Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye vann?


Sirup

Recommended Posts

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg. Siden hun spiser oppbløtt fôr fire ganger om dagen får hun jo i seg væske jevnlig, og så lenge hun vet hvor vannskåla står så vil hun oppsøke den om hun skulle bli ytterligere tørst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye vann bør hunder drikke om dagen? Valpen vår får oppbløtt for fire ganger om dagen, men utenom det så drikker hun ikke noe som helst. Er det normalt?

Nei, det er ikke normalt. Valper drikker en god del og særlig når de har vært aktive en stund; gir dere foret kjempebløtt som suppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker hun fremdeles ikke? Jeg tror at den lange reisen og overgangen spiller litt inn her, at det kan være noe av årsaken til at hun tar til seg så lite væske.

Lurer på om hun kan være redd vannskåla? Kan den ha en karakteristisk lukt? Eller, hvis det er stålskål, at hun ser sitt eget speilbilde? Prøv å vaske skåla og først, og sett deg så på gulvet sammen med valpen mens du plasker litt i vannet med fingrene. Det bør vekke interessen hennes for vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt ann på om hunden har vært i mye i aktivitet da, Gizmo drikker ikke alltid mye han heller da! Men er det varm i været eller han har vært mye i aktivitet så drikker han jo mye mer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden burde drikke utenom måltidene skulle jeg tro.

Forresten bør jo heller ikke Hill's tørrfôr bløtes opp, hvorfor gjør du dette? Om ikke hunden er i ekstrem aktivitet (ala trekkhunder), så bør den greie å få i seg nok vann uten å få oppbløtt fôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden burde drikke utenom måltidene skulle jeg tro.

Forresten bør jo heller ikke Hill's tørrfôr bløtes opp, hvorfor gjør du dette? Om ikke hunden er i ekstrem aktivitet (ala trekkhunder), så bør den greie å få i seg nok vann uten å få oppbløtt fôr.

hvorfor bør ikke dette foret bløtes opp? Om ikke valpen har blitt vendt til tørt tørrfor, så er det jo dumt og bråbegynne me det på en helt ny plass... Er ikke alle valper som liker/klarer å spise ubløta tørrfor...

Men er intresert i å vite hvorfor dette foret ikke bør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor bør ikke dette foret bløtes opp? Om ikke valpen har blitt vendt til tørt tørrfor, så er det jo dumt og bråbegynne me det på en helt ny plass... Er ikke alle valper som liker/klarer å spise ubløta tørrfor...

Men er intresert i å vite hvorfor dette foret ikke bør det?

Fikk ikke med meg at det var en liten valp i farten, men da skjønner jeg det jo.

Ikke vet jeg hvorfor, jeg er ingen fôrekspert, men når fôrprodusentene anbefaler det, så regner jeg med at det stemmer. De fleste høykvalitetstørrfôr er ikke beregnet for å bli bløtt opp, de sveller heller ikke. Den største grunnen for å ikke bløte opp fôret er vel i grunnen for tennene sin del, fordi de skal ha noe å bryne seg på, og for å slite ned tannstein. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på noe vi gjorde en periode. Vi tok litt kefir over tørrforet. Det regulerte magen og knottene holdt seg tørre. Dette var en periode matlysten var liten. Hills var ikke populært hos oss! Tror ikke det er noe farlig å slutte å bløte opp foret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke med meg at det var en liten valp i farten, men da skjønner jeg det jo.

Ikke vet jeg hvorfor, jeg er ingen fôrekspert, men når fôrprodusentene anbefaler det, så regner jeg med at det stemmer. De fleste høykvalitetstørrfôr er ikke beregnet for å bli bløtt opp, de sveller heller ikke. Den største grunnen for å ikke bløte opp fôret er vel i grunnen for tennene sin del, fordi de skal ha noe å bryne seg på, og for å slite ned tannstein. :D

Da forstår jeg :P Men ja det er som du sier, de anbefaler det ikke. Men vil tro det skjer nok forandringer den første perioden, og da er det vel dumt og bare hoppe over til tørrfor med engang, uten å bløte det...

Men om du har mye vann i det så vil jeg tro valpen din får i seg nok, men nå vet jeg ikke hvor mye vann du har i. Men kan hende du må "vise" valpen din hvor vannet er, gjøre det intressant. kan jo også være at den har treg avøring pga lite væske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden burde drikke utenom måltidene skulle jeg tro.

Forresten bør jo heller ikke Hill's tørrfôr bløtes opp, hvorfor gjør du dette? Om ikke hunden er i ekstrem aktivitet (ala trekkhunder), så bør den greie å få i seg nok vann uten å få oppbløtt fôr.

Selvsagt er det helt OK å bløte opp valpefor! Det gjør maten mer smakelig og lettere fordøyelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste høykvalitetstørrfôr er ikke beregnet for å bli bløtt opp, de sveller heller ikke.

Jeg skal love deg at Hill's valpefor sveller, jo! De dobler seg i størrelse - minst! - og iblant når jeg har bommet litt på vannet må jeg tilsette mer for å få det mer suppete, for alt har trukket inn i bitene. Jeg er så engstelig for at hun ikke får i seg nok vann, så bitene ligger gjerne og svømmer i litt vann. Hun spiser forresten med god fornøyelse.

Jeg tror ikke hun er redd vannskåla, bare at hun er totalt uimponert over vann! Jeg kan telle på en hånd de gangene hun har drukket rent vann. Når jeg har forsøkt å gjøre skåla mer interessant for henne, så snuser hun bare litt og lunter vekk igjen.

Når jeg tenker meg om, så får hun jo mat fire ganger om dagen, og jeg bruker sikkert 1-1.5 dl til bløting til hvert måltid (pluss en halv dl dæsj rett før jeg gir maten). Da får hun i seg 4-8 dl om dagen. Det er kanskje ikke så ille likevel, for en knott på 8 uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal love deg at Hill's valpefor sveller, jo! De dobler seg i størrelse - minst! - og iblant når jeg har bommet litt på vannet må jeg tilsette mer for å få det mer suppete, for alt har trukket inn i bitene. Jeg er så engstelig for at hun ikke får i seg nok vann, så bitene ligger gjerne og svømmer i litt vann. Hun spiser forresten med god fornøyelse.

Jeg tror ikke hun er redd vannskåla, bare at hun er totalt uimponert over vann! Jeg kan telle på en hånd de gangene hun har drukket rent vann. Når jeg har forsøkt å gjøre skåla mer interessant for henne, så snuser hun bare litt og lunter vekk igjen.

Når jeg tenker meg om, så får hun jo mat fire ganger om dagen, og jeg bruker sikkert 1-1.5 dl til bløting til hvert måltid (pluss en halv dl dæsj rett før jeg gir maten). Da får hun i seg 4-8 dl om dagen. Det er kanskje ikke så ille likevel, for en knott på 8 uker?

Valpen din bør drikke vann eller annen væske utenom foret, fordøyelsesproblemene hennes tyder også på det. Om du tenker deg at maten hunder "normalt" spiser ikke er tørrfor (altså at det inneholder store mengder vann, kjøtt, f eks er jo ikke akkurat tørt...) - og at vannet du tilfører tørrforet er for å kompensere for dette - så sier det seg selv at hunden skal ha vann "i tillegg".

Nå høres det jo ut som om du gir foret ekstremt bløtt, og jeg hadde kanskje redusert litt på vannmengden i maten (til det var vanlig godt oppbløtt) for å sjekke om hunden faktisk drikker utenom...

Er hun ikke tørst etter en lekeøkt eller liten tur, heller?

Hva sier oppdretteren? Det er ikke alle som er like flinke tilå gi valpene vann i egen skål - enkelte overlater til tispa å sørge for flytende føde helt til valpene leveres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal love deg at Hill's valpefor sveller, jo! De dobler seg i størrelse - minst! - og iblant når jeg har bommet litt på vannet må jeg tilsette mer for å få det mer suppete, for alt har trukket inn i bitene. Jeg er så engstelig for at hun ikke får i seg nok vann, så bitene ligger gjerne og svømmer i litt vann. Hun spiser forresten med god fornøyelse.

Jeg tror ikke hun er redd vannskåla, bare at hun er totalt uimponert over vann! Jeg kan telle på en hånd de gangene hun har drukket rent vann. Når jeg har forsøkt å gjøre skåla mer interessant for henne, så snuser hun bare litt og lunter vekk igjen.

Når jeg tenker meg om, så får hun jo mat fire ganger om dagen, og jeg bruker sikkert 1-1.5 dl til bløting til hvert måltid (pluss en halv dl dæsj rett før jeg gir maten). Da får hun i seg 4-8 dl om dagen. Det er kanskje ikke så ille likevel, for en knott på 8 uker?

Gjør det? Det burde jo ikke det?

Hva med en slik vannfontene eller noe da, kanskje det kunne hjelpe?

Da får h*n alltid ferskt vann og de fleste liker slike fontener veldig godt.

Du kan jo også blande et eller annet i vannet, smuldre opp noen go'biten levergodbiter f.eks. eller koke buljong. Er jo viktig at hunden lærer seg å drikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et prosjekt på skolen for litt siden, om hunder og vann, da vi målte hvor mye hundene våres drakk.. Joy, som er i mye aktivitet, drakk bare noen få dl om dagen, maks 5dl.. Tessa, hunden til venninna mi, er i lite aktivitet, og ho kunne fint drikke over en liter om dagen (!) Vi trodde det hadde noe med alderen å gjøre, siden Joy er tre og Tessa er fjorten, men da vi snakka med ei dame på skolen, sa ho det var helt forskjellig fra hund til hund.. Det hadde aldeles ikke noe med alder å gjøre..

Så det er ikke sikkert det er så altfor alvorlig, kanskje valpen din bare ikke er tørst? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vært en idé, ja. Jeg har forsøkt å leke med vannet og vekke interessen for det, men hun er bare så utrolig lite imponert over dette blanke greia i bollen. Men hun slikker meg gladlig på fingrene etterpå. Kanskje hun bare ikke liker å gjøre skjegget sitt vått. :rolleyes:

Nei, nok forum. Inn og lage pizza og koke vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serchaj kan drikke uten å stoppe, så har ikke vann fremme til han hele tiden.

DET er ikke bra å rasjonere vannet til hunden din! Dersom han drikker vann så er det fordi han trenger det - og drikke skal hunden ha tilgang til hele tiden. BASIC barnelærdom for ALLE som har hund.

(Og selvsagt stopper han når han er utørst!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET er ikke bra å rasjonere vannet til hunden din! Dersom han drikker vann så er det fordi han trenger det - og drikke skal hunden ha tilgang til hele tiden. BASIC barnelærdom for ALLE som har hund.

(Og selvsagt stopper han når han er utørst!)

Da vi fikk Fibi, tisset hun inne. Da var hun 71/2 måned, Det varte til hun var bortimot året. Vi ble også rådet til å fjerne vannet om natten. Det gjorde vi selvfølgelig ikke. Hun tisset inne både dag og natt, og det hadde ikke noe med tilgangen på vann å gjøre. Hun var derimot så stresset at hun ikke ble renslig før hun klarte å roe kroppen! Nå tisser hun aldri inne og har en selskapsblære som en dronning. Vi sjekket henne imidlertid for urinveisinfeksjon, noe som kan være lurt i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått i henne noe vann, etter å ha prøvd å koke det? Må jo si jeg er litt spent da!

Enkelte raser og individer drikker MYE. Ulvehunder deriblant. Mona drikker og slapser i seg, men jeg har aldri tatt vekk vannet hennes. Tenk dere selv hvordan det er å være kjempetørst - og så må du vente til noen finner ut at "kanskje på tide å gi litt vann.." :P Grusomt! Så jatakk til fri tilgang til vann for hunder! Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun var dessverre ikke noe videre imponert over kokt vann heller.

Og heller ikke vann med smak i. Vi har ikke usaltet buljong, så jeg forsøkte å smaksette vannet ved å trekke en pølse i det, før jeg kjølte ned og ga henne, men nei da. Drikke er for pyser...

Nå har jeg sendt en epost til oppdretteren for å høre hvordand de har gjort det. Kanskje blir jeg litt klokere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...