Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva trener dere?


dorab01

Recommended Posts

Hei

Nå har det vert ganske mange tråder om hvor mye man går tur med hundene. Så da lurte jeg på et par ting hvor lenge går dere tur? Og hvor (skog asfalt,fjell, etc.)?

Og et annet spørsmål er hva trener dere til daglig og ikke bare si lydighet men altså hva innen en gren også.

F.eks. vi trener inkalling eller sitt eller et eller annet. Håper dere skjønner hva jeg mener ;)

Jeg tror dette kommer til å bli ganske lærerikt. Og se hva andre trener og hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går tur hver eneste dag ;) Altså vi går på asfalt og gress. Ofte i skog og mark også.

Vi går alltid i 45 - 1 time hver morgen ca. Ellers går vi på etter middagen hvis du ikke løper i stede da. Også går vi kveldstur.

Simba

Går ofte en tur med han alene kanskje fire ganger i uken. Vi trener på å passere andre hunder. gå pent i bånd. Vi trener på triks som: hente fjernkontrollen, lukke dørene, åpne dørene osv. Når han er løs kaller jeg han inn ofte ;)

Nana

Går også tur med hun alene noen ganger i uken.

Trener lydighet. innkalling en del.

Nå trener vi på alle klasse 1 øvelsene. Trener hver dag. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge vi går tur avhenger litt av hvilken dag det er osv.

-Hverdager går vi ca et kvarter om morgenen, en time og utover på ettermiddag, og ca en halvtime/tre kvarter på kvelden.

-Helger får han ofte en lang tur på morgenen, en kortere økt med kanskje bare trening og lek på formiddagen/midt på dagen, og en halvtime/tre kvarter

Ellers går alle de andre treningsrundene og øktene tar vi utenom disse turene

Går både i skogen, i fjæra, på asfalt og grusvei. Alt med andre ord ;)

Akkurat nå trener vi på appellmerket og klasse 1 øvelsene. Tar opp småpirk og tar bort de feilene øvelsen evt. har, det var langt flere en jeg var klar over..og vi blir nok ikke klare før merket skal tas.

dessuten trener vi med langline, mot det at han kan være løs.

I det siste har vi trent litt på det å jobbe i vann. Ferskvann går veldig bra, men saltvann liker han ikke så veldig godt, forståelig nok. Målet er at han til sommeren kan svømme i ferskvann, om ikke i saltvann også. Han har så lyst til å uti, men liker ikke saltet. Derfor funker det bedre på ferskvannet. Det er bare så dumt at ferskvannet vi bruker er så lang unna ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går minst tre turer hver dag, men av forskjellig lengde. Først går vi tur når vi står opp, det er bare en tissebæsjetur, altså går vi hjem når Pippin har bæsja, det har han som regel etter et par hundre meter. Når jeg kommer hjem fra jobb går vi en tur på ca tre kvarter, og det samme gjør vi utpå kvelden en gang. Vi bor nær skog og sjø, og prøver å variere turtraséene så mye som mulig. Innimellom dette får han noen tisseturer i egen hage. So far so good, men så var det dette med trening. ;) Øver jo på å gå pent og slikt, men lite annet ja.

Men til høsten skal vi gå grunnferdighetskurs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får Balder av tur og trening:

*Morgen, minst 15 min tur. Tursti/skog, løper løs på fotballbane fast hver dag.

*Ettermiddag, langtur på minst en time, legger ofte inn litt sportrening. Skog/tursti.

*Kveld, halvtimestur, løper løs. Tursti/skog. Av og til ned til sentrum for å miljøtrene litt.

Har også begynt å sykle de dagene langturen blir i korteste laget, mest på grus/gress.

Prøver å trene litt lydighet hver dag, det vi trener på nå for tiden er apport, boks, vedlikedhold og småpirk av klasse 1 øvelsene. Går på kurs/trening en gang i uken der vi trener på konkurranselydighet.

På tur trener/vedlikedholder vi automatisk innkalling, gå fint, møtesituasjoner med barn, hunder, ender o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går minimum 3 turer om dagen. På morgenen er det alt fra 30 min til 1 time. På denne turen trener vi ikke på noe særlig siden både jeg og bikkjene er trøtte. På ettermiddagen har vi en kort tissetur på 15 min. På denne turen legger vi inn litt trening på "hundeskikk". Altså passering av folk og dyr. Sliter voldsomt med å kunne passere andre hunder/få andre hunder inn på nært hold, så dette jobber vi mye med. Det er også det vi jobber med på kveldsturen på 1-2 timer. Nå kan de ihvertfall se andre hunder på avstand i 9 av 10 tilfeller, så det går saaaakte men sikkert framover.

Når det gjelder terreng så varierer dette. Noen er asfaltturer, en del i vår lille skog og noen på en gresslette et stykke unna. På sletta er det mest lek og moro i langline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag: Tur langs vei i bånd på ca 45 minutter, deretter 1 time miljøtrening med andre hunder (gå tur med andre hunder, passere andre hunder, hilse på mennesker osv).

Tirsdag: Ca 1 times tur (halvparten løs langs tursti, resten i bånd på gangvei) + 1 - 1,5 time med hundetreff (går tur med andre hunder løse, slik at de leker en del).

Onsdag, torsdag, fredag, lørdag og søndag: Veldig varierende. Om jeg bare går tur går jeg gjerne i en dal i nærområdet, hvor det er en bekk som går langs turstien. Her går hun løs hele tiden, og turen varer ca 1,5 time om jeg går hele dalen opp og ned. Trener nesten hver dag. Godbitsøk, innkalling og sladretrening (frivillig kontakt i møte med hunder og mennesker) på turer hvor hun går løs, og når jeg trener lydighet trener jeg på grunnferdighetene. I tillegg så trener vi en del forskjellige, unyttige ting for moro skyld (hopp opp på benken, opp der, ned her, osv).

Alt i alt en til to timer med tur/trening/aktivisering hver dag. Men det varierer selvsagt (i dag var vi ute i tre timer, andre dager er vi ute i en halvtime), og i tillegg så aktiviseres hun litt innendørs også, med leking, lydighetstrening og stelltrening (pelsstell og kloklipp - det trengs!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer hvor mye og hvor langt vi går. Vanligst 3-4 turer per dag. Pleier å gå 1,5-2,5 time på hverdager. I helgene er vi ute og leker mer samtidig som vi ofte er på besøk hos foreldrene mine som har hund.

Vi går mest på asfalt og grus. Men går også steder der det er jordstier.

Vi øver på å gå pent i bånd og ikke jage fugler hver dag. Øver også på triks og sitt og bli inne hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå for tiden trener vi på å bade (det er litt dumt med en retriver som syns det er ekkelt å bli våt på beina :P ). Samtidig får vi trent på å holde stressnivået på et kontrollerbart nivå. Jeg kaster en av de kjempekule ballene litt uti og den eneste måten å få den på, er å hente den. I og med at jeg driter i ballen, må hun igrunnen hente den selv! Jeg vil også ha en tilnærmet perfekt levering ganske fort. Det er på en måte jobben hennes. Hun er arvelig belastet, kan man si.

Vi trener som alltid, passering. Det er igrunnen ganske fornøyelig innimellom, når prinsessa kommer opp på min venstre side og tar kontakt, før jeg har sett sykkelen, eller hva som kommer. Jaja, det er ikke alltid sånn, da...

Ellers prøver vi å holde enkelte agilityøvelser vedlike uten å ha noen bane! Framsending til steiner, stubber og tømmerstokker, er ganske gøy.

Trener også endel på søk. Hun søker etterhvert over ganske store avstander.

Litt hverdagslydighet trener vi også på. "Dekk" og "bli". Både i tid, avstand og med forstyrrelser. (Det er jeg som driver og hopper over bikkja mi nede på fotballbanen :P ) "Kryp" og "fot" er også populært for tiden.

Tja, det blir vel et par langturer i skogen i uka, med bading i et eller fler av vannene vi går forbi. Dagen etter langtur, tar vi det med ro og tar kanskje bare en tur ned på fotballbana her og trener søk og litt lydighet, eller bare tusler litt i skogen rett bak her og har et par treningsøkter inne. Da kan egentlig hva som helst skje, for hun tilbyr atferd og vi tar det derfra!

Lufting er tre ganger om dagen. Doturer morgen og kveld og hovedtur midt på dagen (eller ettermiddag når jeg har vært på jobb).

Jeg har en svært treningsivrig hund og er akkurat nå litt i beit for nye ideer.

Ja, bør vel nevne at jeg trener etter prinsippene om anvendt atferdsanalyse. Det vil kort si at jeg forsterker atferd jeg vil ha mer av og unngår å forsterke atferd jeg ikke vil ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chanita får seg ca 3 gode turer pr. uke. Har vi tid og mulighet så blir det helst fjelltur for får hun bruke mer "hele" seg.

I tillegg så driver vi en del svømmetrening, ca 3 ganger pr. uke. Dette for at hun skal få bygge muskelmasse uten belastning.

En gang pr uke er det ringtrening. Og nesten hver dag trener vi på oppstilling.

En gang i uken er det og bakketrening.

Goshi får sine turer, helst på fjellet. Ser litt ann dagsformen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dager da begge av oss er borte:

Morgentur på mellom 30 og 45 minutter - løper litt løs og legger inn et godbitsøk og/eller ei kjapp lydighetsøkt.

Ettermiddagstur på rundt én til halvannen time - litt mindre dersom vi skal på fellestrening etterpå.

Prøver å legge inn ei lydighetsøkt hver dag. Fortsatt driver vi mest med grunnferdighetene og har bare såvidt begynt å snuse på å sette sammen øvelser.

Jobber akkurat nå mye med å "perfeksjonere" utgangsstilling/fri ved foten (inkludert rygging/bakpartskontroll), samt frivillig stå/dekk/sitt under marsj. Må også friske opp "bli" ganske kjapt, hun begynner å bli vel løs på avtrekkeren.

Dersom hun har fått både ettermiddagstur og ei real lydighetsøkt, er hun såpass sliten at hun ikke bryr seg om kveldstur. Bare en kjappis ut for å gjøre fra seg, så inn igjen for å sove videre.

I helgene prøver vi å få til lange skogsturer på minimum 2 timer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • 2 av valpene har debut i utstilingsringen I helga ❤️ Laabanden Can't Let You Go-Nils  Bir og Big 2 Laabanden Can't Believe It-Hektor Bir,big1 og Bis 4 Nils løper også i ringen i dag. Med bir så langt ❤️ Blir en sommer med masse utstilinger for disse fine små ❤️
    • Hvilken sjampo og evt balsam anbefaler du til bichon Havanais valp?
    • Så søøøt han er! Tror jeg kan skimte noen tegninger der, ja
    • Syns jeg begynner å se antydninger til at han har arvet pappan sin farge 😍 Flere som ser det? 
    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
×
×
  • Opprett ny...