Gå til innhold
Hundesonen.no

Å sterilisere eller ikke sterilisere?


Recommended Posts

Hehe:) Du skulle ha fått lånt min tispe, kunne fått henne 2mnd før løpetid og levert henne tilbake 2mnd etterpå, så skulle du fått sett hvor sjarmerende hun var med sin "sprudlende" hormonelle oppførsel;)

Som svar på opprinnelig tema så skrev jeg at sterilisering av en frisk og sunn tispe uten problemer i løpetiden, bør tenkes nøye gjennom, da sterilisering ikke nødvendigvis er en fordel, selv om det ofte er tilfelle. Jeg mener ikke at hunden vil bli automatisk lat og dorsk, men som du sier selv; "roligere på en positiv måte".

Jeg tror nok at kastrering/sterilisering er en god løsning for mange, og hadde min hund hatt fysiske/psykiske problemer i forbindelse med løpetid så hadde jeg naturligvis vurdert sterilisering. Vil bare informere om at hundens hormonbalanse forandres ved kastrering/sterilisering uten å si at det er noe negativt i dette. Hunden kan forandre seg både på godt og vondt, det er jo ingen hemmelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som svar på opprinnelig tema så skrev jeg at sterilisering av en frisk og sunn tispe uten problemer i løpetiden, bør tenkes nøye gjennom, da sterilisering ikke nødvendigvis er en fordel, selv om det ofte er tilfelle. Jeg mener ikke at hunden vil bli automatisk lat og dorsk, men som du sier selv; "roligere på en positiv måte".

Jeg tror nok at kastrering/sterilisering er en god løsning for mange, og hadde min hund hatt fysiske/psykiske problemer i forbindelse med løpetid så hadde jeg naturligvis vurdert sterilisering. Vil bare informere om at hundens hormonbalanse forandres ved kastrering/sterilisering uten å si at det er noe negativt i dette. Hunden kan forandre seg både på godt og vondt, det er jo ingen hemmelighet.

Men, da er vi jo enige!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant - hvor finnes dokumentasjon?

Ja det gjør det nok helt sikkert. Ellers tviler jeg på flere veterinærer ville gitt meg akkurat den samme informasjonen når jeg spurte. Skal sjekke det opp i løpet av morgen dagen hvis du er spesielt interesert i det.

Ja det gjør det nok helt sikkert. Ellers tviler jeg på flere veterinærer ville gitt meg akkurat den samme informasjonen når jeg spurte. Skal sjekke det opp i løpet av morgen dagen hvis du er spesielt interesert i det.

Tok ett rask søk på internett om dette og fant følgende:

Denne risiko nedsættes til mindre end 8% hvis man steriliserer før 2. løbetid, og helt ned til under 1% hvis man steriliserer før hunden har haft sin første løbetid.

fra:http://www.netdyredoktor.dk/sw16140.asp

Sterilisering før 1. løpetid senker risikoen for brystkreft til 0,5%. Sterilisering mellom 1. og 2. løpetid senker risikoen til 8%, mellom 2. og 4. løpetid senkes risikoen til 25%. Etter 4. løpetid er det ingen effekt på kreftrisikoen, dvs ca 40-50% av hundene vil få brystkreft når de blir 7-10år
.

fra http://www.dyreklinikk.no/artikkel/ut_enkel.php?vis=47

Ellers understreker de fleste sidene at for å få nedsatt risiko for kreft, anbafales tidlig sterilisering. Er du interessert i mer dokumentasjon så foreslår jeg at du sppør veterinær, eller venter tålmodig til jeg husker å spørre min. :)

*Endret av moderator Nina, dobbelpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjør det nok helt sikkert. Ellers tviler jeg på flere veterinærer ville gitt meg akkurat den samme informasjonen når jeg spurte. Skal sjekke det opp i løpet av morgen dagen hvis du er spesielt interesert i det.

Ja, jeg er kjempeinteressert, for det virker totalt ulogisk for meg... Hormonene svinger og styrer jo gjennom hele livet når tispa får løpetid, og hvorfor det skulle være totalt uten betydning for dem som ev steriliseres etter fylte 2 år, skulle jeg gjerne visst.

(Men, kreftfare eller ei - man er ihvertfall helt sikker på at tispa ikke får livmorbetennelse, og det er ikke å kimse av bare det!)

MVH/Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er kjempeinteressert, for det virker totalt ulogisk for meg... Hormonene svinger og styrer jo gjennom hele livet når tispa får løpetid, og hvorfor det skulle være totalt uten betydning for dem som ev steriliseres etter fylte 2 år, skulle jeg gjerne visst.

(Men, kreftfare eller ei - man er ihvertfall helt sikker på at tispa ikke får livmorbetennelse, og det er ikke å kimse av bare det!)

MVH/Lotta

Så du de tingene jeg hadde hentet fra internett? Om du søker litt finner du nok mye mere også. De sitatene var bare de første jeg fant. Og det var jo mere enn konstatering enn forklaring på hvorfor det er slik. Du kan jo forhøre deg med din veterinær om du ikke finner noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...