Gå til innhold
Hundesonen.no

Lever-godbiter


Silje

Recommended Posts

Ja nå er jeg i gang med å lage hjemmelagde lever godbiter. Men så dukker det opp noen spørsmål på veien.

I alle oppskriftene jeg har funnet står det at man skal koke leveren til den er gjennomkokt...

Javel, hvordan ser man om den er det da? noen som kan gi meg en ca tid hvor lange dette er?

Så skal de jo tørkes i ovnen. I mine oppskrifter tar dette alt fra 2 til 8 timer... selv om de alle er enig om at gradene skal være ca 80-100 grader. Skal jeg bare ta en mellomting her kanskje? vil ikke ha dem helt harde som sprettballer.. så det er vel kanskje bare å kjenne seg frem etter at timene går?

Til slutt, av en lever blir det maange godbiter, kan man fryse ferdig kokte og stekte godbiter, eller kan man kun fryse rå lever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser veldig lett om leveren er gjennomkokt for da er den brun og ikke rød...Jeg stikker noe gjennom leveren og ser om den er brun tvers igjennom..Jeg har aldri fulgt tidene i oppskriftene, bare hatt på ca 100 grader og tatt de ut når de er slik jeg vil ha dem (ganske bløte). Og jeg har fryst varnebehandlet lever mange ganger, ikke noe problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser veldig lett om leveren er gjennomkokt for da er den brun og ikke rød...Jeg stikker noe gjennom leveren og ser om den er brun tvers igjennom..Jeg har aldri fulgt tidene i oppskriftene, bare hatt på ca 100 grader og tatt de ut når de er slik jeg vil ha dem (ganske bløte). Og jeg har fryst varnebehandlet lever mange ganger, ikke noe problem

Tusen takk for hjelpen Karine, da setter jeg igang med kokingen! :barfy:

Jeg har tenkt til å sette i gang med dette selv, mye billigere enn å kjøpe ferdig, sikkert mye bedre også ;)

Skal den deles i biter etter den er kokt eller etter den er stekt?

Ja først så koker du den gjennomkokt (og som vi nå har lært, så er en lever gjennomkokt når den er brun! :P) etterpå skjærer du den opp i biter og steiker/tørker den i ovnen på rundtom 80-100 grader.

Og til ditt andre "spørsmål" så er det mye billigere dette her ja! Jeg harnå kjøpt 1 kg lever og betalte 42 kr for det. For en liten pose frysetørket lever koster det i min dyrebutikk 29,90 kr. Så det er en god del billigere.

Og om det er bedre smak? ja absolutt! Hundene mine jobber aldri hardere enn når jeg fisker opp hjemmelaget lever-snax! (men til nå har jeg fått det laget av andre.. nå må jeg lage det selv :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kokte lever gjorde jeg det på samme måte som Karine - nå lager jeg heller leverbrownies. Lukter mye mindre, er ikke ren lever så hundene tåler å få mer av det, og tar maks en time fra du begynner å lage til du kan slenge i frysen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo nå at jeg har kommet med en liten løgn her!

Jeg betalte 18 kr for 0.9 kg lever ikke 42 som jeg tidligere skrev! (noe som egentlig fremdeles ville vært billig, men den ekte prisen er jo latterlig billig!)

En annen tilleggsinformasjon er også at i den ene oppskriften min står det at man kan ta litt hvitløk i kokevannet for at det skal lukte mindre.

Tuppetroll:

Har du oppskriften til leverbrownies? er det den med havregryn i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kokte lever gjorde jeg det på samme måte som Karine - nå lager jeg heller leverbrownies. Lukter mye mindre, er ikke ren lever så hundene tåler å få mer av det, og tar maks en time fra du begynner å lage til du kan slenge i frysen.

Kom gjerne med oppskrift :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo nå at jeg har kommet med en liten løgn her!

Jeg betalte 18 kr for 0.9 kg lever ikke 42 som jeg tidligere skrev! (noe som egentlig fremdeles ville vært billig, men den ekte prisen er jo latterlig billig!)

En annen tilleggsinformasjon er også at i den ene oppskriften min står det at man kan ta litt hvitløk i kokevannet for at det skal lukte mindre.

Tuppetroll:

Har du oppskriften til leverbrownies? er det den med havregryn i det?

Vi laget med havregryn første gangen vi laget det, men droppet det andre gangen.

Edit: Oppskriften finner du her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppskrift Tuppetroll!

Vi får prøve den neste gang ;)

Nina; jeg kjøper hos slakteren, mye billigere der... og så får jeg alltid med meg litt avkapp og slikt til hundene også da :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppskrift Tuppetroll!

Vi får prøve den neste gang :barfy:

Nina; jeg kjøper hos slakteren, mye billigere der... og så får jeg alltid med meg litt avkapp og slikt til hundene også da ;)

Den oppskriften må jeg også prøve. :P

Men hvilken slakter du kjøper av Silje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kokte lever til Chessea i går. Hun er helt gal etter det.. :lol: Hehe. Men jeg tror kanskje jeg skal prøve meg på levebrowniene til tuppetroll neste gang, for fy fader så vondt det luktet i huset vårt i går.

Forøvrig betalte vi 25 kroner for 1,1 kg. fryst lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden er det dere får kjøpt denne billige leveren deres, jeg var på Spar i dag, og der kostet det 28,- for 660 gram frossen lever, i sånn Gildepakke. Det var det eneste de hadde. Skal jeg prøve meg på en ny butikk kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden er det dere får kjøpt denne billige leveren deres, jeg var på Spar i dag, og der kostet det 28,- for 660 gram frossen lever, i sånn Gildepakke. Det var det eneste de hadde. Skal jeg prøve meg på en ny butikk kanskje?

Jeg lurer på om det er billigere hos en slakter enn på vanlig butikk. For jeg var på Mega i dag, og der kostet det 27 kr kg...

Jeg går på Gabbas Trine :)

forresten så syns jeg ikke lukten satt i så lenge... og når man brukte litt hvitløk i vannet så luktet det slettes ikke så fælt...

Det som gjorde meg kvalm var synet... masse "lever-skum" i gryta... pjuuk...

Så den som måtte sjekke om den var ferdig, det var trond :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved brownielaging, kværner dere leveren i kjøkkenmaskinen?

Har tinet den på forhånd og legger den rett i mikseren ja :lol:

Hvor i all verden er det dere får kjøpt denne billige leveren deres, jeg var på Spar i dag, og der kostet det 28,- for 660 gram frossen lever, i sånn Gildepakke. Det var det eneste de hadde. Skal jeg prøve meg på en ny butikk kanskje?

Gå på rema - og se ikke på ting som det står Gilde på! De er steindyre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lag mine første hjemmelagde levergodis :)

Tussie likte de, så da var det vellyket.

Men fy søren som det stinker av lever!!!! Tussie gikk rundt bena mine og satt foran ovnen hele tiden! Måtte sjekke at godlukten ikke forsvant :o

Hehe. Akkurat det samme gjorde Chessea. Jeg er enig i at det lukter helt grusomt! Det ekleste var, som Silje sa, skummet som lå og stinket i toppen av kjelen..! ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...