Gå til innhold
Hundesonen.no

utgangstilling


Jeampi

Recommended Posts

Kunne noen ha skrevet for meg hvordan man skulle gå trinn for trinn for å lære hunden å sitte i utgangstilling? Dette sto meget bra i den aller første klikkerboka, men det står dessverre ikke noe om det i den nyeste klikkerboka. ikke står det noe om det i LP boka heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg lærte det inn begynte jeg rett og slett med å stå ved siden av en vegg, og belønnet når hunden gikk i mellom meg og veggen. Etter hvert belønnet jeg for at hun stod stille mellom meg og veggen, deretter for at hun satte seg.

Så flyttet jeg meg gradivs unna veggen. (Man må begynne så fort som mulig med det, da hunden kan tro det er veggen den skal sitte inntil).

Dette var lett forklart, men det var i alle fall en enkel og grei fremgangemetode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel shapet det inn på en måte...Jeg belønnet masse for posisjon.Det vil si hver gang han var på min venstre side.Og så bygde jeg den videre derfra..Han satt ikke den første tiden, det klikket jeg inn etterhvert som jeg hadde fått han der jeg ville ha han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når jeg bruker veggen så skynder hun seg forbi meg for å komme vekk (hun liker egentlig ikke sitte/gå tett inntill meg, vet ikke hvorfor. hun er vel redd for å bli tråkket på :D ) så det er litt vanskelig for hun nekter å stå i ro mellom meg og veggen. og hvis jeg ikke har vegg så står hun helt skjevt (jeg bruker target stick for å få henne rundt meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte finger target..

Altså klikket og belønnet for at hun hadde snuten borti fingeren min og etterhvert at hun fulgte etter den. Jeg lærte henne å sette deg direkte inn, isteden for å gå rundt. Etterhvert begynte jeg å lage en liten bue som hun fulgte, da ble hun stående inntil mitt venstre ben, så lærte jeg henne og sette seg inntill. Etter en del repitisjoner og trening uten fingeren satte hun seg fort inn og jeg la på komandoen. Nå kan hun øvelsen veldig bra og følger stadig med på meg så hun sitter riktig i forhold til det bildet hun har dannet seg av hvordan hun skal sitte for å få belønning..

Ble det dårig forklart så får du/dere si fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med begge de jeg har klikket det inn på har jeg gitt litt blanke i om de statt skjevt de første gangene. Pan hadde rundt på høyre side innsitt og Loke har en dirkete insitt men jeg har lært det likt på begge og begge skjønte at poenget var å sitte rett veldig tidlig.Jeg bare luket vekk de skjeve etterhvert ved hjelp av å holde igjenn belønningen med en gang de hadde skjønt hvor de skulle være på venstre side.Med Loke var jeg i tillegg nøye med å belønne på utside av han (v venstre munnvik) slik at han ble tvunget til å holde posisjonen når jeg belønnet. (Ikke la henne måtte trekke fremover for å nå belønningen!) Hvis problemet er bakbeinskontroll så kan du jo trene rygging for å få henne bevisst? Å lokke med godbit er lite hensikstmessig hvis planen var å få en klikker/doggie zen klok hund.Loke følger ikke etter godbiter ihvertfall, han har lært å holde posisjonen når jeg lokker.

Jeg bruker heller ikke targetstick.Det havner på en måte litt i lokkeboka. Jeg liker at hunden selv jobber seg frem til riktig posisjon for da sitter det så uenderlig mye bedre når de først har nådd frem.Og med en klikkerklok hund går det utrolig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det omtrent som med Loke - men sliter fortsatt litt med skjeve sitter av og til, særlig når hunden er litt for heit på grøten.

Hva gjør dere når hunden setter seg skjevt? Avbryter og prøver på nytt? står helt stille og lar hunden prøve å rette seg inn selv? Tar et skritt framover/bakover for å gi den et nytt forsøk umiddelbart?

Molly begynner å få ok bakpartskontroll, og hun rygger seg fint inn dersom jeg tar et steg tilbake - men blir dette på en måte hjelp, evt. en slags belønning for å ha satt seg skjevt i første forsøk?

Dersom jeg bare står uten å gjøre noe prøver hun å justere - men ofte litt tilfeldig (setter seg enda skjevere eller går helt rundt meg en gang til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte finger target..

Altså klikket og belønnet for at hun hadde snuten borti fingeren min og etterhvert at hun fulgte etter den. Jeg lærte henne å sette deg direkte inn, isteden for å gå rundt. Etterhvert begynte jeg å lage en liten bue som hun fulgte, da ble hun stående inntil mitt venstre ben, så lærte jeg henne og sette seg inntill. Etter en del repitisjoner og trening uten fingeren satte hun seg fort inn og jeg la på komandoen. Nå kan hun øvelsen veldig bra og følger stadig med på meg så hun sitter riktig i forhold til det bildet hun har dannet seg av hvordan hun skal sitte for å få belønning..

Sånn har jeg lært det inn nå, det sitter ikke helt 100% enda fordi jeg lærte det inn på ny.

Den gamle metoden lærte jeg inn på nkk vis når jeg gikk på kurs, da fikk vi hunden i sitt og bli, også flyttet vi oss inntil hunden sånn at den satt i utgangsstilling. Når den så på oss sa vi på plass og belønnet. Det skulle danne ett bilde i hundens hode slik at den forbandt det med på plass. Videre når vi skulle lære den å komme inn i utgangstilling sa vi på lass mens vi lokket med gobit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritmetod ser ut så här, men det kan vara svårt att förstå den i text...

Det här är mitt "recept" för en ingång där hunden svänger ett halvt varv rakt in på vänstersidan, genom att framför allt använda bakdelen. Försök få flyt i träningen genom att låta belöningarna ta sådan tid att du kan flytta dig i rätt position inför nästa repetition medan hunden äter godis ur din hand. Nyckeln till framgång med den här metoden är att lyckas hålla fokus på hundens bakben, och klicka varje gång de flyttar sig i början. Skulle hunden flytta bakbenen innan du hinner flytta dig eller medan du tänker på något annat måste du vara uppmärksam och klicka för det ändå!

1. Ställ hunden nära framför dig med hjälp av en godbit.

2. Håll fokus på hundens vänstra bakben. Gå "vänster om halt" själv. Klicka så fort hunden rör bakbenet åt höger (hundens höger). Belöna gärna till bak till vänster om hundens huvud, och låt hunden gärna ta några steg till åt rätt håll under belöningen. Se till att hunden hamnar rakt framför dig inför nästa repetition.

3. Repetera tills hunden snabbt flyttar bakdelen så fort du går vänster om halt. Var också noga med att framdelen ska hålla sig på ungefär samma ställe hela tiden. Kräv efter hand lite fler steg innan klicket. Ha som målsättning att hunden ska hamna rakt framför dig igen, genom att flytta bakdelen nittio grader.

4. Flytta dig gradvis närmare hundens högra sida när du börjar. Målsättningen är att du ska kunna stå med hunden på din vänstra sida, gå vänster om halt, och ha en hund som följer efter dig genom att arbeta runt bakdelen.

5. Lär hunden att sätta sig ner vid din sida. Förslagsvis genom att repetera många frivilliga sättanden framför dig, och sedan ta hunden i koppel vid en vägg. Klicka för frivilliga sättanden brevid dig. Ett annat sätt, som jag gärna använder mig av i samband med steg 4, är att klicka för rätt rörelse, ta fram godis och belöna så att den hamnar i riktig position vid sidan, hålla inne med godbiten tills hunden sätter sig och ge godisen där.

6. Lär hunden att röra sig in till sidan även när du står stilla. Ha hunden stående, och håll den upptagen med att äta en godbit ur din hand medan du flyttar dig nittio grader (vänster om halt). När du står stilla släpper du hunden som förhoppningsvis rör sig mot dig. Klicka gärna första bakbensrörelsen de första gångerna, men snart bör hunden kunna komma ända in till sidan. Tänk på hur du belönar, och tänk på att låte hunden "vara i belöning" (äta godbitar ur din hand) så länge det behövs, så att du kan ställa upp hunden och flytta dig in i rätt position inför nästa repetition.

7. Öka vinkeln, så att du tillslut kan stå rakt framför hunden. Variera vinkeln, så att hunden lär sig söka upp din sida. Öka sedan avståndet, tex. genom att kasta iväg en godbit (ge gärna en i rätt position först) så att hunden får springa tillbaks till dig och komma i utgånsställning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanny: Takk det sto meget bra skrevet der men jeg er så dårlig med å forstå ting skriftlig. Du har så utrolig mange gode filmer på siden din. du har vel ikke noen av innlæring av utgangs stilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanny: Takk det sto meget bra skrevet der men jeg er så dårlig med å forstå ting skriftlig. Du har så utrolig mange gode filmer på siden din. du har vel ikke noen av innlæring av utgangs stilling?

Någon gång får vi väl ta tag i det... Finns i dagsläget ingen film på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...