Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hund bør jeg velge?


en_person

Recommended Posts

alle hunder kan læres opp til å tåle å se sau uten å være nødt til å angripe dem.

jeg har en samojed som flere ganger nå har vært løs i hagen vår og det har kommet hjort i hagen uten at hun har løpt etter for å ta dem, skal bare hilse på dem hun også kommer hun tilbake når vi roper på henne hvis hun skulle finne på å løpe eter dem. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er mange forskellige raser og velge imellem. Det må nesten være det som er mest vanskelig når man skal ha hund (og finne ut hvilken rase man vil ha)

Jeg tror ikke at der finnes en rase som aldrig stikker av :) Dette er vel nok noe man må lære hunden. liksom at den ikke skal bry seg om sauer.

Du kan jo finne ut hvilke raser som er mest interessante og så lese litt om dem, hva de trenger av motion,stell og lign.

Men du kommer nok til og få problemer hvis du ikke har tid til og gå med hunden om morgenenen. For lige som os mennesker så skal hunden også på toilet om morgenen. Jeg vil råde deg til og tenke deg om inden du skaffer deg en hund. For en hund er ikke bare et kjæledyr som ikke harbrug for så mye av ens tid, en hund tar mye av tiden. Man kan ikke bare tage vekk hos venner eller noe i mange timer, for hunden skal jo ut,fòres,stelles og ha selskap pluss at den skal trenes hvis man vil ha en lydig hund!

Og så kommer der så klart økonomien oven i. Det er ikke billigt og ha hund og har du ikke et job eller foreldre som vil hjælpe deg da kan det bli vanskelig.

Men se om du finner noen raser som er interessante så kan du jo komme tilbake og skrive hva du har funnet.

Men husk at en hund lever i mange år så har man først tatt de skridt at man får hund, da er man ansvarlig for den i mange år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor meget tid har du? det er nok der vigtigste. Gå ind på pedigree's hjemmeside. der er en test du kan prøve og ta. så kan du se hvilken hund der passer til dig. Jeg ville starte med en Labrador hvis jeg var dig eller en golden retriver, men det kan jeg jo sagtens sige. Jeg startede med amstaff og det var nok en fejl, men jeg vil ha racen igen når jeg skal ha flere hunde. Jeg ville nok ikke synes du skal starte med husky, alaskan malamute og amstaff... de kræver meget erfaring.

http://www.pedigree.se/Pedigree/sv-SE/Hund...ätt+hundras.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvsagt tid til å la hunden gjøre fra seg om morgenen, men ikke å gå tur med den før senere. Hvor mye tid jeg har...... hm.. Noen dager ganske mye, andre dager over hodet ingen tid i det hele tatt! Dager der en flyr fra det ene til det andre uten å stoppe forekommer ofte i mitt liv.

Jeg har tenkt på noen raser: Amerikansk bulldog, fransk bulldog, bulldog, springer spaniel, labrador og har tenkt på leonberger (den kjempe store), men det er nok neppe aktuelt. Schefer har jeg også tenkt på, men jeg er ikke interessert i å ha en hund som kan skade mennesker/andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok kanskje du bør vente noen år før du skaffer deg hund. Husk at en hund kan leve i over 15 år, så du bør tenke deg om både en og to ganger og så enda en lang gang før du tar det store skrittet som det faktisk er å kjøpe seg hund. Du sier at noen dager har du nesten ikke noe tid til overs i det hele tatt, hva i all verden skjer med hunden da?

Bare for å gjøre en ting klart, så er det noe heeeeelt annet å ha hund enn å ha katt! Jeg har selv begge deler, så jeg vet hva jeg snakker om. Katter er selvstendige dyr, de er ikke avhengige av mennesker på samme måte som hunder. Hunder er flokkdyr, og det er unaturlig for dem å være alene.

Bare så jeg har sagt det, så mener jeg ikke at man ikke kan ha hund når man er 15 år! Det er mer det du skriver som sier meg at du kanskje ikke har tenkt grundig nok gjennom dette og forstått hva det virkelig innebærer. Hvis du allikevel bestemmer deg for å kjøpe deg hund, så anbefaler jeg deg å kjøpe en voksen hund, eventuelt omplasseringshund. For med så lite tid, så kan du i alle fall ikke ta ordentlig hånd om en valp. :)

Og du, jeg mener ikke å være en sur grinebiter altså :D

Jeg bare mener at det virker ikke helt som du er klar for å få "baby" ennå. For det å skaffe seg en valp er nemlig nesten det samme som å få barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har sikkert rett, og den trengte jeg! [-X Er lite gjennomtenkt, men men. Uansett skal jeg ikke kjøpe hund før jeg er 16 (i sommer) og før jeg har fått orden på hverdagen. Det jeg er livredd for er at jeg skal "gå lei" eller ikke orke mer, eller noe slikt, for det er ingen her i huset som vil ta seg av hunden, hele ansvaret hviler på meg.

En hund som er litt lat og ikke forlanger langtur hver dag (har jeg hørt) er fransk bulldog. Men den er ikke like flott (spør du meg) som en amerikansk bulldog.

Men hva er omplassering eller hva det var når en snakker om hund? Og koster det veldig mye å ha en hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har sikkert rett, og den trengte jeg! Er lite gjennomtenkt, men men. Uansett skal jeg ikke kjøpe hund før jeg er 16 (i sommer) og før jeg har fått orden på hverdagen. Det jeg er livredd for er at jeg skal "gå lei" eller ikke orke mer, eller noe slikt, for det er ingen her i huset som vil ta seg av hunden, hele ansvaret hviler på meg.

En hund som er litt lat og ikke forlanger langtur hver dag (har jeg hørt) er fransk bulldog. Men den er ikke like flott (spør du meg) som en amerikansk bulldog.

For å være helt ærlig, så tror jeg du bør vente litt lenger enn det :)

Omplassering er hunder som folk gir fra seg til omplasseringssenter hvis de av en eller annen grunn ikke har mulighet til å ha dem lenger. Noen hunder som kommer til omplassering kommer også fordi at de har adferdsproblemer, mens mange komme bare fordi eierne har blitt allergiske, eller ikke har tid til dem lenger.

Å ha en hund koster også mye penger!

Det er kjempedumt å kjøpe hund hvis du er i tvil om du kommer til å gå lei, du må tenke på hva du har å tilby hunden. Ikke bare at du har lyst på hund liksom, men hva du kan gi hunden din. Er du villig til å stå opp tidlig for å gå tur med hunden før skolen hver eneste dag? Er du villig til å gå rett hjem fra skolen hver eneste dag for å lufte hunden? Når heller ikke familien din er villig til å hjelpe deg, så blir det veldig mye ansvar! Men en ting du kan prøve, det er å ha en hund "på fôr". Jeg vet ikke så mye om hvem du kan snakke med for å få det, men det vet kanskje noen andre her inne. Jeg tror i alle fall det er sånn at en annen eier hunden, men du har den hjemme hos deg, så det blir jo som om den er din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe har akkurat vært til trening hvor der var over 15 schæferhunde og der var ikke en eneste som var slem av de asså. Men mange tror at schæferen er så "slem" dette er helt feil og i så fall de schæfere som er det, er dem som er havnet i de forkerte hænder :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med de andre her!

Jeg er forsatt ung, men jeg tenkte på alt mulig før jeg skaffet meg en hund!

Har jeg råd til en hund, penger, tid osv osv!

Vent heller til du har flyttet hjemme fra! Og har tid til en hund!

Det er vel sikkert noen som bor i nærheten som har hund! Kan jo få spørre og få lufte den!

så jeg hadde ventet hvis jeg var deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvsagt tid til å la hunden gjøre fra seg om morgenen, men ikke å gå tur med den før senere. Hvor mye tid jeg har...... hm.. Noen dager ganske mye, andre dager over hodet ingen tid i det hele tatt! Dager der en flyr fra det ene til det andre uten å stoppe forekommer ofte i mitt liv.

Jeg har tenkt på noen raser: Amerikansk bulldog, fransk bulldog, bulldog, springer spaniel, labrador og har tenkt på leonberger (den kjempe store), men det er nok neppe aktuelt. Schefer har jeg også tenkt på, men jeg er ikke interessert i å ha en hund som kan skade mennesker/andre hunder.

Hvis du overhovedet skal ha en hund skal du for det første ha en stabil hverdag og være hjemme hos den de mange første måneder? SOm 15-årig går man i skole og jeg mener ikke (medmindre du får en voksen hund) at du burde få en. Du skal jo være hjemme og passe den. Sorry men jeg holder altså på at hunde skal passes hjemme uden at være alene de første måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er en gutt på 15 år som liker dyr veldig godt. Det bor en katt her i huset som ikke går sammen med andre dyr, men det får jeg forsøke å leve med.  

Jeg lurer på å kjøpe meg hund, men problemet er at jeg ikke har spesielt mye tid til å gå tur med den, i alle fall ikke om morgenen. Jeg ønsker selvsagt en hund som er lett å "lære opp", og som ikke stikker av. Har tenkt på raser som Amerikansk buldog (utrolig stilige) og springer, men har liten peiling. Det er viktig at hunden ikke "tar sauer". Har dere noen raser å anbefale?

Nå har jeg lest hele tråden her...og lurer på om du har vurdert en bamse...??

Hva med å konse om skole de neste årene? Og sikre deg at det er noen som kan hjelpe deg med hunden? Det er ikke enkelt å ha unger, som noen her sammenligner en hund med,og det er helt sant! Du har 100% ansvar for et annet levende vesen,som overhodet ikke har uttrykt noe ønske om å være med deg,og bo med deg....-tenk over da hva du har å tilby FØR du drar en i hus,og kanskje ser feilen i det, et halvt år nedad veien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest hele tråden her...og lurer på om du har vurdert en bamse...??

Hva med å konse om skole de neste årene? Og sikre deg at det er noen som kan hjelpe deg med hunden? Det er ikke enkelt å ha unger, som noen her sammenligner en hund med,og det er helt sant! Du har 100% ansvar for et annet levende vesen,som overhodet ikke har uttrykt noe ønske om å være med deg,og bo med deg....-tenk over da hva du har å tilby FØR du drar en i hus,og kanskje ser feilen i det, et halvt år nedad veien..

Enig Calina, udover det mener jeg ikke at det skal være børnene i huset der skal ha ansvar for en hund og skal vælge at de skal ha en. Det burde være mor og far der vælger at en sådan skal købes. Så kan børnene være med til at vælge race. Jeg går meget alvorligt op i dyre-kår (som de fleste andre herinde) og mener at det er hunden der kommer i første række, sådan er det i hvert fald hjemme hos mig. Hunden er min nr 1 uanset hvad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allså... Jeg er bare 15, og det er jeg som har ansvaret for hunden her i huset og den står i mitt navn.Det er jeg som går tur med den, trener, gir mat osv. det var jeg som betalte for den og alt utstyret. Men det er mamma og pappa som betaler vet. fôr osv, og jeg hadde ikke greid det aleine om ikke de hadde hjelpt til med å betale osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ville anbefalt deg å vente. Du er 15 år og kommer sikkert til å måtte gå på videregående og studere. Det at du ikke har tid til den hver dag sier jo litt. Syns ærlig talt du burde tenke litt ass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Lurer på om du i det hele tatt har tenkt men.

Dersom du bestemmer deg for hund, så vær sikker på at du har foreldrene dine i ryggen. Det er ikke sjelden en går lei de første ukene! Hehe.. Min hund var lett å få i hus (er fremdeles, hun er jo ikke gamle skrotten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passet til meg, vel riktignok nor jeg ungikk å si at noen var allergiske da.. hehe :D Men må jo tenke på etterhvert, for når jeg en gang flytter ut så har jeg jo plass til hunden, og mamma er jo ikke så allergisk at hun ikke orker å være sammen med en hund noen dager elller en uke eller to... Så om noen år, ja da passer testen om at en golden passer til meg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...