Gå til innhold
Hundesonen.no

Har hunder noe å gjøre i folkehavet på 17 mai?


henrikke

Recommended Posts

Hmm vet ikke helt.. Ville ikke hatt min hund oppi der nei. Var ifjor på tivoliet med hunden og da ble hun redd. Ikke noe gøy sånnt. verken for meg eller hunden. Nei så her blir det nok heller en tur med hunden i skogen istedet, eller går alene å ser på tog/tivoli. Eller går i ytterkanten et stykke unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer, som Loke sier an på individ. Enkelte hunder takler det veldig godt, mens andre stresser og blir redd. Ero skal iallefall få seg en skogstur på 17 mai, og det blir hans 17mai-feiring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner meg ikke på folk som tar med hundene inn til byen én gang i året -på 17.mai- og skremmer skiten av dem...

Jeg for min del står midt oppi det og kommer meg ikke vekk. Blir bare nødt til å gjøre det beste ut av situasjonen og prøvder å forberede dyret så godt jeg kan. Jeg feier ikke denne dagen, den er bare en røddag på kalenderen for meg. Men jeg skal flagge, har fått meg et sånt fint sjørøverflagg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Loke: nei, Jonas : ja...her er det veldig avhengig av individ...men stressede settere i barnetoget er aldri et pent syn...

Ja, jeg komemrIKKE til og ha med Milo i toget.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at min eldste setter ville vært unntaket og vært en rolig setter i tog :)

MEN, jeg synes egentlig ikke at de har noe å gjøre i folkehavet i byene å gjøre. Det er kanskje fint at hun er med på ting og blir vant til å treffe mennesker, men det er litt annerledes å ha en hund med seg til byen på en vanlig dag og å ha den med seg i trengselen på 17.mai. Spesielt hvis det er varmt blir det fort uutholdelig for hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Tella var valp var hun med på 17.mai. Sto og så litt på toget og hilste på noen hunder og mennesker. Kjørte henne hjem igjen så hun slapp og bli så lenge. En fin opplevelse for hu tror jeg, ikke tok jeg henne med i de værste klyngene heller. Mulig hun blir med en liten tur i år også, for å hilse på litt folk også tenkte jeg på å gå en tur i en flott løype vi har her, når andre sitter på skolen og spiser og ungene har diverse leker.. Da har vi alt for oss selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som mange sier her kommer det veldig ann på hunden. Jeg kommer ikke til å ta med meg Emma for hun er så var på lyder,men Yaris blir med. Han har vært med siden han var valp. Så lenge han er med "mammaen" sin så er ikke noe et problem :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det hende at klubben skal skaffe seg et banner og gå i toget og reklamere for klubben våres, så da skal vi gp med hundene, men vanligvis ville han ikke ha blitt med, selv om han ikke hadde hatt noe vondt av det :) Grunnen til at vi ikke har hatt med han tidligere er fordi at jeg har gått i tog og mamma og pappa skal følge toget og vike og greier.. Ikke alltid like lett og ha med seg hund da ;) Han hadde nok også stressa veldig mye hvis hn hadde vært med. Nå hadde han nok ikke stressa så mye. Han er mye bedre trent nå, og mye roligere i slike sammenhenger, så det skal nok gå bra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha med meg Chessea og se på 17. mai-toget i år fordi jeg mener hun vil takle det bra. Hun har tidligere vist at hun takler slike situasjoner veldig bra, og at hun trives blandt folk.

Men jeg tar det som en selvfølge at jeg ikke skal drasse med meg bikkja rundt gatelangs på 17. mai. Der har hun ingen ting å gjøre. Chessea blir med og ser på toget, etter det skal hun slappe av hjemme mens vi spiser lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg tenkt å ta med Mona og gå bakerst i toget. Da får hun opplevelsen og lydene, men er allikevel ikke i nærheten av korpset eller det verste bråket. Tar det som en tur med forstyrrelser.

Det skal nevnes at jeg bor på et landlig tettsted, så det er ikke det største toget, vi er 2000 innbyggere her og alle går selvfølgelig ikke i toget.

Viser det seg at hun blir fanatisk av det, så øker jeg bare avstanden til toget. Men jeg ser på det som knallgod miljøtrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diego har blitt vendt til høye lyder og masse bråk fra han var liten, så ser ikke problemet så lenge hunden ikke lider.

Diego var med meg til Stavanger sentrum i fjor på 17 mai, har vært med på tivolig ett par ganger, i byen har han vært utrolig mangen ganger og skal mest sannsynlig være med meg der på 17 mai i år også. :(

Og den bikkja tåler mer varme enn Cody, men så beskytter jo pelsen mot ganske mye. ;)

Cody vet jeg ikke hvordan reagerer, så han blir hjemme.

Dessuten vil jeg ikke gå med begge to i byn samtidig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med meg mine hunder i 17 mai toget. Men vi går helt bakerst. og så er det vel litt forskjell på by og bygd... Tviler sterkt på om jeg hadde gjort det i tjukkeste Oslo... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fint kunnet ta med Tinka i 17. mai-toget, det hadde hun nok tatt med knusende ro. Hun hadde hilset litt på de som ville hilse og ellers gått rolig og sett på meg. Men jeg orker ikke å ta henne med, det er så mye prakk med hund og bunad og hvor skal jeg ha godbiter og poser liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...