Gå til innhold
Hundesonen.no

"Din" hesterase


Synne

Recommended Posts

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar
  • 2 weeks later...
Skrevet

1. Tinker

2. Haflinger

Det er mine to absolutte favoritter. Frieser er også en nydelig hest som jeg liker.

Dessverre har jeg aldri møtt noen av disse rasene i virkeligheten ;)

Skrevet

1. Islandshest. fram til nå har jeg ridd ca en om dagen, etter jul 2-5 hester pr dag.

2. Araber. Rir en en gang i uka, veldig forkskjellig fra isisen, men kjenner jeg liker de veldig godt.

3. Shettisene er kule, men jeg synes jeg er for tung for de, 10 kg mindre på baken hadde gjort susen, da kunne jeg tillat meg å ri den største vi har.

4. Frieseren er facinerende å se, men hvordan de er vet jeg ikke da jeg ikke har prøvd en.

5. Shire, hadde ei hoppe, meget beghagelig hest men hun er solgt nå.

Kunne tenkt meg å prøvd en Tennesse Walking en gang. Åhh... og Andalusieren er vakker den...

Skrevet

Blir fascinert av nesten alle hester... :P Høye, lave, robuste, elegante, tykke, tynne osv...

Da jeg var hestegal på det verste var det connemaraponni jeg ønsket meg aller mest. Helst en gråskimlet en.

Elegante, "lettere" kaldblodshester med lang man osv. er kanskje noe av det vakreste ;)

  • 2 weeks later...
Skrevet

Må si jeg har endra litt siden sist ; )

Fjording er noe som helt klart topper listene her hos meg

På en andre plass må det vell bli Irsk sportsponni, en som jeg synes er veldig vakker er en irsk sportsponni som kalles Dawn Thievin :whistle:

Det er vell de som står mitt hjerte nærmest :)

Skrevet
Huff, vanskelig! :D

1. Tungdøl

2. Sports-fjording

3. Welsh

4. Haflinger

5. Friser

Har bare ridd sports-fjording og welsh da xp

Etter hva jeg har ridd:

Fullblodsaraber

Etter utseende:

Tungdøl

:)

Guest Gråtass
Skrevet
Flott og flott! .. :)

Ja, jeg mener det er en flott familie og sportshest. Hva du legger i det er egentlig meg revnende likegyldig. Men det finnes vel ingen hesterase i dette landet som brukes i nær sagt samtlige grener av hestesporten, med unntak av galloppløp.. Det er travhester som deltar i travløp (naturlig nok), sprang, dressur, feltritt, mounted games, maratonkjøring, oppdragskjøring, terapiriding, rideskole osv osv Det viktigste egenskapen de kanskje har, er at de er som regel svært fornuftige hester som er kalde i hodet og ikke har så store flukttendenser som andre raser har mer av. Derfor syns jeg det er en allsidig og flott hest til både turriding og hestesport. Meg om det, men jeg har nå tre eksemplarer av rasen og har holdt på med dem i mange år, så jeg tror jeg kan gå god for den påstanden.

Skrevet
Det er islandshest det der, sant? ;)

Er det tølt eller pass? ;) Hva er forskjellen?

Det er det.

Og det er nok ingen av delene ;)

Forskjellen er at pass er to-taktig, og tølten er fire-taktig(akkurat som skritt) ;)

  • 3 weeks later...
Skrevet

1. FJORDING

2. Islandshest

3. Nordlandshest

Fjordinger er best, og så kommer islandshesten. (De flekkete islandhestene er så fine at de slår fjordingen, da.) Skulle gjerne hatt en islandhest, men vi kommer aldri til å få råd. :lol: Og så kommer nordlandshesten fordi jeg har en på fôr. Han er nyydelig!

Her er et bilde av han:

2ewgnxl.jpg

Guest Luckystaff
Skrevet

FJORDING er uten tvil favoritten...Vi har ei fjording hoppe på gården her jeg leier nå, som jeg kan drive med så mye jeg vil...så kan vel nesten kalle henne "min"...:sleep: storkoser meg masse med den frøkna!! :rolleyes2: kommer nok noen bilder etterhvert...er ikke så lenge siden vi flyttet hit og jeg begynte å ha ansvar for henne så har ikke fått tatt noen gode bilder ennå...:whistle:

Skrevet
Trav, tror jeg det er. :rolleyes2: Eller kanskje galopp...

Tror ikke jeg... I trav flytter de beina diagonalt, det gjør ikke den hesten der..? Og i galopp har de enten alle 4 i lufta eller 3 i bakken..? :whistle:

Guest Luckystaff
Skrevet

tror nok det er passgang...begge bena på samme side flyttes samtidig...:lol:

Skrevet

Jeg trodde også det var pass.

Det er det.

Og det er nok ingen av delene :whistle:

Forskjellen er at pass er to-taktig, og tølten er fire-taktig(akkurat som skritt) :blink:

Men det kan være det er pass, likevel. :)

Skrevet

"Min" hest er Lipizzaneren. Ingen direkte vakker hest, men etter å ha sitti på ett par så har jeg aldri sett meg tilbake egentlig :)

Ellers ligger kaldblod traveren meg nært til hjerte også. Ikke like gode å sitte oppå i fart som Lipizzaneren :o Men stødige og gode hester til den bruken jeg har hatt som har for det meste vært turridning i ullent/utfordrene terreng rundt bikkjer, der både terrenget og bikkjene har krevd hest med kaldt hodet og stødig fot.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...