Jump to content
Hundesonen.no

Labrador Retriever - Lisa

charlotte

Recommended Posts

Lisa ble født i North Yorkshire 2. april 2005 i et kull med to andre tisper og fire hanner. Hun fikk navnet Rhypyker Trio hos sin oppdretter i Rhypyker Gundogs, og ble karakterisert som den rolige kosejenta i kullet. 9 uker gammel landet hun på Gardermoen sammen med sin kullbror Tribute. Tribute ble kjørt til sin eier i Stavanger og min valp kom endelig hjem etter mange mnd med venting. Lisa skulle hun hete, det ble bestemt før hun ble født. Hun var også den rolige i kullet, hun sovnet på dyrlegebordet når hun skulle ha 12 ukers vaksina, og hun sovnet i trapper, i heisen, i bilen, overalt. Et par mnd senere ble hun litt tøffere, og pr i dag er hun 1 år og er den villeste hunden i kullet. Ting forandrer seg!

Lisa er gul, egoistisk og klok. Hun røyter, piper når hun kjeder seg, kommer aldri til å få mer enn gult på utstilling, er arbeidsnarkoman og har rosa nese. Hun drar i båndet hvis jeg ikke har godbiter, hopper på folk og spiser hestebæsj uansett hvor råtten den er. Allikevel er hun min lille gulljente, og den dagen hun kom fra England var den beste dagen i mitt liv. Hun er en drøm og jobbe med, hun er lettlært, arbeidsglad og er alltid blid og klar for å ta i et tak. Hun stoler på meg når jeg sender henne ut på en markering, og jeg stoler på at hun klarer oppgaven.

Lisa kan pr i dag sendes ut på 250meter markering, hun går feltsøk, tar dirigering fra lang avstand, hopper over gjerder, apporterer kaldt vilt, lystrer fløytesignal og kan sitte og bli mens jeg går avgårde. Hun klarer dobbelmarkering, behersker blind markering og har blitt presentert for vannmarkering. Lisa har stilt på working test med 77/100 poeng, og har vært med på Norsk Lagmesterskap for Oslo 2006 hvor hun gjorde det bra. Dette er egentlig bare prøveerfaring for henne. Debut på B prøve skjer juni 07.

Lisa med due:

IMG_8138edit.JPG

Portrett av Lisa:

04hode2.jpg

Bilde som var i Hundesport:

04apport2.jpg

• Replies 59
  • Created
  • Last Reply
  • 2 weeks later...

ENDELIG!

Jeg kaster meg over som en grådig ulv og sluker både treningslogg og album i en rivende fart; nam! Dette har jeg ventet lenge på.

Kan jeg ta bildene av meg selv og linke til dem? :)

Guest Christine

Ååå..Lisa er så utrolig nydelig :(

Jeg spurte mamma om hvor sannsynlig det var for at jeg kunne få en Labiss av hun..Svaret var nei: De er så klumpete...

Så viste jeg henne siden din, og bildene av Lisa...DA ville hun ha Labbis da ;;)

Du er verdens flinkeste hundemamma og inspirator! Hadde ikke Ane truffet deg på et viktig tidspunkt, er det slett ikke sikkert at vi (eh jeg..) hadde jobbet så aktivt med Fibi i dag! Takk skal du ha og stå på! :rolleyes:

ENDELIG!

Jeg kaster meg over som en grådig ulv og sluker både treningslogg og album i en rivende fart; nam! Dette har jeg ventet lenge på.

Kan jeg ta bildene av meg selv og linke til dem? :(

Ja, seff! Beklager at de er i gif format ;)

Hun er så utrolig flink! Ser så konsentrert ut og er fokusert på det hun skal gjøre. Ser ut som om hun virkelig liker det hun holder på med. Elegant hoppestilling på det bildet du la inn her forresten, kjenner igjen det siste gledeshoppet for å få tak i apportgjenstanden... ;)

Hun er så flink, og ivri! :P Herlig hund. Må bare spørre om en ting, "funker hun" like godt i saltvann som i ferskvann?

kan hende jeg har missa noe, men skal du bruke henne i jakt med tiden? ;) Eller trener du bare for å trene liksom? :P

Hun er så flink, og ivri! :P Herlig hund. Må bare spørre om en ting, "funker hun" like godt i saltvann som i ferskvann?

kan hende jeg har missa noe, men skal du bruke henne i jakt med tiden? ;) Eller trener du bare for å trene liksom? :P

Har ikke trent i saltvann, kommer ikke til å bruke henne til sjøfugl noe særlig. Det hun skal apportere i vann blir and, utover det er det fasan, due og hare som er mest vanlig. I første omgang skal hun stilles på jaktprøver, og det blir helt sikkert praktisk jakt med tiden også. Fikk henne nettopp til dette formålet :-)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Når jeg fjerner meg selv eller han fra situasjonen begynner han å bjeffe, forså å fortsette atferden. Setter han da bak en grind eller går inn på ett annet rom hvor han ikke har tilgang. Det er ikke i forbindelse med mat, men han blir lett oppgiret. Han kan også være litt munnete bare ved vanlig kos også, og merker at etter 1,5 år begynner jeg å bli litt lei av de tennene. 
    • Det er litt vanskelig å si uten å se hunden og situasjonene. Hva skjer når du fjerner deg selv (eller ham?) fra situasjonen? Jeg antar at du gjør det slik at han ikke kan nå fram til deg, enten gjennom stengt dør, grind e.l. Det kan kanskje hjelpe å evaluere situasjonene det skjer i. Blir han for oppgiret? Er det i forbindelse med mat? Bruk av for sterk belønning i trening? Sammen med andre hunder? Prøv å forutse situasjonene, være i forkant, og roe ned før det tipper over. Det er også viktig at han får nok mental og fysisk aktivisering, men mye kan også trigge overslagshandlinger. Jeg ville satt meg ned og skrevet en oversikt over de gangene det har skjedd, se på likheter, og prøve å unngå eller forutse og forebygge situasjonene først og fremst. I selve situasjonen ville jeg tvert avbrutt og oversett hunden. Og med en så intens rase er det viktig å være konsekvent, for hver gang han opplever at han oppnår noe med biting så blir det vanskeligere å trene det bort.
    • Hei! Har en Jack Russel Terror på 1,5 år som fortsatt er ganske bitete når han ikke får viljen sin.  Har prøvd å trene det bort med "au" som kontaktlyd, fjerne meg selv fra situasjonen og fryse helt uten noe hell.  Er det noen som har noen gode tips? Han har forsåvidt alltid vært litt "munnete". 
    • Våren er her, deilig å kunne gå tur  i skogen igjen.  Ellers har vi klart kvalifiseringsprøven for jakt, første delmål nådd for 2025
    • Lurer på hvorfor kjettinglenker har gått av moten. Lett etter og bare funnet en kjip, for lang, med nylonhåndtak. De er utrolig praktiske når en har villstyring. Ikke kan de tygges istykker, og med den deilige tyngden kjenner en hundens bevegelser umiddelbart, om en ikke ser på den.  Når ble de avlegs? Ønsker meg en tykk og tung kort en med lærhåndtak. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...