Gå til innhold
Hundesonen.no

Raserforumer

steinar

Recommended Posts

Skrevet

Lurer bare på noe.... Jeg er med i et diskusjonsforum for min rase, Chinese Crested, både i Sverige og i Norge.

Er det mange av dere andre som også har et slikt diskusjonsforum for deres rase?

Hva diskuterer dere der?

Hva kunne du ønske at var hovedtemaer, noe du savner?

Skrevet

Jeg er med i raseforum for en av mine raser ja.

Det blir diskutert alt mellom himmel og jord, som har med rasen å gjøre. :P

Hovedsakelig Helse, gemytt, utseende, trening, fôr osv.

Så nei, ingenting jeg savner. ;)

Skrevet

Jeg er med i raseforum for en av mine raser ja.

Det blir diskutert alt mellom himmel og jord, som har med rasen å gjøre. :P

Hovedsakelig Helse, gemytt, utseende, trening, fôr osv.

Så nei, ingenting jeg savner. ;)

What she said. :P
Skrevet

Jeg er med i et veldig hyggelig raseforum, ja... ;) Der snakker vi om alt mulig som omhandler vår egne hunder og rasen generet.

Raseklubben for portugisisk vannhund er så elskverdige at de har lukket forum (jeg er ikke medlem av ulike årsaker), så der får jeg verken lest eller skrevet noe. Ganske synd i grunnen. Klør etter å vite hva som skrives der.. :P Alt som omhandler rasen er spennende for meg.

Skrevet

Ja, vi har et ulvehundforum. Det er på svensk, men jeg klarer meg ;) Der legger vi bilder, snakker om trening, oppdragelse, vekt, alt mulig.. Bare at det går litt mer på akkurat den rasen enn det gjør på et vanlig forum.

Skrevet

Jeg har et forum for min rase. Vi diskuterer alt mulig egentlig.. Foring, trening, helse, avl, utstilling, poster bilder, og alt mulig annet. ;)

Skrevet

Jeg er aktiv leser og noen gang poster jeg også på Puddelforum. Det er ganske nytt, men veldig etterlengtet fra min side. Jeg synes det er kjempeflott med på et raseforum, hvor vi kan diskutere puddelens fortreffelighet og alle mulig andre puddel relaterte saker. ;)

Skrevet

Ja det er to større forum for min rase. Diskuteres det meste. Det er kjekt å prate med folk som har erfaring med samme rase, hvis det er noe spesifikt man lurer på. Og gøy å se bilder av samme rase. Men det jeg savner er mer aktivitet på forumene. Var mye mer før enn nå. Og så syns jeg det kan virke litt for intert til tider.

Skrevet

Ja vi har ett eget forum på websida vår, og det er veldig kjekt å snakke med andre som har SnowBoxere, siden det ikke det ikke finnes så altfor mange av dem :huh: Men det er flott å se at antallet øker jevnt og trutt :huh:

Skrevet

Joa, har forum for rasen, men treigere og kjedeligere forum skal man lete lenge etter :huh: Er heldig om noen skriver noe der en gang i uka. men vi diskuterer gemytt, farger, snakker om resultater på utstillinger, og hvem som skal på hvilke utstillinger osv, kosthold, osv :huh:

Skrevet

Yes, det finnes flere internasjonale rasefora for basenji - noen er litt sære (feks diskusjonsgruppen for kristne basenji-eiere!). Jeg er selv med på en som gjelder rasen generelt og en som går på bilder. For meg var den internasjonale basenji-listen absolutt redningen da vi begynte å få problemer med vår basenji og ingen her på berget kunne hjelpe. Der fikk jeg feks info om hypotyrose som er svært vanlig hos basenji (ca 1 av 5 basenjier har det, grovt sett) og bare en slik ting var jo kjempeviktig å vite (basenjier med HT blir uhyre agressive og uforutsigbare - og så skal det bare et par daglige piller til å fikse det - det er en del basenjier som blir avlivet pga HT gemytt som egentlig kunne vært ordnet. Da har stakkars eier gjerne forsøkt det meste av kurser og hunde-eksperter..). Det diskuteres svært mye gemytt og helse og basenji-trening, samt dette med basenjiens primitivitet. Og noe av det artigste er også alle historiene om hva krypene finner på - de er jo så sære med en meget spesiell logikk. At det er internasjonalt er også veldig moro - man får jo innblikk i liv og kultur i helt andre land.

Bsenji-bilde forum er også virkelig moro. Feks så er det en dansk basenji-eier som jobber i zoologisk hage og hennes lille basenji fikk være lekekamerat til en foreldreløs tigerunge.. fantastiske bilder (jeg tror de også ligger ute på www.basenji.dk hvis noen har lyst å se!). Der er det bilder av all verdens fra utstillinger, lurecoursing m.m. til valpekull til basenjier som brukes til jakt (det er ikke bare min lille Amy som brukes til jakt nei) til hvor mye de ødelegger (det er nesten en konkurranse i seg selv det.. jo verre jo bedre!) til hverdagsbilder av ulike typer til spørsmål om helse også - feks har basenjien en eksem eller utvekst eller whatever så sender man inn bilde og spør om de andre har sett noe liknende.

Nei rasefora er gull verdt!

Skrevet

Ja, det er rase forum for rasen(e) mine.. Er medlem av 1 puddel forum(puddelklubben sitt, som jeg da ikke er medlem av :huh: ) og 2 mudi forum. Det ene er ei mailingliste, men det diskuteres masse der, så det blir nesten et forum. Det andre mudi forumet er finsk/engelsk, og det er vel grovt sett kun en annose plass for oppdrettere...

:huh:

Skrevet

Yes, det finnes flere internasjonale rasefora for basenji - noen er litt sære (feks diskusjonsgruppen for kristne basenji-eiere!). Jeg er selv med på en som gjelder rasen generelt og en som går på bilder. For meg var den internasjonale basenji-listen absolutt redningen da vi begynte å få problemer med vår basenji og ingen her på berget kunne hjelpe. Der fikk jeg feks info om hypotyrose som er svært vanlig hos basenji (ca 1 av 5 basenjier har det, grovt sett) og bare en slik ting var jo kjempeviktig å vite (basenjier med HT blir uhyre agressive og uforutsigbare - og så skal det bare et par daglige piller til å fikse det - det er en del basenjier som blir avlivet pga HT gemytt som egentlig kunne vært ordnet. Da har stakkars eier gjerne forsøkt det meste av kurser og hunde-eksperter..). Det diskuteres svært mye gemytt og helse og basenji-trening, samt dette med basenjiens primitivitet. Og noe av det artigste er også alle historiene om hva krypene finner på - de er jo så sære med en meget spesiell logikk. At det er internasjonalt er også veldig moro - man får jo innblikk i liv og kultur i helt andre land.

Bsenji-bilde forum er også virkelig moro. Feks så er det en dansk basenji-eier som jobber i zoologisk hage og hennes lille basenji fikk være lekekamerat til en foreldreløs tigerunge.. fantastiske bilder (jeg tror de også ligger ute på www.basenji.dk hvis noen har lyst å se!). Der er det bilder av all verdens fra utstillinger, lurecoursing m.m. til valpekull til basenjier som brukes til jakt (det er ikke bare min lille Amy som brukes til jakt nei) til hvor mye de ødelegger (det er nesten en konkurranse i seg selv det.. jo verre jo bedre!) til hverdagsbilder av ulike typer til spørsmål om helse også - feks har basenjien en eksem eller utvekst eller whatever så sender man inn bilde og spør om de andre har sett noe liknende.

Nei rasefora er gull verdt!

Høres ut som dere har en veldig "engasjert" rase:) Så bra at det går ann å få hjelp fra andre rundt om i verden. Var inne på den danske siden du nevnte, den var kjempe fin, mye nyttig lesing. Ble sittende å lese om en rase som egentlig ikke har vært så aktuell for meg. Var mange fine bilder og det er jo også et pluss :P

Ja det er absolutt morro med bilder av den hunderasen man liker aller best...

Høres ut somde aller fleste forumene tar for seg mye av det samme. Stell, helse, oppdrett, bilder osv... Men det er vel det alle er mest opptatt av.

Jeg savner egentlig ikke noe på de forum jeg er med i, men har lyst på noe mer.... skjønner dere? Ikke lett å forklare.

Men for all del, de er kjempe flinke de som har forumene jeg er med i, tommel opp for dem! :P

Skrevet

har lett etter et norsk cocker forum,men ikke funnet noen..kunne vært gøy med ete eget forum for oss cocker folk da..

Skrevet

Holder på å lage et selv nå hehe...legger ut link på hjemmesiden min når det er ferdig..blir sånn gratis forum greier ,med litt reklame..men bedre enn ingenting da,så kan vi cocker folk få en egen liten plass i tilegg til dette forumet=)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...