Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruker du hundesele i bil?

olavxxx

Recommended Posts

Hei,

Jeg bare lurte på om folk her pleier å bruke hundesele, bur eller om dere lar hunden være potensiell rakett/prosjektil ved en eventuell ulykke.

Jeg somlet meg til å kjøpe en sele i går, på dyrebutikken.

Kjøpte ikke den billigste, men den var ikke dyr heller. 189,- for en av bra kvalitet.. (Large).

Hunden sitter forvørig eksemplarisk, som alltid, i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi har et svært dobbelt bur med plass til to samojeder i hvert rom (eller 4 japanere i hvert rom)så tror vi har god nokk plass til hundene i det jeg altså med en samojed og 2 japanere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks bruker bur :huh: Er det ikke en viss fare for nakkelseng osv med slik sele? om bile krasjer liksom.?

Kan fort knekke nakken på hunden med et bur også... Om hunden har hode i kjøreretningen... Men i slike hastigheter er det nok seg selv man bør tenke på først å fremst, om man overlever...

Har ikke plass til bur, så vi bruker sele på buster på lengre turer... Småturer i byen hvor man ikke kommer opp i noe hastighet så bruker vi ikke selen heller, er så fryktelig tungvindt... Men så er han ikke med på noe mye turer heller da, bare til treninger ol... Jah, så uansvarlige er vi faktisk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks bruker bur :huh: Er det ikke en viss fare for nakkelseng osv med slik sele? om bile krasjer liksom.?

Hehe, sorry-men ville tro at faren for at en hund skal få nakkesleng er like stor om han blir kastet rundt inne i buret, enn om han sitter i sele og blir "kastet" litt på. Men kan godt være jeg tar feil da.

Uansett, her brukes det bur. Men har vurdert seriøst å få sele til pelsen. Mest fordi han må løftes opp/inn i buret da det er rimelig dumt utformet. En periode jeg hadde brist i ribbeinet, så var det ikke artig å løfte på 20 + kg. akkurat. Men det ble med tanken den gangen gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selen sitter rundt brystkassa, ikke rundt halsen/nakken. Den er også mye mer solid enn en vanlig tursele.

Jeg har en hund i bur og en i sele når vi kjører bil. Har bare én sele foreløpig, men har tenkt til å skaffe en til. Har ikke bil selv, og det er greiere med sele enn med bur når vi skal sitte på med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker bur, utrygt hvis det sitter barn i setet foran for da vil barnet bli delt i 2 av selen, er nå kommet et nytt trygt bur som er kræsjtestet, koster "bare" 5000kr. istedenfor å skyte framover så vil de klemme seg sammen, ikke så hunden blir most men slik at personen foran ikke får buret i ryggen. Også får man dekket alle skader hunden skulle ha påført seg ved kræsj i et slikt bur. Bare for å informere liksom, har ikke slikt bur selv men kunne ha lønt seg for de fleste :huh: vv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bur på loke men hadde sele på Pan. Jeg hadde ikke førerkort og satt stadig på med folk og da er sele greit.I tillegg er det visst mye tryggere..Men Loke får ikke plass i setet :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker bur, utrygt hvis det sitter barn i setet foran for da vil barnet bli delt i 2 av selen,

HÆÆÆÆ??? Hva mener du egentlig? skjønte ikke dette jeg.... :huh:

Jeg bruker bur. Har varebil, med netting mellom seter og lasterom, og bur med deilige tepper og saueskinn til pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÆÆÆÆ??? Hva mener du egentlig? skjønte ikke dette jeg.... :huh:

Jeg bruker bur. Har varebil, med netting mellom seter og lasterom, og bur med deilige tepper og saueskinn til pelsen.

det jeg mener er at når du kræsjer så vil buret skyte inn i ryggen, og der sitter det gjerne ett barn, når den vekta treffer personen i ryggen så vil det være så stor kraft at beltet deler personen i to når den treffer om du skjønner? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme med noen kjappe fakta her:

Momentantstopp i 40km/t, gir 3 tonn kraft!

3 Tonn!

Om du har et usikret bur, hjelper det lite.

3 Tonn kraft, om det er en appelsin for den slags skyld, kan den drepe hvem som helst i bilen.

Har du feks. høyttalere i hattehyllen, som ikke er skrudd skikkelig, eller bare har et bur (usikret) der bak, vil det lett som ingenting flate ned setene fremme.

Sele er bedre enn usikret bur.

Ja, som nevnt ovenfor, selen går på brystkassen.

Du trer den over nakken, men ved kollisjon, vil belastning bli fordelt på hundens brystkasse.

Jeg personlig tror at kollisjon med sele er mye bedre for hunden, enn kollisjon med bur.

(Han vil jo bli slengt rundt i buret!).

Man får jo begrenset vanding på hunden med sele (det er jo hele vitsen) og sådan vil den nok ikke kappe noen i to, mer enn andre passasjerer vil gjøre. (noe jeg tviler på vil skje).

Derimot, kan man, som nevnt ovenfor, bli drept av et løst bur, en appelsin, en høyttaler, parfyme, elns. som ligger i hattehyllen.

Vi vet jo alle hvor "deilig" mageplask er, 3 Tonn er litt vel værre!

Ps. vi kjører for det meste raskere enn 40km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme med noen kjappe fakta her:

Momentantstopp i 40km/t, gir 3 tonn kraft!

3 Tonn!

Om du har et usikret bur, hjelper det lite.

3 Tonn kraft, om det er en appelsin for den slags skyld, kan den drepe hvem som helst i bilen.

Nja..nå er du vel litt kreativ med fysikken, er du ikke?

Du blir ikke automatisk 3 tonn om du kolliderer i 40 km/t - i såfall så burde man sikre ett frimerke eller et støvkorn like godt som en kasse murstein.... For et frimerke som kommer fremover med 3 tonns tyngde ville gått gjennom både din bil, traileren du traff og de tre neste i køen. :huh:

Selvsagt kommer objektets vekt inn i bildet.

Har ikke sett tallene på akkurat 40 km/t, men på 50 km/t:

I 50 km/t, hvis kollisjonen er front mot front og man forutsetter total bråstopp, så blir man utsatt for ca 40G, dvs at om hunden er en liten sak på 2 kg, vil den komme fremover med en vekt på ca 80 kg. Er det snakk om en mann på 100 kg, vil han komme fremover med en vekt på 4 tonn. En appelsin, som veier ca 200 gram, vil bli ca 8 kilo. Vond altså, men neppe drepende - og ihvertfall ikke i stand til å flate ned setene.

Et usikret bur vil selvsagt også komme fremover, men om det står mot baksetene vil det ikke få hentet fart, og i de fleste tilfellene vil da baksetet hindre buret i å komme frem. Likevel bør man selvsagt sikre burene, man kan jo bli påkjørt fra siden, eller man kan kjøre av veien og gå kast i kast - noe som vil slenge et usikret bur alle veiene...

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kommer objektets vekt inn i bildet.

Ja, du har noen poeng der, men..

Vekt har ikke alt å si heller, massetetthet har også en del å si.

Feks, kan gjerne en parfyme (glassflaske) veie mindre enn en appelsin, men det sier seg selv hva som er vondest å få i bakhodet!

Forøvrig, veier nok de fleste hunder i bur mer enn nok til å potensiellt drepe passasjerer (noe vi er enig i).

Feks min hund da, om det stemmer det du sa om 40G i 50km/t:

32kg * 50 = 1760kg + 50 * vekten av buret.

Men,for all del.. Kan jo skje ulykker i feks. 80km/t, o.l.

Det sier seg selv at når man kan dø av å skli i badekaret, så skal det ikke *så* mye til, før man får iallefall alvorlige skader av løse objekter som ligger å slenger i hattehyllen.. evnt baksete for den slags skyld.

Jeg har selv bolter igjennom høyttalerene mine, som er festet i stålrammen til hattehyllen.

Samt jeg har ikke noe "tull" i bilen, men det er også med tanke på potensielle innbrudd. Ikke noe vits å pirre tyvenes nysgjerrighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som ikke har bur, bør iallefall skaffe seg sele :)

koster under 200kr hos dyrebutikker! (den i skikkelig kvalitet, str. large).

Da er det nylonbånd (samme som bilbelte) og stålhurtigfester, samt metallkrok for å feste rundt bilbelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane (eldstebarnet) har lappen og bil og seler til bikkjene. Eller vi bruker vanlige seler (de som går under brystet) og fester i en liten hundesikkerhetssele. Jeg har flexikort på bussen. Hundene har barneflexikort! (må dele det med minstebarnet). :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bur til mine to. Burene er sikret bak i varebilen, dessuten har jeg ikke store bur. Jeg har såpass store at de kan snu seg rundt og legge seg ned, men ikke så stort at de kan ligge utstrakt i alle retninger... Eneste grunnen til det er at de da ikke kan tumle så mye rundt om kring i buret om vi skulle krasje.

Skulle gjerne ha brukt sele, men med en toseters bil, så er det mest praktisk med bur til hundene;) Dessuten er det også mer praktisk på trening o.l.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...