Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes dere om å skyte hunden fremfor å avlive på vet.kontor?


Aya

Recommended Posts

  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar

Men en ting jeg lurer på. Mulig det er dumt spørsmål, men spør likevel. Hvorfor avliver man en hund som er frisk nok til å jakte og komme seg opp på fjellet?

Nå hadde jeg riktignok ikke en jakthund, og ikke skøyt jeg han på fjellet, men han ble nesten 13 år, og hadde gode og dårlige dager.. Det var når han hadde flere dårlige enn gode dager, jeg avgjorde at han skulle få slippe.. Men hadde jeg tatt med han opp på fjellet og sluppet han, så hadde han helt sikkert løpt og kosa seg så lenge han orka, selv på en dårlig dag.. Så da ville nok problemet vært å avgjøre når han hadde kost seg ferdig, OM han hadde blitt skutt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting jeg lurer på. Mulig det er dumt spørsmål, men spør likevel. Hvorfor avliver man en hund som er frisk nok til å jakte og komme seg opp på fjellet?

Ofte er den i stand til å feks gå noe i fjellet - en gammel hund går ikke fra å være 14 timer i full fart i fjellet til å bli totalt invalid. Og det går som oftest veier ganske langt inn i marka, langt opp på fjellet osv, så hunden trenger ikke å være så veldig "frisk" for å kunne luntre rundt i skogen. På de jakthundene vi har hatt, har det uansett vært etter fjellturen problemene har kommet, dvs smertene og stivheten - den setter gjerne inn på kvelden etter tur - og morran etter er hunden stokk stiv og kan kanskje nesten ikke reise seg. Ut på dagen kan den igjen være klar for å kunne komme seg på tur igjen, men sånne smerter unner man ikke noen man er glad i.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv hadde jeg aldri klart å skyte hunden min, det hadde jeg overhodet ikke taklet :D Men jeg ser jo også at det er godt for hunden å dø mens den er lykkelig og gjør det den liker best. Så jeg ser ikke ned på de som velger det. Men når den tid kommer, skal jeg få veten til å komme hjem til oss.

Når jeg leser innleggene deres, begynner jeg å gråte, for jeg gjorde tydeligvis helt feil med min første hund..Jeg greide ikke å holde meg rolig, og gråt som bare pokker mens hun lå i armene mine for siste gang.. ;) Det er det verste jeg har opplevd, for jeg elsket henne over alt på jord, og selv om det nå er gått 2 år siden Toya døde, savner jeg henne fortsatt og tyr ofte til tårene..

Jeg har jo selv ikke hvert i den situsjonene, men du gjorde aldeles ikke feil. Er ikke alle som klarer., eller for den sak skyld vil være rolig, og helt passiv. Jeg selv hadde sitti å hylgrini, selvom jeg visste at den ville fått det bedre. Og jeg ser ikke på det som noe feil. Kan på sin måte være like feil og være passiv. Hunden skjønner at det er noe feil uansett. Og du ha vist dine følelser for hunden før også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BcRex: Tusen takk for de fine ordene, jeg har hatt så dårlig samvittighet når jeg leste at man skal ikke gråte når det skjer. Jeg prøvde å holde meg rolig, men det var umulig.. :P Hun var det viktigste i livet mitt da jeg ikke har barn ( hun var barnet mitt) Men jeg vet at hun har det bedre nå, selv om jeg gjerne ville hatt henne enda, hun ble bare 7 år og kunne hatt mange fine år igjen hadde det ikke vært for sykdommen :P Så tusen takk skal du ha, jeg føler meg bedre nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BcRex: Tusen takk for de fine ordene, jeg har hatt så dårlig samvittighet når jeg leste at man skal ikke gråte når det skjer. Jeg prøvde å holde meg rolig, men det var umulig.. :P Hun var det viktigste i livet mitt da jeg ikke har barn ( hun var barnet mitt) Men jeg vet at hun har det bedre nå, selv om jeg gjerne ville hatt henne enda, hun ble bare 7 år og kunne hatt mange fine år igjen hadde det ikke vært for sykdommen :P Så tusen takk skal du ha, jeg føler meg bedre nå :P

Så bra :P og det var ikke noe jeg bare sa, for jeg mener det. Hunden vil merke det på deg, selvom du er passiv og kald. eller om du gir han en ekstra klem og gråter. Hunder forstår mer enn vi aner.

Så vis følelsene dine du. Tror heller hunden din foretrekker at du oppfører deg "normalt", enn at du skal sitte og holde igjen, og ikke tørre og vise noe du vanligvis gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...