Gå til innhold
Hundesonen.no

sterilisering/Kasrering


Maria

Recommended Posts

Hva mener dere om dette?

eks. på noen ting å spørre seg:

-Syns dere man skal kunne sterilisere/kastrere blandinger, så det ikke kommer enda fler? I tilfellet uhellet er ute.

-Syns dere man burde sterilisere/kastrere hunder med sykdommer som kan overføres til et eventuelt ikkeplanlagt kull? Som for eks HD eller PRA.

-Syns dere man kan kunne sterilisere/kastrere hunder uten en medisinsk grunn? Firdi man vil slippe løpetid/ flying etter tisper osv.

Lurer litt på hva folk mener rundt temaet. Kom gjerne med masse synspunkter. Hva syns dere forresten om loven som sier man må ha en medisinsk grunn bak sterilisering/kastrering ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja, ja til alt ovenfor :lol:

Synes det burde være en selvfølge å kastrere alle hunder som ikke bør/skal brukes i avl.Sånn er det jo både på hester og katter. Jeg mener at det er bedre for dyrene (spesielt hanndyrene) og slippe stresset med alle disse hormonene hele tiden, når de ikke får utløp for dem uansett. Slipper også løse hannhunder som løper etter løpske tisper... Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil sterilisere hunden sin pga at den er blanding og ikke vil ha kull på den, så hvorfor ikke?

Sånn sett så syns jeg det er litt feil å kastrere hann hunder.

Stakkars, må jo få lov å beholde sine private deler.. :lol:

Hehe, men har den HD og andre sykdomer så syns jeg de burde være en selvfølge å kastrere/sterilisere. Må jo ikke føre dette videre til avkom.

Men de som vil kastrere/steriliser så syns jeg de ikke må ha en medisinsk grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er noget vås at folk sterrilisere/kasterere deres hunde for et godt ord. Det kan være nyttigt for de hun-hunde der har ondt når de er i løbetid (og det samme gælder katte) men folk tror at deres hund ændre adfærd fordi den blir s/k. Hvis der er sygdomme og man ved der kan være et uheld må man jo vurdere om det er nødvendigt. hvis det er til hundens (evt kommende hvalpes) bedste så ja, ellers nej!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

mener man kan kastrere blandings hunder. Jeg er for kontrollert avl. Men man skal være forsiktig med å kastrere gode avls individer. Husker det var noen håpløse hunde eiere som fikk noen til å kastrere en fantastisk flott puddel, som senere ble omplassert. Denne puddelen hadde ikke mye kjønnshormoner fra før, så den var helt rolig tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

de er like mye verdt, men det er bedre å kunne kontrollere sykdommer og mentalitet ved planlagt parring mener jeg... bedre enn at hunden stikker av og parrer seg med en eller annen, også får alle valpene hd, osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere om dette?

eks. på noen ting å spørre seg:

-Syns dere man skal kunne sterilisere/kastrere blandinger, så det ikke kommer enda fler? I tilfellet uhellet er ute.

-Syns dere man burde sterilisere/kastrere hunder med sykdommer som kan overføres til et eventuelt ikkeplanlagt kull? Som for eks HD eller PRA.

-Syns dere man kan kunne sterilisere/kastrere hunder uten en medisinsk grunn? Firdi man vil slippe løpetid/ flying etter tisper osv.  

Ja, ja og jaaaa...!! =D> =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere om dette?

eks. på noen ting å spørre seg:

-Syns dere man skal kunne sterilisere/kastrere blandinger, så det ikke kommer enda fler? I tilfellet uhellet er ute.

-Ja jeg synes godt en kan kastrere/sterilisere blandingshunder, hvorfor skal de avles på noe en sansylighvis ikke kjenner stammen til (med tankepå sykdommer og mentalitet).

-Syns dere man burde sterilisere/kastrere hunder med sykdommer som kan overføres til et eventuelt ikkeplanlagt kull? Som for eks HD eller PRA.

-Ja så absolutt. man skal ikke avle på hunder/katter med arvelige sykdommer.

-Syns dere man kan kunne sterilisere/kastrere hunder uten en medisinsk grunn? Firdi man vil slippe løpetid/ flying etter tisper osv.  

- Ja jeg kjenner folk som har gjort det og hunden ble mye roligere og snillere å ha med å gjøre, så hvis hunden ikke skal brukes i avl og til utstilling hvorfor ikke.

Lurer litt på hva folk mener rundt temaet. Kom gjerne med masse synspunkter. Hva syns dere forresten om loven som sier man må ha en medisinsk grunn bak sterilisering/kastrering ?

-Loven om at en må ha en medisinks grunn til å kastrere/sterilisere er så gammel at den går på tresko i sahara, og dyrebeskyttelsen tar ikke mye hensyn til loven når de kastrerer/steriliserer alle kattene de tar i hus, for jeg kan vedde på at de fleste kattene der ikke er aggresive så de må gjøre det og heller ikke alle katter de får inn har livmorbetennelse så de må steriliseres den kjøper jeg bare ikke, så de dyrene blir gjort dette med bare for at de ikke skal formere seg og ikke noe annet.

vi har vurdet å sterilisere samojeden vår for den har sterk hd og skal ikke avles på, men hun legger så lett på seg så vi tør ikke. for det er joikke bra for henne å være overvektig når hun har hd. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Loven om at en må ha en medisinks grunn til å kastrere/sterilisere er så gammel at den går på tresko i sahara, og dyrebeskyttelsen tar ikke mye hensyn til loven når de kastrerer/steriliserer alle kattene de tar i hus, for jeg kan vedde på at de fleste kattene der ikke er aggresive så de må gjøre det og heller ikke alle katter de får inn har livmorbetennelse så de må steriliseres den kjøper jeg bare ikke, så de dyrene blir gjort dette med bare for at de ikke skal formere seg og ikke noe annet.

vi har vurdet å sterilisere samojeden vår for den har sterk hd og skal ikke avles på, men hun legger så lett på seg så vi tør ikke. for det er joikke bra for henne å være overvektig når hun har hd. :wink:

Katter er lov å sterilisere/kastrere uten grunn :lol: Hester også.. Bare hunder osm har sånne merkelige lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...