Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket digitalkamera har du.?


Tore

Recommended Posts

Jeg har et digitalt kompaktkamera, Canon PowerShot A95. Kjøpte det for nesten et år siden. I dag hadde jeg kanskje valgt et annet, men det passer meg på veldig mange måter, og har mange flere valgmuligheter og funksjoner enn det mange andre kompaktkameraer har. Liker at det er litt stort og "noe å holde på", liker at jeg kan ha såpass lav blender (2,8) og såpass høy lukkertid.

I tillegg har jeg et filmbasert speilrefleks og et digitalt videokamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Canon Eos 350D - kjøpt inn i februar som en bursdagsgave til meg selv. Jeg valgte det fordi jeg ikke hadde noe kamera før dette, og ville ha et kamera som man kunne bruke til det meste, som kunne ta gode bilder i alle situasjoner og som vil vare lenge. I :) my Canon :(

Men begynner å innse at dette kameraet ikke bare koster de 8000 jeg betalte, maser jo stadigvekk om tilbehør jeg bare MÅÅÅÅ ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Canon S2 IS med 2x512Mb minne for halvt år siden...

Valgte det fordi jeg ikke har rå til speilrefleks, så da er jeg en sånn speilrefleks wannabe, med alle instillinger som et speilrefleks og en linse med helt konge ZooM... Jeg vet jeg valgte rett... :)

Neste kamera blir dog et dSLR til ca 10.000 + linser... Men det blir vel en stund til man får rå til det... :(

(har også et Sony digitalt videokamera.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et fujifilm finepix S5000. Valgte det fordi det hadde gode resultater på anmeldelser og tester, virket bra og profft, til en rimelig penge. :) Det er et bra kamera, men jeg er jo så treg til å lære meg det enda bedre. Synd det. Og så skulle jeg ønske at jeg hadde et mindre digitalkamera, siden det er lettere å ta med på tur og reiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange forskjellige kamera opp gjennom tidene, men min digitale kameraverden startet i 2000 da jeg investerte i et "fantastisk" Fujifilm Finepix S2400 med 2,4 mpix... :). Jeg var veldig fornøyd med det inntil jeg fant ut at EGENTLIG var det jo et dårlig kamera sammenlignet med de som etterhvert kom.

Jeg kjøpte et Fujifilm Finepix S7000 for 2 år siden - og det hadde jo alle mulige manuelle innstillinger - og ikke minst en fantastisk bra makrofunksjon. Et kjempebra kamera egentlig, og jeg angrer nesten litt på at jeg solgte det... I mars investerte jeg i et NIKON D50 (skulle nok hatt et som tar litt flere bilder pr sek, men lommeboka hadde nok også sitt å si...). Dette kameraet er jeg også veldig fornøyd med, og med litt ekstrautstyr har fotograferingen fått en helt ny dimensjon - dog savner jeg makro-funksjonen jeg hadde på Fuji-kameraet mitt. Jeg må nok investere i ei makro-linse, evt nærlinse - jeg synes nemlig det er utrolig morsomt å ta makro-bilder.

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fujifilm finepix s7000. Når jeg kjøpte det visste jeg ikke så mye om kameramerker og sånn, men har jo vært ganske fornøyd da. :) Hadde jeg skulle kjøpt et nytt nå så hadde jeg nok valgt et annet da, men...

Også har jeg et lite HP 935 tror jeg det heter. :rolleyes: Bruker ikke det så mye da, men hender jeg tar det med på tur noen ganger. Spesielt om det er dårlig vær og er redd for å ødelegge det andre. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et HP m 22 tror jeg det heter.. Jeg kjøpte dette i rom jula pga jeg måtte ha ett digitalt, fordi jeg ikke hadde dette fra før:P Så var det rimelig da jeg ikke hadde så mye penger da! Men skal etterhvet skaffe meg ett speil refleks kamera:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et par filmbaserte kompaktkamera og et filmbasert aps speilrefleks fant jeg den digitale verden.

Har et Fujifilm Finepix 2800Zoom - en oldtidslevning i digitalverdenen med 2,1 mill pixler. På tross av dette er det egentlig et bra "naturbildekamera", så lenge man har lys - er veldig lyssvakt. Styrken til kameraet er god optikk, 6x optisk zoom og meget bra fargegjengivelse.

Så ble det et Casio QV 4000, 4,1 mill pixler, 4x optisk zoom, en stor klump av et kamera, men det beste digitale kompaktkamera jeg har vært borti til dags dato - selv om det begynner å bli gammelt. Har alle manuelle muligheter som på et speilrefleks, har muligheten for å skru på linser og filtre som på speilrefleks, har gode autofunksjoner, og ca 110 forhåndsinnstilte "scenery", alt i fra bryllup med softfokus til akvarium med antirefleks osv osv. Kan sette det på manuelt og selv sette både blender, lukkertid, hvitbalanse, velge fokuspunkter, endre farge-gjengivelse, har flere forskjellige filtre innebygget og masse enchantments for å endre fargegjengivelse. Eneste ulempe med dette kamera er at det bruker relativt mye batteri og er stort, tungt og klumpete til kompaktkamera å være. Hadde i sin tid veiledende utsalgspris på 12.000,- så dette er ikke akkurat et "standard kompaktkamera". Jeg kjøpte det på tilbud for 8.000,- :)

Etter Casio'en ble det et Canon digital Ixus 700. Et kjekt lite 7,1mill pixelkamera, greit og kjekt på alle måter, imponerende bra i forhold til størrelsen, men kommer aldri i nærheten av Casio'en på hverken muligheter eller billedkvalitet. Innkjøpt av kun en grunn, å ha et lite kjekt kamera som man kan ta gode bilder med - for det man oppdager med kun store kamera er at de ofte blir liggende hjemme når man skal på lange turer til fjells (pga vekt - på flerdagersturer teller slikt), på fest, på arrangementer, på småreiser osv) - og til dette bruket er Canon'en kjempebra.

EDIT: Og hvorfor jeg valgte de forskjellige? Fuji'en etter anbefaling fra fotograf, Casio'en etter å ha lest et par gode tester, for så å få prøve kameraet selv - falt øyeblikkelig. Canon'en etter å ha prøvd "forgjengeren" og sett hvor mye som bodde i et så lite kamera - at man kunne få gode bilder selv med ett såpass lite kompaktkamera, og etter å ha irritert meg over at Casio'en var så stor at den ofte ble liggende hjemme...

Nå sparer jeg til digitalt speilrefleks, ennå ikke helt sikker på hvilket jeg kommer til å gå for.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et canon 350D, med to linser og en SKIKKELIG blitz (canon speedlite 580EX)! Hadde tidligere et Nikon 5700, men da prisene på dig. speilrefleks dalte, kunne jeg ikke dy meg.

Er utrolig fornøyd med kameraet, og skulle virkelig ønske at jeg hadde råd til de dyre og lyssterke linsene. Men det kommer vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har olympus mju: 700.

Fikk det til konfirmasjonen, fordi jeg ønsket et kamera med over 5 megapixel (har 7.1) og som kunne tåle litt trøkk (siden jeg ødelagte det forrige ved å miste den i bakken mange mange ganger). Er veldig, veldig fornøyd med det!

Var og lekte meg litt med noen bilder i stad:

http://i62.photobucket.com/albums/h93/galingx/P1010007.jpg

http://i62.photobucket.com/albums/h93/galingx/P1010025.jpg

http://i62.photobucket.com/albums/h93/galingx/P1010029.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har olympus mju: 700.

Fikk det til konfirmasjonen, fordi jeg ønsket et kamera med over 5 megapixel (har 7.1) og som kunne tåle litt trøkk (siden jeg ødelagte det forrige ved å miste den i bakken mange mange ganger). Er veldig, veldig fornøyd med det!

Var og lekte meg litt med noen bilder i stad:

http://i62.photobucket.com/albums/h93/galingx/P1010007.jpg

http://i62.photobucket.com/albums/h93/galingx/P1010025.jpg

http://i62.photobucket.com/albums/h93/galingx/P1010029.jpg

Oi! Det virka som et godt kamera! Hvordan er det med bilder av ting i fart da? Som agility og lekende hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har Olympus U-mini med 4.megapixel..

Ønsket meg et lite og helt greit kamera til jul som man kan ta med seg over alt.

Og det skal jo tåle litt i tillegg.

Er jo fornøyd jeg, bare jeg hadde hvert en litt bedre fotograf :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Canon EOS 350D i går! Fra før av har vi ett Fujifilm Finepix S 5000 eller noe tror jeg.. husker ikke hva det heter!

jeg kjøpte 350D etter å ha lest en del tester, prater med folk som har det Kameraet og vært en helg med silje og Lånt hennes og knipset masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det tatt bilder med mitt lille olympus M mini digital på 4.0 megapixel,og jeg er fornøyd med dette lille kameraet jeg. :icon_redface:

men har siklet på et skikkelig speilrefleks kamera, som kan ta bilder hurtigere - jeg savner en sånn 3 -5 bilder i sekundet knipseknapp,som min mor sitt haugamle kamera hadde,og vet derfor ikke helt hvilket kamera jeg skal kjøpe...

Har hatt Olympus som de siste 3 kameraene,og jeg er veldig fornøyd med dette merket da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Det virka som et godt kamera! Hvordan er det med bilder av ting i fart da? Som agility og lekende hunder?

Det har jeg faktisk ikke prøvd ennå. Men prøvde å ta noen av kaninen min når han kommer mot nettingen på buret, og det funket supert og bildene ble veldig klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg faktisk ikke prøvd ennå. Men prøvde å ta noen av kaninen min når han kommer mot nettingen på buret, og det funket supert og bildene ble veldig klare.

Kjempe bra! ;) Du får ta med deg Cita, Sico og Birte ut en tur vettu :wub: Så får du testa det og :icon_redface: He, he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...