Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge før uts. bader du hunden?


MarieR

Recommended Posts

Takk for svar Løven!

Jeg er full av beundring og respekt for de som har puddel, afghaner, old english, bichon og mange, mange flere..

Folk tror at vi med beardieser er spesielt glade i pelsstell, børster hver dag, etc, når sannheten er langt derifra. Men det høres bare ut som dårlig unnskyldning når vi forklarer dette til folk...

Når jeg reiste rundt på utstillinger med to venninner (med bouvier og risesnschnauzer) så tilbragte deres hunder LANGT mere tid på bordet for å bli klare til utstillingene enn mine...

Hvis man utgår fra en flokefri beardies - dvs børstet for ca en/to uke® siden så gjør jeg ikke noe annet enn å bade den kvelden før utst. Dette tar kanskje 15 minutter, og så får den løpe rundt og tørke seg selv i løpet av natten.

Forsiktig lufting på morgenen (evt. med sokker på), og så børster jeg igjennom hunden på selve utst. Dette tar max 30 min - men da har jeg gjort det skikkelig. Jeg KAN godt klargjøre en flokefri hund på 5 min (har gjort det et par ganger når jeg har forsovet meg til utst.), men hvis man har en halvtime blir alt helt tipp topp.

Selve børstingen (hver tredje-fjerde uke) tar ca en times tid - for oss som KAN børste pels... Litt lenger for nye og ferske hundeeiere - men de anbefales selvsagt å børste litt oftere.

Vi har ikke lov til å trimme/klippe noe på dem, men gjør det likevel... Klipper av hygieniske grunner bak i rumpen og "under", i tillegg klipper "noen" (selvsagt ikke jeg :) ) rundt labbene, slik at de ikke ser ut som om de går med for store tøfler...

Og så ved behov: nappe hår i ørene (sjeldent mer enn et tre/fire ganger i året), klipper klør, skraper tannsten, klipper vekk pels mellom tredeputene (blir flokete og vondt for hunden).

Ergo - ikke så ille, faktisk. Det SER betydelig værre ut enn det er. Og det er selvsagt pga pelskvaliteten. I forhold til andre veldig langhårede raser (shih tzu, lhasa apso, tib. terrier) har beardisene ganske grove dekkhår - og mye underull. Dette gjør at det skal litt mere til både for skitt og floker til å sette seg sånn med en gang.

Hmmm.. kanskje litt utenom temaet, men..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergschnauzere har en stri pels og blir myk ved bading. Som regel holder det at de bades når de har blitt nednappet, alså lenge før utstillinga. Det hvite, føttene og snuten, bades dagen før, samtidig som når pelsen blir finnappet og det som skal klippes klipt og greid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bader ca en mnd til 2 uker før for at hun ikke skal få "flat" pels.

Jeg må si at jeg er imponert over dem som har bichon jeg! Hadde ALDRI trodd at det var så masse styr med den lille hvite ballen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bader alltid min Softcoated Wheaten terrier hanne dagen før utstilling oog dette kan ta lang tid.

for her skal det fønes og gres om en annen hele tiden.

Tidsbruk uten noen floker er ca 1 time med bading.

Men må også nappe rundt anus og klippe og barbere understelle hans, samt huske ørene de skal nappes og barberes lett (el klippes veldig korte)

Denne hunde rasen skal jo være veldig myk og elegant og se på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bader Basenjien så seint som mulig dagen før utstilling, og er helt forstyrra i hodet resten av kvelden :D

Blir helt fiksert på pelsen, og ja: jeg veit det ikke er normalt :)

Schaeferen og Ulvehunden brukte jeg å bade ei lita uke før utstilling, vaska bare labbene (og brystet ved behov for "fluffy" hår :) )kvelden før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bader de 1-2 uker før, litt avhengig av hva slags kondisjon pelsen er i, og det hvite vaskes over dagen før. Bader man sheltien for nære utstillingen blir pelsen for myk ifht. standarden. Så skal den ha stri pels, ikke bad for tett opptil utst.dagen :) Les standarden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hundene våres er hvite og været her i Bergen ikke er til å stole på så pleier jeg å bade hundene dagen før utstillingen slik at de er så rene som overhodet mulig.

det har hendt at jeg har badet Aiwa noen dager før men begynner det da å regne etter badingen så må jeg vaske føtter og mage kvelden før utstillingen.

Pleier å føne hundene tørre jeg da siden de bades så tett opptil utstillingene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bader Chessea dagen før utstillinga. Gjerne på kvelden. Dere aner ikke hvor fort det går an å bli møkkete når man forelsker seg i alle vannpytter og gjørmehull man finner, og i tillegg har laang og tykk pels.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...