Gå til innhold
Hundesonen.no

lærerstreik i morgen!

MarieR

Recommended Posts

Våre lærere går ut i strek fra klokken 12 i morgen. Så da blir det tre-timers dag på oss :D Håper lærerne får det som det vil, om ikke går det nok utover oss elever snart også.

Klasseturen vår og eksamenene står faktisk i fare fordi de kan bli streiker igjenn til sommeren. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så synd om vi skulle gå glipp av eksamen da gitt. :D

Veit ikke om lærerne våre går ut i streik. Det vil si, kontaktlæreren min visste ikke. Jeg veit at vi har timer før langfri, men det er meget mulig at de går ut i streik etter langfri. Det gjør meg ingenting i så fall, for da får Tinka en god og lang tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvild: ja det ville vært katastrofalt! :D værre er det om vi mister klasseturen til leksand..

Lærerne streiker fordi at..hmm..hvem var det da tru..vel, noen idioter fra de høyere hold som bestemmer over arbeidstid osv til lærerne, nå vil forandre anntall timer de jobber i uka, hvor mange ferier de får, hvorvidt de skal få jobbe med feks retting av prøver og forbereding til prøver hjemme osv. Lærerne vil jo seff ikke ha noe av dette, og jeg er heelt enige med dem, støtter streiken helt ut! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så synd om vi skulle gå glipp av eksamen da gitt. :D

Vel, det er jo en mulighet til å vis hva du kan da...Eksamenskarakteren står jo på vitnemålet.

I 1986 var det langvarig lærerstreik.Da var det kun standpunktkarakterene som var oppgitt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er jo en mulighet til å vis hva du kan da...Eksamenskarakteren står jo på vitnemålet.

I 1986 var det langvarig lærerstreik.Da var det kun standpunktkarakterene som var oppgitt .

For min del spiller det egentlig ikke så stor rolle, rent faglig sett. Karakterene mine greier seg bra nok uansett, liksom.

Men jeg sier overhodet ikke nei takk til å slippe å sitte på 17. mai og lese til skriftlig eksamen (vi skal ha skriftlig 18. mai, og selv om vi får vite hva vi kommer opp i den 15., tror jeg det er svært få som ikke kommer til å tenke på skriftlig den 17. for å si det sånn).

Er det noe stort problem om det ikke er eksamenskarakterer på vitnemålet da? Om jeg får seks i norsk skriftlig, og seks på eksamen i norsk skriftlig, hva har det å si liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen skal vi han matte tentamen, og da skal lærerene streike etter kl. 12. Vi får da to timer mindre på oss. Fy søren. Vi spurte i dag om vi kunne ta den tentamenen på fredag isteden, men læreren ble bare sur. Fy f*** er så sint, det går utover mattekarakteren vår! og vi får mye dårligere til enn vanelig. Vi kommer til å slite veldig. Mange av elevene går også til streik i morgen fordi de synes det er veldig dårlig gjort at vi ikke lærerene vil flytte tentamen. Jeg kommer til å møte opp i korgen på grunn av vitnemålskarakteren, men jeg synes det er kjempe dårlig gjort at de ikke flytter tentamen! :D Fy søren!!! :D:D Når vi prøvde å ta det opp skrek til og med læreren at vi ikke har noe med tentamen og gjøre. Hva er det for noe tull da? Vi skal jo faktisk ta den tentamenen og det er på hvårt vitnemår den tentameskarakteren vil stå! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må innrømme at jeg sliter forferdelig om jeg faktisk ikke får eksamen..eller, det kommer an på hva de tre tentamenene vi netopp hadde gir meg i karakter i norsk, matte og engslesk hvertfall. Språkene går bra, og jeg håper jeg ikke kommer opp i mate, for da vurderer jeg selvmord! :D Så jeg håper jeg ikke kommer opp i matte, og helst ikke i språk, for de karakterene går det bra med liksom..natur og miljø og samfunnsfag ville vært greit, men det hadde jeg nok ikke scoret veldig høyt på igjenn :D

Ser vi har eksamener sammtidig ingvild. Noe dritt med eksamen 18 mai!! :D

Hundeheidi: Det var dårlig gjort av lærerne deres! :D hadde det vært her, så hadde vi garantert fått utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg håper jeg ikke kommer opp i matte, og helst ikke i språk, for de karakterene går det bra med liksom..natur og miljø og samfunnsfag ville vært greit, men det hadde jeg nok ikke scoret veldig høyt på igjenn :D

På skriftlig kan du jo bare komme opp i engelsk, norsk (både hovedmål og sidemål) eller matte... Jeg for min del håper på norsk i skriftlig, og samfunnsfag eller KRL i muntlig - eventuelt naturfag for å prøve å få seks der på vitnemålet.

Ser vi har eksamener sammtidig ingvild. Noe dritt med eksamen 18 mai!! :D

De kunne jo vært litt vennlige når de satte opp eksamen da. Det hadde vel ikke kostet dem så mye å satt det opp uka før eller etterpå? :D

Hundeheidi: Jeg sier som Marie - hadde det vært våre lærere så hadde vi helt klart fått utsatt det. Dårlig gjort av lærerne deres, rett og slett syns jeg.

Nå la jeg plutselig merke på at jeg baserer meg på streik i morgen, selv om jeg ikke veit om det blir det eller ikke. Blir det ikke streik så henger mattekarakteren min i en syltynn tråd (har matteprøve på fredag og trenger en del puggetid for å si det sånn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...