Gå til innhold
Hundesonen.no

Narkomaner med hund


TineSimbaNana

Recommended Posts

Du snakker om å bruke skjønn, vel, jeg nevnte det du sitrete for at flere her inne sier at narkomane bryr seg mer om hundene sine enn om noe annet og halshugger Vicky når hun nevner at narkomane faktisk bryr seg mer om skuddet enn om hunden. Og da glemmer de hunden, de har ikke kontroll på hvor den er, hva som skjer med den ol. Jeg regner med at du om du røyker eller drikker øl vet hvor hunden din er og bryr deg om hvor den er også. Gjør du ikke det, vel, da mener jeg du ikke er egnet til å ha hund.

Ellers er det faktisk enkelte som setter hunden foran jobb, fritid, venner og også barn.

Vel, hvis det faktisk er snakk om "halshugging" av noen her inne, så er det vel i bunn og grunn fordi det blir for enkelt å "skjære alle under samme kam" med å si at INGEN narkomane kan ta vare på en hund. Ja, det forekommer ekstremt dårlige hundehold innenfor de verste narkomane, innenfor de dummeste "ikke narkomane", innenfor de "ikke så smarte" "normale" menneskene. Jeg synes det blir for lavmålt å starte en diskusjon om hvorvidt narkomane tar vare på hundene eller ei, iaf når man tvilholder på sin egen overbevisning. Fordi i en slik "diskusjon" så er det nødt til å komme både historier fra folk som har erfart forskjellige aspekter, om det er de narkomane som gir beng i dyret sitt eller de narkomane som virkelig elsker dyret sitt. Dette er ikke til å unngå.

Egentlig, så kunne like så godt diskusjonen omhandlet hvorvidt innvandrere tar seg av hundene sine eller ikke (med tanke på hvor forskjellige meningene om dette ville ha vært og historiene dette ville ha medført). Bare med den ene forskjell at det ville ikke vært en "lovlig" diskusjon, fordi den ville vært på rasistisk grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Vel, hvis det faktisk er snakk om "halshugging" av noen her inne, så er det vel i bunn og grunn fordi det blir for enkelt å "skjære alle under samme kam" med å si at INGEN narkomane kan ta vare på en hund. Ja, det forekommer ekstremt dårlige hundehold innenfor de verste narkomane, innenfor de dummeste "ikke narkomane", innenfor de "ikke så smarte" "normale" menneskene. Jeg synes det blir for lavmålt å starte en diskusjon om hvorvidt narkomane tar vare på hundene eller ei, iaf når man tvilholder på sin egen overbevisning. Fordi i en slik "diskusjon" så er det nødt til å komme både historier fra folk som har erfart forskjellige aspekter, om det er de narkomane som gir beng i dyret sitt eller de narkomane som virkelig elsker dyret sitt. Dette er ikke til å unngå.

Egentlig, så kunne like så godt diskusjonen omhandlet hvorvidt innvandrere tar seg av hundene sine eller ikke (med tanke på hvor forskjellige meningene om dette ville ha vært og historiene dette ville ha medført). Bare med den ene forskjell at det ville ikke vært en "lovlig" diskusjon, fordi den ville vært på rasistisk grunnlag.

Godt poeng! Er helt enig med deg, det er altfor mange tendenser her til at folk dømmer andre på mer eller mindre tvilsomt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en dokmentar som har gått på tv om dette emet a???

Burke narkomane få har dyr eller noe??

Mener jeg har sett det.

Jeg mener at kommer ann på fra person til person jeg..

Det er seff noen narkomane som ikke klarer å ta vare på hundene sine..

Men det er også noen som klarer det helt utmerket..

Selv om man kanskje har sett flere tilfeller der hundene ikke har det så bra..

Så er det andre som har sett flere tilfeller der hundene har det supert.

Men slik er det jo for alle..

Det er de som ikke klarer å ta vare på dyrene sine og de som klarer å ta vare på dyrene sine.

uansett om de er narkomane, fattige, rike, normale mennekser..

som noen av dere sier her... pengene de får av sossen til mat til hundene sine bruker de på skudd..!

ja det er slikker slike tilfeller... Men det er også de som gir hundene sine mat.

det er jo mange tilfeller der folk som har mange penger som ikke gir hundene sine mat å...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du tenker vel det at det er de det er mest av fordi det er disse som er mest "synlige".

Nei, jeg tenker faktisk ikke det..jeg er et relativt oppegående menneske med god kjennskap til både narko og alkoholmisbruk igjennom nære relasjoner. Og jeg vet veldig godt at de fleste rusmisbrukere uttad er vellykede mennesker. Men det er ikke disse det er snakk om her...

Og det er faktisk forskjell på en heroinmisbruker som lever på gata og en pillenarkis med ressurser sånn i det daglige liv. Jeg synes enkelte her har et smule naivt og ensidig bilde av de snille hyggelige og selvoppofrende narkomane som er så glad i gå tur med hunden sin? Hvordan skal man stave det inn? Narkomane er akkurat som andre mennesker, slemme og snille om hverandre, forskjellen er at de ofte er ruset, til tider uberegnelige og de som trådstarter henviser til har ofte overhodet ikke ressurser nok til å kjøpe kaffe på narvensen en gang. Og tro det eller ei : de dropper IKKE et skudd fordi bikkja er sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tenker faktisk ikke det..jeg er et relativt oppegående menneske med god kjennskap til både narko og alkoholmisbruk igjennom nære relasjoner. Og jeg vet veldig godt at de fleste rusmisbrukere uttad er vellykede mennesker. Men det er ikke disse det er snakk om her...

Og det er faktisk forskjell på en heroinmisbruker som lever på gata og en pillenarkis med ressurser sånn i det daglige liv. Jeg synes enkelte her har et smule naivt og ensidig bilde av de snille hyggelige og selvoppofrende narkomane som er så glad i gå tur med hunden sin? Hvordan skal man stave det inn? Narkomane er akkurat som andre mennesker, slemme og snille om hverandre, forskjellen er at de ofte er ruset, til tider uberegnelige og de som trådstarter henviser til har ofte overhodet ikke ressurser nok til å kjøpe kaffe på narvensen en gang. Og tro det eller ei : de dropper IKKE et skudd fordi bikkja er sulten.

Hadde ikke akkurat uttalt meg hvis jeg ikke hadde noen relasjoner jeg heller. Er det ikke narkomane generelt det er snakk om? Har ikke lest det noen steder. Uansett, jeg har sett både stygge tilfeller av hundehold i narkomiljøer, men jeg har også sett enda flere som har vært vellykket. Narkomane er mennesker og mennesker er forskjellige. Og jeg er ikke enig at en hver narkis vil ofre et skudd for hunden, kanskje mange, men ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes selvsagt missbruk av alle typer. Men tror nok ikke det er veldig mange som missbruker legemiddler som gis ut av lege i tillegg til at legen har kontroll på dem. Legen ser jo selv hvor mye som er i omløp.

og til andre: godt å se at ikke jeg er den eneste som ønsker å beskytte dem som ikke kan det selv...

Morsomt naiv du.. Det er minst like enkelt å skaffe seg legemidler som det er å skaffe seg ulovlig dop, og sånne narkomane er minst like fantasifulle når det gjelder måter å skaffe seg dopet sitt på, som et heroinvrak er det når det gjelder å skaffe penger til heroin.. Det er ikke det spøtt bedre å være "lovlig" narkis..

Nei, jeg tenker faktisk ikke det..jeg er et relativt oppegående menneske med god kjennskap til både narko og alkoholmisbruk igjennom nære relasjoner. Og jeg vet veldig godt at de fleste rusmisbrukere uttad er vellykede mennesker. Men det er ikke disse det er snakk om her...

Og det er faktisk forskjell på en heroinmisbruker som lever på gata og en pillenarkis med ressurser sånn i det daglige liv. Jeg synes enkelte her har et smule naivt og ensidig bilde av de snille hyggelige og selvoppofrende narkomane som er så glad i gå tur med hunden sin? Hvordan skal man stave det inn? Narkomane er akkurat som andre mennesker, slemme og snille om hverandre, forskjellen er at de ofte er ruset, til tider uberegnelige og de som trådstarter henviser til har ofte overhodet ikke ressurser nok til å kjøpe kaffe på narvensen en gang. Og tro det eller ei : de dropper IKKE et skudd fordi bikkja er sulten.

En pillenarkis med ressurser? Det har jeg til gode å se, gitt.. Eneste forskjellen på et heroinvrak og et pillevrak, er sympatien pillevrakene får fremfor heroinvrakene.. Og at pillevrak stort sett har et fehue i nær relasjon som "hjelper" stakkaren som bare er "syk", i motsetning til heroinvraka som har "skuffet" så ofte at folk ikke lenger gidder å rekke ut en hånd til de, for det er så slitsom det.. Bare for å sette det litt på spissen..

Og diskusjonen var vel hvorvidt narkomane foret hundene sine eller ikke? Og det er de vel nesten nødt til, for, om jeg får sitere og omskrive min gamle husdyrlærer litt: "om ikkje hunden får mat, så døyr han" (han snakka om gris, men det gjelder vel hund og, så vidt jeg har fått med meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Morsomt naiv du.. Det er minst like enkelt å skaffe seg legemidler som det er å skaffe seg ulovlig dop, og sånne narkomane er minst like fantasifulle når det gjelder måter å skaffe seg dopet sitt på, som et heroinvrak er det når det gjelder å skaffe penger til heroin.. Det er ikke det spøtt bedre å være "lovlig" narkis..

jeg er hvertfall ikke naiv nok til å gamble på at en narkoman kan ta seg av en hund. Jeg ville hvertfall ikke solgt valp til en narkoman. Og jeg sier ikke at ALLE er sånn. Men generellt syns jeg ikke en narkoman har noen grunn til å ha en hund når den ikke kan ta vare på seg selv engang. Men det er min mening. Har sett noen narkomaner på nært hold med hund. Og jeg har sett gode hundehold, men flere svært dårlige. Og når jeg sier lovlig så mener jeg personer som er under behandling og med lege som har kontroll.

Godt poeng! Er helt enig med deg, det er altfor mange tendenser her til at folk dømmer andre på mer eller mindre tvilsomt grunnlag.

altså det er greit å være skeptisk til kriminell virksomhet i det hele tatt syns jeg. Men det er min mening, og du trenger ikke å bli så irritert over det jeg sier. Det jeg sier er jo ikke en dom liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at jeg ville ha solgt hund til noen som bodde på gata, og var ruset hver gang jeg snakket med dem.

Likevel (dobbeltmoral kanskje?) vet jeg at det finnes flere typer narkomane. Stereotypen er kanskje de man finner på gata, og alltid huger etter neste skudd, og ikke kan ta vare på andre enn seg selv. Men jeg vet at det finnes mange narkomane som faller utenfor dette, og er nesten "usynlige narkomane", hvis man kan kalle det det. Og flere narkomane vet jeg setter hunden først, mens andre gjør det ikke.

På samme måte som at en ikke-narkoman setter hunden først, mens andre ikke-narkomane gjør det ikke. Uegna hundeeiere finner man i alle krinker og kroker av samfunnet.

Av nysgjerrighet: Hva med mennesker som er psykisk syke på andre måter? De har jo ofte mer enn nok med seg selv de også? Noen er inn og ut av behandling, har tunge perioder hvor de ikke orker gå ut osv.

Er dette mer OK, fordi det er mere "stuerent"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

En ting er sikkert. Er man først begynt å ruse seg litt eller på ikke så sterke stoffer er det fort at det blir værre. Altså: Det er ikke lang vei til å bli enda mer avhengig av dop enn det man er. Det gjør disse menneskene noe ustabile for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert. Er man først begynt å ruse seg litt eller på ikke så sterke stoffer er det fort at det blir værre. Altså: Det er ikke lang vei til å bli enda mer avhengig av dop enn det man er. Det gjør disse menneskene noe ustabile for å si det sånn.

Du har ikke så mye kunnskap om narkomani, har du Vicky?

Sorry, har egentlig ikke planer om å blande meg i denne diskusjonen. Men jeg blir jo nesten sint her jeg sitter, når noen sitter og diskuterer noe de tydeligvis ikke vet særlig mye om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

jeg har ikke studert på en høgskole om narkomane nei, men jeg har opplevd en del av dem. Og her i byen er det nokså mange siden det er flere institusjoner og pleiesentere for dem i området, både gatenarkomane og andre typer. Og jeg er ikke inponert over noen av dem sine hundehold for å si det sånn.... Og man er et nokså ustabilt menneske når man rører noen som helst type dop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Astrid; jeg venter på svar ang psykisk syke og hund i tråden til Henrikke. Du har så sterke meninger rundt dette, så da må du jo ha det også i den tråden :wub:

Margrete

Jeg er veldig enig med det innlegget til Vipsen i den tråden! :P Er mennesket ustabilt på noen måte, trengs det backup!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...