Gå til innhold
Hundesonen.no

lærerstreik i morgen!


MarieR

Recommended Posts

Våre lærere går ut i strek fra klokken 12 i morgen. Så da blir det tre-timers dag på oss :D Håper lærerne får det som det vil, om ikke går det nok utover oss elever snart også.

Klasseturen vår og eksamenene står faktisk i fare fordi de kan bli streiker igjenn til sommeren. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så synd om vi skulle gå glipp av eksamen da gitt. :D

Veit ikke om lærerne våre går ut i streik. Det vil si, kontaktlæreren min visste ikke. Jeg veit at vi har timer før langfri, men det er meget mulig at de går ut i streik etter langfri. Det gjør meg ingenting i så fall, for da får Tinka en god og lang tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvild: ja det ville vært katastrofalt! :D værre er det om vi mister klasseturen til leksand..

Lærerne streiker fordi at..hmm..hvem var det da tru..vel, noen idioter fra de høyere hold som bestemmer over arbeidstid osv til lærerne, nå vil forandre anntall timer de jobber i uka, hvor mange ferier de får, hvorvidt de skal få jobbe med feks retting av prøver og forbereding til prøver hjemme osv. Lærerne vil jo seff ikke ha noe av dette, og jeg er heelt enige med dem, støtter streiken helt ut! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så synd om vi skulle gå glipp av eksamen da gitt. :D

Vel, det er jo en mulighet til å vis hva du kan da...Eksamenskarakteren står jo på vitnemålet.

I 1986 var det langvarig lærerstreik.Da var det kun standpunktkarakterene som var oppgitt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er jo en mulighet til å vis hva du kan da...Eksamenskarakteren står jo på vitnemålet.

I 1986 var det langvarig lærerstreik.Da var det kun standpunktkarakterene som var oppgitt .

For min del spiller det egentlig ikke så stor rolle, rent faglig sett. Karakterene mine greier seg bra nok uansett, liksom.

Men jeg sier overhodet ikke nei takk til å slippe å sitte på 17. mai og lese til skriftlig eksamen (vi skal ha skriftlig 18. mai, og selv om vi får vite hva vi kommer opp i den 15., tror jeg det er svært få som ikke kommer til å tenke på skriftlig den 17. for å si det sånn).

Er det noe stort problem om det ikke er eksamenskarakterer på vitnemålet da? Om jeg får seks i norsk skriftlig, og seks på eksamen i norsk skriftlig, hva har det å si liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen skal vi han matte tentamen, og da skal lærerene streike etter kl. 12. Vi får da to timer mindre på oss. Fy søren. Vi spurte i dag om vi kunne ta den tentamenen på fredag isteden, men læreren ble bare sur. Fy f*** er så sint, det går utover mattekarakteren vår! og vi får mye dårligere til enn vanelig. Vi kommer til å slite veldig. Mange av elevene går også til streik i morgen fordi de synes det er veldig dårlig gjort at vi ikke lærerene vil flytte tentamen. Jeg kommer til å møte opp i korgen på grunn av vitnemålskarakteren, men jeg synes det er kjempe dårlig gjort at de ikke flytter tentamen! :D Fy søren!!! :D:D Når vi prøvde å ta det opp skrek til og med læreren at vi ikke har noe med tentamen og gjøre. Hva er det for noe tull da? Vi skal jo faktisk ta den tentamenen og det er på hvårt vitnemår den tentameskarakteren vil stå! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må innrømme at jeg sliter forferdelig om jeg faktisk ikke får eksamen..eller, det kommer an på hva de tre tentamenene vi netopp hadde gir meg i karakter i norsk, matte og engslesk hvertfall. Språkene går bra, og jeg håper jeg ikke kommer opp i mate, for da vurderer jeg selvmord! :D Så jeg håper jeg ikke kommer opp i matte, og helst ikke i språk, for de karakterene går det bra med liksom..natur og miljø og samfunnsfag ville vært greit, men det hadde jeg nok ikke scoret veldig høyt på igjenn :D

Ser vi har eksamener sammtidig ingvild. Noe dritt med eksamen 18 mai!! :D

Hundeheidi: Det var dårlig gjort av lærerne deres! :D hadde det vært her, så hadde vi garantert fått utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg håper jeg ikke kommer opp i matte, og helst ikke i språk, for de karakterene går det bra med liksom..natur og miljø og samfunnsfag ville vært greit, men det hadde jeg nok ikke scoret veldig høyt på igjenn :D

På skriftlig kan du jo bare komme opp i engelsk, norsk (både hovedmål og sidemål) eller matte... Jeg for min del håper på norsk i skriftlig, og samfunnsfag eller KRL i muntlig - eventuelt naturfag for å prøve å få seks der på vitnemålet.

Ser vi har eksamener sammtidig ingvild. Noe dritt med eksamen 18 mai!! :D

De kunne jo vært litt vennlige når de satte opp eksamen da. Det hadde vel ikke kostet dem så mye å satt det opp uka før eller etterpå? :D

Hundeheidi: Jeg sier som Marie - hadde det vært våre lærere så hadde vi helt klart fått utsatt det. Dårlig gjort av lærerne deres, rett og slett syns jeg.

Nå la jeg plutselig merke på at jeg baserer meg på streik i morgen, selv om jeg ikke veit om det blir det eller ikke. Blir det ikke streik så henger mattekarakteren min i en syltynn tråd (har matteprøve på fredag og trenger en del puggetid for å si det sånn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...