Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trene Nordenstam? Vicky?

LiLi

Recommended Posts

• Svar 189
  • Created
  • Siste svar
Guest Vicky
Skrevet

jeg er 100% sikker på at jeg hadde klart å få din hund til å gå på ros iløped av 2 dager :)

Skrevet
alle hunder er forskjjellige derfor må man tilrettelegge en god IOP. Instruktør og familie burde være med på tilretteleggingen :) Jeg lager allltid IOP på mine kurs

Joda greit det, men hva,nøyaktig, hadde du gjort for å trene lydighet med min hund da.. Eller for den saks skyld Kristinas. HVordan hadde du klart å få et lufthode som mitt til å ta noe annet som belønning.. Moren min har drevet med hund i 30 år, og ikke engang med henne går det noe særlig. HVA nøyktig hadde du gjort, siden du hadde klart det på to dager med lunah?

Skrevet

bikkja mi gjør ikke noe for noen om hu ikke tjener no på det :wink: Sånn er den saken. Er det ikke morsomt nok, så går're ikke. Ros holder ikke i det hele tatt. Og blir hu pressa ned, så stritter'a bare mer igjen neste gang :wink:

Skrevet
bikkja mi gjør ikke noe for noen om hu ikke tjener no på det  :wink: Sånn er den saken. Er det ikke morsomt nok, så går're ikke. Ros holder ikke i det hele tatt. Og blir hu pressa ned, så stritter'a bare mer igjen neste gang  :wink:

nei, ikke min heller.. Eller, i hennes hode er det plass til lite annet enn: jeg vil løpe, åh, en fugl, jeg vil løpe, åh, en fugl. Men hadde virkelig vært interessant å vite hva Vicky hadde gjort, for det hadde vært greit å ikke være så avhengig av godbitene..

Skrevet
bikkja mi gjør ikke noe for noen om hu ikke tjener no på det  :wink: Sånn er den saken. Er det ikke morsomt nok, så går're ikke. Ros holder ikke i det hele tatt. Og blir hu pressa ned, så stritter'a bare mer igjen neste gang  :wink:

Diego og.. Gjør ikke noe hvis han ikke får noe igjen for det..

Alså godbit.. :)

Guest Vicky
Skrevet

Aya: Joda greit det, men hva,nøyaktig, hadde du gjort for å trene lydighet med min hund da.. Eller for den saks skyld Kristinas. HVordan hadde du klart å få et lufthode som mitt til å ta noe annet som belønning.. Moren min har drevet med hund i 30 år, og ikke engang med henne går det noe særlig. HVA nøyktig hadde du gjort, siden du hadde klart det på to dager med lunah?

Først ville jeg blitt litt kjent med hunden for å finne ut de sterke sidene,deretter begynne å jobbe med gjenstands glede og kontakt(uten godbit). I min trening skal man bruke innsats for å få hunden interessert. Med godbit er det dritt enkelt, derfor velger de fleste klikker... i Nordenstam er man nødt til å bruke seg selv å jobbe for det man vil oppnå. :)

Guest Vicky
Skrevet

Westminster: Spørs hvor opplagt hun er da men, etter all treninga. Når kommer du til leiren? Søndagskvelden?

Jeg kommer dagen før fordi jeg bor et godt stykke unna. Vi kan gjerne begynne litt med en gang :) Det som er viktig er korte økter for å stoppe mens leken er god for at hunden skal holde interessen. :D

Skrevet
Aya: Joda greit det, men hva,nøyaktig, hadde du gjort for å trene lydighet med min hund da.. Eller for den saks skyld Kristinas. HVordan hadde du klart å få et lufthode som mitt til å ta noe annet som belønning.. Moren min har drevet med hund i 30 år, og ikke engang med henne går det noe særlig. HVA nøyktig hadde du gjort, siden du hadde klart det på to dager med lunah?

Først ville jeg blitt litt kjent med hunden for å finne ut de sterke sidene,deretter begynne å jobbe med gjenstands glede og kontakt(uten godbit). I min trening skal man bruke innsats for å få hunden interessert. Med godbit er det dritt enkelt, derfor velger de fleste klikker... i Nordenstam er man nødt til å bruke seg selv å jobbe for det man vil oppnå. :)

jeg greier ikke klikker. så kom ikke her å si at det er lett.

En annen ting.. Du bruker leke, da får du en lekehund, og det er akkuratt det samma som en godbithund om du skjønner.

Da jobber hunden for gjenstanden, ikke deg.

Guest Vicky
Skrevet

Aya: nei, ikke min heller.. Eller, i hennes hode er det plass til lite annet enn: jeg vil løpe, åh, en fugl, jeg vil løpe, åh, en fugl. Men hadde virkelig vært interessant å vite hva Vicky hadde gjort, for det hadde vært greit å ikke være så avhengig av godbitene..

Jeg ville starte med å JOBBE frem kontakt :P Dette kan være en nokså hard jobb, men jobber man med det får man virkelig igjen for det etterpå :) Alt som kreves er: Godt humør, tålmodighet, og glad og opplagt hund :D

Guest Vicky
Skrevet

Kristina: jeg greier ikke klikker. så kom ikke her å si at det er lett.

En annen ting.. Du bruker leke, da får du en lekehund, og det er akkuratt det samma som en godbithund om du skjønner.

Da jobber hunden for gjenstanden, ikke deg.

Jeg bruker ikke leke for å holde hundens interesse, men som en belønning når jeg har oppnådd kontakten :)

Skrevet

Det ekke alltid enkelt å holde igjen for fristelsen til å kjefte når hunden gjør noe galt. Man må jobbe hardt for å få en flink hund med klikkertrening også. Jeg har ikke klart det ordentlig, ikke enda hvertfall. Det er krevende det også, for du er nødt til å være presis!

Men når kommer du til leiren? Søndagskvelden eller mandag formiddag? Kommer du på søndagen så kan du i alle fall få Tinka til rådighet da! :)

Skrevet

Aha, du har allerede svart så jeg nå. Vi kommer vel i sjutida omtrent vi, Tinka og jeg - så du skal få prøve på den kvelden i alle fall, og sikkert flere kvelder om Tinka orker. :wink:

Men som Kristina sa: Å belønne med leke har den samme effekten som å belønne med godbit. Hunden får noe den har lyst på, dermed gjør den det du ønsker fordi det øker sjansen for å få det den vil ha. Klikkertrenere belønner heller ikke noe før de har det de vil ha - eller i alle fall en del av det som man etter hvert utvikler til å bli det man har lyst på.

Guest Vicky
Skrevet

kommer søndag ja :)

Ja klikker og Nordenstam er likt på visse områder... men vi Nordenstammere viser ikke leka før hunden har gjort det vil vil :D

Guest Vicky
Skrevet

Ja, også kontakt og ros fra deg :) Jeg trente helt uten leker eller godbiter frem til hunden var 3 år :D Det var HARDT men verdt det :P Nå har jeg lært å se forskjell på falsk kontakt og ekte kontakt :P Noen hunder er staere enn andre, så noen må man bruke gjenstands gleden som belønning, men jeg er ganske sikkker på at enhver hund vil reagere på ros og kontakt til rett tid :P Det er bare litt jobb å jobbe det frem...

Guest Vicky
Skrevet

Og jeg er enig med dere, selv om Nordenstam og klikker er veldig forskjellig, har det også noen nokså like prinsipper som dere sier :)

Skrevet
Aya: nei, ikke min heller.. Eller, i hennes hode er det plass til lite annet enn: jeg vil løpe, åh, en fugl, jeg vil løpe, åh, en fugl. Men hadde virkelig vært interessant å vite hva Vicky hadde gjort, for det hadde vært greit å ikke være så avhengig av godbitene..

Jeg ville starte med å JOBBE frem kontakt :) Dette kan være en nokså hard jobb, men jobber man med det får man virkelig igjen for det etterpå :D Alt som kreves er: Godt humør, tålmodighet, og glad og opplagt hund :P

Men Vicky, det er rett og slett sånn at det ikke funker på alle hunder. Vil si at mamma trener Nordenstam, iallefall mye mer det en klikker. Og det funker ikke særlig bra. Når du har en hund som har såppass mye jaktinnstinkt (og tilsvarende lite "intelligens") så er det straks vanskeligere. Og den eneste formen for belønning hun tar er GODBITER! Hun liker ikke å leke, liker ikke baller, ikke pinner, ikke draleker- det eneste hun virkelig elsker er å løpe fritt over ett jorde.. Men da er det jo en smule vanskelig å trene... hehe.. Men for en stakkars liten ostebit kan hun KANSKJE konsentrere seg i to minutter, ikke lenger.. Tenk deg selv- en totalt uinteressert, syv år gammel omplassert fuglehund.. Jeg tror til og med DU hadde fått litt problemer der altså.

(P.S og hun driter TOTALT i mørk stemme eller å bli tatt fysisk. Hun er rett og slett ikke helt i vår verden tror jeg.. hehe)

Skrevet

Er ikke helt enig- ikke alle hunder gidder å gjøre noe for andre ting enn godbiter. Min ville ikke gjort det.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har hatt tispe med løpetid før, men dette er en ny opplevelse. Frøkna er 2 år, og har sin 4. løpetid nå. Og det er en helt annen opplevelse enn hennes tidligere løpetider, og andre tisper i heimen. De to andre løpetidene hennes har vært rolige, hun har vært nedstemt, men ellers ikke noe spesielt. Vi er på dag 9-10, og den litt triste hunden som har hengt med hodet i et par uker, har plutselig et stort,litt manisk glis, hun jukker på beina våre, og også på ryggen min da jeg skulle fyre i ovnen før i dag. Hun piper og synger,sutrer og er som en klistremerke på oss både dag og natt. Jeg antar vi er inne i stådagene. På tur tisser hun hele tiden,mens hun løfter beinet høyt, og tisser gjerne på gjerder og annet som stikker ut.(Hun får ikke lov til det) Vi har ei annen tispe i huset uten løpetid, men hun oppførte seg aldri slik da hun hadde løpetid, ikke en annen tispe vi hadde heller, så dette er jo en interessant opplevelse! Den andre tispa vår er nesten 10 år eldre, og ser ut som om hun tenker sitt om småen som er heelt smårar om dagen🤭 Jeg ser for meg at min lille neppe er den eneste som blir litt spesiell på denne tiden,hører gjerne om flere!
    • Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...