Gå til innhold
Hundesonen.no

Lat hund i varmt vær


Ingvild

Recommended Posts

Her i Trondheim har sommeren kommet (den varer nok ikke så lenge da men) og Tinka har det helt forferdelig egentlig. Pelsen hennes er jo kullsvart og med tjukk underull og tette dekkhår er det mer enn varmt nok fra før av for henne. Når det da i tillegg er oppe i 18-23 grader i skyggen og dobbelt så varmt i sola, da skjønner jeg at det ikke er helt lett å være svart labrador. Men det er ikke bare når hun er i ro at det er varmt, enda verre er det når vi er på tur/trening. Kom nettopp inn fra en times tur med Tinka, og på slutten av turen ble hun så lei at hun la seg rett ned. Trente litt på starten av turen også, og hun var ikke akkurat særlig samarbeidsvillig. Alt går så tregt med henne nå når det er varmt, hun går tregt, hun løper tregt, hun bruker lang tid på å sette seg, legge seg osv, og generelt sett er det vel egentlig kun å snuse, ligge stille, spise, drikke og bade hun har lyst til å gjøre.

Jeg skjønner jo at hun ikke kan ha like god kondis og arbeidslyst nå som når det er 5-10 grader ute, men jeg syns jo hun er altfor lat sånn som hun er nå (kan bli en kjedelig sommer om været er bra liksom). Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan trene opp kondisen hennes, få henne i bedre form og mer utholdende? Må jeg bare ta det gradvis - starte med å sykle 30 min, deretter 40, 50 osv? Men hjelper det egentlig på hvor utholdende/arbeidsvillig/oppmerksom hun er når vi trener lydighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har det varmt stakkar, derfor blir hun slappere. Pass på å gi henne mye å drikke og kjøl henne gjerne ned. Jeg synes at hun bør få lov til å være "lat" om dagen og heller ta turene om ettermiddagen når det er kjøligere eller ta henne med å svømme(god trening).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romeo har det også sånn når det er varmt ute. Det jeg pleier å gjøre når jeg skal på trening og det er varmt er å sette han i badekaret og dusje han på det kaldeste over hele kroppen :) Han overlevde ag-treninga på torsdag, så :)

Det virker som om han synes det er godt :D Hva hvis du setter opp et lite basseng av et slag med litt vann oppi som hu kan legge seg i når hu føler for det.. Tren i veldig korte økter, så går det nok fint :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hmm..Milo fungerer heller ikke ser det ut som :S

SKulle løfte op den ene labben hannes i stad, og hele hunden datt på trynet.. :)

Får vente med treninga da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er så varmt at Raja ikke klarer å gå på tur eller trene lar jeg heller være. Når det er så varmt som det er nå anbefaler jeg de heller å gå på tur/trene tidlig på morgen og seint på kveld (fra solen begynner å gå ned til den har gått ned).

Når Raja har slik langt og svart pels som hun har vil jeg ikke tvinge henne til å gjøre ting når det er så varmt. Uansett hvor god kondis Raja hadde hatt tror jeg ikke hun hadde klart å holde på lenge selvom i denne varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunah er også slakt i sommervarmen.

Jeg tror ikke det er så mye å få gjort med det, vi har i hvertfall snudd døgnet helt. Sover om dagen, våken om natta.

Syns det er litt bedre jeg, da får man gjort litt mer ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eddie har det varmt om dagen han også.Dusjer han på brystkassa og magen og lar han vasse i sjøkanten så han får avkjølt seg.Når sola har gått ned,er han i form igjen,så da passer det bra å gå en lengere tur.

Ikke så bra for dyr å være i bevegelse i denne varmen.Ville dyr beveger seg lite de også når sola steker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ask har jo nokså lys pels, så han plages nok ikke like mye som tinka, men på en skogatur her før helga kunne jeg ha han løs (!) han var så utslitt av varmen at han bare diltet i hælene mine hele turen.

men siden tinka er så glad i å bade, kan du jo ta henne med til fjæra. et stykke å gå i varmen men dog. :)

er badesesongen på treffene i gang eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

ask har jo nokså lys pels, så han plages nok ikke like mye som tinka, men på en skogatur her før helga kunne jeg ha han løs (!) han var så utslitt av varmen at han bare diltet i hælene mine hele turen.

men siden tinka er så glad i å bade, kan du jo ta henne med til fjæra. et stykke å gå i varmen men dog. :)

er badesesongen på treffene i gang eller? :D

Det kan jeg skrive under på :)

Sist treff vi var med på så badet Milo som bare det han.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rambo er jo litt liten, og har ikke så mye underpels, men han er jo for det meste svart da. Han peser mye og blir sliten mye fortere, men han er en hyper unghund så vi går like mye tur og leker like mye, han tar ofte intiativet i sommervarmen til å leke, så for meg går det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det egentlig ganske med ro i varmen. Hera elsker å ligge i sola og stekes. Så drar vi og bader somregel. Idag dro vi en lang tur opp alpintbakken her, og da var vi alle ganske så peist. Hera la seg ned i snøen (noen flekker på tur opp) og la seg i bekken. Men hun er klar for tur uansett. Selv om hun kan være litt sløvere i varmere. Bare ligger å sole seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det også late dager, enten går vi tidlig eller sent, midt på dagen er det slækking i sol eller skygge som de føler for. Seks-syv-åtte tiden på kvelden begynner tempen å bli mer levelig både for to- og firbeinte, i hvert fall om man skal gjøre ting litt fortere enn skrittgang...

En regel for sykling: aldri når det er varmere enn 15 grader og ikke i solstek -i hver fall det jeg har 'vokst opp med'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Samme regel som Vipsen som gjelder hos meg..

Syklet en liten tur i dag da, bare bort til sjøen, i skritt, så han fikk bade :) Sammes som en gå tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mona er så sløv.. Hun vil helst bare ligge inne og ikke gjøre noe. Prøvde å gå tur med henne for et par dager siden, etter tre km hang hun i båndet BAK meg og gikk i tempo som om hun var 9 år gammel.

Best å ta det på kvelden, eller dra på stranda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wheatenterriere tåler mye kulde men lite varme, de er kjent for å bli utilpass når det er varmt. Pippin vil helst ligge på verandaen, der kan han ligge i skyggen under bordet og kikke på to- og firbeinte som går tur forbi. Så rusler vi oss en rolig tur "etter behov". Hvis jeg hadde foreslått trening eller sykkeltur så hadde han nok snøftet sånn som bare Pippin kan snøfte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Lurt tips, det skal jeg prøve! Mamma kommer til å klikke pga "håndklærne er til oss, ikke hunden!" men det får gå.

Jeg stjal et i morrest jeg..Lå det over Milo, klippet det til passe lengde og bredde. Og fikk sydd det på fronten..Så la jeg det i kaldt vann, vre opp og tok det på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så "ond" at jeg forventer at Loke skal rundere i det varme været til tross for lang, tjukk sort pels med mye underull.(han har ikke røytet i våres) Han er en type som lett blir satt ut av varmen har jeg merket tidligere, så her må det trenes.Han får korte økter og blir vannet godt i pausene, men seriøst:dette må han lære seg.Tror det ligger litt tilvenning bak noe sånt , og jeg vil ikke ha en hund som ikke fungerer på konkuranse dagen pga varmt vær.Hvis noen skulle lure:han har aldri rundert så ivrig før og det til tross for varmen :)

Når vi kom hjem trente vi LP på verandaen hvor kveldsolen steker.Han lå rett ut i pausene men var intens og fin under treningsøktene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...