Gå til innhold
Hundesonen.no

Underskriftskampanje mot Hundkoll på SVT


bardmand

Recommended Posts

Enig. Det er vanskeligere å lære folk å bruke straff nøyaktig over skjerm, og hunder tar større skade av det, enn å vise med positiv forsterkning. Det tar ingen nakkeskade av hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundkoll er visstnok et program om trening av hund på SVT. Jeg har ikke selv sett programmet, men ut fra beskrivelsene om rykking i bånd osv. som treningsmetode, hadde jeg ingen problem med å skrive under på et opprop mot dette:

http://www.namninsamling.com/hundkoll

Seriøst? Underskriftskampanje fordi noen rykker i båndet på bikkja? (Med forbehold om at jeg ikke har sett innslaget, selvsagt...).

Kan ikke huske at jeg så noe tilsvarende engasjement i denne saken, apropos:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=115117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh... skriver man under på noe man ikke engang har sett selv? Bare fordi noen hevder det er "fælt"? Da tror jeg ikke at jeg kommer til å legge rare vekten på underskriftskampanjer heretter...

Dessuten... hvem har "rett" og hvem gjør "feil"? Treningsmetoder ER faktisk en smakssak. Tenk om man kunne hatt samme engasjement i andre saker.

Og enda mer dessuten: Hvem tror dere dette programmet er beregnet på? Jo, antagelig de hundeeierne som aldri vil åpne en hundebok, og antagelig heller ikke gå kurs i hytt og pine, slik mange av oss her inne bedriver. Jeg vil heller at en slik eier skal rykke og nappe litt i båndet i blant, enn at vedkommende ikke klarer å holde igjen hunden sin på vei bort til oss....

Ja, det er å ønske at flere benyttet bedre treningsmetoder. Men det er bedre med hunder som eierne prøver å gjøre noe med, enn ulydige hunder som blir til plage for seg selv og ikke minst omgivelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett programmet og skjønner ikke helt hva det er å protestere på? Ok, klart man kan være uenig i andres måte å gjøre ting på, det rykket litt i lilletåen min også når jeg så det der, men: Det er mye bedre at folk forsøker å trene og gjør noe aktivt med hunden sin enn tut og kjør og vi håper det beste for h*n er såååå snill og...der velger jeg å stoppe.

Hvorfor heller ikke protestere mot dem som ikke gjør noe aktivt for å bedre sitt hundehold og dermed ødelegger for alle oss som faktisk gjør noe og mener negativiteten til hundehold i Norge er mer en stor nok som den er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ser på som "problemet" er at det er vanskelig å formidle korrekt måte å trene med straff på via en tvskjerm. I slike serier er det alltid mye som klippes vekk, og alle må jo se an sin hund og korrigere etter hundens grenser.

Forøvrig; nei, jeg er ikke imot den måten å trene på, da jeg ser det funker. Men de det funker for er de som trener rett bruk av straff/ros, ikke de som har sett det på tv og ikke fått mer instruksjon enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på videoene i linken Mona la ut. Og jeg kan ikke si jeg så noe galt i den treningen?

Hører det er mange som kjaser om nakkeskader osv men alle hundene vi har hatt er blitt trent med rykk i båndet hvis de ikke går som de skal og jeg kan ikke si vi har hatt noen skader.

I disse videoene var det jo heller ikke tvil om at hunden lærte og det funket!

Nei, jeg synes ikke dette var grusomt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Underskriftskampanje fordi noen rykker i båndet på bikkja? (Med forbehold om at jeg ikke har sett innslaget, selvsagt...).

Kan ikke huske at jeg så noe tilsvarende engasjement i denne saken, apropos:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=115117

Ikke fordi noen rykker i båndet på bikkja, men fordi en statseid TV-kanal anbefaler det som treningsmetode på hund, og i tillegg uten å informere om at det faktisk verken er behagelig eller ufarlig for hunden. Om du synes det er greit, lar du bare være å skrive under, så enkelt er det.

Om du har startet en underskriftskampanje for den andre saken du linker til (som jeg ikke har sett før), skriver jeg mer enn gjerne under på den. Ellers ser jeg ikke helt hva det har med denne saken å gjøre.

Ehh... skriver man under på noe man ikke engang har sett selv? Bare fordi noen hevder det er "fælt"? Da tror jeg ikke at jeg kommer til å legge rare vekten på underskriftskampanjer heretter...

Ja, nå har jeg sett programmet, og står fremdeles for at man kan være prinsipielt imot rykking i bånd som treningsmetode - også uten å ha sett programmet. Det er ikke snakk om at jeg ønsker noe forbud, men at folk bør vite om at det finnes andre metoder som er mer skånsomme for hundens anatomi.

Dessuten... hvem har "rett" og hvem gjør "feil"? Treningsmetoder ER faktisk en smakssak. Tenk om man kunne hatt samme engasjement i andre saker.

Klart det er en smakssak, men man kan jo ikke vite hva man skal velge før man vet hva man kan velge blant.

Og om du og andre ønsker å trekke mitt engasjement om andre saker i tvil er det helt i orden. Mitt første innlegg var på tre linjer og en link - jeg har faktisk energi til å bry meg om flere ting i løpet av en dag.

*innlegg slått sammen av moderator grunnet dobbelpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fordi noen rykker i båndet på bikkja, men fordi en statseid TV-kanal anbefaler det som treningsmetode på hund, og i tillegg uten å informere om at det faktisk verken er behagelig eller ufarlig for hunden. Om du synes det er greit, lar du bare være å skrive under, så enkelt er det.

Kverulanten har våknet, beklager - men jeg mååå bare spørre:

Hvis det er greit at man rykker i båndet så er det vel ett fett om det er en privateid eller statlig kanal som viser metoden?

Og hvis det ikke er greit å rykke i båndet, så er det vel også ett fett om det er en privateid eller statlig kanal som viser den? Eller?

Ja, ikke bare synes jeg det er greit, jeg synes også det er bortkastet tid, og feil fokus å bruke energi på sånt når det finnes alvorlige ting å bry seg om i verden (som f eks illustrert i linken jeg la ved forrige post.)

Klart jeg ikke har skrevet under - finnes det noen som er mer utsatt for whiplash enn norske hunder...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kverulanten har våknet, beklager

Visste ikke at den noensinne sov?

- men jeg mååå bare spørre:

Hvis det er greit at man rykker i båndet så er det vel ett fett om det er en privateid eller statlig kanal som viser metoden?

Jeg synes faktisk det er en vesensforskjell på statlige og privateide mediebedrifter, i og med at statlige bedrifter finansieres gjennom skattebetaleres penger. Nå er riktignok ikke jeg svensk, men har ikke noe mot å støtte de som føler at de vil si fra om at de vil at de ikke er helt fornøyd med måten pengene deres brukes på.

Hadde BigBrother blitt vist på NRK, tror jeg reaksjonene (med rette) hadde blitt enda større enn de har vært. Jeg har ingenting med hva deltakerne på det programmet velger å gjøre eller si, men jeg ville protestert om mine penger skulle brukes på å produsere og sende skjiten.

Ja, ikke bare synes jeg det er greit, jeg synes også det er bortkastet tid, og feil fokus å bruke energi på sånt når det finnes alvorlige ting å bry seg om i verden (som f eks illustrert i linken jeg la ved forrige post.)

Men å kverulere om det er vel anvendt energi? Noen vil sikkert mene at det er feil fokus å bruke energi på dyremishandling når det finnes mennesker som lider. I det hele tatt å ha hund er jo enorm sløsing med ressurser som kunne vært brukt på mennesker i nød, eller hur?

Du må gjerne fortsette å fyre løs med kanonene dine, Lotta, men denne spurven føler seg ikke truffet.

Klart jeg ikke har skrevet under - finnes det noen som er mer utsatt for whiplash enn norske hunder...?

Skjønner ikke hva du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fremdeles ikke sett det... men kanskje det handler om å blåse opp den ENE tingen man reagerer på kanskje? For når instruktøren oppfordrer til fem prosent dominans og 95 prosent kjærlighet og positivitet, sier at hunden gjerne kan sitte i sofaen så lenge det er eier som bestemmer det - og som faktisk REKLAMERER for å gå et hundekurs.

Denne Jeppe Stridh, som han heter, sier at han helst vil utdanne EIEREN - som er det "virkelige problemet", og som må lære å trene sin hund riktig, ut fra den kontakt og den mentale status som hunden har, hver enkelt hund... at noen er tøffere, mer mentalt sterke og krever tydeligere eier, en myk hund krever forsiktigere metoder.

Så en liten snutt, hvor de gir råd om hvordan en dachs skal lære å titte opp litt - og da sier den kvinnelige instruktøren at man skal ta i et bittelite øyeblikk, "ikke hårdt", understreker hun, og så være veldig positiv.

Hvis det er slike ting som er så grusomme, ja, da sier jeg enda mer som Lotta! Du milde... for noe å engasjere seg i. I Sverige har det, ifølge mine brukshundbekjente, tatt helt av - der skal alt være gullig og nusselig og man skal bare lokke med godis. Hva var det Siri skrev et annet sted - om hvem som fikk "drittbikkjer"? Jepp... litt ofte de som aldri tør å sette en grense. Greit når det er myke, uproblematiske hunder som kanskje ikke utfordrer noe eller tør gjøre noe galt i sitt liv. Men det er nok av dem som TØR og som GJØR det, og de eierne går ikke nødvendigvis noe kurs.

Og helt ærlig... whippeter er da ikke noe stort problem for noen. Et lite rykk i båndet for å få rottweileren eller den digre, ville blandingshunden med både litt elghund og schäfer i seg... det tror jeg neppe den verken vil dø av, eller få store fysiske eller mentale traumer av.

Snarere tvert om... den kan få et langt lykkeligere liv. For alternativet til å følge disse helt greie metodene som anbefales her, er INGEN metoder høyst sannsynlig - og hva skjer gjerne da? Jo, når hundene liksom ikke "av seg selv" skjønner hvordan de skal gå pent i bånd, så blir eierne gjerne så fortvilt og forbannet til slutt, at de eksploderer over "fillebikkja" som i hvert fall ikke skjønner noe.

Jeg tror at UANSETT er det bedre at folk gjør NOE med hundene sine, i form av å trene med en eller annen metode - UANSETT hvilken - enn det er at de ikke gjør noe i det hele tatt, men skal fikse alt selv. Og helt ærlig... så er det interessant at det på Canis foregår en skildring fra en eier som startet på helpositivt og så det begynte å gå galt, og som så et lys etter et Nordenstam-kurs......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunga rett i munnen nå. Hundskolan og Hundkoll er to forskjellige program.

Her kan dere se hundkoll med Jeppe Stridh: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=44561

I hundskolan (linken som ble lagt ut lenger opp) har det tidligere vært Barbro Børjeson som har vært med, men nå har de fått med Eva Bodfält :)

Forøvrig har også SKK gått ut med en pressemelding ang hundkoll: http://www.skk.se/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at den noensinne sov?

Touché ;)

Jeg synes faktisk det er en vesensforskjell på statlige og privateide mediebedrifter, i og med at statlige bedrifter finansieres gjennom skattebetaleres penger. Nå er riktignok ikke jeg svensk, men har ikke noe mot å støtte de som føler at de vil si fra om at de vil at de ikke er helt fornøyd med måten pengene deres brukes på.

Poenget mitt er at du sier at det ikke er båndrykkinga som er problemet... men at "det" (?) skjer i en statseid kanal...

Hadde BigBrother blitt vist på NRK, tror jeg reaksjonene (med rette) hadde blitt enda større enn de har vært. Jeg har ingenting med hva deltakerne på det programmet velger å gjøre eller si, men jeg ville protestert om mine penger skulle brukes på å produsere og sende skjiten.

For meg handler denne diskusjonen mest om båndrykking er "skjit", da - deretter om det eventuelt er "nok skjit" til å bruke krefter på det når det da sendes i et annet lands statskanal (og særlig når du ikke hadde sett det før du gikk igang med agiteringen...)

Men å kverulere om det er vel anvendt energi? Noen vil sikkert mene at det er feil fokus å bruke energi på dyremishandling når det finnes mennesker som lider. I det hele tatt å ha hund er jo enorm sløsing med ressurser som kunne vært brukt på mennesker i nød, eller hur?

Joho! Mener du at disse hundene som må gå pent i bånd blir dyremishandlet? Sånn apropos klippet fra Kina igjen?

- Det er selvsagt ikke uinteressant om et samfunn driver med dyremishandling - det sier noe om etikken, moralen, verdiene og prioriteringene i et samfunn som helhet. Og skulle man bry seg om hva som foregår i EU-landet Sverige, og dets kumpaner, så hadde jeg for egen del startet med dyretransporter, produksjon, utbytting og pining av løpsdyr (kommersiell virksomhet utelukkende i den hensikt å tjene penger på dyr), tyrefekting og industrielt hold av produksjonsdyr. Men vi er jo alle forskjellige.

Du må gjerne fortsette å fyre løs med kanonene dine, Lotta, men denne spurven føler seg ikke truffet.

He, he, jeg ser jo du ikke er truffet, du sitter jo enda der og piper, min venn :)

Skjønner ikke hva du mener?

- Ikke jeg heller, var i farta til å skrive noe skikkelig usaklig om whiplash, uføretrygda og sånt, men ombestemte meg i spranget (du vet, "whiplash" er en gaaaanske vanskelig diagnose å stille, selv på folk), det går nesten i kategorien "mystisk fibrose".... Jeg sier ikke mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fremdeles ikke sett det... men kanskje det handler om å blåse opp den ENE tingen man reagerer på kanskje? For når instruktøren oppfordrer til fem prosent dominans og 95 prosent kjærlighet og positivitet, sier at hunden gjerne kan sitte i sofaen så lenge det er eier som bestemmer det - og som faktisk REKLAMERER for å gå et hundekurs.

Denne Jeppe Stridh, som han heter, sier at han helst vil utdanne EIEREN - som er det "virkelige problemet", og som må lære å trene sin hund riktig, ut fra den kontakt og den mentale status som hunden har, hver enkelt hund... at noen er tøffere, mer mentalt sterke og krever tydeligere eier, en myk hund krever forsiktigere metoder.

Så en liten snutt, hvor de gir råd om hvordan en dachs skal lære å titte opp litt - og da sier den kvinnelige instruktøren at man skal ta i et bittelite øyeblikk, "ikke hårdt", understreker hun, og så være veldig positiv.

Hvis det er slike ting som er så grusomme, ja, da sier jeg enda mer som Lotta! Du milde... for noe å engasjere seg i. I Sverige har det, ifølge mine brukshundbekjente, tatt helt av - der skal alt være gullig og nusselig og man skal bare lokke med godis. Hva var det Siri skrev et annet sted - om hvem som fikk "drittbikkjer"? Jepp... litt ofte de som aldri tør å sette en grense. Greit når det er myke, uproblematiske hunder som kanskje ikke utfordrer noe eller tør gjøre noe galt i sitt liv. Men det er nok av dem som TØR og som GJØR det, og de eierne går ikke nødvendigvis noe kurs.

Og helt ærlig... whippeter er da ikke noe stort problem for noen. Et lite rykk i båndet for å få rottweileren eller den digre, ville blandingshunden med både litt elghund og schäfer i seg... det tror jeg neppe den verken vil dø av, eller få store fysiske eller mentale traumer av.

Snarere tvert om... den kan få et langt lykkeligere liv. For alternativet til å følge disse helt greie metodene som anbefales her, er INGEN metoder høyst sannsynlig - og hva skjer gjerne da? Jo, når hundene liksom ikke "av seg selv" skjønner hvordan de skal gå pent i bånd, så blir eierne gjerne så fortvilt og forbannet til slutt, at de eksploderer over "fillebikkja" som i hvert fall ikke skjønner noe.

Jeg tror at UANSETT er det bedre at folk gjør NOE med hundene sine, i form av å trene med en eller annen metode - UANSETT hvilken - enn det er at de ikke gjør noe i det hele tatt, men skal fikse alt selv. Og helt ærlig... så er det interessant at det på Canis foregår en skildring fra en eier som startet på helpositivt og så det begynte å gå galt, og som så et lys etter et Nordenstam-kurs......

Signerer denne!

Jeg skjønner virkelig ikke hva dere bråker for. Har selv sett programmet og syntes det aller meste der var veldig bra! De hadde mye bra for seg. Eneste var at jeg forstod ikke hva han sa da de trente på det omdiskuterte gå pent i bånd. Men seriøst, om eieren rykker litt eller om bikkja kaster seg ut av egen fri vilje fordi den ikke kan gå i bånd, så ville jeg jammen valgt rykk fra eieren.

Og man kan ikke kalle andre dyreplagere i histen og pisten. Det blir for dumt! Det er andre ting å sette fokus på! Folk må få velge selv hvordan de vil oppdra sine hunder, og velger de å høre på et hundeprogram som faktisk setter positivitet i balanse med dominans, så er det deres valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer denne!

Jeg skjønner virkelig ikke hva dere bråker for. Har selv sett programmet og syntes det aller meste der var veldig bra! De hadde mye bra for seg. Eneste var at jeg forstod ikke hva han sa da de trente på det omdiskuterte gå pent i bånd. Men seriøst, om eieren rykker litt eller om bikkja kaster seg ut av egen fri vilje fordi den ikke kan gå i bånd, så ville jeg jammen valgt rykk fra eieren.

Og man kan ikke kalle andre dyreplagere i histen og pisten. Det blir for dumt! Det er andre ting å sette fokus på! Folk må få velge selv hvordan de vil oppdra sine hunder, og velger de å høre på et hundeprogram som faktisk setter positivitet i balanse med dominans, så er det deres valg.

For det første vet jeg ikke hvor mye bråk vi som faktisk synes dette er greit å skrive under på har lagd.

For det andre så var det vel ikke snakk om å "kaste seg ut av fri vilje" fra hundens side - men å gå med snuten i marka (som er en rimelig naturlig atferd).

For det tredje er det vel ingen som har brukt ordet "dyreplager" i denne tråden før du gjorde det.

For det fjerde er det med å ha et valg i forhold til hvordan man vil oppdra sine hunder akkurat det som er poenget for de av oss som reagerer på "rykk-i-båndet"-trening - som statseid kanal bør SVT presentere alternativer til en mulig skadelig praksis.

Og om noen tror at jeg aldri setter grenser for min hund eller bruker positiv straff på henne fordi jeg er mot denne praksisen, tar de feil. Positiv straff og grensesetting er i mine øyne effektive og nødvendige verktøyer for å oppdra en veltilpasset hund - men rykking i bånd er ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det tredje er det vel ingen som har brukt ordet "dyreplager" i denne tråden før du gjorde det.

- Nå var det vel du som brukte ordet "dyremishandling" som argument for å signere dette oppropet, eller har jeg misforstått totalt?

For det fjerde er det med å ha et valg i forhold til hvordan man vil oppdra sine hunder akkurat det som er poenget for de av oss som reagerer på "rykk-i-båndet"-trening - som statseid kanal bør SVT presentere alternativer til en mulig skadelig praksis.

Tuller du? Mener du alvorlig talt at vi som statsborgere i Norge skal være berettigede til å ha en mening om hva svenskene sender på sin statskanal?

- Og i så fall, mener du på ramme alvor at en statskanal (NRK, i vårt tilfelle) i enhver sammenheng skal vise alternativer til enhver praksis som presenteres som en eller annen kanskje mener kan være skadelig? (Og da synes du vel at vi også skal begynne å trykke advarsler på alle hammere som selges her i landet også - "Brukes med varsomhet, kan gjøre stor skade om du treffer tommelen i stedet for spikeren"? Eller er det bare slikt som skal opplyses om i oppussingsprogrammer på NRK (ikke TVN, eller TV2)?

Og om noen tror at jeg aldri setter grenser for min hund eller bruker positiv straff på henne fordi jeg er mot denne praksisen, tar de feil. Positiv straff og grensesetting er i mine øyne effektive og nødvendige verktøyer for å oppdra en veltilpasset hund - men rykking i bånd er ikke det.

Det er selvsagt helt OK for meg og alle andre at du er prinsippielt imot "rykking i bånd" (selv om jeg vel ville ment at raser av din type er av dem som tåler det best, relativt lette, med stor styrke i nakke/hals som nødvendig attributt pga bruksområde...) - men hvordan det skal være mulig å ha prinsipielle diskusjoner på detaljnivå er hinsides min ringe forstand.

"Jeg er for avisdasking, men mot båndrykking", eller kanskje "jeg er for pølsebiter som positiv forsterker men mot tørka lever", eller hva med "jeg er for lekebelønning, men mot godbiter"... Eller kanskje "jeg er for nese-i-tisset-gnuring i renslighetstreningen, men mot kjefting når ulykker skjer"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Nå var det vel du som brukte ordet "dyremishandling" som argument for å signere dette oppropet, eller har jeg misforstått totalt?

Ja, du har misforstått. Jeg har aldri brukt det ordet i denne sammenhengen.

Tuller du? Mener du alvorlig talt at vi som statsborgere i Norge skal være berettigede til å ha en mening om hva svenskene sender på sin statskanal?

Nei. Egentlig blir det vel opp til de som mottar oppropet å vurdere om min underskrift har noen betydning i denne sammenhengen.

- Og i så fall, mener du på ramme alvor at en statskanal (NRK, i vårt tilfelle) i enhver sammenheng skal vise alternativer til enhver praksis som presenteres som en eller annen kanskje mener kan være skadelig? (Og da synes du vel at vi også skal begynne å trykke advarsler på alle hammere som selges her i landet også - "Brukes med varsomhet, kan gjøre stor skade om du treffer tommelen i stedet for spikeren"? Eller er det bare slikt som skal opplyses om i oppussingsprogrammer på NRK (ikke TVN, eller TV2)?

Det er selvsagt helt OK for meg og alle andre at du er prinsippielt imot "rykking i bånd" (selv om jeg vel ville ment at raser av din type er av dem som tåler det best, relativt lette, med stor styrke i nakke/hals som nødvendig attributt pga bruksområde...) - men hvordan det skal være mulig å ha prinsipielle diskusjoner på detaljnivå er hinsides min ringe forstand.

"Jeg er for avisdasking, men mot båndrykking", eller kanskje "jeg er for pølsebiter som positiv forsterker men mot tørka lever", eller hva med "jeg er for lekebelønning, men mot godbiter"... Eller kanskje "jeg er for nese-i-tisset-gnuring i renslighetstreningen, men mot kjefting når ulykker skjer"?

Uansett hvor underholdt jeg måtte bli av dine (i mine øyne) til dels søkte eksempler og analogier, mener jeg fremdeles at jeg er i min fulle rett til å mene at man bør unngå å promotere båndrykking som en god treningsmetode for noe som helst. Om min hund tåler det bedre enn noen annen pga hennes rase vil det vel være delte meninger om, og egentlig ikke relevant i denne sammenhengen. Min hund har nok blitt utsatt for (ufrivillige) båndrykk, og ser ikke ut til å lide noen nød av den grunn. Jeg har imidlertid aldri brukt det som del av noe treningsregime, og jeg synes ikke heller at det er noen god idé å gjøre det. Er det så ille at jeg og andre ønsker å ytre vår mening på dette feltet? Jeg skjønner at det ikke gjelder verken liv eller død, men må alle meningsytringer nødvendigvis gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har misforstått. Jeg har aldri brukt det ordet i denne sammenhengen.

OK, kanskje du vil forklare meg hva dette utsagnet handler om da:

Noen vil sikkert mene at det er feil fokus å bruke energi på dyremishandling når det finnes mennesker som lider.

Uansett hvor underholdt jeg måtte bli av dine (i mine øyne) til dels søkte eksempler og analogier, mener jeg fremdeles at jeg er i min fulle rett til å mene at man bør unngå å promotere båndrykking som en god treningsmetode for noe som helst. Om min hund tåler det bedre enn noen annen pga hennes rase vil det vel være delte meninger om, og egentlig ikke relevant i denne sammenhengen. Min hund har nok blitt utsatt for (ufrivillige) båndrykk, og ser ikke ut til å lide noen nød av den grunn. Jeg har imidlertid aldri brukt det som del av noe treningsregime, og jeg synes ikke heller at det er noen god idé å gjøre det. Er det så ille at jeg og andre ønsker å ytre vår mening på dette feltet? Jeg skjønner at det ikke gjelder verken liv eller død, men må alle meningsytringer nødvendigvis gjøre det?

Jeg mener at det er viktig å ikke gjøre seg selv til latter dersom man vil bli tatt seriøst om viktige ting. Derfor synes jeg slike opprop er ordentlig leie, og skulle gjerne "forbudt" dem, roper man "ulv, ulv" lenge nok, så er det ingen som tar det alvorlig når noe av betydning skjer.

Men selvsagt har du lov å mene hva du vil om hva du vil når du vil (selv venter jeg fortsatt på en dokumentasjon av at hunder faktisk får whiplash av "båndrykking", jeg da... - jeg mener, det må jo være fantastisk bra underlag å bruke for dem som prøver å diagnostisere det på folk :( )

Her er hva "Lommelegen.no" sier om diagnostisering:

"Hvorfor føler så mange whiplash-pasienter seg avvist?

I de aller fleste tilfellene finner man ikke noe galt på vanlige røntgen-bilder, CT-undersøkelser eller MR-undersøkelser. Det finnes ingen blodprøve som kan bekrefte pasientens smerter."

Så da lurer jeg på hvordan hundene blir diagnostisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal være kritiskt til det man ser på tv eller stort sett alt media framstiller. Når man ser på slike programmer bør man ha det i bakhodet at dette nødvendigvis ikke er "den rette vei" å gå, men at det er et alternativ. Alt bør leses og sees kritisk, til og med nyhetene og været.

Jeg er veldig enig med akela. Hvordan treningsmetode kan kalles rett og gal? Hadde det vært bedre hvis de hadde hatt et innslag om klikketrening? Folk som driver med Nordstram ol kan da si at det er "pølsedressur" og at hundene ikke får satt grener og dermed blir ulydige.

Ikke fordi noen rykker i båndet på bikkja, men fordi en statseid TV-kanal anbefaler det som treningsmetode på hund, og i tillegg uten å informere om at det faktisk verken er behagelig eller ufarlig for hunden. Om du synes det er greit, lar du bare være å skrive under, så enkelt er det.

Er det bedre at de hadde anbefalt å overse hunden? Det blir jo samme suppa som over, protester fra de som trener anderledes og mener at det ikke har noe for seg å overse hunden

Ja, nå har jeg sett programmet, og står fremdeles for at man kan være prinsipielt imot rykking i bånd som treningsmetode - også uten å ha sett programmet. Det er ikke snakk om at jeg ønsker noe forbud, men at folk bør vite om at det finnes andre metoder som er mer skånsomme for hundens anatomi.

Dette handler også om å være kritisk til det man ser på tv. Alt som vises på tv er den store veien å gå for et lykkelig hundehold eller til noe annet, men det er en vei og et alternativ. Lotta hadde også noen brae poeng. Skal NRK(som er statseid i norge) begynne å opplyse om at ting kan gjøre vondt værre. At en hammer kan være farlig hvis man treffer tommelen og ikke spikeren? Det blir bare for dumt, og det lukter amrikanske tilstander av det.

Jeg er enig med mange her, det er bedre at eieren prøver med "rykk i bånd" dressur enn at de går å irriterer seg over en ulydig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, kanskje du vil forklare meg hva dette utsagnet handler om da:

OK, dette burde jeg spesifisert, det kan jeg ta selvkritikk på: Dette handlet om nyhetsoppslaget du linket til (som vi vel alle kan være enige om handlet om dyremishandling?). Poenget var at alt er relativt, og at man kan stille seg kritisk til en ting uten å måtte rangere den i forhold til alle andre, mer eller mindre lignende saker.

Jeg mener at det er viktig å ikke gjøre seg selv til latter dersom man vil bli tatt seriøst om viktige ting. Derfor synes jeg slike opprop er ordentlig leie, og skulle gjerne "forbudt" dem, roper man "ulv, ulv" lenge nok, så er det ingen som tar det alvorlig når noe av betydning skjer.

Det tror jeg ikke du skal være så engstelig for. Den dagen det skjer noe Lotta mener er av betydning, regner jeg med vi får høre et ulvehyl som får dette oppropet til å framstå som den stille mishagsytringen det egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg vil underskrive en underskriftskampanje som er FOR at folk skaffer seg bedre lydighet og kontroll på hundene sine, jeg :icon_redface:

Jeg synes knapt jeg ser noen som bruker "utilbørlig" styrke i forhold til hundene sine idag, i forhold til riv og røsking, slik man så mer av før. Derimot synes jeg at det er blitt utrolig mange flere ulydige hunder med eiere som prøver å overse en hund som stikker av, stjeler grillpølser fra engangsgrillen til parkfolket etc - og som ikke har skjønt bæret. Men som tror de er "snille" og greie mot hunden sin. Som istedet ender med å måtte gå i bånd fordi den ikke kan oppføre seg.

De mindre bevisste, som ikke innbiller seg at de "trener positivt", de får jo ikke med seg så mye - jfr IWs tråd - og de mister kanskje raskere beherskelsen, slik flere her inne har beskrevet sine naboer etc... og det blir røsk og napp i feil settinger, uten læring.

Men altså: Hundkoll er en ting. Men selv Hundskolan, som SKK er med i bildet om, har jo vært omdiskutert - selv der måtte noen snillister og kosetanter rope opp om hvor "fælt" det var. Og der er både Barbro Börjesson og nå etterhver Eva Bodfäldt med inne i bildet... to av de dyktigste i Sverige på sine felt.

Selv DE gjorde ting galt, i følge noen. Det er vel utsagn som dette fra Barbro som gjør at snillistene irriterer seg over hvor "ond" hun er:

”- Att ställa krav på sin hund är att bry sig om!”

Til slutt to sitater fra SKK i pressemeldingen på hjemmesiden som det ble referert til:

"En hund måste lära sig att det finns gränser. Korrigering eller tillrättavisning av hund måste alltid anpassas till individen då hänsyn ska tas till både ras och ålder.

För Svenska Kennelklubben är det självklart att all hunddressyr ska utgå från positiv inlärning och förstärkning. I den mån en hund behöver korrigeras, får tillrättavisningen aldrig vara onödigt hård, den måste anpassas till individen."

Altså... har man whippet, så BEHØVER man ikke korrigere, slik du behøver en real brukshund. Og du HAR simpelthen ikke endel av de problemstillingene, som ekstrem snusing og jaktlyst, som endel andre raser har. Les bare tråden om beaglen et annet sted her inne - en hund som benytter seg av ALLE midler for å stikke av, for å tilfredsstille naturlige drifter, altså jaktlyst. Men hvordan stopper man forresten en whippet som ser et dyr den vil jage? Ved å vifte med en pølsebit eller overse den? Eller MÅ det ligge noe "under" en slik kommando... som er litt mindre enn positivt, nemlig at det har konsekvenser ikke å høre?

For nettopp dette med ulike HUNDERASER og ulike INDIVIDER er et stort poeng. Når hunder med sterk motivasjon VIL noe, er dette noe helt annet enn hunder som er mer dempet og ikke har samme trangen.

Ja, DYKTIGE folk kan oppnå mye med såkalt positiv trening, men det MÅ ligge en viss autoritet i bånn. Begynner man tidlig, med lille valpen, så behøver man kanskje aldri gjøre noe mer enn å bruke kroppsspråket sitt autoritært. Begynner man for seint, hvilket mange gjør, så taper man den muligheten og må jobbe litt annerledes. Og klarer målgruppen som disse to hundeprogrammene er rettet mot, dette?

Neppe, vil jeg si... jeg innbiller meg det er de som ikke skjønner at "valpen" på et år blir kranglete med andre hannhunder, eller at den ikke er like lydig som den var da den var fem måneder.... Selv her inne blir jo meget interesserte hundefolk oppgitt over at unghunden "ikke er som den var"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg vil underskrive en underskriftskampanje som er FOR at folk skaffer seg bedre lydighet og kontroll på hundene sine, jeg :icon_redface:

Jeg synes knapt jeg ser noen som bruker "utilbørlig" styrke i forhold til hundene sine idag, i forhold til riv og røsking, slik man så mer av før. Derimot synes jeg at det er blitt utrolig mange flere ulydige hunder med eiere som prøver å overse en hund som stikker av, stjeler grillpølser fra engangsgrillen til parkfolket etc - og som ikke har skjønt bæret. Men som tror de er "snille" og greie mot hunden sin. Som istedet ender med å måtte gå i bånd fordi den ikke kan oppføre seg.

De mindre bevisste, som ikke innbiller seg at de "trener positivt", de får jo ikke med seg så mye - jfr IWs tråd - og de mister kanskje raskere beherskelsen, slik flere her inne har beskrevet sine naboer etc... og det blir røsk og napp i feil settinger, uten læring.

Men altså: Hundkoll er en ting. Men selv Hundskolan, som SKK er med i bildet om, har jo vært omdiskutert - selv der måtte noen snillister og kosetanter rope opp om hvor "fælt" det var. Og der er både Barbro Börjesson og nå etterhver Eva Bodfäldt med inne i bildet... to av de dyktigste i Sverige på sine felt.

Selv DE gjorde ting galt, i følge noen. Det er vel utsagn som dette fra Barbro som gjør at snillistene irriterer seg over hvor "ond" hun er:

”- Att ställa krav på sin hund är att bry sig om!”

Til slutt to sitater fra SKK i pressemeldingen på hjemmesiden som det ble referert til:

"En hund måste lära sig att det finns gränser. Korrigering eller tillrättavisning av hund måste alltid anpassas till individen då hänsyn ska tas till både ras och ålder.

För Svenska Kennelklubben är det självklart att all hunddressyr ska utgå från positiv inlärning och förstärkning. I den mån en hund behöver korrigeras, får tillrättavisningen aldrig vara onödigt hård, den måste anpassas till individen."

Altså... har man whippet, så BEHØVER man ikke korrigere, slik du behøver en real brukshund. Og du HAR simpelthen ikke endel av de problemstillingene, som ekstrem snusing og jaktlyst, som endel andre raser har. Les bare tråden om beaglen et annet sted her inne - en hund som benytter seg av ALLE midler for å stikke av, for å tilfredsstille naturlige drifter, altså jaktlyst. Men hvordan stopper man forresten en whippet som ser et dyr den vil jage? Ved å vifte med en pølsebit eller overse den? Eller MÅ det ligge noe "under" en slik kommando... som er litt mindre enn positivt, nemlig at det har konsekvenser ikke å høre?

For nettopp dette med ulike HUNDERASER og ulike INDIVIDER er et stort poeng. Når hunder med sterk motivasjon VIL noe, er dette noe helt annet enn hunder som er mer dempet og ikke har samme trangen.

Ja, DYKTIGE folk kan oppnå mye med såkalt positiv trening, men det MÅ ligge en viss autoritet i bånn. Begynner man tidlig, med lille valpen, så behøver man kanskje aldri gjøre noe mer enn å bruke kroppsspråket sitt autoritært. Begynner man for seint, hvilket mange gjør, så taper man den muligheten og må jobbe litt annerledes. Og klarer målgruppen som disse to hundeprogrammene er rettet mot, dette?

Neppe, vil jeg si... jeg innbiller meg det er de som ikke skjønner at "valpen" på et år blir kranglete med andre hannhunder, eller at den ikke er like lydig som den var da den var fem måneder.... Selv her inne blir jo meget interesserte hundefolk oppgitt over at unghunden "ikke er som den var"....

Godt skrevet Akela! Som vanlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
    • Jeg har erfaring med både to fra samme kull, beholde helt kull og kjøpe hvalper med noen måneders mellomrom. Nå har jeg ikke oppdrett lenger men hvis jeg drev oppdrett nå, ville jeg ikke automatisk utelukket deg fordi du ønsket to hvalper fra samme kull. Det finnes PLENTY med andre grunner til å utelukke interesserte, som skal bare ha en valp. Det er bare å følge med på Finn, så ser man at ganske mange aldri burde skaffet seg en valp engang. Det er flere faktorer som kommer med i betraktning her, nå skriver du ikke hvilken rase du tenker på men hvis dette er en populær( les lettsolgt) rase og du bestilte to tispehvalper, ville jeg nok forhørt meg ganske grundig om hvorfor du ønsker to og om du planlegger oppdrett . Hvis oppdrett var tanken eller jeg fikk mistanke om det, ville jeg nok vært tilbakeholden særdeles om du ikke hadde erfaring med rasen fra før og har en fornuftig plan med oppdrettet ditt. Mao ikke bare produsere hvalper uten annet mål enn inntjening.    Hva slags erfaring har du med hund, hvis du var av typen som har hatt to hunder og gått kurs, så nå kan du ‘alt’, nope, da blir det hverken en eller to.   Hva slags rase og hva er målet med innkjøpet. Skal du ha to krevende brukshundhvalper fra samme kull og har som mål og oppnå gode resultater, ville jeg nok vært tvilende til om du vet hva du gir deg ut på. Hvordan bor du? Egen hage eller tredje etasje. Førstnevnte gjør det MYE enklere på alle måter, særdeles ved renslighetstrening. Det sier seg selv at to GD hvalper f.eks i 3.etasje er en dårlig ide. Renslighetstreningen blir selvsagt noe mer utfordrende med to hvalper, da har du to og holde øye med så snart de er våkne men er du forberedt på det og ikke minst innstilt på det, så er det slett ikke umulig. ( anbefaler sommerhvalper eller i alle fall ikke valp midt på kaldeste vinteren, enten man kjøper en eller to, det er MYE enklere å renslighetstrene hvalper i levelige temperaturer) (fortsetter senere, fikk besøk 🙂) Som sagt, hvorvidt det er lurt å skaffe en eller to vil nok avhenge av både hva du skal bruke hundene til og  rase/individ. Hvis målet med hundeholdet er ‘alminnelig’ familie/turhund og ikke noe som krever ekstra ‘spesialtrening’ og dette er greit omgjengelige raser/individer ( med omgjengelig mener jeg raser som ikke er kjent for hunde/samkjønnsaggresjon) og at man selv har/vil bruke mye av sin tid på hundene, ser jeg ikke problemet. Selv har jeg alltid hatt hunder i flokk og det har fungert helt utmerket med ett unntak. Jeg overtok en omplasseringshund av rase som er kjent for å være tvilsom mot andre hunder. Det gikk helt fint i ett års tid eller så og så smalt det, til gangs. Hunden måtte omplasseres igjen, noe annet var ikke mulig. Nå er alle mine hunder innendørs, er aldri i bur/binge eller adskilt men jeg har aldri opplevd at de er mer knyttet til hverandre enn meg. Hverken de som jeg har overtatt voksne eller som kullsøsken. Har man hundene stående ute i hundegård eller tilbringer lite tid med dem, er det godt mulig at det vil forholde seg annerledes. Dette gjaldt også det kullet jeg beholdt selv og de kullsøskene jeg har kjøpt. Jeg har nå to unghunder  med bare 4.5 måneders aldersforskjell. Samme her, jeg kan uten problemer ta en ut av flokken, selv om jeg sjelden gjør det.  Jeg driver heller ikke noe trening med en og en på alle slags tenkelige og utenkelige ting/hendelser. I så fall vil man jo stort sett ikke fått tid til annet, hvis man skal utsette hvalpen for alt som den kanskje kan komme i kontakt med , før eller senere.    Etter min erfaring ‘henger’ det hele på hovedsaklig to ting, hvalpens medfødte mentale egenskaper og eierens egnethet. Selvfølgelig kan man trene en mentalt svak hund til å tåle mer enn den kanskje i utgangspunktet ‘tåler’ men man gjør  det himla mye enklere for seg selv, hvis man gjør god research  før man får hundene i hus. Når jeg snakker om eierens egnethet mener jeg slett ikke bare kunnskap men også om eierens mentale kvaliteter så og si. Er man av typen som er nervøs og hengir seg til katastrofetenking i større og mindre situasjoner, så kan jeg garantere at hunden plukker det opp. Hvilket selvsagt er uheldig.    Oppsan, jeg får vel runde av før det blir en novelle.. Det positive( særdeles for hvalpene) med å være to er etter min mening sterkt undervurdert! Det er helt klart fullstendig unaturlig for en valp og bli skilt fra mor og kullsøsken ved 8 ukers alder. ( personlig mener jeg at leveringsalder burde være lovpålagt 12 uker). Fra å ha trygghet og ikke minst kullsøsken å leke og herje med ( og tro meg friske, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet!) blir de ved 8 ukers alder fjernet og tatt med til en helt fremmed plass. Joda, det går greit i de fleste tilfeller men det er ingen tvil om at hvalpene har enormt utbytte av å ha ett kullsøsken ( eventuelt omtrent jevnaldrig   valp å leke med og sove sammen med. Et menneske kan aldri erstatte lek sammen med andre hvalper. Jeg tror ikke man skal undervurdere en trygg oppvekst og påvirkningen. det har på en voksen hund( eller menneske for den del) Selv om det helt klart er mye arbeid med valp enten det er en eller to så syns jeg vel at mange er overraskende negative, uten å ha egen erfaring å støtte seg på. Lykke til og lurer du på noe , bare spør  
    • Har det knekt så langt inn at det er fare for at det har gått til klobeinet er det mer alvorlig enn hvis ikke. Men uansett lurt med sjekk i dag nå som hverdagen har begynt, alternativt videosamtale/telefonsamtale og vedlagte bilder med vet og råd for riktig rensing og hva du skal se etter vedrørende tegn på infeksjon. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...