Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva syns dere om puddler

sisundst

Recommended Posts

• Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Pudler er herlige dyr. Min neste hund(en gang i tiden når jeg flytter ut) skal være en storpuddel. Jeg gleder meg kjempemasse og bruker tiden(flere år) på å lese masse om rasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddler med artig klipp syns jeg er litt gøy å studere. De fineste er de største variantene. Og med et normalt klipp ser de helt okei ut. Men ingen hund jeg snur meg etter og sier wow. Isåfall må den ha sånn show klipp og være barbert på rompa og sånnt. :P Ville ikke ha vurdert denne rasen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel var min barndoms hund, og vil nok for alltid innta en spesiell plass hos meg. Liker de veldig godt, men kombinasjonen utstillingsinteresse og latskap er nok ikke helt heldig om man vil ha puddel...

Jeg så forresten en storpuddel med en veldig moderat (kontinental) løveklipp her om dagen - og det var utrolig stilig. Kunne man stilt de sånn, hadde puddel helt klart vært et alternativ. Bedre turkompis og selskapshund tror jeg man skal lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pudler er en av de rasene som folk har fordommer mot. Og fordommer fungerer gjerne sånn at jo mindre du vet om noe, jo sterkere meninger har du om det. Pudler blir jo karrikert som parfymerte dollehunder med rosa sløyfe oppå hodet, men pudler er altså verken parfymert eller tupert fra naturens side. Pudler er ganske enkelt en god gammel hunderase. Selv liker jeg mellomstore og store hunder best, og stemmer derfor på storpuddel. Flotte, lettlærte hunder med behagelig temperament! Hvorfor skulle noen ha noe imot pudler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storpuddel er verdens mest undervurderte rase. Mer allsidig hund skal du lete lenge etter. De kan brukes til kos, tur, agility, lydighet, kløv, rundering, sirkus, servicehund, jakt, snørekjøring og det finnes t.o.m. storpudler som har fullført Iditarod! Og en storpuddel i en jevn klipp, er jo en fantastisk vakker og elegant hund :P

Jeg ble fascinert av storpuddel da jeg var ca 3 år gammel, og det var den første rasen jeg lærte meg navnet på (dvs de ble kalt kongepuddel den gangen). Nå, 30 år senere, er jeg minst like fascinert av rasen. På grunn av helsa var det ikke aktuelt med storpuddel sist jeg skulle ha hund, men neste hund bare bli storpuddel! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storpuddel er verdens mest undervurderte rase. Mer allsidig hund skal du lete lenge etter. De kan brukes til kos, tur, agility, lydighet, kløv, rundering, sirkus, servicehund, jakt, snørekjøring og det finnes t.o.m. storpudler som har fullført Iditarod!

Jeg er så klart enig med Havana, og kan ikke tenke meg en annen rase som kompis og familiemedlem. Puddel er best, ingen protest.. :D

Lurer du på ting og tang rundt som puddeleier, er det flere du kan spørre her på Hundesonen, men det enda flere på Puddelklubbens forum. Så ta en titt innom da vel! :D

http://www.puddelklubb.no/forum/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min neste hund blir kanskje en storpuddel. Har ikke truffet så mange kongepudler, men mange av mellom- og dvergpudlene. De er utrolig herlige. Så lekne, så kvikke og bare helt nyyydelige :D

Jeg vil ha en stor hund, så derfor en storpuddel. De store er visstnok veldig allsidige. Og i lydighet kan man få de så kjappe som bare pokkern. Om man trener riktig.

Min eventuelle puddel skal være helt kortklipt, året rundt. Jeg er bortskjemt med hund med lite stellebehov, en gjennombørsting kanskje to-tre ganger per måned, og bading to ganger i året. Blir det stor overgang til puddel tro??

Morsomt å søke på pudler på ulike fora... Søker man på ordet "puddel" dukker ordet "homo" like ofte opp... Fordommer, esse! Hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora som jeg skal ha på fôr er syv mnd gammel hun skal bli klippet som en puddel,hvis dere skjønner hva jeg mener først og fremst skal hun klippes etter alder og når jeg skal på utstilling med hennne så får hun bli klippet i utstillings klipp.... Det som er litt kjiipt er at hun biter på ting men det skal hun nok slutte fort med,hehehe.... Jeg har en spray som heter bit ej spray og den får di skikkelig kvalm smak av hvis de biter der jeg sprayet... ellers er hun ganske leken og vilter etter som jeg skjønte på oppdretter. jeg liker små hunder jeg kan dille med og skjemme bort

Men hvor mange valper er det vanlig at de får (mellom puddelen)???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel er en fantastisk herlig rase spør du meg :D

Selv har jeg mest erfaring med dverg og toy-pudler, men det er nok fordi jeg liker best små hunder :D Ellers kjenner jeg jo Fiona litt da, og hun er jo helskjønn ;) Pudler er jo utrolig elegante da!

Det er ikke utseendet deres som apellerer mest til meg faktisk, men det er oppførselen og væremåten, de minner ganske mye om LiLi faktisk ;) Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pudlene jeg kjenner, er noen skjønne hunder. Men som med bedlington (som vi hadde) er det ganske ekkelt med ustelte pudler. Børste hver dag, holde pelsen ren og ikke altfor lang og rufsete, så er mye gjort. De er jo kvikke og fine å jobbe med også! Lykke til! :D Plutselig lurer jeg på hvordan det gikk med bordercollien du ville omplassere. OT, men jeg håper det gikk bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...