Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trene Nordenstam? Vicky?

LiLi

Recommended Posts

• Svar 189
  • Created
  • Siste svar
Guest Vicky
Skrevet

jeg er 100% sikker på at jeg hadde klart å få din hund til å gå på ros iløped av 2 dager :)

Skrevet
alle hunder er forskjjellige derfor må man tilrettelegge en god IOP. Instruktør og familie burde være med på tilretteleggingen :) Jeg lager allltid IOP på mine kurs

Joda greit det, men hva,nøyaktig, hadde du gjort for å trene lydighet med min hund da.. Eller for den saks skyld Kristinas. HVordan hadde du klart å få et lufthode som mitt til å ta noe annet som belønning.. Moren min har drevet med hund i 30 år, og ikke engang med henne går det noe særlig. HVA nøyktig hadde du gjort, siden du hadde klart det på to dager med lunah?

Skrevet

bikkja mi gjør ikke noe for noen om hu ikke tjener no på det :wink: Sånn er den saken. Er det ikke morsomt nok, så går're ikke. Ros holder ikke i det hele tatt. Og blir hu pressa ned, så stritter'a bare mer igjen neste gang :wink:

Skrevet
bikkja mi gjør ikke noe for noen om hu ikke tjener no på det  :wink: Sånn er den saken. Er det ikke morsomt nok, så går're ikke. Ros holder ikke i det hele tatt. Og blir hu pressa ned, så stritter'a bare mer igjen neste gang  :wink:

nei, ikke min heller.. Eller, i hennes hode er det plass til lite annet enn: jeg vil løpe, åh, en fugl, jeg vil løpe, åh, en fugl. Men hadde virkelig vært interessant å vite hva Vicky hadde gjort, for det hadde vært greit å ikke være så avhengig av godbitene..

Skrevet
bikkja mi gjør ikke noe for noen om hu ikke tjener no på det  :wink: Sånn er den saken. Er det ikke morsomt nok, så går're ikke. Ros holder ikke i det hele tatt. Og blir hu pressa ned, så stritter'a bare mer igjen neste gang  :wink:

Diego og.. Gjør ikke noe hvis han ikke får noe igjen for det..

Alså godbit.. :)

Guest Vicky
Skrevet

Aya: Joda greit det, men hva,nøyaktig, hadde du gjort for å trene lydighet med min hund da.. Eller for den saks skyld Kristinas. HVordan hadde du klart å få et lufthode som mitt til å ta noe annet som belønning.. Moren min har drevet med hund i 30 år, og ikke engang med henne går det noe særlig. HVA nøyktig hadde du gjort, siden du hadde klart det på to dager med lunah?

Først ville jeg blitt litt kjent med hunden for å finne ut de sterke sidene,deretter begynne å jobbe med gjenstands glede og kontakt(uten godbit). I min trening skal man bruke innsats for å få hunden interessert. Med godbit er det dritt enkelt, derfor velger de fleste klikker... i Nordenstam er man nødt til å bruke seg selv å jobbe for det man vil oppnå. :)

Guest Vicky
Skrevet

Westminster: Spørs hvor opplagt hun er da men, etter all treninga. Når kommer du til leiren? Søndagskvelden?

Jeg kommer dagen før fordi jeg bor et godt stykke unna. Vi kan gjerne begynne litt med en gang :) Det som er viktig er korte økter for å stoppe mens leken er god for at hunden skal holde interessen. :D

Skrevet
Aya: Joda greit det, men hva,nøyaktig, hadde du gjort for å trene lydighet med min hund da.. Eller for den saks skyld Kristinas. HVordan hadde du klart å få et lufthode som mitt til å ta noe annet som belønning.. Moren min har drevet med hund i 30 år, og ikke engang med henne går det noe særlig. HVA nøyktig hadde du gjort, siden du hadde klart det på to dager med lunah?

Først ville jeg blitt litt kjent med hunden for å finne ut de sterke sidene,deretter begynne å jobbe med gjenstands glede og kontakt(uten godbit). I min trening skal man bruke innsats for å få hunden interessert. Med godbit er det dritt enkelt, derfor velger de fleste klikker... i Nordenstam er man nødt til å bruke seg selv å jobbe for det man vil oppnå. :)

jeg greier ikke klikker. så kom ikke her å si at det er lett.

En annen ting.. Du bruker leke, da får du en lekehund, og det er akkuratt det samma som en godbithund om du skjønner.

Da jobber hunden for gjenstanden, ikke deg.

Guest Vicky
Skrevet

Aya: nei, ikke min heller.. Eller, i hennes hode er det plass til lite annet enn: jeg vil løpe, åh, en fugl, jeg vil løpe, åh, en fugl. Men hadde virkelig vært interessant å vite hva Vicky hadde gjort, for det hadde vært greit å ikke være så avhengig av godbitene..

Jeg ville starte med å JOBBE frem kontakt :P Dette kan være en nokså hard jobb, men jobber man med det får man virkelig igjen for det etterpå :) Alt som kreves er: Godt humør, tålmodighet, og glad og opplagt hund :D

Guest Vicky
Skrevet

Kristina: jeg greier ikke klikker. så kom ikke her å si at det er lett.

En annen ting.. Du bruker leke, da får du en lekehund, og det er akkuratt det samma som en godbithund om du skjønner.

Da jobber hunden for gjenstanden, ikke deg.

Jeg bruker ikke leke for å holde hundens interesse, men som en belønning når jeg har oppnådd kontakten :)

Skrevet

Det ekke alltid enkelt å holde igjen for fristelsen til å kjefte når hunden gjør noe galt. Man må jobbe hardt for å få en flink hund med klikkertrening også. Jeg har ikke klart det ordentlig, ikke enda hvertfall. Det er krevende det også, for du er nødt til å være presis!

Men når kommer du til leiren? Søndagskvelden eller mandag formiddag? Kommer du på søndagen så kan du i alle fall få Tinka til rådighet da! :)

Skrevet

Aha, du har allerede svart så jeg nå. Vi kommer vel i sjutida omtrent vi, Tinka og jeg - så du skal få prøve på den kvelden i alle fall, og sikkert flere kvelder om Tinka orker. :wink:

Men som Kristina sa: Å belønne med leke har den samme effekten som å belønne med godbit. Hunden får noe den har lyst på, dermed gjør den det du ønsker fordi det øker sjansen for å få det den vil ha. Klikkertrenere belønner heller ikke noe før de har det de vil ha - eller i alle fall en del av det som man etter hvert utvikler til å bli det man har lyst på.

Guest Vicky
Skrevet

kommer søndag ja :)

Ja klikker og Nordenstam er likt på visse områder... men vi Nordenstammere viser ikke leka før hunden har gjort det vil vil :D

Guest Vicky
Skrevet

Ja, også kontakt og ros fra deg :) Jeg trente helt uten leker eller godbiter frem til hunden var 3 år :D Det var HARDT men verdt det :P Nå har jeg lært å se forskjell på falsk kontakt og ekte kontakt :P Noen hunder er staere enn andre, så noen må man bruke gjenstands gleden som belønning, men jeg er ganske sikkker på at enhver hund vil reagere på ros og kontakt til rett tid :P Det er bare litt jobb å jobbe det frem...

Guest Vicky
Skrevet

Og jeg er enig med dere, selv om Nordenstam og klikker er veldig forskjellig, har det også noen nokså like prinsipper som dere sier :)

Skrevet
Aya: nei, ikke min heller.. Eller, i hennes hode er det plass til lite annet enn: jeg vil løpe, åh, en fugl, jeg vil løpe, åh, en fugl. Men hadde virkelig vært interessant å vite hva Vicky hadde gjort, for det hadde vært greit å ikke være så avhengig av godbitene..

Jeg ville starte med å JOBBE frem kontakt :) Dette kan være en nokså hard jobb, men jobber man med det får man virkelig igjen for det etterpå :D Alt som kreves er: Godt humør, tålmodighet, og glad og opplagt hund :P

Men Vicky, det er rett og slett sånn at det ikke funker på alle hunder. Vil si at mamma trener Nordenstam, iallefall mye mer det en klikker. Og det funker ikke særlig bra. Når du har en hund som har såppass mye jaktinnstinkt (og tilsvarende lite "intelligens") så er det straks vanskeligere. Og den eneste formen for belønning hun tar er GODBITER! Hun liker ikke å leke, liker ikke baller, ikke pinner, ikke draleker- det eneste hun virkelig elsker er å løpe fritt over ett jorde.. Men da er det jo en smule vanskelig å trene... hehe.. Men for en stakkars liten ostebit kan hun KANSKJE konsentrere seg i to minutter, ikke lenger.. Tenk deg selv- en totalt uinteressert, syv år gammel omplassert fuglehund.. Jeg tror til og med DU hadde fått litt problemer der altså.

(P.S og hun driter TOTALT i mørk stemme eller å bli tatt fysisk. Hun er rett og slett ikke helt i vår verden tror jeg.. hehe)

Skrevet

Er ikke helt enig- ikke alle hunder gidder å gjøre noe for andre ting enn godbiter. Min ville ikke gjort det.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...