Gå til innhold
Hundesonen.no

Det værste med din hund i trening?


MarieR

Recommended Posts

Hva er det du forbanner deg mest over når det gjelder trening av/med din hund? Det være seg agility, LP eller alt det andre sonenfolket trener :P

Hos Ask må det være egenrådigheten. Sta som et esel :P Det at han ikke klarer den enkleste ting (ok, litt drøyt..) når det er andre hunder i nærheten legger et sort teppe over alt som heter konkuranseplaner. Ellers er han en grei liten voffs å jobbe med, så lenge jeg klarer å se på den faktiske fremgangen, og ikke bare ser på det vi ikke får til og det som ikke funker. Satt å fortvilte over appellmerket her om dagen, og plutselig slo det med at akkurat nå er han den familiehunden jeg alltid drømte om for innen et halvt år siden. Da skulle plutselig hunden begynne seriøst med både utstilling og LP. Så nå er han den hunden jeg alltid har ønsket meg, bare at nå er ønskene mine til han enda høyere :P

Nei, jeg trur jeg skal nyte hunden som han er en stund framover, har blitt altfor mye treningspress på oss begge to i det siste, nå skal vi bare kose oss! :P 8 med treningen også da :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Hu er treig i det meste hun gjør. Hun jobber gjerne for nesten hva som helst, men gjør overhodet ikke mer enn nødvendig. Hun er treig til å sette seg. Hun sutrer hvis hun ikke får belønning etter å ha prøvd diverse ting. Og etter en lang lekepause i trening (for å prøve å regulere den fæle atferden litt) har hun mistet mye av lekelysten sin, virker det som.

Blir irritert bare av å tenke på det... Skal slappe riktig av i et par uker nå. Ha litt søk og innkalling og gå pent i bånd, og la det være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i grunnen veldig lite å klage på, særlig ettersom framgangen har vært veldig god de siste månedene.

Hun hadde problemer med å konsentrere seg med andre hunder i nærheten, men nå går det mye bedre.

Hun har en tendens til å bli litt "heit" og overivrig under trening og dermed miste presisjon, men det er mest en utfordring for meg å forsterke slik at jeg regulerer stressnivået opp/ned på best mulig måte alt etter hvilken øvelse vi trener på.

Og så virker det kul umulig å få til noe som ligner på apport/hold fast... har prøvd mange tips og råd, ingenting ser ut til å hjelpe foreløpig.

Skulle kanskje ønske hun hadde bedre evne til å slappe av mellom slagene - økonomisere med kreftene. Ro-trening utendørs har vi dessverre forsømt i ung alder, så vi har litt å jobbe med der.

Litt OT: Hører veldig mange som mener hunden deres er "sta". Hva legger dere i begrepet? Har aldri opplevd min egen hund som "sta", selv om det ifølge mange er et særdeles framtredende særtrekk ved min rase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må nesten være at han kobler ut hvis han ser en katt, han er mulig å stoppe, men klarer ikke konsentrere seg før katten har vært borte en stund. Går bedre hvis det er min egen katt som han er vandt med, men ikke bra nok.

Men det er ikke noe jeg går å irriterer meg grønn over, det irriterer meg akkuratt der og da og så tenker jeg at når hunden er nesten 1/2 fuglehund så må man regne med litt sånn og bare fortsette og trene på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være at han er så søt at han noen ganger får meg til å le når han gjør noe han ikke skal. Hvem klarer å holde seg alvorlig når et slikt pjuskehue stikker av med hele godbitposen akkurat når innkallingen begynte å sitte?

Se på det oppsynet her:

Isenga.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Cody må det være avhengigheten til Hamlet, til tross for de tilbringer ikke mye av dagen sammen og de går aldri på tur sammen lenger.

Men trener jeg med Cody og han ser Hamlet så kobler han ut og begynner å pipe for at han ikke får lov å hilse på han.

Ellers må det være at han ikke er klikkerklok, så han tilbyr ikke atferder.

Kun sitt og dekk, men selvsagt, det er jo bare å trene på. Han forbedrer seg hele tiden. :P

Diego: At han er på treg innkalling, vandrer i sitt tempo.

Men hey, han kommer iallefall. Hehe

Og at det er vanskelig å finne belønning til han. Han blir lei av alt så fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er det vel at han blir høy på andre hunder, noe som gjør at konsentrasjonen svekker...

Han har forbedret seg enormt i det siste da, nå som jeg endelig har klart å snu aktiviteten på de andre hundene, på meg :P

Når jeg nå får kontakt, flikker han bare bort i noen sek. på andre hunder(før føltes det ut som timer) :P

Men jeg har fått meg en labbis som er kjapp! Raskere enn en BC- tok tida :P

Så at han er treig er ikke noe jeg sliter med :P Mer det at han er for rask hihi.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Det verste med min hund i trening? det må være meg! Vicky vil så gjerne gjøre alt og mye mer. Der er jeg veldig heldig. Hun trenger nesten ingen repetisjoner eller hint for å lære noe. Alt går på meg, og om jeg gir de rette signalene. Så hvis mor surrer, da surrer hun og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Yaris må det være at han svinger så innmari i humøret(som mora si :P:P )

Han kan gå kjempefint en dag ,for så å bare deppe å ikke gjøre noe bra dagen etter...

Med Emma må det være at hu "koker over" Må alltid bruke lang tid på å få henne til å lande på trening før vi kan gjøre øvelsene ordentlig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med hugo er at han er for god til å følge kommandoer :icon_redface:

Sånn som i dag, da vi trente fri ved fot. Jeg har en håndkommando på stå under marsj som jeg har prøvd å plukke av meg selv, og i dag, under marsjen så slengte jeg hånden litt ned. Og hugo sto. og jeg sa på plass. Og hugo sto. Og jeg ropte kom. og hugo sto han, helt til jeg gikk inntil, sa sitt, kommanderte på plass igjen og gikk videre...

Han må jo lære mamma hvordan øvelsene skal være også, og det kan ikke være lett...

Det samme gjelder litt på innkalling fra sitt.. hugo sitter, jeg roper.. når jeg roper så virker det som han dobbeltsjekker om jeg mener at han skal komme eller sitte videre, og vurderer dette passe lenge før han tar noen nølende skritt.. Men alt er vel min skyld.. har trent for mye på forstyrrelser i sitt og dekk, og bare innkalling (plass-innkalling) fra stå.

Skjeve sitt og dekk har vært lov det, så jeg kan jo ikke klage på trekk der...

og så kan han noen ganger slå til med ett døvt øre. "lalala, jeg snuser her, og hører ikke mamma nei..."

Men han er en engel uten like. engentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart konsentrasjonen. Generell konsentrasjon kan trenes opp, men vi sliter veldig med at han ''klikker'' når han ser andre hunder. Slik blir det aldri ro med mindre vi er innelåst i en hall, og det er til og med vanskelig med langline pga mange løse hunder.

Veldig kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kresen så det er vanskelig å finne skikkelig jacpot godbiter som hun vil hoppe utfor et stup for, ikke liker hun å leke heller (believe me! Jeg har prøvd!)

hun blir SKIKKELIG umotivert når hun ikke får ting til og jeg prøver å øke kriteriene så hun ikke skjønner hvor jeg vil (selv om jeg prøver å øke dem sakte så hun ikke skal bli umotivert.

Hun må ha veldig få og gøye repitisjoner for at det skal funke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du forbanner deg mest over når det gjelder trening av/med din hund? Det være seg agility, LP eller alt det andre sonenfolket trener :icon_redface:

Hos Ask må det være egenrådigheten. Sta som et esel :lol: Det at han ikke klarer den enkleste ting (ok, litt drøyt..) når det er andre hunder i nærheten legger et sort teppe over alt som heter konkuranseplaner. Ellers er han en grei liten voffs å jobbe med, så lenge jeg klarer å se på den faktiske fremgangen, og ikke bare ser på det vi ikke får til og det som ikke funker. Satt å fortvilte over appellmerket her om dagen, og plutselig slo det med at akkurat nå er han den familiehunden jeg alltid drømte om for innen et halvt år siden. Da skulle plutselig hunden begynne seriøst med både utstilling og LP. Så nå er han den hunden jeg alltid har ønsket meg, bare at nå er ønskene mine til han enda høyere :lol:

Nei, jeg trur jeg skal nyte hunden som han er en stund framover, har blitt altfor mye treningspress på oss begge to i det siste, nå skal vi bare kose oss! :lol: 8 med treningen også da ;) )

Det værste for hunden må være å ikke få lov til å fortsette å jobbe når alt den ønsker å ta et momet eller øvelse til. For meg er det værste det at jeg ikke kan tillate hunden å få fortsette øvelsen når den så gjerne vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Det værste for hunden må være å ikke få lov til å fortsette å jobbe når alt den ønsker å ta et momet eller øvelse til. For meg er det værste det at jeg ikke kan tillate hunden å få fortsette øvelsen når den så gjerne vil.

har samme problemet noen ganger. hehe. Er så vanskelig å måtte stoppe når hun så gjerne vil mer og litt til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste for hunden må være å ikke få lov til å fortsette å jobbe når alt den ønsker å ta et momet eller øvelse til. For meg er det værste det at jeg ikke kan tillate hunden å få fortsette øvelsen når den så gjerne vil.

Må legge til at det går ikke så mye på "hvordan man har det...men mer på hvordan man tar det".

som det heter. Hverken Birk eller Pia gjør alt rett hele tiden. Langt i fra. Jeg finnner en del slurv her og der som de aller fleste gjør, men har lært meg til å bare konstantere feilene og logge dem uten å irritere meg over dem. Jeg gleder meg heller over det de kan og mestrer og fokuserer mer på det. Det de ikke kan..kan de ikke allikevel så hvorfor irritere seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Helt fullstendig enig Ingar! Veldig godt sagt. Alle hunder gjør feil. Men det handler litt om det å ta dem i å gjøre noe positivt, istedenfor å kun legge fokus på det negative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...