Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjellige treningsmetoder

Elisabeth

Recommended Posts

Hva var det som fikk deg til å bruke den treningsmetoden du bruker nå? :P

Har du prøvd andre trenngsmetoder tidligere, i såfall hvilke?

Og en ting til det er utrolig mange som sier at de har prøvd en treningsmetode og at den ikke virker. Foreksempel klikkertrening; " jeg har prøvd klikkertrening med min hund i 2 mnd nå og jeg kan ihvertfall si det sikkert at dette virker ikke for oss!!!!!!!!!!" Lurer på hvor mange ganger jeg har lest det. Jeg synes det er litt rart at man kan bedømme en treningsmetode man ikke engang har komt skikkelig i gang med. For at klikkertrenings ska være super effektivt må man nå alle læringsnivåene. Før man har det så kan man ikke si at det ikke virker for da har man ikke prøvd det skikkelig ennå! Hunden og eieren må også gå gjennom en crossover peiode ofte:p

Dette er egentlig bare et lite frustert utrbrudd fra min side:p For jeg skulle ønske at mange ventet litt med å si at klikkertrening ikke fungerer for dem! For har du prøvd det skikkelig så kan jeg nesten garantere deg at det ikke er noen vei tilbake:-D

Noen inspill kanskje? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har trent Jærverud med noe innslag av Nordenstam, om jeg kan kalle det det, altså noe i midten der. Jeg var overbevist om at jeg skulle trene Nordenstam før jeg fikk hunden, fordi den måten å trene på tiltalte meg. Jeg var den store lederen osv.

Det gikk greit på valpekurset, vi var nest best bak en flat, men etter det så kom vi ikke fremover, hun datt ut hele tiden og trening var ikke morro lenger. Dessuten tiltalte det meg ikke å klype/nappe/røske fordi hunden var umotivert eller drive å bruke positiv straff hele tiden.

Bestemte meg for å prøve klikkertrening, og det er jeg glad for. Når vi får til ting er det utrolig morsomt å SE at hele bikkja tenker, og så prøver seg frem. Dessuten syns jeg at alt virker mye mer forklarlig og logisk nå, har mer konkrete ting å forholde meg til. Enig med trådstarter i at det er mange som dømmer klikkertrening nord og ned etter alt for liten tid med det, eller uten å ha prøvd det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva som fikk meg til å velge den treningsmetoden jeg bruker. Det falt bare naturlig, og det er en metode som jeg mestrer godt. Jeg har ikke brukt andre treningsmetoder før, rett og slett fordi jeg ikke har hatt behov for å bytte. Denne metoden fungerer for oss og vi samarbeider godt. Jeg og hunden har det gøy ilag og det er det som er viktigst for meg :P

Anående at en treningsmetode ikke fungerer så kan det ha med at personen rett og slett ikke mestrer den og ikke trives med den. Da er det vel bedre at den personen bytter til en annen treningsmetode som h*n føler seg komfortabel med og som h*n mestrer? Men jeg er enig i at man må gi det litt tid før man avskriver metoder helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener sånn jeg gjør fordi det er det jeg føler er mest naturlig for meg. Det fungerer godt og jeg får ting til. For 100 % klikk ville blitt veldig unaturlig for meg å gjøre og jeg hadde ikke føl meg komfortabelt med det. Jeg har lest mange bøker om det ene og det andre, og jeg har bestandig falt tilbake på det jeg gjør, og syns det er det ideelle for meg og min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anående at en treningsmetode ikke fungerer så kan det ha med at personen rett og slett ikke mestrer den og ikke trives med den. Da er det vel bedre at den personen bytter til en annen treningsmetode som h*n føler seg komfortabel med og som h*n mestrer?

Såklart! Men istedet for å si at klikkertrening ikke virker på min hund, så får man heller ta det på egenkappe og si at jeg er ikke flink nok klikkertrener til å få framgang eller noen i den drubeduren :P

For klikkertrening virker på alle hunder uten unntak så det er ingenting å diskutere;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk hunden og kom hit, visste jeg nermest ikke at det var forskjellige måter å trene på :P

Nå trener ikke jeg etter en metode, men trener slik fordi det var slik jeg i utgansgspunktet tenkte jeg skulle trene han. Det er slik jeg fikk hjelp til å trene på kurs kveldene, og jeg ser at det funker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trente klikker fra Lunah var valp til hun ble rundt 8-10 mnd. Men det funka ikke for meg rett og slett.

Så vi gikk over til jærverud, og nå er jeg mye mer fornøyd, og vi ser bedre fremgang.

applaus! :P Nei klikkrtrening er ikke den letteste metoden det er jeg helt enig i. Jeg skjønner godt at det er mange som gir opp underveis egenltig. Det er så masse nytt og er ikke altid like lett og omvende seg. utrolig bra at du ikke skylder på metoden. at man ikke fikk det til er det ingen ting å si på.

men det som irriter er at noen har til og med problemer med å akseptere teorien:P at vi faktisk legger vekt på observerbare faktoerer og ikke spekulerer på hva som foregår inni hodet på hunden med abstrakte begreper som ingen kan deffinere:P så da sier man heller at klikkertrening virker ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

applaus! :P Nei klikkrtrening er ikke den letteste metoden det er jeg helt enig i. Jeg skjønner godt at det er mange som gir opp underveis egenltig. Det er så masse nytt og er ikke altid like lett og omvende seg. utrolig bra at du ikke skyller på metoden. at man ikke fikk det til er det ingen ting å si på.

men det som irriter er at noen har til og med problemer med å akseptere teorien:P at vi faktisk legger vekt på observerbare faktoerer og ikke spekulerer på hva som foregår inni hodet på hunden med abstrakte begreper som ingen kan deffinere:P så da sier man heller at klikkertrening virker ikke!

Men det er faktisk ikke like lett å trene klikker, når du har en hund som er vansklig å finne forsterker til.

Det var en av grunnene til at jeg slutta.

Jeg finner ikke noen forsterkning bra nok, til at Lunah vil jobbe for den.

Hun kunne heller sitte å se ut i lufta selvom jeg stod der med pølser o.l. i hånda.

Og det gjør det ennå vanskligere for meg, for jeg kan ikke belønne med løpe løs, hilse på andre hunder osv hele tiden.

Hadde jeg hatt en hund som var lett å forsterke med godbiter/leke hadde jeg definitivt trent klikker i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener min metode, en mild Jæverud med klikkeren for å forsterke mer pressis. Det er denne metoden som faller meg mest naturlig, og den fungerer god for oss. Jeg tror ikke jeg kunne trent klikketrening, da dette blir unaturlig for meg og at jeg må ta hensyn til de andre i huset(som er litt mer av den gamle skolen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er faktisk ikke like lett å trene klikker, når du har en hund som er vansklig å finne forsterker til.

Det var en av grunnene til at jeg slutta.

Jeg finner ikke noen forsterkning bra nok, til at Lunah vil jobbe for den.

Hun kunne heller sitte å se ut i lufta selvom jeg stod der med pølser o.l. i hånda.

Og det gjør det ennå vanskligere for meg, for jeg kan ikke belønne med løpe løs, hilse på andre hunder osv hele tiden.

Hadde jeg hatt en hund som var lett å forsterke med godbiter/leke hadde jeg definitivt trent klikker i dag.

Ja der et vanlig problem. Noen hunder er så fordømt vanskleige å forsterke! Men det kan jo ha med andre ting og gjøre også! Tenk på kriteriene. Hvis du hadde stått hjemme og hatt samme forsterker eller på samme sted uten hunder, hadde Lunah da vært like ukonsentert? Du kunne begynt med å gå laaaang i fra og så klikke og belønne hele tiden til hund hadde stålkonakt og gradvis bevege deg næremre! Jeg lover deg at din hund ikke er verre en min! Bare spør folk som var på leiren i fjor og om hva de synes om tolleren scott:P Bare et lite tips om hva som kunne hjelpe.. Men hva var det du gjorde for å få hunden til å slutte og stirre i lufta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der et vanlig problem. Noen hunder er så fordømt vanskleige å forsterke! Men det kan jo ha med andre ting og gjøre også! Tenk på kriteriene. Hvis du hadde stått hjemme og hatt samme forsterker eller på samme sted uten hunder, hadde Lunah da vært like ukonsentert? Du kunne begynt med å gå laaaang i fra og så klikke og belønne hele tiden til hund hadde stålkonakt og gradvis bevege deg næremre! Jeg lover deg at din hund ikke er verre en min! Bare spør folk som var på leiren i fjor og om hva de synes om tolleren scott:P Bare et lite tips om hva som kunne hjelpe.. Men hva var det du gjorde for å få hunden til å slutte og stirre i lufta?

Men ikke sant, det er det som er problemet. Til og med i hagen, med ingen forstyrrelser kunne hun bare sitte å se tomt ut i lufta. Kikke litt på blomstene osv. Og den minste lyd forstyrret henne.

Klart hun hadde vært værre med andre hunder til stede, men bare det å være så fraværende hjemme var også et problem.

Jeg begynte med å belønne for kontakt, og gradvis holde kontakten lengre og lengre.

Nå følger hun ganske greit med de fleste steder. Følger hun ikke med sier jeg 'følg med'/'nei'. og det funker for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke sant, det er det som er problemet. Til og med i hagen, med ingen forstyrrelser kunne hun bare sitte å se tomt ut i lufta. Kikke litt på blomstene osv. Og den minste lyd forstyrret henne.

Klart hun hadde vært værre med andre hunder til stede, men bare det å være så fraværende hjemme var også et problem.

Jeg begynte med å belønne for kontakt, og gradvis holde kontakten lengre og lengre.

Nå følger hun ganske greit med de fleste steder. Følger hun ikke med sier jeg 'følg med'/'nei'. og det funker for oss.

oki :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente järverud som alle andre har gjort, så trente jeg med klikker og nå klikkertrener jeg rent.

Grunnen til at jeg klikkertrener er fordi det er, etter min erfaring, uten tvil den mest effektive metoden å trene hund på..Og jo mer han lærer, jo fortere lærer han..Noen ganger får man nesten en følelse av at man kan lære hunden hva som helst bare ved å komunisere ved hjelp av klikkeren. Jeg går aldri tilbake :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

järverud er navnet på ekteparet som har skrevet din hund og din hund forsetter. Denne treningsmetoden går ut på å lære inn øvelser med postivforsterkning med lokkiung og luring såklart, men når hunden kan dette så skifter man reglene. når hunden kan da skal den. de spåfører hunden ubehag om hunden ikke gjør riktig. altså går over til å trene med postivstraff og nf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min första hund, en cairn terrier, tränade jag nog efter vad som kan kallas Järverud-träning. Det fungerade väldigt dåligt för oss, mycket av träningen bygde på föremålsintresse (som han inte hade någonting av) och en del på korrigeringar (framför allt eftersom han var en sur och "svår" hund i vissa situationer i vardagen). Korrigeringarna gjorde honom bara värre, och han bet mig flera gånger. När jag sedan hade skaffat min andra hund, och börjar träna med lite annorlunda metoder, så gick träningen med terriern bättre. Han var mycket enklare att hantera med hjälp av positiva metoder.

Min andra hund, en border collie, började jag träna med mycket belöningar och mycket hjälp. Det gick bra ett tag, men när hon började bli till åren och hade gjort många tävlingar, så gick det liksom inte att lura henne längre. Jag började så smått titta på klickerträning och fick bra resultat med det.

Tredje hunden, också en border collie, är helt klickertränad. Det är nog det bästa jag har gjort i hundträningsväg. Det är så häftigt, och jag upptäcker nya saker varje vecka. Jag har aldrig haft så kul med hund förrut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min första hund, en cairn terrier, tränade jag nog efter vad som kan kallas Järverud-träning. Det fungerade väldigt dåligt för oss, mycket av träningen bygde på föremålsintresse (som han inte hade någonting av) och en del på korrigeringar (framför allt eftersom han var en sur och "svår" hund i vissa situationer i vardagen). Korrigeringarna gjorde honom bara värre, och han bet mig flera gånger. När jag sedan hade skaffat min andra hund, och börjar träna med lite annorlunda metoder, så gick träningen med terriern bättre. Han var mycket enklare att hantera med hjälp av positiva metoder.

Min andra hund, en border collie, började jag träna med mycket belöningar och mycket hjälp. Det gick bra ett tag, men när hon började bli till åren och hade gjort många tävlingar, så gick det liksom inte att lura henne längre. Jag började så smått titta på klickerträning och fick bra resultat med det.

Tredje hunden, också en border collie, är helt klickertränad. Det är nog det bästa jag har gjort i hundträningsväg. Det är så häftigt, och jag upptäcker nya saker varje vecka. Jag har aldrig haft så kul med hund förrut.

Enig! Det er så gøy å trene hund nå!! Og aha opplevelser blir man aldri lei av:-D Lærer hver dag. Det er så herlig å aldri være utlært:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...