Gå til innhold
Hundesonen.no

#*^*"#" Dritt bikkje altså!

Lazita

Recommended Posts

Såret til Tinka

Dritt hund altså 2 min alene med de andre også fyker hun og Tinka i hverandre, kommer ut og Tinka ligger å krøller seg sammen i en krok med Aiwa over seg og Tinka stakkar blør over skuldrene.

Jeg klipper ned pelsen og finner et sår etter mest sansynlig en hjørnetann men ikke noe mere, og Aiwa har en liten rift i øret(har hatt det før så det fikser jeg selv).

Jeg ringer dyrelegen siden min klippemaskin ikke klipper lengre den bare sliter i hårene og vi får komme til med en gang. Vetten lurer på om hun må dopes men jeg sier det er ikke nødvendig hun er så snill.

Så mens jeg holder henne så barberer de og renser såret (fant også to små merker som ikke var så gale) det såret var dypt altså og hun var en smule hoven der hun ble bitt.

Tinka får 2 sprøyter en med smertestillendes og en med antibiotika også fikk jeg med noe tabeletter med antibiotika for noen dager fremover. Sprøyten med antibiotika svei godt så lillemor hyler en stund men når dyrelegen finner frem godbitene så er alt bra igjen.

Glad vi slapp å dope henne for da måtte jeg sikkert betalt mye mere enn 540,- har egentlig ikke råd til dette men det er sånt som skjer og er glad jeg hadde fått lønning på konto i dag altså ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit! Det var kjipt! Ja er det ikke typisk at det skjer noe akkurat når det så minst passer.. <_< Føler med deg. Men man vet jo aldri med disse dyrene.. God bedring!

Ja det er helt normalt altså, med vår flaks så må det liksom skje noe når vi ikke har penger og forsikringen hjelper ikke når det bare er slike små ting heller.

No ligger hun under sofanen og sover(beste stedet hun vet å snike seg under for å sove i fred) mens Jostein tok udyret ;) med seg på jobb :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg deg eller hundene dine, men det er ikke normalt at hunder som lever under samme tak slåss hele tiden. Det jeg mener er at det går an å lære dem å omgås. Hvis ikke, ville jeg vurdere å splitte dem for godt. Det er ikke bra for noen av hundene å ha det sånn i sitt eget hjem. Det er jo egentlig en bagatell hva det koster å lappe dem sammen, sett i den store sammenhengen. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg deg eller hundene dine, men det er ikke normalt at hunder som lever under samme tak slåss hele tiden. Det jeg mener er at det går an å lære dem å omgås. Hvis ikke, ville jeg vurdere å splitte dem for godt. Det er ikke bra for noen av hundene å ha det sånn i sitt eget hjem. Det er jo egentlig en bagatell hva det koster å lappe dem sammen, sett i den store sammenhengen. B)

Eeehhhh... nå er det første gangen dette har skjedd og hundene er 6år og 4,5år så normalt at de sloss her i huset er det ikke i det hele tatt.

å skille dem av blir ikke aktuelt men å ikke la de to eldste være sammen uten oppsyn heretter grunnet et stykk samojed på 25kg mot et stykk japaner på 9kg blir en smule urettferdig når de sloss ja, slik blir det nokk ja for å stole nokk på "dyret" til å la henne være alene med de små hundene lengre, nei det gjør vi ikke.

å lappe sammen bittsår skal vell egentlig ikke gjøres heller men at vetten renser og sjekker det er normalt, hunden fikk antibiotika så det går nokk greit, bare så forbanna ergelig at det måtte skje når det er en stund til penger kommer inn og min lønn på usle 2000,- ikke er mye å skryte av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff jeg tenkte nok at jeg var litt kjapp på tastaturet. Men det er jo veldig dumt at det ble sånn, da. dette ser ut til å bli rimelig styrete for dere. Lykke til! :rolleyes:

Ikke noe problem å skille dem av når vi ikke er tilstede, den store ligger i vinfanget mens de små inne i gangen med dør i mellom dem så det blir ikke noe problem.

må jo gjøre slikt når vi har valper i hus alikavell så er vandt med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det går no bra med lille nurket, hun har fått sove hos far i natt for når vi lot henne gå sammen med småen så satt småen seg ned å vasket såret til mor(må jo stelle mor må dere vite :( ) men siden såret var åpent så turde jeg ikke la henne få lov til det så Tinka endte opp løs i gangen men kom jo da snikenes opp i sengen vår (til far) og sov nede ved fotenden hele natten(litt ekstra når de er syke her ja, egentlig så er soverom forbudt område her i huset da).

Tabelettene er heldighvis ikke noe problem å få i henne da hun tror det er godbiter å knasker dem i seg som det skulle vært nammiser(flinke hunden min :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

No har skorvene falt av og alt ser fint ut, sårene har grodd fint uten noe tegn til innfeksjoner heldighvis.

Men når jeg satt å koste med henne i går så fant jeg masse skorver i pelsen rundt halsen ;);) fra sår verken meg eller vetrinæren fant når hunden ble sjekket så hun har noee fått mere skader en det vi fant ja.

satt å koste med henne og kammet henne litt rundt halsen og fant masse skorver som kom ut av pelsen og den ene var veldig lang(------------------------------------------ Så lang og da tuller jeg ikke ;) ) mens andre virket som de var fra make sår som de vi barberte frem(altså dype sår) tykke skorver maken til de som falt av fra ryggen hennes.

Så at hun har hatt vondt når hun har gått i bånd det kan jeg virkelig forstå altså, for de første dagene etter det skjedde så turde jeg ikke ta selen på men brukte halsbånd og da peip hun når hun fikk halsbåndet på seg :P (så hadde jeg vært 100% siker på at hun ikke vandret ut i veien mens vi går tur så hadde hun nokk gått løs).

Mne no er pelsen på vei ut igjen og alt ser bra ut, og mor vet at hvis dette skjer flere ganger så barberer vi hele nakken og ikke bare der vi ser blod så alle sårene blir renset(kansj jeg skal ta frem kammen før klipping og gå over pelsen hennes lag for lag sånn som jeg gjør før utstillinger for å være sikker på at det ikke er floker der og se om jeg finner sår også klippe ut i fra hva vi finner da hvis noe slikt skjer igjen med en av hundene.

Har no funnet en mulig grunn til at dette skjedde, for det jeg ser nå er at Tinka ser ut til å ha hovnet opp litt bak(løpetid på gang snart) og Småen har nettopp begynt å blø så det har nokk vært en del hormoner ute å løpt når Tinka og Aiwa sloss(somregel har Tinka og Aiwa løpetid samtidig så regner med at de begynner snart begge to). håper alle tre løper no så slipper jeg å tenke på slikt i sommer(det hadde vært deilig altså). :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...