Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes dere om å skyte hunden fremfor å avlive på vet.kontor?


Aya

Recommended Posts

Guest Vicky
Veldig interessant diskusjon!

Jeg er absolutt for å skyte hunden i skogen(hvis hunden gjør noe toppers og har det gøy med den personen den er glad i), eller andre humane måter!

så da syns du at det siste hunden husker skal være at den lekte med eieren f.eks også plutselig forådte eieren den med å drepe den?

Sier ikke at det er feil, men blir litt nedtur å først ha det morro med eieren også plutselig tar matmor eller matfar å tar livet av den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar

Ja så klart kan det skje begge veier da, men jeg syns det beste om han skulle blitt avlivet eller noe annet skulle skje slik at han måtte bli avlivet er å gjøre det hos en dyrelege...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da syns du at det siste hunden husker skal være at den lekte med eieren f.eks også plutselig forådte eieren den med å drepe den?

Sier ikke at det er feil, men blir litt nedtur å først ha det morro med eieren også plutselig tar matmor eller matfar å tar livet av den..

Djeeesus. Hunden husker jo ikke noe etter at den er død. Den ligger ikke i "graven" å tenker at eieren forrådte den :rolleyes: . Skal man tenke slik blir det jo et svik uansett hva man gjør. Det er jo vi som tar med hunden til vet for å avlive den, det er vi som tar avgjørelsen. Et "svik" vil det da bli uansett. Ikke gjør det vondt å være død, å ikke husker hunden noe om det etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Det går ann å få dyrlegen hjem og gjøre det i ro og fred etter en fin treningsdag. Og sprøyte reagerer hvertfall ikke min hund på, så den kommer ikke til å tro at jeg gjorde det fordi den sovner. Mulig noen syns jeg tenker rart, men jeg vil ikke huske det siste med hunden min at den blir skutt og knekker sammen mens den ser på meg med et blikk som sier "hvorfor mor?". Nei, nå blir jeg litt barnslig i tankegangen, men tenk hvis? Det er jo bevist at vi ikke vet hva hunden tenker. Jeg vil hvertfall huske det siste av hunden min med at den har det godt i mine armer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ann å få dyrlegen hjem og gjøre det i ro og fred etter en fin treningsdag. Og sprøyte reagerer hvertfall ikke min hund på, så den kommer ikke til å tro at jeg gjorde det fordi den sovner. Mulig noen syns jeg tenker rart, men jeg vil ikke huske det siste med hunden min at den blir skutt og knekker sammen mens den ser på meg med et blikk som sier "hvorfor mor?". Nei, nå blir jeg litt barnslig i tankegangen, men tenk hvis? Det er jo bevist at vi ikke vet hva hunden tenker. Jeg vil hvertfall huske det siste av hunden min med at den har det godt i mine armer...

Nei ikke jeg heller det skal jeg skrive under på :wallbash: At det går og tenke noe sånnt :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jo kan jo hende at hunden står der og venter på deg i himmelen og møter deg med et knurr fordi hunden er så sint fordi du skjøt den. :angry:

jeg tenkte sånn følelsesmessig jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ville jeg aller helst fått dyrlegen hjem og så hadde jeg kunne fått satt sprøyta selv. Hvis det gikk an.

Det går nok ikke siden du ikke er autorisert.

Det er få som er så proffe skyttere at de treffer god blink hver gang. Og etter å ha bedømmet elgjaktlaget på oppskyting til den årlige elgprøven, så er det utrolig hvor mye slingringsmonn som er tillatt.

Blinken det skal treffes på et 30 cm i diameter og avstanden er 100m. Så det er plenty god nok slingringsmonn for å treffe et så stort dyr som elg eller hjort.

Ofte skytes det både 2 og 3 skudd på elgen før den faller

En elg kan veie over 400 kg. Det er ikke uvanlig at et så stort dyr går et stykke før det ramler. Det har med normal fysiologi å gjøre.

Under jakt så skytes gjerne dyr på lang avstand. Det er ikke tilfellet dersom du skal avlive hunden din. Da er det kort avstand - bare noen meter. Skyter man med hagle på så kort avstand er det umulig å treffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje det som er verst for hunden på veterinærkontoret er at de forstår hva som skjer, så det å sette sprøyte mens man tar en "pause" etter en tur i skogen, kanskje vil være det beste?!

Bare en tanke som slo meg. Man setter seg jo ofte ned å koser med hunden på tur, og den sovner stille inn der den liker seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanset så ville jeg ikke risikert at det skulle bli en miss og hunden ikke dør med en gang. Skulle det bli skutt ville jeg isåfall ha skutt med en pistol rett i hodet (for å virke litt brutal) Men ofte er det det som er sikkrest. Å la hunden være løs og så skal begynne å sikte etter den, nei det ville jeg ikke tatt sjangsen på. Uansett hvem som skjøt. Jeg hadde rett og slett ikke stolt på det.

Og ja det med sprøyta vet jeg ikke er sjangs for, men jeg skrev at hvis det gikk an ville jeg kanskje gjort det. ( men hadde sikkert gått an med "rette" dyrlegen, hadde man spurt.) men så er jeg jo ikke i en slik situasjon, så når det først gjelder tenker man ikke alltid likedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok ikke siden du ikke er autorisert.

Lov om veterinærer og annet dyrehelsepersonell

§ 18. Om medisinsk behandling av dyr og bruk av bestemte metoder m.m.

[...] Dyreeier kan etter instruksjon fra dyrehelsepersonell foreta medisinsk behandling av egne dyr med legemidler som kun er beregnet brukt av dyrehelsepersonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ja klart hvis man tror på himmelen og sånnt så. For min del tenker jeg ikke sånnt i det hele tatt. men du gjør jo det du selv føler er best. For deg og følelsene dine.

Jeg tror ikke på himmelen eller regnbuebroa eller 40 jomfruer etter døden. Men jeg hadde ikke klart å leve med det at hunden min husket meg som en forræder det siste øyeblikket den levde. Det siste skal være positivt og bra for hunden så jeg kan få ro i sjela og den kan dø med en god slutt.

Jeg tror kanskje det som er verst for hunden på veterinærkontoret er at de forstår hva som skjer, så det å sette sprøyte mens man tar en "pause" etter en tur i skogen, kanskje vil være det beste?!

Bare en tanke som slo meg. Man setter seg jo ofte ned å koser med hunden på tur, og den sovner stille inn der den liker seg...

ja, det høres litt mer ut som en god slutt enn å knerte hunden sin selv. Hvertfall syns jeg det. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Men bare et spørsmål...

Når man skyter det, så smeller det...Hva om hunden er skuddredd da?

Da får jo hunden det litt fælt...

Men jeg ville sett an situasjonen.

Villa nok helt klart skutt om hunden hadde blitt skikkelig skadet, og hadde lidt..F.eks på jakt...

Som det ligger an nå, så ville jeg ha betalt drlegen for å være med på en laaang fjelltur på hytta. Så skulle vi gått opp på den høyeste toppen, hvor han alltid kommer først, og trives oppå. Så skulle sprøyten bli satt, og hunden min dødd der han liker seg best.

Huff...Nå sitter jeg med tårer i øynene, får jo vondt av å bare tenkte på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg hadde ikke klart å leve med det at hunden min husket meg som en forræder det siste øyeblikket den levde.

Men på hvilken måte ser hunden på deg som en forreder? En hund vet ikke hva en pistol er eller en rifle. De tror alt er som vanlig borstett fra at eieren har noe med seg som h*n ikke pleier, og vips der ble det sort for hunden. Tror ikke hunden tenker noe sånnt siden det skjer så fort. Men at det mer er du som føler deg som en forreder. Å slå en hund til døde, da kan man snakke mer om hvordan hunden opplever sin siste stund.'

Og Christine: hunden er allerde truffet når det smeller. Så hunden oppfatter ikke det på den måten. En kule har en hastihet på ca 2-400 m pr sekund og oppover (varierer på type og kaliber) , og lyden har en hastighet på 334 m pr sekund. omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bare et spørsmål...

Når man skyter det, så smeller det...Hva om hunden er skuddredd da?

Da får jo hunden det litt fælt...

Hunden merker ikke smellet før kula treffer, så det tror jeg ikke er noe problem.

Som det ligger an nå, så ville jeg ha betalt drlegen for å være med på en laaang fjelltur på hytta. Så skulle vi gått opp på den høyeste toppen, hvor han alltid kommer først, og trives oppå. Så skulle sprøyten bli satt, og hunden min dødd der han liker seg best.

Dette synes _jeg_ hørtes ille ut. Okkupere veterinæren i mange timer, slik at andre dyr ikke får hjelp (om man da ikke har en veterinær med lite å gjøre).

Tror turen ned fra fjellet, bærende på død hund, ville vært helt grusom.

Om man ikke hadde tenkt å la den ligge igjen der da, på en fjelltopp for andre turgåere å finne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Helt enig med deg Christine! Fikk også litt tårer i øynene istad når jeg tenkte litt på at en dag vil desverre den dag komme...

Men på hvilken måte ser hunden på deg som en forreder? En hund vet ikke hva en pistol er eller en rifle. De tror alt er som vanlig borstett fra at eieren har noe med seg som h*n ikke pleier, og vips der ble det sort for hunden. Tror ikke hunden tenker noe sånnt siden det skjer så fort. Men at det mer er du som føler deg som en forreder. Å slå en hund til døde, da kan man snakke mer om hvordan hunden opplever sin siste stund.

Nei, den vet ikke hva det er. Men hunden føler kanskje på eieren at noe er galt. Den forstår kanskje ikke hva som skjer, men den må da merke at eieren kanskje er annerledes. Hvertfall merker min hund alt på meg. Noen ganger er det som om den er tankeleser når den kun reagerer på måten jeg puster på eller beveger meg i den og den situasjonen. Og man sender ut signaler som ikke vi merker, men som hunden gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den vet ikke hva det er. Men hunden føler kanskje på eieren at noe er galt. Hvertfall merker min hund alt på meg. Noen ganger er det som om den er tankeleser når den kun reagerer på måten jeg puster på eller beveger meg i den og den situasjonen. Og man sender ut signaler som ikke vi merker, men som hunden gjør.

Man sender da ut disse signalene når hunden skal få sprøyte og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Man sender da ut disse signalene når hunden skal få sprøyte og.

men da skal man ikke drepe den momentant! Setter man en sprøyte har man tid til å la den være i armene og være hos den den elsker mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men da skal man ikke drepe den momentant! Setter man en sprøyte har man tid til å la den være i armene og være hos den den elsker mest.

Man har da nok av tid til å kose med hunden før avlivning, uansett metode. Med mindre det er nødavlivning, som må skje så fort som mulig.

Kan det hende du leter etter argumenter (og ikke finner dem), fordi dette er følelser, ikke fornuft?

Det er ingenting i veien med å mene at det blir for brutalt å skyte sin egen hund, men man må skjønne at det er forskjell på folk, vi har forskjellige meninger og holdninger, og noen tåler mer enn andre.

Hvorfor skal det alltid være ultimate sannheter når det kommer til hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men da skal man ikke drepe den momentant! Setter man en sprøyte har man tid til å la den være i armene og være hos den den elsker mest.

Og da skal hunden ligge neddopet i fanget ditt mens du gråter og oppfører deg for hunden helt merkelig. Ikke nok med at hunden er neddopet, du skal sitte å holde rundt den å være lei deg. Nei det blir for egoistisk for min del. Når Buster skal avlives skal det skje momentant. Si hadet kan jeg gjøre dagene i forveien å samme dagen.

Jeg skjønner at det kan virke brutalt, og på grensen til grusomt å skulle skyte hunden, men det er ikke verre for hunden å død på den måten. Det er eieren det er verst for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes begge måtene er fine måter å gjøre det på.

Å skyte hunden etter at den har hatt en hærlig stund i skogen må være en fin måte å gjøre det på. Det er jo ikke sånn at hunden får tid til å tenke "hvorfor mor", men alike vel synes jeg det er litt ekkelt. Jeg hadde nok ikke klart å gjøre dette mot Rambo eller en av mine fremtidige hunder.

Når alt kommer til alt, så vil jeg avlive Rambo selv hjemme i stuen (har dyrepleiere lov til å gjøre det?). Hvis de har lov (skal bli dyrepleier), så skal jeg ta med meg sprøyter og sånn hjem, gå en lag og flott tur, leke masse med han, gi han et flott måltid, og deretter avlive han i fanget mitt i sofan han liker så godt å være i. For meg er det den beste måten, å ha hunden i armene, se den i øynene og vise stor kjærlighet de siste minuttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig noen syns jeg tenker rart, men jeg vil ikke huske det siste med hunden min at den blir skutt og knekker sammen mens den ser på meg med et blikk som sier "hvorfor mor?". Nei, nå blir jeg litt barnslig i tankegangen, men tenk hvis? Det er jo bevist at vi ikke vet hva hunden tenker. Jeg vil hvertfall huske det siste av hunden min med at den har det godt i mine armer...

Du gjør jo det omvendte av å forræde den, da. Du redder den fra lidelse. Du lar den slippe, etter et forhåpentligvis godt og langt liv. Kan ikke tenke meg noe mer riktig og realt enn det, uansett hvilken metode man velger. Å skyte hunden blir da ikke mer forræderi enn å la en dyrlege sette en dødssprøye.

Nei ikke jeg heller det skal jeg skrive under på :wallbash: At det går og tenke noe sånnt :wub:

Nå er du igjen inne på dette med å hinte om at de som velger å skyte hunden sin, er fæle mennesker. Er det det du mener? Jeg blir så forvirret. Man vil jo bare det beste for hunden sin, det vil vi alle - uansett metode.

Men bare et spørsmål...

Når man skyter det, så smeller det...Hva om hunden er skuddredd da?

Da får jo hunden det litt fælt...

Tror ikke at den rekker å reagere på lyden før den er død. Jeg kan ikke noe om dette altså, men det virker litt usannsynlig? :angry:

Nei, den vet ikke hva det er. Men hunden føler kanskje på eieren at noe er galt. Den forstår kanskje ikke hva som skjer, men den må da merke at eieren kanskje er annerledes. Hvertfall merker min hund alt på meg. Noen ganger er det som om den er tankeleser når den kun reagerer på måten jeg puster på eller beveger meg i den og den situasjonen. Og man sender ut signaler som ikke vi merker, men som hunden gjør.

Kan godt være at hunden vil merke noe, men det vil den da absolutt merke hos dyrlegen også? Jeg føler at det ville vært mye lettere å dekke over følelsene ute i naturen i frisk luft, enn hos en dyrlege.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hunden merker ikke smellet før kula treffer, så det tror jeg ikke er noe problem.

Dette synes _jeg_ hørtes ille ut. Okkupere veterinæren i mange timer, slik at andre dyr ikke får hjelp (om man da ikke har en veterinær med lite å gjøre).

Tror turen ned fra fjellet, bærende på død hund, ville vært helt grusom.

Om man ikke hadde tenkt å la den ligge igjen der da, på en fjelltopp for andre turgåere å finne!

Først og fremst:

Veterinæren min er en familiebedrift og alle i familien jobber som vet. Derfor ser jeg ikke det som noe problem å låne med seg en av de i noen timer.

Ja, turen ned fra fjellet bærende på en død hund ville vært vanvittig grusom...Men hunden trives ike hos veterinæren, og elsker å løpe i fjellet. Jeg hadde kommet til og tatt han med tilbake igjen..

Hvorfor la menneskets beste ven ligge og råtne på en fjell topp?

Nei, jeg skulle også ha bygd en minneplass i hagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...