Gå til innhold
Hundesonen.no

Forhudskatar


Nina

Recommended Posts

Dette er veldig vanlig hos hannhunder, og selv om du behandler det nå, kan du ha det tilbake før du aner det igjenn. Vi har forhudsrens fra dyrlegen og greier til ask vi, men som dyrlegen advarte mot, dette kommer tilbake, ofte samma hvor mange behandlinger hunden får til det. Det plager ikke hunden stort, så jeg ga oppbehandlingen etter at det kom tilbake to ganger :icon_redface: Han vasker seg mer, jeg jeg skyller den enkelte ganger, men han plages ikke med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yup. Blir nesten som k**ost hos menn som ikke vasker seg nedentil. Det kommer etterhvert uansett nesten. Bruker bare vann når eg dusjer gutten og det kommer ikke noe gørr før det har gått ca 2uke. Kamillete var ikke noe dumt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at jo mer en "tukler" med det, jo værre blir det. Den forhudsrensen en får hos vet har bare gjort ting værre for hunden min sin del vertfall, i dobbel forstand :icon_redface:

Det beste er å bare la det være, og heller bare dusje han nedentil :P

M v h

Mathilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at jo mer en "tukler" med det, jo værre blir det. Den forhudsrensen en får hos vet har bare gjort ting værre for hunden min sin del vertfall, i dobbel forstand :P

Det beste er å bare la det være, og heller bare dusje han nedentil :icon_redface:

M v h

Mathilde

Derfor er det lurt å bruke kamilleteen, den inneholder ikke såpe og har en beroligende virkning på tisseladden. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er veldig flinke til å vaske seg.. ( og hverandre:S) så vi har ikke hatt det problemet.!

Hehe, nå kan jo faktisk det "forverre" en evt. forhudskatarr da ;-) Det som vet sa til meg, var at når hundene var unghunder, så var det mer enn vanlig at katarr forekom. Men hvis man skyller dem, enten i dusjen eller har en forhudsrens (som man ikke bruker mer enn nødvendig), så sørger man iaf for at det ikke blir fullstendig betent.

Sofus sleit litt med det (dvs, sofaen sleit kanskje mer enn han...), men det har roa seg ned igjen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å kjøpe dyre remedier (som har liten effekt uansett) hos veterinæren så kan dere bruke youghurt naturell. Bruk en stor engangssprøyte el lign og "vask"/rens tissen og forhuden med det på samme måte som beskrevet i pakningsvedlegget til forhudsrensen. (Engangssprøyter til formålet kjøper du på apoteket - de kan ev vaskes og brukes flere ganger - jeg pleier å desinfisere med klor - husk bare å skylle veldig godt!...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker klorhexidin, sprut inn, rist litt, la det renne ut, gjenta til det som renner ut er helt klart. Så spruter du inn naturellyoghurt. Gjenta neste dag så er det borte dagen etter. Til "vedlikeholdsvask" så bruker vi saltvannsoppløsning. Kanskje en gang i uken.

Selv om nesten alle hannhunder har forhudskatarr så kan det smitte ved evt. parring, og er ikke like hyggelig for damene å få. Og dessuten er det hyggelig å kunne la hunden ligge på tepper ved besøk hos fremmede, eller i senga hjemme, og unngå noen som peker og spør "hva er DET?" og måtte forklare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...