Gå til innhold
Hundesonen.no

Har "din" rase forandret seg mye fra det opprinnelige?


Wheaten terrier

Recommended Posts

Sheltien har ihvertfall forandret seg mye...

I starten var de mye mindre, og hadde mer soisshund- eller spanielpreg. De hadde ikke de helt de samme fargene heller. Vnligst i starten var sort/hvit eller sort/tan, nå finnes jo knapt sort/hvit og sort/tan finnes vel ikke i det hele tatt. Den vanligste fargen nå er jo absolutt sobel/hvit.

Legger ved en link til en side om linjene og utviklingen fra gammelt av... Mange bilder og informasjon.

Linjer og familier av Aud Jorun Lie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhunden er prikk lik de første eksemplarene våre, men før i tiden var det mer sort enn blakke hunder, noe som er forandret i dag. det var også mere varglette hunder. I dag er det nesten bare hva buhunden brukes til som skiller den fra "gode gammle dager" :)

schipperkeen er også veldig lik, ,mem trur det var fler eksemplarer uten hale før enn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om labradoren har forandret seg fra sånn som den var "i gamle dager" - ja. Helt klart. Mens vi i dag dessverre ser tilfeller som dette,

venusgoldie070805.jpg

image010.jpg

var original-labbisen langt lettere og mye bedre egnet for jakt og svømming:

babe_4.jpg

http://members.fortunecity.com/arthurreeve/dogs/labrador.gif

labrador%20standing.jpg

skytterhuset1.jpg

Dagens gjennomsnittslabrador er heldigvis mye bedre å se til enn de to øverste bildene jeg satte inn:

labrador.jpg

knirke_s.jpg

Cita02.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. ut fra eldre bilder ser rasen litt mer muskuløs og kompakt ut. Noe mindre enn dagens hunder. Rasen i eldre tider var litt av en krafplugg, som hadde et skarpt gemytt, og kunne nok være ganske skummel av seg. Idag har rasen blitt mildere, og ikke så aggressiv slik som den gang. Ser også desverre at flere og flere er plaget med noe nervøst gemytt, og rasen har blitt større og lengere i disse tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den portugisiske vannhunden har ikke forndret seg stort. Den største merkbare forskjellen er pelsmengden egentlig. Dagens portiser kan ha ekstremt mye pels. (Noe min desverre har, pelsstellet hoper seg opp..). De opprinnelige portisene hadde vesentlig mindre pels. De klippet dem nok også litt på framparten, men man kan tydelig se en utvikling i pelsmengde allikevel.

Forskjell i pelsmengde? Ja, helt klart:

Leao2.jpg

breesea10mnd2.jpg

Breesea, Chesseas helsøster. (Tok et bilde av henne fordi hun er klippet bak. Da ser man pelsmengden bedre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nei,

Basenjien er som kjent en urhund, og flere tusen år gammel. Basenji lignende hunder har blitt funnet avbildet inne i Egypts pyramider, og disse ligner i stor grad på dagens hunder.

Siden har de levd i små landsbyer i Afrika/Congo.

De første Basenjiene til den vestlige verden kom til England i begeynnelsen av 1900 tallet.

Et par av disse importene, Bokoto og Bongo Of Blean har hatt meget stor betydning for rasen, og finnes i mange basenji stamtavler. Sort/Hvitt bilde viser valper fra en parring mellom disse. Disse valpene ble vist på Crufts i 1937, som de første Basenjier noensinne på en utstilling.

Disse små og festlige urhundene skapte stor interesse blant tilskuerne. Dagens basenjier er ikke så forskjellige fra disse hundene. (Under ser dere bilde av eget oppdrett som er eksportert til Amerika.)

Noe endringer har det dog blitt. Ser man serlig på de eldste tegningene av Basenji, men også (i mindre grad) de første importene, var halefestene noe lavere og "løsere". Halen var heller ikke fullt så krøllet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalieren har ikke forandret seg mye akkurat.... Det eneste er navnet - fra English Toy Spaniel til Cavalier King Charles Spaniel

Nja, den holdt jo på å bli ødelagt i snutepartiet.derfor sklillet mellom cavalier king charles spaniel og king charles cavalieren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goldenen har forandret seg veldig mye! Den var lett og slank med veldig mørk pels. Nå er mange av dem tunge, store og nesten hvite. Mye av jaktegenskapene har også forsvunet fra showlinjene ;)

De gamle hundene kunne ligne litt på disse:

rusty2.jpg

55ec90ac7c1c27a60e490628f27bf843.jpg

I dag ser de slik ut:

golden_retrieve.jpg

Pskeferien2006014.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse fine bilder her! Interessant å se utviklingen til de forskjellige rasene. Gleder meg til å se mer! :P Jeg skjønner ikke helt vitsen med at Schaferen skal gå i oppoverbakke, men.. Hva er vitsen med å ødelegge god, funskjonell anatomi??;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...