Gå til innhold
Hundesonen.no

Å sterilisere eller ikke sterilisere?


Recommended Posts

Jeg sitter her nå og vurderer sterilisering av Pito.

Det blir nok ikke noen ålesundtur på oss for Pito er hoven og det betyr at snart setter løpetiden inn for fullt. :)

Jeg vurderer sterilisering av flere grunner:

-Mindre utsatt for forskjellige kreft typer

-Jeg skal aldri avle på Pito, dermed er jeg sikret at hun aldri vil klare å tjuvparre seg

-Nå når vi skal begynne å satse på agility for fullt så slipper vi å måtte avlyse stevner pga løpetid

Er dette gode nok grunner til å sterilisere hennes?

Hva er fordeler og ulemper med sterilisering?

Jeg er veldig hønemor når det gjelder narkose og slik så jeg får helt vondt i magen av å tenke på Pito i narkose og med arr på magen i mange dager etterpå..........

Kan noen komme med sine synspunkt i min situasjon og evt egne erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg har ingen erfaring med sterilisering av tispe. Men det eneste jeg tenkte at jeg skulle si var at du burde snakke med veterinæren til Pito, først og fremst, i tillegg til det du kan hanke inn av info på nettet og forhåpentligvis av svar her inne. Det er jo et relativt stort inngrep å foreta på en hund, hvis det ikke er absolutt nødvendig. Og dermed er det jo klart at du tenker litt over dette. Men du kommer frem til et svar til slutt. Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil nå tro at hvis hunden aldri skal brukes i avl så vil det være litt "befriende" for hunden å slippe alle de hormonelle "opp og nedover" bakkene ved løpetid og slikt.......Selv om Pito aldri har vært plaget med noe under løpetiden. Men jeg vet ikke helt...

jeg skal selvfølgelig snakke med dyrlegen før jeg gjør noe som helst men tenkte jeg skulle forhøre meg litt på nettet først siden det blir en stund til hvis det i det hele tatt blir noe av...Pga jeg har ikke 4000 kr å bla opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man skal sterilisere en tispe når det ikke er medisinske grunner til det. Jeg ville heller aldri lagt en av mine pommer i narkose dersom det ikke var helt nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sterilisert en tispe, men det var fordi hun blødde mye mer enn normalt i løpetiden. (3 uker blødde hun hver gang) Ble anbefalt av min vetrinær å gjere det for hunden sin del. Han sa at det var stor sjanse for at hun ville få betennelse.

Narkosen og inngrepet gikk greit, hun hadde vondt en stund etterpå, men kom seg fort til igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri sterilisert av de grunnene. Faktisk synes jeg det bør være gode medisinske årsaker. Tinka ble jo sterilisert på torsdag, og jeg ville aldri latt henne gå gjennom det uten gode grunner. Men det er jo bare meg, og jeg har sett og hørt om for mange triste ting som har skjedd i forbindelse med operasjoner som skulle vært bare rutine. Dessuten er jeg nok litt vel redd for hundene mine.

Hvor gammel er Pito?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal sterilisere Vesla siden hun har utstillingsfeil og aldri skal brukes i avl. I tillegg er det store sjanser for at hun vil tjuvparre seg.

Lisa hadde livmorbetennelse da hun var 12 år og vil ikke at det samme skal skje med Vesla. Heldigvis var Lisa i så god form at de ville operere henne, i stedet for å avlive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pito er tre år gammel, hvordan det?

Huff jeg er så usikker for jeg HATER narkoser og Pito har aldri vært "dopet" med noe annet enn beroligende én gang, og jeg så hvor livredd hun var da..

Men HVORFOR ville ikke dere ha sterilisert uten medisinske grunner? Jeg er bare nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pito er tre år gammel, hvordan det?

Huff jeg er så usikker for jeg HATER narkoser og Pito har aldri vært "dopet" med noe annet enn beroligende én gang, og jeg så hvor livredd hun var da..

Men HVORFOR ville ikke dere ha sterilisert uten medisinske grunner? Jeg er bare nysgjerrig.

Spurte etter alderen fordi det har stor betydning når det gjelder å redusere kreftfare. Steriliserer man før første løpetid, minsker man risikoen betydelig, steriliserer man før to års alder er risikoen fortsatt redusert. Steriliserer man etter to år, er ikke dette lenger noen gevinst.

Hvorfor jeg ikke vil operere uten medisinsk grunn? Fordi enhver narkose og operasjon er en risiko. Jeg kjenner til hunder som har enten aldri våknet igjen, eller vært nære på. I tillegg er det risikoer for infeksjoner i såret, ubehagelig for hunden osv.

Dessuten mener jeg at de to ukene i året bikkja står, bør man som ansvarlig hundeeier kunne passe på så ikke tjuvparringer skjer. så det burde ikke en gang være ett argument.

Ang agilitystevner: KOm deg opp i klasse 3, så kan du dra selvom hunden har løpetid :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang løpetid så har Pito aldri stukket av under løpetid og jeg passer på henne omhyggelig. Så sånn sett har det aldri vært noe problem, jeg slipper henne aldri løs når hun har løpetid.

Så man kan stille til stevner selv om hun har løpetid når de er i klasse tre? kult.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte etter alderen fordi det har stor betydning når det gjelder å redusere kreftfare. Steriliserer man før første løpetid, minsker man risikoen betydelig, steriliserer man før to års alder er risikoen fortsatt redusert. Steriliserer man etter to år, er ikke dette lenger noen gevinst.

Hvorfor jeg ikke vil operere uten medisinsk grunn? Fordi enhver narkose og operasjon er en risiko. Jeg kjenner til hunder som har enten aldri våknet igjen, eller vært nære på. I tillegg er det risikoer for infeksjoner i såret, ubehagelig for hunden osv.

Dessuten mener jeg at de to ukene i året bikkja står, bør man som ansvarlig hundeeier kunne passe på så ikke tjuvparringer skjer. så det burde ikke en gang være ett argument.

Ang agilitystevner: KOm deg opp i klasse 3, så kan du dra selvom hunden har løpetid :(

Altså, nå har jeg ikke tispe. Men jeg vet at det er ikke alle hunder som bare får løpetid en gang i året.. Noen får det mer ofte, samt at de er såpass påvirket (negativt altså) både før og etter til tider, og dermed går nesten den ene løpetiden i den andre for noen eiere. MEN, det skjer jo heldigvis ikke alle dah, da hadde det vel vært lite poppis med tispe kan jeg tenke meg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, nå har jeg ikke tispe. Men jeg vet at det er ikke alle hunder som bare får løpetid en gang i året.. Noen får det mer ofte, samt at de er såpass påvirket (negativt altså) både før og etter til tider, og dermed går nesten den ene løpetiden i den andre for noen eiere. MEN, det skjer jo heldigvis ikke alle dah, da hadde det vel vært lite poppis med tispe kan jeg tenke meg ;-)

Altså, nå kan ikke se at jeg har skrevet om hunder som har løpetid kun en gang i året... :rolleyes: Er vel ett par ganger i året som er normalt. Skal løpetidene gå i ett vil det jo da si at tispa begynner å bli påvirket ett par mndr før løpetid og fortsetter å være påvirket ett par mndr etterpå. Og over det. Og det gjelder vel de færreste. Og er hunden virkelig negativt påvirket så lenge, ja da vil jeg kalle det ett medisinsk problem. Men det var vel ikke tilfellet her? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjeler dette emnet her jeg, siden det handler om det samme. Bare lag nytt emne om det ikke passer seg.

Tinka er en utrolig hormonell hund. Hannhundeiere med hannhunder som aldri har ridd på tisper før, er vitne til at hannhunden sin rir på Tinka. Det har faktisk vært tre hunder på henne på en gang. Og det gjelder ikke bare når hun har løpetid, det er faktisk året rundt. Oppførselen hennes mot meg har blitt bedre enn hva den var tidligere, men før var det helt forferdelig. Hun begynte ca en måned før hun fikk løpetid, og da varte det til ca to uker etter at løpetida var ferdig, altså omtrent to måneder. Så gikk det omtrent en måned, og hun begynte å være litt fæl igjen i ca en og en halv måned. Og så gikk det et par-tre uker, og vips var det bare en måned igjen til løpetida kom og det var samme regla om igjen. Heldigvis har det blitt bedre, det virker i alle fall sånn (kan ikke si noe for sikkert før om et par-tre måneder, eller egentlig før neste løpetid er ferdig). Men hannhunder er fremdeles like gale etter henne. Jeg tror alle som har hannhund og har møtt henne, og alle andre som har møtt henne mens hun har vært sammen med en eller flere hannhunder, kan skrive under på at det er litt ekstra hormoner i henne enn det er i mange andre tisper.

Så kommer spørsmålet - ville dere sterilisert henne? Hun har flere utstillingsfeil, skal aldri avles på og hun er 2,5 år gammel. Oppførselen hennes blir ikke lenger påvirket av hormonene, virker det som - men burde jeg gjøre det "for å være snill med hannhundeiere"?

Tinka selv bryr seg overhodet ikke om at de rir. Hun later som ingenting, og har aldri sagt fra eller gitt noen hint om at de skal slutte å ri.

Finnes det eventuelt noe annet jeg kan gjøre for at det skal bli mindre bry for hannhundeiere vi møter på tur og hundetreff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du selv føler at det er best å sterilisere, og mener grunnene er gode nok, så er det ditt valg. jeg ville også vurdert å sterilisere min hund, hadde det ikke vært for at det var så himmla dyrt. HAr hørt at tisper som ikke skal avles, egentlig bare skal steriliseres, pga livmorbetennelser, kreftfare, jurbetellelser etc. og mange tisper har jo sitt å streve med, med løpetiden og inbildt svangerskap ol. Og så er det jo ikke å legge sjul på at ting blir mye lettere for eiere, med tanke på konkurranser, påpassning, blodsøl. Selv om disse ikke er grunner nok for å sterilisere da! Men som sagt. Hvert sitt valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke skal avle på hunden og hunden er frisk og rask ellers, så er det ingenting i veien for at du steriliserer henne. Snakk med veterinæren om dette.

I forhold til narkose og snitt på magen så har jeg god erfaring med det i og med at begge mine tisper er blitt operert. Ikke sterililsert riktignok, men en kreftoperasjon og en pga beinsplinter i tarmene.

Selve operasjonen og narkosen var uproblematisk. Når det gjelder smerter, så er dyr engang litt annerledes skrudd sammen enn oss; dagen etter var de oppe og vandret rundt som om ingenting var skjedd. Virket ikke som om det var vondt i det hele tatt - og dette var snitt som var godt 15 cm!

De kom seg veldig fort og hadde ingen kvalme, smerter eller infeksjoner etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke fått kastrert en tispe med mindre det var tungtveiende medisinske eller dyrevernmessige årsaker til å gjøre det. (Går ut fra at det er kastrering vi snakker om - sterilisering vil si å kutte egglederne, og det forandrer ingenting annet enn tispas mulighet til å formere seg). Det vil si at jeg ikke ville kastrert en hund som Pitofina, om det skulle være noe tvil om det.

I tillegg til både risiko og unødvendig stress og lidelse i forbindelse med operasjon, er det heller ikke uvanlig at kastrerte tisper blir inkontinente. Da velger jeg heller litt blod noen uker nå og da enn pisseflekker hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode grunner for og mot sterilisering. Jeg ville ikke sterilisert min hund, hvis det ikke var noen medisinske årsaker for dette (har hatt sterilisert tispe før). Husk at et slikt inngrep er en veldig påkjenning for en liten hund (også for en stor hund). Tenk også på tiden etterpå når såret skal gro.

Hunden mister også litt av sin sjarm når det ofte hender at steriliserte tisper og kastrerte hannhunder ofte blir mer passive og roligere enn tidligere. Dessuten legger en sterilisert tispe lettere på seg, og overvekt gjør det lettere for hunden å dra på seg andre uønskede sykdommer.

Jeg ville tenkt meg veldig godt om før jeg hadde vurdert sterilisering av en frisk og sunn tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil nå tro at hvis hunden aldri skal brukes i avl så vil det være litt "befriende" for hunden å slippe alle de hormonelle "opp og nedover" bakkene ved løpetid og slikt.......Selv om Pito aldri har vært plaget med noe under løpetiden. Men jeg vet ikke helt...

jeg skal selvfølgelig snakke med dyrlegen før jeg gjør noe som helst men tenkte jeg skulle forhøre meg litt på nettet først siden det blir en stund til hvis det i det hele tatt blir noe av...Pga jeg har ikke 4000 kr å bla opp...

Jeg kunne godt tenkt meg å slippe alle mine "løpetider" jeg, gud hvor deilig hadde ikke det vært har to unger jeg en av hvert kjønn og vil ikke ha flere for da kan jeg ende opp i rullestol(nei jeg tuller ikke det er bekkenløsning så det holder her og jo flere unger jo verre blir det :( ) og det vil jeg ikke.

Jeg kan ikke si hvordan sterilisering vil være for en hund da jeg aldri har sterilisert en hund, men katten vi hadde før ble sterilisert og hun ble ikke noe roligere av det(fanget like mangen mus forde), men hun fikk en innfeksjon i såret etter noen dager da stingene irriterte såret så der tok det litt lengre en ti dager å blir helt frisk igjen da.

Tinka har jo tatt keisersnitt og da gikk det 10 dager så tok de stingene og alt så kjempefint ut og det gikk helt greit. Vi fikk smertestillende til henne som hun fikk i noen dager etter operasjonene(husker ikke om det var 5 eller 7 dager) og Tinka rørte ikke stingene i det hele tatt, det virket som om hun skjønte at det var der for en grunn.

Hun vasket magen sin rundt stingene men rørte aldri selve såret(flinke jenten min) så noe krave på henne var totalt unødvendig selv om natten(jeg sov på stuen med henne og valpen de første 5 dagene for å følge med at hun ikke rørte stingene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sterilisert huskyen min, er mange grunner til det ble gjort, men jeg angrer ikke. Hun er like aktiv som før, spiser like lite (ca 250gram v&h om dagen, veier 24kg) som før og er i stabilt humør. Du må selv velge hva du vil gjøre, men selv må jeg si at jeg er for kastrering og sterilisering av hunder som ikke skal avles på.

Det at hunder legger på seg mener jeg er eierens feil, det er jo bare å kutte ned på foringen og trimme litt mer, å si at en hund legger på seg fordi den er kastrert er en dårlig undskylding. For kreft er det best å sterilisere før andre løpetid (helst før første), etter fjerde løpetid spiller det ikke noe rolle lenger. Forutenom at en sterilisert tispe ikke kan få livmorkreft :(

I hundegjengen hvor mine hunder "vanker" er det flere steriliserte tisper og kastrerte hannhunder (2/3 er kastrert/steriliserte). Alle er like aktive som før, de har like mye sjarme, ingen har lagt på seg, og ingen er hakkekyllinger. De "hele" hannhundene merker forskjell på kastratene og tispene, ikke noe hakkeorden i vår gjeng hvor lederen faktisk er kastrert...

Jeg skjønner at folk er i mot sterilisering/kastrering, og respekterer det. Det er like feil å tro at en hund blir roligere etter å ha blitt sterilisert/kastrert som det er like feil å tro at de automatisk legger masse på seg.

Det en evt burde tenke på er at steriliserte eldre tisper kan begynne å lekke. Dette er dog veldig individuelt og har noe med hvordan tingene er festet "inni der".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sterilisert huskyen min, er mange grunner til det ble gjort, men jeg angrer ikke. Hun er like aktiv som før, spiser like lite (ca 250gram v&h om dagen, veier 24kg) som før og er i stabilt humør. Du må selv velge hva du vil gjøre, men selv må jeg si at jeg er for kastrering og sterilisering av hunder som ikke skal avles på.

Det at hunder legger på seg mener jeg er eierens feil, det er jo bare å kutte ned på foringen og trimme litt mer, å si at en hund legger på seg fordi den er kastrert er en dårlig undskylding. For kreft er det best å sterilisere før andre løpetid (helst før første), etter fjerde løpetid spiller det ikke noe rolle lenger. Forutenom at en sterilisert tispe ikke kan få livmorkreft :(

I hundegjengen hvor mine hunder "vanker" er det flere steriliserte tisper og kastrerte hannhunder (2/3 er kastrert/steriliserte). Alle er like aktive som før, de har like mye sjarme, ingen har lagt på seg, og ingen er hakkekyllinger. De "hele" hannhundene merker forskjell på kastratene og tispene, ikke noe hakkeorden i vår gjeng hvor lederen faktisk er kastrert...

Jeg skjønner at folk er i mot sterilisering/kastrering, og respekterer det. Det er like feil å tro at en hund blir roligere etter å ha blitt sterilisert/kastrert som det er like feil å tro at de automatisk legger masse på seg.

Det en evt burde tenke på er at steriliserte eldre tisper kan begynne å lekke. Dette er dog veldig individuelt og har noe med hvordan tingene er festet "inni der".

Vell no har vi vurdet sterilisering av samojeden vår siden hun har strek hd, men etter noen samtaler med dyrelegen så kom vi frem til at det gjerne ikke var så lurt for vi har allarede nå problemer med å holde henne nede i vekt.

Ut i fra hva oppdrettere sier så ligger hannes tisper på +-20kg og Aiwa er 26kg, men hun er litt større en hans tisper og kraftigere, men hun har vært nede i 23kg og da var hun fin i mitt syn i hvertfall.

Vi har nå kjøpt diett for hos dyrelegen til henne for å se om vi kan få hanne ned til 23kg og skal over helgen ned å kontrollveie henne(da har hun gått på foret i snart 2 uker) for å se hvor mye hun har tatt av og om hun har gått ned i det hele tatt.

Når vi veide henne den dagen vi kjøpte foret så veide hun 25,8kg så det blir spennede å se om foret virket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt en lang mail til en vetrinær på askøy nå for å høre hva hun mener..

Kine bruker denne vetten og hun skal ha veldig godt utstyr som hun bruker når hunden er under narkose...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sterilisert huskyen min, er mange grunner til det ble gjort, men jeg angrer ikke. Hun er like aktiv som før, spiser like lite (ca 250gram v&h om dagen, veier 24kg) som før og er i stabilt humør. Du må selv velge hva du vil gjøre, men selv må jeg si at jeg er for kastrering og sterilisering av hunder som ikke skal avles på.

Det at hunder legger på seg mener jeg er eierens feil, det er jo bare å kutte ned på foringen og trimme litt mer, å si at en hund legger på seg fordi den er kastrert er en dårlig undskylding. For kreft er det best å sterilisere før andre løpetid (helst før første), etter fjerde løpetid spiller det ikke noe rolle lenger. Forutenom at en sterilisert tispe ikke kan få livmorkreft :(

I hundegjengen hvor mine hunder "vanker" er det flere steriliserte tisper og kastrerte hannhunder (2/3 er kastrert/steriliserte). Alle er like aktive som før, de har like mye sjarme, ingen har lagt på seg, og ingen er hakkekyllinger. De "hele" hannhundene merker forskjell på kastratene og tispene, ikke noe hakkeorden i vår gjeng hvor lederen faktisk er kastrert...

Jeg skjønner at folk er i mot sterilisering/kastrering, og respekterer det. Det er like feil å tro at en hund blir roligere etter å ha blitt sterilisert/kastrert som det er like feil å tro at de automatisk legger masse på seg.

Det en evt burde tenke på er at steriliserte eldre tisper kan begynne å lekke. Dette er dog veldig individuelt og har noe med hvordan tingene er festet "inni der".

Har hatt en del erfaring med egne hunder når det gjelder steriliering og hos oss har det vært sånn at tispene som har blitt sterilisert (av medisinske årsaker) har både gått lettere opp i vekt og ikke holdt det samme aktivitetsnivået som før. (Og, ja, ledertispen er den samme som før, men enten du tror det eller ikke så har hun blitt mye roligere). Vi har aldri hatt store problemer med overvekt, da vi raskt etter steriliseringen skjønte at hundenes livsstil måtte legges helt om. Sånn var det hos oss, det er dermed ikke sagt at det er sånn hos alle, men det er heller ikke feil å si at hunden kan bli roligere ved sterilisering/kastrering.

Jeg velger å nevne dette om overvekt hos steriliserte/kastrerte hunder fordi det faktisk er et problem. Selv om både du og jeg kan takle et slikt "problem" så er det over hodet ikke sikkert andre gjør dette, faktisk så er det ikke så mange som er klar over at hunden faktisk reduserer sitt energibehov etter sterilisering/kastrering.

Sier heller ikke at hunden mister sjarmen, likevel er det mange som synes at hundene sine er sjarmerende som de er med sin litt sprudlende hormonelle oppførsel, men det er jo igjen en smakssak.

Jeg velger å ikke sterilisere min tispe fordi jeg faktisk ikke ønsker at hunden unødig skal gjennomgå denne store påkjenningen som sterilisering medfører. Det er mitt valg, og som sagt så er det mange gode grunner for sterilisering, men for min del veier ikke disse grunnene opp for det å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tispen jeg steriliserte ble en helt annen hund, men bare positivt. Hun ble stødigere å jobbe med, slapp de hormonsvingningene (og hun begynte 2 mnd før kvar løpetid). Aktivitetsnivået var det samme, og ikke økte hun vekten heller. Må legge til at jeg ikke byttet for etter steriliseringen heller.

Men det jeg har sett er at tisper som får P- sprøyten ofte blir overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier heller ikke at hunden mister sjarmen, likevel er det mange som synes at hundene sine er sjarmerende som de er med sin litt sprudlende hormonelle oppførsel, men det er jo igjen en smakssak.

Jeg velger å ikke sterilisere min tispe fordi jeg faktisk ikke ønsker at hunden unødig skal gjennomgå denne store påkjenningen som sterilisering medfører. Det er mitt valg, og som sagt så er det mange gode grunner for sterilisering, men for min del veier ikke disse grunnene opp for det å la være

Hehe:) Du skulle ha fått lånt min tispe, kunne fått henne 2mnd før løpetid og levert henne tilbake 2mnd etterpå, så skulle du fått sett hvor sjarmerende hun var med sin "sprudlende" hormonelle oppførsel;)

Jeg ser det slik at jeg valgte å ikke la min tispe gjennomgå de påkjenningene det var å ha løpetid, da ble hun sterilisert, vi tok det med ro en stund og så var alt fint! Som jeg (mener jeg) skrev tidligere, en må se ann tispa. Setteren jeg hadde fikk være "hel" hele livet, hun hadde helt normale hormonsvigninger, og det var greit, løpetid og slikt synes jeg er helt greit så lenge det går som normalt. Hun ble avlivet til slutt, gammel, med livmor- og jurkreft.

Må innrømme at både jeg og huskyen ble temmelig fornøyde med steriliseringa. Hun ble roligere på en positiv måte, brøt seg ikke ut av huset (presset seg ut av vinduer), sluttet å kappe waiere, ble roligere med andre hunder, og var en god del mer på nett. Hun er akkurat slik som hun var mellom periodene sine, bare slipper de hormonsvigningene som varte 5-6måneder rundt løpetida...

Har nå en hannhund som har normale pubertetstider, hverken mer eller mindre. Jeg har ikke noen umiddelbare planer om å kastrere han, hvis han holder seg normal så skal han få være hel. Hadde jeg fått tispe denne gangen, så hadde hun heller ikke blitt sterilisert om hun hadde normale løpetider. Jeg forstår godt at hunder som ikke skal brukes i avl blir sterilisert, ser slettes ikke noe ille på det. Det de som lar hunden gå på p-sprøyte/kjemisk kastrering hele livet fordi de (og andre) mener kastrering/sterilisering er feil... Og det å la hunden gå så lenge på hormoner mener jeg er værre enn å sterilisere hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte etter alderen fordi det har stor betydning når det gjelder å redusere kreftfare. Steriliserer man før første løpetid, minsker man risikoen betydelig, steriliserer man før to års alder er risikoen fortsatt redusert. Steriliserer man etter to år, er ikke dette lenger noen gevinst.

Dette var interessant - hvor finnes dokumentasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...