Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge før uts. bader du hunden?


MarieR

Recommended Posts

Skal på utstilling i slutten av april, og lurer på om jeg skal dusje han et par dager før, eller ca en uke før..

hvor lenge før utstillingen bader dere hunden? Ser dere forskjeller i pelsen om dere bader lenge før (ca en uke) eller et par dager før bare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå stiller jeg ikke, men om jeg skulle ha gjort det så hadde jeg nok vasket to-tre dager før utstillinga, så pelsen får tilbake sin naturlige glans og fettinnhold. Hadde vi skulle stilt forholdsvis seint på dagen, hadde det gått an å bade henne tidlig på morgenen på utstillingsdagen. Rett etter at pelsen har tørket etter et bad er den utrolig flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest cavkooik

Da jeg stilte ut kooikeren min fungerte det best dersom han ble badet 2-3 dager før utstillingen. Da fikk pelsen lagt seg og så normal ut igjen (ikke bustetroll).

Valpen jeg har nå (på 6 mnd) kan godt bades 4-5 dager før utstilling så lenge han ikke blir møkkete i mellomtida. Det fungerer fint på han.

Unghunden jeg har bades dagen før utstillinga. Det er flere grunner til det, men hovedgrunnen er at han er "flink" til å tisse på frambeina sine. Men når han bades, så klarer han av en eller annen grunn å la være å tisse på beina sine dagen etter, og med litt flaks - dagen etter der igjen (for eksempel ved dobbeltutstilling). Men så snart han er ferdig med utstillingen - så tisser han på beina sine igjen! En annen grunn er at jeg synes pelsen hans er finest når han er såpass nybadet.

Men det er egentlig smak og behag. Problemet med å bade i god tid i forveien, er jo at hunden lett kan bli møkkete igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bader og blåser tørr kvelden i forveien. Om vi har tid, våter vi pelsen og blåser den opp litt om morgenen også.

Uten å være for sikker, vil jeg tro at Buhunden også har godt av å bade kvelden før. Pelsen blir luftig og er ren, ikke minst;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bader og blåser tørr kvelden i forveien. Om vi har tid, våter vi pelsen og blåser den opp litt om morgenen også.

Uten å være for sikker, vil jeg tro at Buhunden også har godt av å bade kvelden før. Pelsen blir luftig og er ren, ikke minst;)

du har nok rett der :) Nå håper jeg bare han ikke begynner med dott-røytingen like før utstillingen.. :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bader han ikke med mindre han har veltet seg i gjødsel, og jeg bader han i hvertfall ikke rett før en utstilling! Belgeren skal visst ikke bades de siste 2 ukene før den skal stilles.Pelsen skal se naturlig ut og ikke fluffy som den ofte blir etter vask. Dessuten ser han ut som han kommer rett fra hundefrisøren bare jeg går igjennom skikkelig med børsten :mellow: (Belgerpels :love2: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg bader kun det hvite på mine beardiser - altså ben, snute, krage og foran på brystet, i tillegg til oppunder magen (på hanner)... Kroppspelsen blir ikke badet før utst, da den mister så mye av sin naturlige glans og ikke minst struktur.

Men man KAN selvsagt bade hele hunden dagen før (hvis de er veldig møkkete), men klart bedre å gjøre det en ukes tid før - slik at pelsen rekker å komme tilbake i fasong igjen.

Virkelig, ordentlig, såpe-på-hele-kroppen-bad skjer ikke ofte med hundene her i huset, i alle fall ikke på de voksne hundene. 3-4 ganger i året, kanskje..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bader, føner og klipper hundene dagen før utstilling..gjerne så seint på dagen som mulig. Så krysser jeg fingrene og håper på opplett utstillingsdag..og kvelden før.

Etter lufting utstillingsdagen, må jeg gjerne bade og føne beina opp på nytt. (pissegutter <_< ) Blir alltid glad om vi får sen frammøte tid, slik at jeg slipper å stå opp før "fuglene fiser" :mellow:

Barbering av snute, labber, hale og mage tar jeg gjerne 2-3 dager før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bader, føner og klipper hundene dagen før utstilling..gjerne så seint på dagen som mulig. Så krysser jeg fingrene og håper på opplett utstillingsdag..og kvelden før.

Etter lufting utstillingsdagen, må jeg gjerne bade og føne beina opp på nytt. (pissegutter <_< ) Blir alltid glad om vi får sen frammøte tid, slik at jeg slipper å stå opp før "fuglene fiser" :mellow:

Barbering av snute, labber, hale og mage tar jeg gjerne 2-3 dager før.

:) Minn meg på å aldri kjøpe puddel.... blir alltid like sjokkert jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mellow: Minn meg på å aldri kjøpe puddel.... blir alltid like sjokkert jeg..

....he, he. Det er nok en krevende rase om man skal stille ut, spesielt når vi bodde i Bergen!

Kan trøste deg med at man blir vant med det etterhver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løven - mener du virkelig at man blir vant til det? Når? :mellow:

Etter 25 år med beardiser så synes jeg det er akkurat like kjedelig å børste dem... Badingen går jo unna på null komma svisj (ca 15 min, og så får de gå og tørke av seg selv) så dèn delen av utst.forberedelser er jo grei. Men denne børstingen...

Nå bruker jeg aldri over en time på dette - inkl. klør, ørenapping, tenner), men endog... Men fryktelig kjedelig likefullt!

Har nå oppdaget at selv om det tar mere tid, er mere jobb for ryggen, så funker det å sitte foran TV'n på gulvet når man børster. Da blir det ikke fullt så kjedelig i hvertfall. Og belønningen ved å ha rene, pene og velstelte hunder er jo absolutt der.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer jo voldsomt fra rase til rase.

Når jeg stilte Tibetansk Spaniel så var det vask og føn dagen før. Brukte vell 3 timer på dette prosjektet pga jeg skulle ha dem helt tørr.

Med A.Kelpie, tja hva skal jeg si...... noen ganger har jeg ikke badet henne, andre ganger 1 uke før. Kan ikke bade henne dagen før pga dem skal ha en viss "stri" struktur og ved bading dagen før så blir pelsen hennes nydelig myk og deilig *lille pusen bli hun da*

Ellers så er pelsen hennes så lett stelt at den egentlig ikke trenger å vaskes så mye. Eneste jeg merker er at hun blir klinete av alt vei salte som har vært ute i vinter. Resten kan børstes ut av pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer jo voldsomt fra rase til rase.

Når jeg stilte Tibetansk Spaniel så var det vask og føn dagen før. Brukte vell 3 timer på dette prosjektet pga jeg skulle ha dem helt tørr.

Ja, det er en del jobb å få de tørre, men kan ikke si jeg bruker 3 timer.. Jeg bader Chica en eller to dager før. Tror egentlig ikke det er så utrolig farlig om de ikke er dusjet hver gang, for de skal se naturlige ut. Jeg synes i alle fall ikke det er så mye stell med Tibetansk Spaniel. Bades, tørkes, grees og klippe klørne. De behøver ikke klipp og spray, og det kjempestellet som f.eks Puddel og Bichon Frisè gjør.

Vi hadde Bichon Frisèe før, og foreldrene mine tok med han på en utstilling. De brukte omtrent 4 timer på utstillingen til å stelle han, men de kom på 2.plass fordi han ikke var stelt godt nok :mellow:

..det ble ingen flere utstillinger på han :(

Men med Chica er det mye enklere, bruker kanskje en halvtime før vi skal ut i ringen..

Så det er helt forskjellig fra rase til rase. Du kan jo se om du finner noe info om hvordan rasen din skal se ut og stelles, for å ligne mest mulig på rasestandarden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løven - mener du virkelig at man blir vant til det? Når? :mellow:

Etter 25 år med beardiser så synes jeg det er akkurat like kjedelig å børste dem... Badingen går jo unna på null komma svisj (ca 15 min, og så får de gå og tørke av seg selv) så dèn delen av utst.forberedelser er jo grei. Men denne børstingen...

Nå bruker jeg aldri over en time på dette - inkl. klør, ørenapping, tenner), men endog... Men fryktelig kjedelig likefullt!

Har nå oppdaget at selv om det tar mere tid, er mere jobb for ryggen, så funker det å sitte foran TV'n på gulvet når man børster. Da blir det ikke fullt så kjedelig i hvertfall. Og belønningen ved å ha rene, pene og velstelte hunder er jo absolutt der.

Susanne

Ja faktisk :)

I perioden fra valp til voksenpels badet jeg ca hver 4. dag. Da slapp jeg å børste før badingen, og sparte både tid og pels på det!

Bruker glatt 3-4 timer på "full overhaling"! Bare å sette opp hverdagstopper tar nesten en halv time.

Jeg klipper dem ikke selv, det overlater jeg til de som kan det!...oppdretteren min.

Selv Toyen min som er klippet ned tar hun seg av. Min kjære kan ikke utstå "skrelte" puddler, så det blir ingen snauing med maskin på ham :(

Ørene napper jeg en gang i uken når jeg ser på TV. De får aldri gro igjen så det tar kun noen minutter :P

Du må nok like pelsstell for å ha puddel. Da vi hadde Labrador syns jeg det var irriternde lite pels :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
    • Her er Cuba- også kalt "BomBom", nå litt over 6 uker Hun krøp inn i hjertet mitt litt tidligere enn planlagt (velger ikke valp før de er 7 uker, men nå har hun vært min i over 1 uke alt 😇 ) På bildet med bestemor i samme alder- fineste brunbjørnene ❤️   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...