Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpetissing


Ametyst

Recommended Posts

Vi har en Berner Sennen valp på 16 uker som fremdeles tisser inne dersom han er utenfor soverommet. Soverommet er der han vanligvis sover, så der tisser han aldri. Men så fort han er utenfor døra der så tisser han med jevne mellomrom hvis vi glemmer å ta han ut ca en gang i timen. Av og til setter han seg ned for å bæsje også helt uten forvarsel -hvis vi for eksempel ikke er i samme rom. Vi flytter til ny leilighet i juni, og har et håp om å få vendt ham til å se på HELE leiligheten som tissefri sone, men er det noen tips til hvordan vi bør gå fram for å få til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen er bare 16 uker, man kan rett og slett ikke forvente at en så liten valp helt skjønner alt enda, og at dere glemmer å ta han ut hvis dere vet at han tisser engang i timen er det deres feil, ikke valpens, dere kan bare starte med tissetrenning osv men kan ikke forventes at valpen lærer etter bare noen dager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen er ennå liten, så det er helt normalt at han tisser inne og han har mest sansynlig ikke kontroll over blæra ennå. Ta han med ut etter han har spist, lekt, sovet og ellers når det er lenge siden han har vært ute. Det er deres ansvar at han kommer ut ofte nok, han kan ikke noe for at han må på do og ikke klarer å holde igjen. Jo færre ganger han tisser inne jo fortere går det før han skjønner at han skal ut på do.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi tok det også ganske lang tid til å avvenne, men fant ut at hun hadde krystaller som senere utartet seg til sten i blæra. Det var dette som forårsaket tissing inne hver time om dagen i nesten 5mnd! hadde hørt at min rase hadde en tendens til å tisse inne, men ikke såå mye som Yuna. Har dermed probl. ennå fordi vi ikke skjønte eller trodde noe er galt.

du trenger ikke uroe deg helt enda, bare det ikke går over 5mnd :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær tålmodig og ta henne ut så ofte dere kan. Bær henne ut med en gang, hvis dere ser at hun tisser (ikke vent til hun er ferdig). Ikke si noe. Skryt av henne når hun tisser ute. Alltid. Da vi overtok Fibi, var hun nesten åtte måneder og helt "lekk". Det var nok mange årsaker til det, uten at jeg skal komme inn på det, men det var ikke noe fysisk i veien med henne. Hun var et år før hun var helt husren... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Get off-spray er faktisk veldig effektiv både til å fjerne lukt og holde hunden unna yndlingstisseplasser. Det handler jo om å bryte dårlige vaner her, det er viktig at det ikke etablerer seg steder inne som hunden oppfatter som lovlige tisseplasser. Når dere kommer i ny leilighet vil den ikke finne noen steder inne som lukter tiss, hvis dere er veldig flinke til å passe på da, så skulle det være håp om at det løser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chica var faktisk husren da vi fikk henne, men da hadde oppdretteren vært veldig flink med å vende valpene til å tisse ute, siden de var bittesmå. Noen få uhell skjedde jo så klart, og selv om hun var veldig flink,måtte jeg følge reglene for å få en hund husrein. Hver gang hun hadde sovet, gikk jeg ut med henne med en gang hun våkent. Hver gang hun hadde spist gikk jeg ut med henne. Om hun hadde lekt masse, gikk jeg også ut med henne. Du er mye ute når du har en liten valp, og du må ha litt tålmodighet. Husk at valpen ikke har kontroll på blæra ennå, og at alle valper lærer å bli husreine i forskjellig tempo. Om dere er flinke til å ta henne ut, kan det jo så klart gå mye raskere.. og husk alltid å ta den med ut rett etter at den har gjort fra seg inne også!!

En annen ting dere kan gjøre er å legge en liten bunke avis på gulvet. Der kan valpen tisse. Etterhvert legger dere avisen nærmere og nærmere utgangsdøra, og tilslutt ut. En venninne av meg gjorde dette, og valpen tisset kun på avisene om han tisset inne.

Det dere IKKE må gjøre, er å kjefte på valpen om den har gjort fra seg inne. Og ikke dytt snuta dens oppi tisset. Det er ikke sikkert at den skjønner at grunnen til at dere kjefter på den, er pågrunn av at den har gjort fra seg inne. Og det kan jo ende med at den bli redd for å gjøre fra seg i det hele tatt.

Bare ta valpen ut etter mat, søvn og lek, og med en gang den har gjort fra seg inne, så går det nok bra :P

..Og husk å rose masse når den gjøre fra seg ute da! Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund var ganske sen, han er snart ni måneder nå og det skjer uhell i ny og ne. Men det med uhellene hans tror jeg kanskje ikke har noe med at han må tisse, fordi at han markerer blomsterpotta, tenker at han kanskje bare vil markere, men det vil jeg ikke ha noe av.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund var ganske sen, han er snart ni måneder nå og det skjer uhell i ny og ne. Men det med uhellene hans tror jeg kanskje ikke har noe med at han må tisse, fordi at han markerer blomsterpotta, tenker at han kanskje bare vil markere, men det vil jeg ikke ha noe av.. <_<

Uff da hørres ikke noe gøy ut nei ;) må hive han ut med en gang du ser det da og rose han ettepå... håper at det gir seg etter en stund da lixom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 uker er da ingenting.. Min valp på syv måneder er ennå ikke stueren.. Og om din valp på 16 uker bare må ut en gang i timen, så er jo det ren luksus.. Har ihvertfall vært ute tre ganger i timen de siste 5 månedene.. :lol:

I know the feeling. Nå (7 mnd) er hun faktisk blitt sånn at det er få uhell dersom vi tar henne ut en gang i timen, men det kommer litt an på hvor vi er. Hjemme går det som regel bra, men når vi er hos foreldrene mine som har hund, så kan hun finne på å sette seg ned 5 minutter etter hun var ute. Heldigvis tisser hun ikke i gangen mens jeg smetter på henne båndet lengre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å vite man ikke er alene. Man blir jo litt oppgitt når man vasker opp etter dem.

Det hjelper ikke hvis folk ser på en som om at man er dårlig oppdrager når man sier at hunden ikke er 100% stueren enda. Så vidt jeg vet så gjør jeg alt som er anbefalt, og har gjort det hele tiden. Ut etter de har sovet, lekt, spist, drukket. Ikke kjeft. Ros masse når de gjør noe ute. Jeg har lagt meg det som vane, så etter jeg fikk valp har jeg begynt å rose gamlegutten på 8 igjen, men det ser ut som han synes det er pinlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Min hund er vel rundt ni uker tror jeg.

Jeg tar den ut hver tredje time, etter den har spist, og sovet.

Jeg er flink med å ikke kjefte på den når den tiser eller bæsjer inne.

Men når vi har vært "lenge" ute, og han da kommer inn og gjør fra seg, da blir jeg litt oppgitt.

Vet jo at han ikke skjønner dette enda, men det er så unødvendig. He, he...

Men noe jeg lurrer veldig på er: Hvor lenge skal valpen være ute?

Alle sier at han skal ut etter at han har spist, men det tar jo litt tid før maten går igjennom systemet og kommer ut igjen. Så hvis man da tar han ut rett etter at han har spist, så må han jo være ute en stund. Hvis ikke risikerer man jo at han bæsjer inne.

Håper noen har noe fornuftig svar på dette, kan jo ikke alltid være ute med han helt til han bæsjer.

Det kan jo ta flere timer.

Lykke til alle sammen som prøver å få valpen sin stueren, og husk ha tålmodighet, he, he... :D B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er å ta han med til samme plass når dere bare skal på tissetur. Da har han fått luktet "ferdig" der og det er ikke så mange spennende lukter og tissinga går fortere. Dessuten lukter han at der har han tisset før og dermed går det kanskje et lys opp for han "Oj, jeg skulle jo tisse"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...