Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruker du hundesele i bil?

olavxxx

Recommended Posts

Hei,

Jeg bare lurte på om folk her pleier å bruke hundesele, bur eller om dere lar hunden være potensiell rakett/prosjektil ved en eventuell ulykke.

Jeg somlet meg til å kjøpe en sele i går, på dyrebutikken.

Kjøpte ikke den billigste, men den var ikke dyr heller. 189,- for en av bra kvalitet.. (Large).

Hunden sitter forvørig eksemplarisk, som alltid, i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi har et svært dobbelt bur med plass til to samojeder i hvert rom (eller 4 japanere i hvert rom)så tror vi har god nokk plass til hundene i det jeg altså med en samojed og 2 japanere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks bruker bur :huh: Er det ikke en viss fare for nakkelseng osv med slik sele? om bile krasjer liksom.?

Kan fort knekke nakken på hunden med et bur også... Om hunden har hode i kjøreretningen... Men i slike hastigheter er det nok seg selv man bør tenke på først å fremst, om man overlever...

Har ikke plass til bur, så vi bruker sele på buster på lengre turer... Småturer i byen hvor man ikke kommer opp i noe hastighet så bruker vi ikke selen heller, er så fryktelig tungvindt... Men så er han ikke med på noe mye turer heller da, bare til treninger ol... Jah, så uansvarlige er vi faktisk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks bruker bur :huh: Er det ikke en viss fare for nakkelseng osv med slik sele? om bile krasjer liksom.?

Hehe, sorry-men ville tro at faren for at en hund skal få nakkesleng er like stor om han blir kastet rundt inne i buret, enn om han sitter i sele og blir "kastet" litt på. Men kan godt være jeg tar feil da.

Uansett, her brukes det bur. Men har vurdert seriøst å få sele til pelsen. Mest fordi han må løftes opp/inn i buret da det er rimelig dumt utformet. En periode jeg hadde brist i ribbeinet, så var det ikke artig å løfte på 20 + kg. akkurat. Men det ble med tanken den gangen gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selen sitter rundt brystkassa, ikke rundt halsen/nakken. Den er også mye mer solid enn en vanlig tursele.

Jeg har en hund i bur og en i sele når vi kjører bil. Har bare én sele foreløpig, men har tenkt til å skaffe en til. Har ikke bil selv, og det er greiere med sele enn med bur når vi skal sitte på med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker bur, utrygt hvis det sitter barn i setet foran for da vil barnet bli delt i 2 av selen, er nå kommet et nytt trygt bur som er kræsjtestet, koster "bare" 5000kr. istedenfor å skyte framover så vil de klemme seg sammen, ikke så hunden blir most men slik at personen foran ikke får buret i ryggen. Også får man dekket alle skader hunden skulle ha påført seg ved kræsj i et slikt bur. Bare for å informere liksom, har ikke slikt bur selv men kunne ha lønt seg for de fleste :huh: vv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bur på loke men hadde sele på Pan. Jeg hadde ikke førerkort og satt stadig på med folk og da er sele greit.I tillegg er det visst mye tryggere..Men Loke får ikke plass i setet :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker bur, utrygt hvis det sitter barn i setet foran for da vil barnet bli delt i 2 av selen,

HÆÆÆÆ??? Hva mener du egentlig? skjønte ikke dette jeg.... :huh:

Jeg bruker bur. Har varebil, med netting mellom seter og lasterom, og bur med deilige tepper og saueskinn til pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÆÆÆÆ??? Hva mener du egentlig? skjønte ikke dette jeg.... :huh:

Jeg bruker bur. Har varebil, med netting mellom seter og lasterom, og bur med deilige tepper og saueskinn til pelsen.

det jeg mener er at når du kræsjer så vil buret skyte inn i ryggen, og der sitter det gjerne ett barn, når den vekta treffer personen i ryggen så vil det være så stor kraft at beltet deler personen i to når den treffer om du skjønner? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme med noen kjappe fakta her:

Momentantstopp i 40km/t, gir 3 tonn kraft!

3 Tonn!

Om du har et usikret bur, hjelper det lite.

3 Tonn kraft, om det er en appelsin for den slags skyld, kan den drepe hvem som helst i bilen.

Har du feks. høyttalere i hattehyllen, som ikke er skrudd skikkelig, eller bare har et bur (usikret) der bak, vil det lett som ingenting flate ned setene fremme.

Sele er bedre enn usikret bur.

Ja, som nevnt ovenfor, selen går på brystkassen.

Du trer den over nakken, men ved kollisjon, vil belastning bli fordelt på hundens brystkasse.

Jeg personlig tror at kollisjon med sele er mye bedre for hunden, enn kollisjon med bur.

(Han vil jo bli slengt rundt i buret!).

Man får jo begrenset vanding på hunden med sele (det er jo hele vitsen) og sådan vil den nok ikke kappe noen i to, mer enn andre passasjerer vil gjøre. (noe jeg tviler på vil skje).

Derimot, kan man, som nevnt ovenfor, bli drept av et løst bur, en appelsin, en høyttaler, parfyme, elns. som ligger i hattehyllen.

Vi vet jo alle hvor "deilig" mageplask er, 3 Tonn er litt vel værre!

Ps. vi kjører for det meste raskere enn 40km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme med noen kjappe fakta her:

Momentantstopp i 40km/t, gir 3 tonn kraft!

3 Tonn!

Om du har et usikret bur, hjelper det lite.

3 Tonn kraft, om det er en appelsin for den slags skyld, kan den drepe hvem som helst i bilen.

Nja..nå er du vel litt kreativ med fysikken, er du ikke?

Du blir ikke automatisk 3 tonn om du kolliderer i 40 km/t - i såfall så burde man sikre ett frimerke eller et støvkorn like godt som en kasse murstein.... For et frimerke som kommer fremover med 3 tonns tyngde ville gått gjennom både din bil, traileren du traff og de tre neste i køen. :huh:

Selvsagt kommer objektets vekt inn i bildet.

Har ikke sett tallene på akkurat 40 km/t, men på 50 km/t:

I 50 km/t, hvis kollisjonen er front mot front og man forutsetter total bråstopp, så blir man utsatt for ca 40G, dvs at om hunden er en liten sak på 2 kg, vil den komme fremover med en vekt på ca 80 kg. Er det snakk om en mann på 100 kg, vil han komme fremover med en vekt på 4 tonn. En appelsin, som veier ca 200 gram, vil bli ca 8 kilo. Vond altså, men neppe drepende - og ihvertfall ikke i stand til å flate ned setene.

Et usikret bur vil selvsagt også komme fremover, men om det står mot baksetene vil det ikke få hentet fart, og i de fleste tilfellene vil da baksetet hindre buret i å komme frem. Likevel bør man selvsagt sikre burene, man kan jo bli påkjørt fra siden, eller man kan kjøre av veien og gå kast i kast - noe som vil slenge et usikret bur alle veiene...

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kommer objektets vekt inn i bildet.

Ja, du har noen poeng der, men..

Vekt har ikke alt å si heller, massetetthet har også en del å si.

Feks, kan gjerne en parfyme (glassflaske) veie mindre enn en appelsin, men det sier seg selv hva som er vondest å få i bakhodet!

Forøvrig, veier nok de fleste hunder i bur mer enn nok til å potensiellt drepe passasjerer (noe vi er enig i).

Feks min hund da, om det stemmer det du sa om 40G i 50km/t:

32kg * 50 = 1760kg + 50 * vekten av buret.

Men,for all del.. Kan jo skje ulykker i feks. 80km/t, o.l.

Det sier seg selv at når man kan dø av å skli i badekaret, så skal det ikke *så* mye til, før man får iallefall alvorlige skader av løse objekter som ligger å slenger i hattehyllen.. evnt baksete for den slags skyld.

Jeg har selv bolter igjennom høyttalerene mine, som er festet i stålrammen til hattehyllen.

Samt jeg har ikke noe "tull" i bilen, men det er også med tanke på potensielle innbrudd. Ikke noe vits å pirre tyvenes nysgjerrighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som ikke har bur, bør iallefall skaffe seg sele :)

koster under 200kr hos dyrebutikker! (den i skikkelig kvalitet, str. large).

Da er det nylonbånd (samme som bilbelte) og stålhurtigfester, samt metallkrok for å feste rundt bilbelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane (eldstebarnet) har lappen og bil og seler til bikkjene. Eller vi bruker vanlige seler (de som går under brystet) og fester i en liten hundesikkerhetssele. Jeg har flexikort på bussen. Hundene har barneflexikort! (må dele det med minstebarnet). :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bur til mine to. Burene er sikret bak i varebilen, dessuten har jeg ikke store bur. Jeg har såpass store at de kan snu seg rundt og legge seg ned, men ikke så stort at de kan ligge utstrakt i alle retninger... Eneste grunnen til det er at de da ikke kan tumle så mye rundt om kring i buret om vi skulle krasje.

Skulle gjerne ha brukt sele, men med en toseters bil, så er det mest praktisk med bur til hundene;) Dessuten er det også mer praktisk på trening o.l.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...