Gå til innhold
Hundesonen.no

å få pengestøtte


Kristina

Recommended Posts

En kompis av meg fikk støtte og betalt husleie fra han var 15 til han var 18-19. Morra hans var manisk depressiv og scitzofren pluss at faren var alkoholiker. Men dette var en veldig dårlig situasjon for en ungdom å bo i, og vil neppe tro du (hvis det er deg det er snakk om) har det så dårlig. Men hør med PP-tjenesten eller helsesøster på skolen din. De veit nok hva du skal gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff det var et vanskelig spørsmål. Jeg vet ikke hvor grensen går, men barnevernet skal flytte barn i tilfeller der det er til det beste for barnet. Men det er innprentet i lovverket at barnet skal hjelpes i hjemmet så langt som det går an (noe som jeg mener står forankret alt for sterkt, og barn blir for sjeldent tatt ut fra hjemmene *mumle noe om foreldrevern* men det var litt o.t ja :) ) og barnevernet flytter sjeldent barna hjemmefra med mindre det er tydelig at barna vil få det bedre utenfor hjemmet. Og så kommer det an på alder og slikt. Det letteste er jo å kontakte barneverntjenesten i ditt distrikt for å få et nøyaktig svar. Det er så mye hjelpetiltak som kan gjøres, og alt blir vurdert ut i fra den enkeltes situasjon.

Kan ikke barnet bo hjemme så blir det som oftest plassert i fosterhjem på institusjon eller i noen få tilfeller få støtte til å flytte for seg selv. Alt etter hvor det er plass, og hvor det er mest hensiktsmessig og hva som vurderes å være best for barnet (med tanke på f.eks alder).

Huff ble mye prat å lite svar egentlig ser jeg. Men et slikt spørsmål er vanskelig å svare på, og det er så mange andre hjelpetiltak som og kan settes i verk. Men for å få et mer konkret svar så anbefaler jeg å spørre noen i barnevernsetatet i området ditt. Du kan og kikke litt på bufetat sine sider.

Men er det omsorgssvikt, og det ikke går å hjelpe barnet hjemme, så kan et av hjelpetiltakene være å gi økonomisk støtte til å flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noe som må vurderes nøye i hvert tilfelle. Dersom grunnen er at man krangler mye med foreldrene og ikke synes at man får lov til noen ting etc, så vil nok noen i barne- og familietjenesten prøve å megle, finne fram til avtaler og ordninger som alle parter kan leve med. Hvis problemene har å gjøre med omsorgssvikt, at foreldrene ruser seg f.eks, vil man nok vurdere om barnet klarer seg bedre på egen hånd, eller med en alternativ form for omsorg (fosterhjem eller bofellesskap med tilsyn), avhengig av alder.

Dette er sånn som jeg tror det er, kanskje andre her på forumet vet mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha det ganske fælt hjemme for å få utflyttningshjelp. De vil i de fleste tilfeller prøve å ordne opp mellom deg og foreldrene dine slik at ikke løsningen blir å "bryte" med familien og bare flytte ut og løse ting på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...