Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge før uts. bader du hunden?

MarieR

Recommended Posts

Skrevet

Skal på utstilling i slutten av april, og lurer på om jeg skal dusje han et par dager før, eller ca en uke før..

hvor lenge før utstillingen bader dere hunden? Ser dere forskjeller i pelsen om dere bader lenge før (ca en uke) eller et par dager før bare?

Skrevet

Nå stiller jeg ikke, men om jeg skulle ha gjort det så hadde jeg nok vasket to-tre dager før utstillinga, så pelsen får tilbake sin naturlige glans og fettinnhold. Hadde vi skulle stilt forholdsvis seint på dagen, hadde det gått an å bade henne tidlig på morgenen på utstillingsdagen. Rett etter at pelsen har tørket etter et bad er den utrolig flott!

Skrevet

Hehe.. Har aldri badet og vasket henne ordentlig faktisk, men på ulvehunder så skal man ikke vaske senere enn 4 uker før utstillingen, slik at pelsen får tilbake striheten :)

Skrevet

Nesten så jeg håper det regner like før vi går i ringen, så kan jeg tørke av han det værste, for Ask sin pels er alltid skikkelig myk og glatt etter regnskurer :)

Guest cavkooik
Skrevet

Da jeg stilte ut kooikeren min fungerte det best dersom han ble badet 2-3 dager før utstillingen. Da fikk pelsen lagt seg og så normal ut igjen (ikke bustetroll).

Valpen jeg har nå (på 6 mnd) kan godt bades 4-5 dager før utstilling så lenge han ikke blir møkkete i mellomtida. Det fungerer fint på han.

Unghunden jeg har bades dagen før utstillinga. Det er flere grunner til det, men hovedgrunnen er at han er "flink" til å tisse på frambeina sine. Men når han bades, så klarer han av en eller annen grunn å la være å tisse på beina sine dagen etter, og med litt flaks - dagen etter der igjen (for eksempel ved dobbeltutstilling). Men så snart han er ferdig med utstillingen - så tisser han på beina sine igjen! En annen grunn er at jeg synes pelsen hans er finest når han er såpass nybadet.

Men det er egentlig smak og behag. Problemet med å bade i god tid i forveien, er jo at hunden lett kan bli møkkete igjen.

Skrevet

Vi bader og blåser tørr kvelden i forveien. Om vi har tid, våter vi pelsen og blåser den opp litt om morgenen også.

Uten å være for sikker, vil jeg tro at Buhunden også har godt av å bade kvelden før. Pelsen blir luftig og er ren, ikke minst;)

Skrevet

Vi bader og blåser tørr kvelden i forveien. Om vi har tid, våter vi pelsen og blåser den opp litt om morgenen også.

Uten å være for sikker, vil jeg tro at Buhunden også har godt av å bade kvelden før. Pelsen blir luftig og er ren, ikke minst;)

du har nok rett der :) Nå håper jeg bare han ikke begynner med dott-røytingen like før utstillingen.. :mellow:

Skrevet

Jeg bader han ikke med mindre han har veltet seg i gjødsel, og jeg bader han i hvertfall ikke rett før en utstilling! Belgeren skal visst ikke bades de siste 2 ukene før den skal stilles.Pelsen skal se naturlig ut og ikke fluffy som den ofte blir etter vask. Dessuten ser han ut som han kommer rett fra hundefrisøren bare jeg går igjennom skikkelig med børsten :mellow: (Belgerpels :love2: )

Skrevet

Hei,

Jeg bader kun det hvite på mine beardiser - altså ben, snute, krage og foran på brystet, i tillegg til oppunder magen (på hanner)... Kroppspelsen blir ikke badet før utst, da den mister så mye av sin naturlige glans og ikke minst struktur.

Men man KAN selvsagt bade hele hunden dagen før (hvis de er veldig møkkete), men klart bedre å gjøre det en ukes tid før - slik at pelsen rekker å komme tilbake i fasong igjen.

Virkelig, ordentlig, såpe-på-hele-kroppen-bad skjer ikke ofte med hundene her i huset, i alle fall ikke på de voksne hundene. 3-4 ganger i året, kanskje..

Susanne

Skrevet

Jeg bader, føner og klipper hundene dagen før utstilling..gjerne så seint på dagen som mulig. Så krysser jeg fingrene og håper på opplett utstillingsdag..og kvelden før.

Etter lufting utstillingsdagen, må jeg gjerne bade og føne beina opp på nytt. (pissegutter <_< ) Blir alltid glad om vi får sen frammøte tid, slik at jeg slipper å stå opp før "fuglene fiser" :mellow:

Barbering av snute, labber, hale og mage tar jeg gjerne 2-3 dager før.

Skrevet

Jeg bader, føner og klipper hundene dagen før utstilling..gjerne så seint på dagen som mulig. Så krysser jeg fingrene og håper på opplett utstillingsdag..og kvelden før.

Etter lufting utstillingsdagen, må jeg gjerne bade og føne beina opp på nytt. (pissegutter <_< ) Blir alltid glad om vi får sen frammøte tid, slik at jeg slipper å stå opp før "fuglene fiser" :mellow:

Barbering av snute, labber, hale og mage tar jeg gjerne 2-3 dager før.

:) Minn meg på å aldri kjøpe puddel.... blir alltid like sjokkert jeg..

Skrevet

Veldig forskjellig fra rase til rase så tror ikke det har noe å si for deg om når vi bader våre pelsdotter, men vi bader dem nå i hvertfall dagen før :mellow:

Skrevet

:mellow: Minn meg på å aldri kjøpe puddel.... blir alltid like sjokkert jeg..

....he, he. Det er nok en krevende rase om man skal stille ut, spesielt når vi bodde i Bergen!

Kan trøste deg med at man blir vant med det etterhver :)

Skrevet

Løven - mener du virkelig at man blir vant til det? Når? :mellow:

Etter 25 år med beardiser så synes jeg det er akkurat like kjedelig å børste dem... Badingen går jo unna på null komma svisj (ca 15 min, og så får de gå og tørke av seg selv) så dèn delen av utst.forberedelser er jo grei. Men denne børstingen...

Nå bruker jeg aldri over en time på dette - inkl. klør, ørenapping, tenner), men endog... Men fryktelig kjedelig likefullt!

Har nå oppdaget at selv om det tar mere tid, er mere jobb for ryggen, så funker det å sitte foran TV'n på gulvet når man børster. Da blir det ikke fullt så kjedelig i hvertfall. Og belønningen ved å ha rene, pene og velstelte hunder er jo absolutt der.

Susanne

Skrevet

Det varierer jo voldsomt fra rase til rase.

Når jeg stilte Tibetansk Spaniel så var det vask og føn dagen før. Brukte vell 3 timer på dette prosjektet pga jeg skulle ha dem helt tørr.

Med A.Kelpie, tja hva skal jeg si...... noen ganger har jeg ikke badet henne, andre ganger 1 uke før. Kan ikke bade henne dagen før pga dem skal ha en viss "stri" struktur og ved bading dagen før så blir pelsen hennes nydelig myk og deilig *lille pusen bli hun da*

Ellers så er pelsen hennes så lett stelt at den egentlig ikke trenger å vaskes så mye. Eneste jeg merker er at hun blir klinete av alt vei salte som har vært ute i vinter. Resten kan børstes ut av pelsen.

Skrevet

Det varierer jo voldsomt fra rase til rase.

Når jeg stilte Tibetansk Spaniel så var det vask og føn dagen før. Brukte vell 3 timer på dette prosjektet pga jeg skulle ha dem helt tørr.

Ja, det er en del jobb å få de tørre, men kan ikke si jeg bruker 3 timer.. Jeg bader Chica en eller to dager før. Tror egentlig ikke det er så utrolig farlig om de ikke er dusjet hver gang, for de skal se naturlige ut. Jeg synes i alle fall ikke det er så mye stell med Tibetansk Spaniel. Bades, tørkes, grees og klippe klørne. De behøver ikke klipp og spray, og det kjempestellet som f.eks Puddel og Bichon Frisè gjør.

Vi hadde Bichon Frisèe før, og foreldrene mine tok med han på en utstilling. De brukte omtrent 4 timer på utstillingen til å stelle han, men de kom på 2.plass fordi han ikke var stelt godt nok :mellow:

..det ble ingen flere utstillinger på han :(

Men med Chica er det mye enklere, bruker kanskje en halvtime før vi skal ut i ringen..

Så det er helt forskjellig fra rase til rase. Du kan jo se om du finner noe info om hvordan rasen din skal se ut og stelles, for å ligne mest mulig på rasestandarden :)

Skrevet

Løven - mener du virkelig at man blir vant til det? Når? :mellow:

Etter 25 år med beardiser så synes jeg det er akkurat like kjedelig å børste dem... Badingen går jo unna på null komma svisj (ca 15 min, og så får de gå og tørke av seg selv) så dèn delen av utst.forberedelser er jo grei. Men denne børstingen...

Nå bruker jeg aldri over en time på dette - inkl. klør, ørenapping, tenner), men endog... Men fryktelig kjedelig likefullt!

Har nå oppdaget at selv om det tar mere tid, er mere jobb for ryggen, så funker det å sitte foran TV'n på gulvet når man børster. Da blir det ikke fullt så kjedelig i hvertfall. Og belønningen ved å ha rene, pene og velstelte hunder er jo absolutt der.

Susanne

Ja faktisk :)

I perioden fra valp til voksenpels badet jeg ca hver 4. dag. Da slapp jeg å børste før badingen, og sparte både tid og pels på det!

Bruker glatt 3-4 timer på "full overhaling"! Bare å sette opp hverdagstopper tar nesten en halv time.

Jeg klipper dem ikke selv, det overlater jeg til de som kan det!...oppdretteren min.

Selv Toyen min som er klippet ned tar hun seg av. Min kjære kan ikke utstå "skrelte" puddler, så det blir ingen snauing med maskin på ham :(

Ørene napper jeg en gang i uken når jeg ser på TV. De får aldri gro igjen så det tar kun noen minutter :P

Du må nok like pelsstell for å ha puddel. Da vi hadde Labrador syns jeg det var irriternde lite pels :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...