk være godt pigmentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmatineren skal være hvit og svart eller hvit og lever.

Ørene skal helst ikke være ensfargede sort/lever.

De forekommer i tricolor også,(hvit med svarte og brune prikker) men det er ikke en godkjent farge

Dachsen er jo allerede beskrevet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon havanais finnes i alle farger, mønstre og fargekombinasjoner.

Noen eksempler:

Hvit, gylden, krem, rød: http://www.mts.net/~mckay55/colours.html

Black and tan / tricolor: http://www.mts.net/~mckay55/colours4.html

Tofarget: http://www.mts.net/~mckay55/colours5.html

Selv om det ikke er en del av spørsmålet kan vi jo ta med at de finnes i flere pelsvarianter fra nesten glatt til bølger og krøller. De kan også kordes (ikke tillatt i Norge).

Pelsvarianter: http://www.mts.net/~mckay55/colours7.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Briarden har tre godkjente farger:

Sort

Fawn

Blå/grå

Innenfor disse fargene kan det være store variasjoner, men felles er at de skal være jevne i fargen, ikke ha markert mantel på ryggen (dvs de fawne skal ikke ha meget mørk pels som danner en sadel på ryggen), men kan ha en nyanse lysere farge på beina, men den skal stå i forhold til kroppsfargen.

De sorte kan være helt ravnsvarte, noen er sorte med hvite stikkelhår, mens noen er født sorte og er sorte som juniorer, men blir etterhvert grå/gråaktige.

De fawne skal IKKE tendere mot å være hvite, og man foretrekker de mørk røde nyansene i fargen. Mange briarder her i Norden er ofte for lyse i forhold til hva man foretrekker i rasens hjemland, og mange er for ureine i fargen til at de ville gått gjennom en seleksjon i Frankrike (for mye sort og grått iblandet den fawne fargen).

De blå har ofte lyse øyne og blå snute - noe som i følge rasestandarden er feil (skal ha sort snute), men enkelte har også korrekt pigmentering. De har gjerne mindre pels enn de andre som valper, men kan komme med bra pels som voksne. I Frankrike og Belgia har enkelte oppdrettere spesialisert seg på den blå fargen, og de har også greid å få fram hunder med bra pelser.

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjien kommer i

Rød/ Hvit

Svart/ Hvit

Tricolor

For ikke mange år siden ble også Brindle en godkjent farge.

De skal uansett ha hvitt på poter, bryst og haletipp.

Bildet viser mitt siste kull, som resulterte i 3 stk gutter der en var Rød/ Hvit, en svart/ hvit og en tricolor:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ikke før nå at det allerede er kommet et innlegg om Basenjiens farger her:)

Da får dere takle to slike innlegg:)

Basenjien finnes også i flere farger som f.eks cream og "trindle" (tri med brindle striper) og mange andre undervarianter, men disse er ikke godkjent.

Den kommer også i "Fula black" som er sort/hvit med enkelte sorte hår. Denne varioanten er også godkjent, men svært sjelden. Vanlig sort/hvit er dominant, mens fula black er recessivt, og dermed nærmest utsryddet. Fula black stammer fra "Fula Of The Congo" som var en av de tidlige importer til England. Vanlig sort/hvit stammer fra Basenjier med opprinnelse i Liberia. Rød/Hvit stammer opprinnelig fra Congo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...