Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye vann?


Sirup

Recommended Posts

Nei, hun var dessverre ikke noe videre imponert over kokt vann heller.

Og heller ikke vann med smak i. Vi har ikke usaltet buljong, så jeg forsøkte å smaksette vannet ved å trekke en pølse i det, før jeg kjølte ned og ga henne, men nei da. Drikke er for pyser...

Nå har jeg sendt en epost til oppdretteren for å høre hvordand de har gjort det. Kanskje blir jeg litt klokere da.

Utifra det du skrev tidligere om oppbløting av foret, tror jeg ikke du trenger være særlig bekymret. Hunden din får jo i seg væske, og så lenge den virker frisk og rask er det nok ikke grunn til bekymring.

Du nevner også at den har vært å drukket ved et par anledninger, så da tror jeg heller ikke det er snakk om noe anstrengt forhold til skåla, men heller det at hunden ikke er tørst.

Jeg regner med at hunden din også tisser normalt?

Jeg vil anbefale deg en liten dråpe med olje i maten, som kanskje kan lette avføringen.

Du kan evt. sjekke om hunden din vil ha isbiter. Godt for kløende tenner, samt at hunden får i seg litt væske. Å knuse noen tørkede leverbiter e.l i vannet før du fryser det, setter gjerne fart på interessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig for oss å avgjøre om hun tisser normalt all den tid vi ikke har hatt valp før. Jeg vil tro hun tisser ca 6 ganger om dagen. Vi slipper i alle fall å løpe inn og ut så mye som jeg hadde forventet etter å ha lest om den første valpetiden på ulike forum.

Isbit var en god ide. Vi får teste ut det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten til søsteren min nekter å drikke av skål. Hun skal ha rennende vann fra vasken på badet, takk. Prøv å la det renne litt vann fra en Imsdalsflaske, eller noe og se om hun vil drikke det. Anbefaler å prøve det utendørs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og heller ikke vann med smak i. Vi har ikke usaltet buljong, så jeg forsøkte å smaksette vannet ved å trekke en pølse i det, før jeg kjølte ned og ga henne, men nei da. Drikke er for pyser...

Siden du bløter opp fôret, kunne du jo bløte det i MASSE vann, helle av det som blir til overs og tilby som drikkevann? Siden hun får i seg fôrsuppa, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt den løfte-nakkepels-testen vi har sett på Animal Planet, og hun virker ikke dehydrert.

Nå har vi fått epost fra oppdretter, og hun forteller at de har fått vann i skål, men kun drukket når de har lagt ute i sola. I følge henne drikker heller ikke de voksne spinonene hennes mye vann, så kanskje det ligger til slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt den løfte-nakkepels-testen vi har sett på Animal Planet, og hun virker ikke dehydrert.

Nå har vi fått epost fra oppdretter, og hun forteller at de har fått vann i skål, men kun drukket når de har lagt ute i sola. I følge henne drikker heller ikke de voksne spinonene hennes mye vann, så kanskje det ligger til slekta.

Lotta, kan du forklare hvorfor væske i form av oppbløtt fôr er så mye mindre verdt enn vann i vannskåla.

Er du fortsatt bekymret for vanninntaket hennes, så ville jeg først og fremst kontaktet veterinær, for å spørre henne om dette, så du får fagkyndig svar.

Mine valper har aldri drukket mye, og de voksne drikker kun vann når det er varmt eller vært i ekstrem fysisk aktivitet. De står på vom&hundmat, hvor jeg regner med at væskeinnholdet er godt nok.

Holder forøvrig med Lotta i at vannet bør stå fremme hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser en del av dere anbefaler vann med diverse i. Jeg tror at det sikkert kan være bra, men hunder bør vel alltid ha friskt, rent vann tilgjengelig. Som for oss mennesker er rent vann den beste tørstedrikken. Det er noe med at det renser systemet og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta, kan du forklare hvorfor væske i form av oppbløtt fôr er så mye mindre verdt enn vann i vannskåla.

Mine hunder foretrekker vann fra bekken, de - og valpen til Sirup kan kanskje få i seg nok væske uten å innta annet enn det hun får i seg gjennom maten.

MEN, fordi valpeeier har uttrykt bekymring for om valpen får i seg nok har jeg foreslått at hun bruker mindre vann i foret (den gis visstnok som "suppe"?) - vanligvis så bløter man ikke opp tørrfor mer enn at det kompenserer for "tørkinga"...Det er vanskelig å avgjøre hvor mye væske en hund får i seg i forhold til tørt tørrfor når man ikke vet hva den drikker, eller om tørrforet er "normalt" oppbløtt.

Dessuten har Sirup i en annen tråd forklart at valpen har ekstremt treg avføring, og da mener jeg at en rimelig forklaring kan være at hunden får for lite drikke i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter vi begynte å ta litte granne olje i maten går avføringen lettere nå. :P

Vi har gitt foret normalt bløtet også, uten at det har gjort noe forskjell på vanninteressen, så jeg væter det litt ekstra slik at hønemor skal få ro på at knøttet får i seg nok væske. Hun ser pigg og grei ut, og jeg bekymrer meg egentlig ikke lenger på dette med vanninntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter vi begynte å ta litte granne olje i maten går avføringen lettere nå. :D

Vi har gitt foret normalt bløtet også, uten at det har gjort noe forskjell på vanninteressen, så jeg væter det litt ekstra slik at hønemor skal få ro på at knøttet får i seg nok væske. Hun ser pigg og grei ut, og jeg bekymrer meg egentlig ikke lenger på dette med vanninntak.

Tror heller ikke det er noe å bekymre seg over. Når hunden min var liten fikk han veldig oppbløta fòr, og da får han jo i seg masse vann, og ville ikke ha vann ellers. Men når vi kutta ut å bløte det, så begynte han å drikke utenom.

Tror ikke du skal bruke masse penger på en sånn vannautomat jeg. Da kan du heller bytte vann ofte. Syns sånn vannautomat er unødvendig jeg da... Er jo ikke alle steder man får tatt med seg den, og hva om hunden rett og slett ikke vil ha noe annet vann lenger da, Kun det vannautomatvannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...