Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva syns dere om puddler


sisundst

Recommended Posts

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Pudler er herlige dyr. Min neste hund(en gang i tiden når jeg flytter ut) skal være en storpuddel. Jeg gleder meg kjempemasse og bruker tiden(flere år) på å lese masse om rasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddler med artig klipp syns jeg er litt gøy å studere. De fineste er de største variantene. Og med et normalt klipp ser de helt okei ut. Men ingen hund jeg snur meg etter og sier wow. Isåfall må den ha sånn show klipp og være barbert på rompa og sånnt. :P Ville ikke ha vurdert denne rasen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel var min barndoms hund, og vil nok for alltid innta en spesiell plass hos meg. Liker de veldig godt, men kombinasjonen utstillingsinteresse og latskap er nok ikke helt heldig om man vil ha puddel...

Jeg så forresten en storpuddel med en veldig moderat (kontinental) løveklipp her om dagen - og det var utrolig stilig. Kunne man stilt de sånn, hadde puddel helt klart vært et alternativ. Bedre turkompis og selskapshund tror jeg man skal lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pudler er en av de rasene som folk har fordommer mot. Og fordommer fungerer gjerne sånn at jo mindre du vet om noe, jo sterkere meninger har du om det. Pudler blir jo karrikert som parfymerte dollehunder med rosa sløyfe oppå hodet, men pudler er altså verken parfymert eller tupert fra naturens side. Pudler er ganske enkelt en god gammel hunderase. Selv liker jeg mellomstore og store hunder best, og stemmer derfor på storpuddel. Flotte, lettlærte hunder med behagelig temperament! Hvorfor skulle noen ha noe imot pudler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storpuddel er verdens mest undervurderte rase. Mer allsidig hund skal du lete lenge etter. De kan brukes til kos, tur, agility, lydighet, kløv, rundering, sirkus, servicehund, jakt, snørekjøring og det finnes t.o.m. storpudler som har fullført Iditarod! Og en storpuddel i en jevn klipp, er jo en fantastisk vakker og elegant hund :P

Jeg ble fascinert av storpuddel da jeg var ca 3 år gammel, og det var den første rasen jeg lærte meg navnet på (dvs de ble kalt kongepuddel den gangen). Nå, 30 år senere, er jeg minst like fascinert av rasen. På grunn av helsa var det ikke aktuelt med storpuddel sist jeg skulle ha hund, men neste hund bare bli storpuddel! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storpuddel er verdens mest undervurderte rase. Mer allsidig hund skal du lete lenge etter. De kan brukes til kos, tur, agility, lydighet, kløv, rundering, sirkus, servicehund, jakt, snørekjøring og det finnes t.o.m. storpudler som har fullført Iditarod!

Jeg er så klart enig med Havana, og kan ikke tenke meg en annen rase som kompis og familiemedlem. Puddel er best, ingen protest.. :D

Lurer du på ting og tang rundt som puddeleier, er det flere du kan spørre her på Hundesonen, men det enda flere på Puddelklubbens forum. Så ta en titt innom da vel! :D

http://www.puddelklubb.no/forum/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min neste hund blir kanskje en storpuddel. Har ikke truffet så mange kongepudler, men mange av mellom- og dvergpudlene. De er utrolig herlige. Så lekne, så kvikke og bare helt nyyydelige :D

Jeg vil ha en stor hund, så derfor en storpuddel. De store er visstnok veldig allsidige. Og i lydighet kan man få de så kjappe som bare pokkern. Om man trener riktig.

Min eventuelle puddel skal være helt kortklipt, året rundt. Jeg er bortskjemt med hund med lite stellebehov, en gjennombørsting kanskje to-tre ganger per måned, og bading to ganger i året. Blir det stor overgang til puddel tro??

Morsomt å søke på pudler på ulike fora... Søker man på ordet "puddel" dukker ordet "homo" like ofte opp... Fordommer, esse! Hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora som jeg skal ha på fôr er syv mnd gammel hun skal bli klippet som en puddel,hvis dere skjønner hva jeg mener først og fremst skal hun klippes etter alder og når jeg skal på utstilling med hennne så får hun bli klippet i utstillings klipp.... Det som er litt kjiipt er at hun biter på ting men det skal hun nok slutte fort med,hehehe.... Jeg har en spray som heter bit ej spray og den får di skikkelig kvalm smak av hvis de biter der jeg sprayet... ellers er hun ganske leken og vilter etter som jeg skjønte på oppdretter. jeg liker små hunder jeg kan dille med og skjemme bort

Men hvor mange valper er det vanlig at de får (mellom puddelen)???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel er en fantastisk herlig rase spør du meg :D

Selv har jeg mest erfaring med dverg og toy-pudler, men det er nok fordi jeg liker best små hunder :D Ellers kjenner jeg jo Fiona litt da, og hun er jo helskjønn ;) Pudler er jo utrolig elegante da!

Det er ikke utseendet deres som apellerer mest til meg faktisk, men det er oppførselen og væremåten, de minner ganske mye om LiLi faktisk ;) Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pudlene jeg kjenner, er noen skjønne hunder. Men som med bedlington (som vi hadde) er det ganske ekkelt med ustelte pudler. Børste hver dag, holde pelsen ren og ikke altfor lang og rufsete, så er mye gjort. De er jo kvikke og fine å jobbe med også! Lykke til! :D Plutselig lurer jeg på hvordan det gikk med bordercollien du ville omplassere. OT, men jeg håper det gikk bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...