Gå til innhold
Hundesonen.no

Har "din" rase forandret seg mye fra det opprinnelige?

Wheaten terrier

Recommended Posts

Sheltien har ihvertfall forandret seg mye...

I starten var de mye mindre, og hadde mer soisshund- eller spanielpreg. De hadde ikke de helt de samme fargene heller. Vnligst i starten var sort/hvit eller sort/tan, nå finnes jo knapt sort/hvit og sort/tan finnes vel ikke i det hele tatt. Den vanligste fargen nå er jo absolutt sobel/hvit.

Legger ved en link til en side om linjene og utviklingen fra gammelt av... Mange bilder og informasjon.

Linjer og familier av Aud Jorun Lie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhunden er prikk lik de første eksemplarene våre, men før i tiden var det mer sort enn blakke hunder, noe som er forandret i dag. det var også mere varglette hunder. I dag er det nesten bare hva buhunden brukes til som skiller den fra "gode gammle dager" :)

schipperkeen er også veldig lik, ,mem trur det var fler eksemplarer uten hale før enn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om labradoren har forandret seg fra sånn som den var "i gamle dager" - ja. Helt klart. Mens vi i dag dessverre ser tilfeller som dette,

venusgoldie070805.jpg

image010.jpg

var original-labbisen langt lettere og mye bedre egnet for jakt og svømming:

babe_4.jpg

http://members.fortunecity.com/arthurreeve/dogs/labrador.gif

labrador%20standing.jpg

skytterhuset1.jpg

Dagens gjennomsnittslabrador er heldigvis mye bedre å se til enn de to øverste bildene jeg satte inn:

labrador.jpg

knirke_s.jpg

Cita02.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. ut fra eldre bilder ser rasen litt mer muskuløs og kompakt ut. Noe mindre enn dagens hunder. Rasen i eldre tider var litt av en krafplugg, som hadde et skarpt gemytt, og kunne nok være ganske skummel av seg. Idag har rasen blitt mildere, og ikke så aggressiv slik som den gang. Ser også desverre at flere og flere er plaget med noe nervøst gemytt, og rasen har blitt større og lengere i disse tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den portugisiske vannhunden har ikke forndret seg stort. Den største merkbare forskjellen er pelsmengden egentlig. Dagens portiser kan ha ekstremt mye pels. (Noe min desverre har, pelsstellet hoper seg opp..). De opprinnelige portisene hadde vesentlig mindre pels. De klippet dem nok også litt på framparten, men man kan tydelig se en utvikling i pelsmengde allikevel.

Forskjell i pelsmengde? Ja, helt klart:

Leao2.jpg

breesea10mnd2.jpg

Breesea, Chesseas helsøster. (Tok et bilde av henne fordi hun er klippet bak. Da ser man pelsmengden bedre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Nei,

Basenjien er som kjent en urhund, og flere tusen år gammel. Basenji lignende hunder har blitt funnet avbildet inne i Egypts pyramider, og disse ligner i stor grad på dagens hunder.

Siden har de levd i små landsbyer i Afrika/Congo.

De første Basenjiene til den vestlige verden kom til England i begeynnelsen av 1900 tallet.

Et par av disse importene, Bokoto og Bongo Of Blean har hatt meget stor betydning for rasen, og finnes i mange basenji stamtavler. Sort/Hvitt bilde viser valper fra en parring mellom disse. Disse valpene ble vist på Crufts i 1937, som de første Basenjier noensinne på en utstilling.

Disse små og festlige urhundene skapte stor interesse blant tilskuerne. Dagens basenjier er ikke så forskjellige fra disse hundene. (Under ser dere bilde av eget oppdrett som er eksportert til Amerika.)

Noe endringer har det dog blitt. Ser man serlig på de eldste tegningene av Basenji, men også (i mindre grad) de første importene, var halefestene noe lavere og "løsere". Halen var heller ikke fullt så krøllet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalieren har ikke forandret seg mye akkurat.... Det eneste er navnet - fra English Toy Spaniel til Cavalier King Charles Spaniel

Nja, den holdt jo på å bli ødelagt i snutepartiet.derfor sklillet mellom cavalier king charles spaniel og king charles cavalieren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goldenen har forandret seg veldig mye! Den var lett og slank med veldig mørk pels. Nå er mange av dem tunge, store og nesten hvite. Mye av jaktegenskapene har også forsvunet fra showlinjene ;)

De gamle hundene kunne ligne litt på disse:

rusty2.jpg

55ec90ac7c1c27a60e490628f27bf843.jpg

I dag ser de slik ut:

golden_retrieve.jpg

Pskeferien2006014.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse fine bilder her! Interessant å se utviklingen til de forskjellige rasene. Gleder meg til å se mer! :P Jeg skjønner ikke helt vitsen med at Schaferen skal gå i oppoverbakke, men.. Hva er vitsen med å ødelegge god, funskjonell anatomi??;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...