Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trene Nordenstam? Vicky?

LiLi

Recommended Posts

• Svar 189
  • Created
  • Siste svar
alle hunder er forskjjellige derfor må man tilrettelegge en god IOP. Instruktør og familie burde være med på tilretteleggingen :) Jeg lager allltid IOP på mine kurs

Joda greit det, men hva,nøyaktig, hadde du gjort for å trene lydighet med min hund da.. Eller for den saks skyld Kristinas. HVordan hadde du klart å få et lufthode som mitt til å ta noe annet som belønning.. Moren min har drevet med hund i 30 år, og ikke engang med henne går det noe særlig. HVA nøyktig hadde du gjort, siden du hadde klart det på to dager med lunah?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bikkja mi gjør ikke noe for noen om hu ikke tjener no på det  :wink: Sånn er den saken. Er det ikke morsomt nok, så går're ikke. Ros holder ikke i det hele tatt. Og blir hu pressa ned, så stritter'a bare mer igjen neste gang  :wink:

nei, ikke min heller.. Eller, i hennes hode er det plass til lite annet enn: jeg vil løpe, åh, en fugl, jeg vil løpe, åh, en fugl. Men hadde virkelig vært interessant å vite hva Vicky hadde gjort, for det hadde vært greit å ikke være så avhengig av godbitene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bikkja mi gjør ikke noe for noen om hu ikke tjener no på det  :wink: Sånn er den saken. Er det ikke morsomt nok, så går're ikke. Ros holder ikke i det hele tatt. Og blir hu pressa ned, så stritter'a bare mer igjen neste gang  :wink:

Diego og.. Gjør ikke noe hvis han ikke får noe igjen for det..

Alså godbit.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Aya: Joda greit det, men hva,nøyaktig, hadde du gjort for å trene lydighet med min hund da.. Eller for den saks skyld Kristinas. HVordan hadde du klart å få et lufthode som mitt til å ta noe annet som belønning.. Moren min har drevet med hund i 30 år, og ikke engang med henne går det noe særlig. HVA nøyktig hadde du gjort, siden du hadde klart det på to dager med lunah?

Først ville jeg blitt litt kjent med hunden for å finne ut de sterke sidene,deretter begynne å jobbe med gjenstands glede og kontakt(uten godbit). I min trening skal man bruke innsats for å få hunden interessert. Med godbit er det dritt enkelt, derfor velger de fleste klikker... i Nordenstam er man nødt til å bruke seg selv å jobbe for det man vil oppnå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Westminster: Spørs hvor opplagt hun er da men, etter all treninga. Når kommer du til leiren? Søndagskvelden?

Jeg kommer dagen før fordi jeg bor et godt stykke unna. Vi kan gjerne begynne litt med en gang :) Det som er viktig er korte økter for å stoppe mens leken er god for at hunden skal holde interessen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aya: Joda greit det, men hva,nøyaktig, hadde du gjort for å trene lydighet med min hund da.. Eller for den saks skyld Kristinas. HVordan hadde du klart å få et lufthode som mitt til å ta noe annet som belønning.. Moren min har drevet med hund i 30 år, og ikke engang med henne går det noe særlig. HVA nøyktig hadde du gjort, siden du hadde klart det på to dager med lunah?

Først ville jeg blitt litt kjent med hunden for å finne ut de sterke sidene,deretter begynne å jobbe med gjenstands glede og kontakt(uten godbit). I min trening skal man bruke innsats for å få hunden interessert. Med godbit er det dritt enkelt, derfor velger de fleste klikker... i Nordenstam er man nødt til å bruke seg selv å jobbe for det man vil oppnå. :)

jeg greier ikke klikker. så kom ikke her å si at det er lett.

En annen ting.. Du bruker leke, da får du en lekehund, og det er akkuratt det samma som en godbithund om du skjønner.

Da jobber hunden for gjenstanden, ikke deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Aya: nei, ikke min heller.. Eller, i hennes hode er det plass til lite annet enn: jeg vil løpe, åh, en fugl, jeg vil løpe, åh, en fugl. Men hadde virkelig vært interessant å vite hva Vicky hadde gjort, for det hadde vært greit å ikke være så avhengig av godbitene..

Jeg ville starte med å JOBBE frem kontakt :P Dette kan være en nokså hard jobb, men jobber man med det får man virkelig igjen for det etterpå :) Alt som kreves er: Godt humør, tålmodighet, og glad og opplagt hund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Kristina: jeg greier ikke klikker. så kom ikke her å si at det er lett.

En annen ting.. Du bruker leke, da får du en lekehund, og det er akkuratt det samma som en godbithund om du skjønner.

Da jobber hunden for gjenstanden, ikke deg.

Jeg bruker ikke leke for å holde hundens interesse, men som en belønning når jeg har oppnådd kontakten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ekke alltid enkelt å holde igjen for fristelsen til å kjefte når hunden gjør noe galt. Man må jobbe hardt for å få en flink hund med klikkertrening også. Jeg har ikke klart det ordentlig, ikke enda hvertfall. Det er krevende det også, for du er nødt til å være presis!

Men når kommer du til leiren? Søndagskvelden eller mandag formiddag? Kommer du på søndagen så kan du i alle fall få Tinka til rådighet da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, du har allerede svart så jeg nå. Vi kommer vel i sjutida omtrent vi, Tinka og jeg - så du skal få prøve på den kvelden i alle fall, og sikkert flere kvelder om Tinka orker. :wink:

Men som Kristina sa: Å belønne med leke har den samme effekten som å belønne med godbit. Hunden får noe den har lyst på, dermed gjør den det du ønsker fordi det øker sjansen for å få det den vil ha. Klikkertrenere belønner heller ikke noe før de har det de vil ha - eller i alle fall en del av det som man etter hvert utvikler til å bli det man har lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ja, også kontakt og ros fra deg :) Jeg trente helt uten leker eller godbiter frem til hunden var 3 år :D Det var HARDT men verdt det :P Nå har jeg lært å se forskjell på falsk kontakt og ekte kontakt :P Noen hunder er staere enn andre, så noen må man bruke gjenstands gleden som belønning, men jeg er ganske sikkker på at enhver hund vil reagere på ros og kontakt til rett tid :P Det er bare litt jobb å jobbe det frem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aya: nei, ikke min heller.. Eller, i hennes hode er det plass til lite annet enn: jeg vil løpe, åh, en fugl, jeg vil løpe, åh, en fugl. Men hadde virkelig vært interessant å vite hva Vicky hadde gjort, for det hadde vært greit å ikke være så avhengig av godbitene..

Jeg ville starte med å JOBBE frem kontakt :) Dette kan være en nokså hard jobb, men jobber man med det får man virkelig igjen for det etterpå :D Alt som kreves er: Godt humør, tålmodighet, og glad og opplagt hund :P

Men Vicky, det er rett og slett sånn at det ikke funker på alle hunder. Vil si at mamma trener Nordenstam, iallefall mye mer det en klikker. Og det funker ikke særlig bra. Når du har en hund som har såppass mye jaktinnstinkt (og tilsvarende lite "intelligens") så er det straks vanskeligere. Og den eneste formen for belønning hun tar er GODBITER! Hun liker ikke å leke, liker ikke baller, ikke pinner, ikke draleker- det eneste hun virkelig elsker er å løpe fritt over ett jorde.. Men da er det jo en smule vanskelig å trene... hehe.. Men for en stakkars liten ostebit kan hun KANSKJE konsentrere seg i to minutter, ikke lenger.. Tenk deg selv- en totalt uinteressert, syv år gammel omplassert fuglehund.. Jeg tror til og med DU hadde fått litt problemer der altså.

(P.S og hun driter TOTALT i mørk stemme eller å bli tatt fysisk. Hun er rett og slett ikke helt i vår verden tror jeg.. hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå nærmer det seg 1,5 år siden det ble stille i huset, og det er på tide at noen andre får glede av hundeutstyret og bøkene jeg har. Her er Finn-annonsene jeg har lagt ut: Hurtta Lifeguard sele rosa, størrelse 90, ubrukt: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390107305 Diverse apportbukker, rosa rute med hvitt bånd og neseprøver: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390101594 Diverse hundebøker: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/388869585 Jeg har et pent brukt tøybur til salgs. Det har vært brukt 5-6 ganger på utstillinger og konkurranser til groenendael-tispe. Kan hentes i bergensområdet. Ta kontakt om du er interessert, så sender jeg bilder og detaljer. Jeg har også Vari Kennel Ultra Fashion størrelse large til salgs. Må hentes i bergensområdet (sentrum/Åsane). Det er mye brukt, og har blant annet reist fra USA til Norge med hund i. Så det bærer preg av å være brukt. Ta kontakt om du vil vite mer om buret og få bilder av det. Det er denne fargen:
    • I prinsippet tenker jeg at så lenge det er en god raseklubb så har de en oversikt over oppdrettere som følger deres retningslinjer. Men det er mye rart i hundeverdenen, og det kan være ulike årsaker til at en oppdretter ikke er med der. Det er uansett et ok sted å starte, tenker jeg. Fikk ihvertfall et godt inntrykk av nettsidene deres og informasjonen der. Ellers finner du mange gode råd om både kjøp, kontakter og valpetiden om du søker litt rundt på forumet her. Det ligger mange år med samlet erfaring rundt om. Lykke til!
    • Tusen takk for tipset! Magefølelse er kjempevanskelig 😅 når er den reell, og når er det bare sider ved den andre parten man ikke setter pris på, og som man reagerer på?  Jeg kan nok bruke litt mer tid på puddelklubben sine sider. I dag blir det fort facebook og Instagram siden det er så visuelt og lett tilgjengelig, men går sikkert glipp av en del gode oppdrettere ved å ikke tenke at man kan ringe rundt litt.  Til mitt forsvar er det første gang jeg skal kjøpe rasehund, så jeg vet ikke helt hva jeg driver med 🙈
    • Shirkus er vel eneste jeg kommer på som jeg kjenner og synes virker bra. Jeg tenker at det er viktig å sette seg inn i RAS-dokumentet som skal ligge på NKK, og sjekke at en oppdretter følger både NKK og puddelklubben sine retningslinjer for avl, som et minimum. Det med magefølelse er vanskelig. Prøv å dra på aktivieter du evt. selv kunne tenke deg med puddel, og se hvem du møter der?
    • Hei dere! Jeg planlegger anskaffelse av storpuddel-valp. Vet noen om gode oppdrettere? Helst parti, rød, brun eller grå.  Har vært i kontakt med et par oppdrettere, men er litt usikker på magefølelsen. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...