Gå til innhold
Hundesonen.no

Anskaffelse av Ettersøk/Redningshund


Roger

Recommended Posts

Nå har jeg vært inne på den forum og spurt hva de ville anbefale som ettersøkningshund og jeg blir egentlig litt oppgitt.

Syntes ikke jeg får noen seriøse svar fra noen som kan det.

Ble t.o.m anbefalt en gris på et forum!

Jeg sitter stort sett igjen med inntrykk av at schafer eller dobermann er lettest og lære som ettersøks/rednings/lavine/søk hund.

Dette kommer til å måtte være en aktiv hund. Jeg sitter som nestleder i oppegård røde kors og skal selfølgelig ha med meg hunden på det meste jeg er med på.

Den vil selfølgelig få masse stimulans løping i skog og mark der jeg bor og masse mental trening med lydighet også.

Jeg er da 20 år og i god form vil jeg si. Jeg bor for meg selv men hunden vil på ingen måte bli en enmanshund. Min mor har hund fra før (selv om den begynner og bli syk og gammel og den antakelgvis ikke vil bli så mye eldre) og hun vil gjerne passe den selv om jeg egentlig vil ha den heeeelt for meg selv hehe.

Besteforeldre kommer den vel innom når den har vært på tur. Da pleier det og vanke litt kjeks eller andre godbiter.

De liker egentlig ikke hund sier de men som regel når de blir kjent med hundene så endrer de mening fort og hunden er verdens skjønneste.

Men primært blir det da meg som skal passe hunden. Min hund!

Men jeg sliter da med valget. Rottweiler eller schafer eller noe helt annet?

Har vært hos oppdrettere av både schafer og rottweiler nå og de sier hverandre imot på omtrent alt. Schafer oppdretterene baksnakket rottweiler oppdretterne og omvendt så jeg ble enda mere i tvil.

Så jeg sitter da der uten erfaring med noen av rasene. Har kun erfaring med basenji (en veeeeldig stri rase og skal trene)

Derfor håpet jeg at noen her kunne ha en liten pointer om hvilken rase de mener ville fungere best.

Men det kan ikke være noen liten puddel.

Det skal være en rase med noe størrelse i seg så miniatyr hunder er utelukket.

Forumet her har gitt meg mye kunnskap om de forskjellig rasene og mye morsomme diskusjoner.

Har da nå registrert meg siden jeg endelig har bestemt meg for at jeg skal ha hund. (måtte bare diskutere med meg selv i 2 år først)

Så hva mener dere er en god rase for mine formål? (veldig nysgjerrig på hva som kommer av svar nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Kort sagt så vil du ha en aktiv, stor hund som er lett å trene med hovedformål som redningshund/ettersøkshund?

Da har du mange raser å velge mellom. Schæfer og rottweiler som du har vært innom, men også f.eks. retrievere. De er sosiale og glade i folk (en flott ting for en hund som skal finne mennesker!). De er lettlærte og har en super nese. De er aktive og har god utholdenhet, men de har ikke et desperat behov for å være på tur minst tre timer hver dag - de takler en "fridag" fint også. De er stabile (selvsagt fins det individer som ikke er det), vennlige og livsglade. Også er det selvsagt forskjell på rasene også. Retriever-rasene er seks raser: Labrador, golden, nova scotia duck tolling, flat coated, curly coated og chesapeake bay. Alle seks har sine positive og negative sider - labradoren er f.eks. ofte meget turbo og veldig aktiv og ivrig og vill i unghundtida, golden har dessverre nokså mange forekomster av HD. Chesapeake bay er en rase hvor individene ofte har nokså forskjellig gemytt. Du kan lese mer om retrieverne på http://www.retrieverklubben.no. En retriever kan pga det flotte gemyttet og størrelsen brukes til omtrent alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt noe på Springer Spaniel? Ellers så er det som du sier Schäfer, men da vil jeg nesten anbefale deg å sjekke litt i Sverige. De skal ha noen gode brukslinjer på hunder der.

Det er jo flere raser og som egner seg til redningshund, Flatcoated Retriever, brukslabrador for å nevne noen. Veit ikkje om dette er noe hjelp for deg, men det er bedre enn å anbefale en gris i vært fall.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du sier du vil ha en hund med størrelse, så anbefaler jeg likevel å sjekke ut shiba. En stor hund i lite format. De har gode søksevner og liker å jobbe. Mange brukes til jakt og ettersøk, og vi har solgt en valp som har startet med spesialsøk.

Eier har tidligere hatt blant annet schæfer, men han har nok ikke hatt noen med så mye motor som shibavalpen... Se hvordan hun søker, bare 9 uker gammel: http://www.selbunett.no/wenches/?page=2&id=30

Ellers så er det en artikkel på samme siden om Moto, akitaen som var godkjent lavinehund.

Så det finnes mange raser du kan bruke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nå uten å ha nølt gått for malle eller en annen bruksvariant av lanhårsbelgeren.Men det har jo selvfølgelig mest med at det er belgeren er mitt hjerte nærmest..de to andre du nevnte blir for "treige" for meg...

Shäferen passer vel best hvis du er helt ny med hund og ikke er vant med å reagere før bikkja får tenkt..eller å kontrollere stress..Jeg har selv en belger jeg vurderer å trene i NRH, jeg skal i hvertfall få somlet meg til å dra på introkurset i mai og har fått tilbakemeldinger på at han sannsynligvis ville vært svært egnet (han har stor lekelyst og er sosial).

Men hvorfor tar du ikke bare kontakt med de som allerede har redningshund i området ditt og hører med de? Hvis du allerede er aktiv i røde kors så burde det være enn smal sak å få en fot innenfor? kanskje få være med på treninger og funnet ut om dette er tingen for deg?Min erfraing er at det alltid er manko på figuranter i bruks/redning tjeneste og det er vel få ting du lærer mer av enn å være figurant for andres hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dobermann er veldig bra å bruke, men minus er lite pels, så de må da ha klær om vinteren hvis det er kaldt og dere er veldig mye utendsørs. Ellers er shæfer bra, eller risenshnauser. Disse er alle hunder jeg har sett drevet med dette. Jeg tror du kan få ganske så mange forskjellige raser godkjente som dette. Så på tv ei dame som brukte en storpuddel i redningsgruppen. Dette er jo hunder som er kvikke og lettlærte. Du kan jo høre med redningsgrupper, røde kors etc. og la dem fortelle litt om hvilke hunder de har hos dem osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for informative svar for en gangs skyld.

Jeg var ikke så keen på og ta en gris inn i huset.

Jeg må si jeg stiller meg skeptisk til puddel raser. Jeg er ikke den som har tålmodighet til å stå med føner og krølltanga og greier og klippe til fine frisyrer.

Vil gjerne ha en litt tøff hund også med personlighet som også kan skremme folk som ikke vet at den er snill som dagen er lang. Men også en hund som vet og forsvare sin eier og eierens interesser. Hjalp det litt mere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt motstridene ønsker du har der...

Hvorfor ønsker du en hund som skremmer vannet av barn den finner i skogen? Skal du ha en hund til redning først og fremst så burde du vel prioritere leke/kamplyst og tilgjengelighet mer enn vakt? Det er det som blir prioritert på egnhetstesten i det minste.

Btw..kjenner til en som trente redning i NRH med Amstaffen sin når forbudet kom.Hunden var mer enn egnet og alt så bra ut men når forbudet kom var det kroken på døren og rett ut. Ikke fordi folka i NRH mente at Amstaffer var farlige på noen måte, men av hensyn til trygghetsfølelsen for de som blir funnet og allmenheten. Det er den forklaringen vedkommende fikk i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redningshunden skal jo ikke akkurat hoppe opp i fanget på personen de finner tror jeg.

Tror nok at man når er kald og nedkjølt og ikke aner veien hjem blir man glad for å se hvilken som helst hund så lenge den har en person i andre andren som kan påkalle helikopter og lignende for å få deg ut derfra.

Det blir jo ikke store interaksjonen du har med hunden.

De fleste unger er heldigvis ikke så lettskremt om jeg skal ha den med på tjeneste. Har sett 3 åringer leke med store grand danois og sett de som er redde for en miniatyr hund.

Tror enten de er redde for dem eller ikke redde for dem i det hele tatt. En rottweiler kan jo skremmende nok ut for å få noen til å slippe taket i deg når bikkja begynner og bjeffe og knurrer selv om den logrer som bare søren med halen.

Så lenge hunden ikke er troendes til å bite personen den finner eller små barn tror jeg det spiller så mye rolle om hva de blir funnet av gris eller hund bare det er et menneske i andre enden av kobbelet.

Grunnen til at amstaffen fikk kroken på døra er jo kanskej at den ble et forbudt hundeslag. Personlig ville jeg ikke klagd om jeg ble funnet av en pittbull bare jeg ble funnet. Du vet jo at den har gjennomgått trening og ikke er truendes til å bite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mangen her som reklamere for sin egen rase.

Men selv vil jeg tro raser som Schæfer og Labrador er raser som er veldig egnet.

Selv har jeg Hollender, som ofte blir brukt som redningshund osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell no er jo retriverene godt egnet til slikt arbeid og risensnauzer.

Vet at noe bruker samojed til slikt arbeid, men siden du ikke var innteresert i pelsstell så blir vell ikke dette helt rasen for deg siden de normalt sett er langhåret(forde om de er lettstelte da).

Men hvis du ikke er så innteresert i pelsstell så ville jeg nokk ha gått for en korthåret rase som malle, schæfer(korthår) og slike raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, vil du ha en rase som skremmer "uvitende" og ikke slipper hvem som helst inn døren så kan jeg absolutt anbefale min. Han er svart som synden, ser ut som bikkja til ***** i følge folk som burde vite det ("satanister" på toget :) ) og han går med stor stygg bust og dyp knurring i mot skumle folk på verandaen (faren til naboen :rolleyes: ) istedet for å bjeffe febrilsk.. Forhåpentligvis passer ikke min hund på meg da, jeg liker å tro han stoler på at jeg passer på han (det er i det minste det jeg prøver å oppdra han til) jeg har litt for mye erfaring med hunder som vokter for mye til at det er en egenskap jeg fremelsker.

Men han er ingen typisk førstegangshund.. :D

Jeg mener du uansett burde være med å trene med NRH og å sette deg litt inn i brukshundarbeide og bli kjent med rasene der (det er vel ofte malle, flatcoat, schäfer og rottis det går i etter hva jeg har sett ) før du tar steget videre og undersøker oppdrettere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du sjekket litt om Malanoise? Det er arbeidshund deluxe.

Nå vet ikke jeg så mye om Roger sine hunderfaringer og det kan jo hende at fyren er et naturtalent (og har du dyktige folk rundt deg og vett til å høre så er det like godt som erfaring etter min mening) men en Malinois er mye hund å bo med...Og så er det det med å kunne avknapp funskjonen.Det er en viss skarphet der og å ta hensyn til..Og så er de ikke fryktelig avskrekkende å se på.

Men hvis malle er intressant for Roger så kan jeg ikke annet enn å linke oppdretteren til Loke :

http://www.kennel-nangijala.com/

Hun er seriøs, erfaren og respektert ..Men jeg tror nok ikke hun selger sine beste maller til "hvem som helst". Så man må nok vise seg seriøs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for informative svar for en gangs skyld.

Jeg var ikke så keen på og ta en gris inn i huset.

Jeg må si jeg stiller meg skeptisk til puddel raser. Jeg er ikke den som har tålmodighet til å stå med føner og krølltanga og greier og klippe til fine frisyrer.

Vil gjerne ha en litt tøff hund også med personlighet som også kan skremme folk som ikke vet at den er snill som dagen er lang. Men også en hund som vet og forsvare sin eier og eierens interesser. Hjalp det litt mere da?

Jeg synes du har fått nesten helt like svar her som du fikk på dyrenett, men det er en annen sak :) Jeg anbefaler deg fortsatt å vurdere springer spaniel, retrieverrasene (spesielt labrador og golden), border collie og schæfer. Det er alle raser som er passelig store, har arbeidslyst, er glad i mennesker/sosiale og har nok pels til både lavine og skog. Synes også dobermann er en fin rase til redningsarbeid (har trent rundering selv) men de har for tynn pels på vinterhalvåret til å holde på over lenger tid av gangen. Prøv å glem at den skal være skummel, fokuser heller på at den har nok pels, er avlet for å jobbe med fører, har arbeidslyst, er lettlært og sosial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett litt på de forskjellige nå.

Har jeg lov til å inneha hund som er trent til å bite? Mener hundeloven la ned forbud mot å inneha eller trene hund til å bite. Jeg har nogenlunde erfaringsrike folk rundt med.

Bestefaren min hadde hund i over 50 år før han ble pensjonist han bor 2 min unna sammen med bestemor som da også har en del erfaring i å ta seg av hunnen. Jeg fikk jo hund da jeg var 11 og nærmest vokste opp med hund hjemme og trivdes med det. Som 11 åring var det kun jeg som hadde interessen forå drive med dressur og leste det jeg kom over og vel vi endte da opp med en hund som kan sitte og gi labb!

Men som sagt denne skal på dressur kurs og den skal være en skikkelig brukshund. Er det bare meg eller ligner malanoisen noe utrolig på schafer? siden jeg fikk sto det også schafervalper ventes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Roger:

Ett godt tips til deg er å ikke lete etter utseende,men begynne å se etter egenskaper.

Hva kreves for å få en god redningshund. Utholdenhet-motivasjon(lekelyst)-søkslyst og søksevne mm Så da begynner du å lete etter hunder med foreldre som beviselig har disse egenskapene. Da er det større sjangs for at du får en bra hund til denne type jobb.

Du bør se etter egenskaper du vil ha. Eks sosiale. Men du finner maller som er like sosiale som Labber. her er det din trening det går på. (sosialisering)

Men som sagt denne skal på dressur kurs og den skal være en skikkelig brukshund.

Vet du hva det innebærer å få det du leter etter? Anbefaler deg å delta på endel treninger med førere som ER A-godkjente. Se hva som kreves! Det er faktisk ikke mange av dem som kommer så langt, dem fleste stopper på B-godkjenning og kommer aldri lengre enn det.

Som sagt: Let etter egenskaper ikke raser. Raser sm har egenskapene krever også utrolig mye av deg og du kan nesten bare glemme å ombestemme deg og legge "hatten på hyllen" om du virkelig gjør ett bra kjøp. Men det er ingen garantier. Ett rivjern av en brukshund er nesten noe av det vanskeligste å trene om du ikke vet hva du driver med. Det kan fort bli en hund som er utrolig vanskelig å kontrollere.

Raser som kan ha disse egenskapene (som "passer" og det fins oppdrettere med gode brukshunder som mål) er Schäfer, Malle, Risen, Rottis, Working Springer, Jakt labrador (dual purpose), Australsk Kelpie, Flat coted retriver, Dobermann osv osv Alt er smak og behag. Titt litt utenfor landegrensene også, det fins mange gode oppdrettere i Sverige og dem har mer "bredde" i raser som brukes og avles enn Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne ha en litt tøff hund også med personlighet som også kan skremme folk som ikke vet at den er snill som dagen er lang. Men også en hund som vet og forsvare sin eier og eierens interesser.

Roger skriver også : " Har jeg lov til å inneha hund som er trent til å bite? "

Dine innlegg provoserer meg.

Lurer egentlig på om du i det hele tatt burde skaffe deg hund.

Synes dette du skriver "spriker" i alle retninger. I første innlegg ønsker du en redningshund, er medlem i røde kors. Da er man generellt opptatt av redning og av den jobben hunden skal gjøre ute på en leteaksjon.

Når du så begynner å snakke om "tøff hund", ""personlighet som kan skremme", "forsvare eier og eiers interesser", "Trent til å bite"... ja, da spør jeg - hva er din motivasjon for å ha hund?

En redningshund skal være glad i alt og alle ( alle mennesker, andre hunder ), skal ikke vokte og forsvare, skal ikke skremme, skal ikke bite, skal ikke være tøff ( les "penisforlenger" for "guttevalper"..).

Du får ha meg unnskyldt hvis jeg totalt har misforstått, men ærlig talt...

Kom deg ned "på jorden" og spør deg selv hvorfor du ønsker en hund og ikke minst hvorfor i all verden du vil ha en redningshund ( virker ikke som om du er så veldig opptastt av redningstjenesten utifra det du skriver) ?

Hvis jeg har tatt feil, og du virkelig ønsker å drive redningsarbeid, så ta deg for guds skyld en tur innom ditt nærmeste lokallag og se hva man virkelig holder på med. Hva slags hunder man anbefaler og hvordan disse hundene trenes og oppdras.

Går ut fra at din lokale røde kors avdeling vet hvor nærmeste redningshundlag er og hvordan få tak i dem.

mvh Edith Piaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edith ro deg ned fem hakk nå.

Grunnen er at linkene jeg fikk her ledet til malanois som da var politihunder og lignende og de som var til omplassering der var blandt annet en politihund og vekterhund.

Jeg vil anta at de er trent til å bite. Derfor jeg spurte om jeg hadde lov å inneha en sånn hund.

Jeg sitter faktisk som nestleder i oppegård røde kors hjelpekorps så jeg vil si jeg har god kunnskap om hva røde kors driver med. Redningshunder er ikke en av dem.

Det er jobben til Norske Redningshunder. (som regel søker de igjenom områdene får vi går igjenom med letemannskap)

Jeg har overhodet ingen intensjoner om å lære min hund å bite eller angripe.

Men hunden kan da godt få se litt skummel og mannfolk aktig ut.

Er lei for at du blir provosert av innleggene mine men jeg forslår at du går inn på linken jeg fikk så kanskje du ser hvorfor jeg spurte om jeg hadde lov til å inneha hund som er trent til å bite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Edith ro deg ned fem hakk nå.

Grunnen er at linkene jeg fikk her ledet til malanois som da var politihunder og lignende og de som var til omplassering der var blandt annet en politihund og vekterhund.

Jeg vil anta at de er trent til å bite. Derfor jeg spurte om jeg hadde lov å inneha en sånn hund.

Er lei for at du blir provosert av innleggene mine men jeg forslår at du går inn på linken jeg fikk så kanskje du ser hvorfor jeg spurte om jeg hadde lov til å inneha hund som er trent til å bite

Se annonsene en gang til tror jeg. Dem anbefales til vekter/politi tjenestehund. Det står ikke noe om trent.

Og ja du kan inneha en "skarp trent" hund med dem rette kursene og godkjenningene. Eks IPO som er en sivil konkurranse gren som har en skyds del.

Ettersom det også fins narkotika og bombehunder innen politiet som er det ikke alltid riktig å annta at en politihund er skarp heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennel-nangijala selger mye til IPO og tjenestehund.Og redning...Mulig det ser litt voldsomt ut med en gang man kikker på bildene første gangen men altså dette er prima brukshunder :) Med god psyke.Men de er ikke for hvem som helst..Du skal som sagt vite veldig godt hva du gjør eller ha dyktige folk rundt deg skal du ha en sånn hund.Men som sagt..meld deg inn i NRH og lær av de beste før du i det hele tatt vurderer å gå til anskaffelse av hund uansett rase er mitt råd.Er du aktiv i røde kors så er du vel allerede glad i å ligge å fryse i skogen en lørdags kveld istedet for å dra på byen og det er jo et godt utgangspunkt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er redningshund du vil ha må du prioritere andre egenskaper enn vokting og skarphet. En redningshund skal være en meget sosial, veltilpasset hund som er glad i å møte alle mennesker, og som ikke reagerer med forsvar i truende situasjoner. For eksempel vil et menneske som har ligget hardt skadet flere timer i skogen kunne reagere mot en fremmed hund som kommer løpende, på en helt annen måte en hva hunden oppfatter som "normalt". Jeg har, fra visse redningshund folk, fått oppgitt at mange rottweilere er hakket for tunge til å kunne hevde seg i toppen som redningshund. Hunden må ha god kondis, og bør kunne bevege seg i all slags terreng med letthet. Derfor ble jeg anbefaltbruksbelger, schäfer fra brukslinjer eller border collie. Sistnevnte ser hverken særlig skummel ut, og det er ikke mange bordere som har masse forsvar o.l, men de er relativt lette og beveger seg kjapt og lett i terrenget. I tillegg kommer den egenskapen som gjør at veldig mange bruker bordere i redningshund arbeid; de er avlet for å samtidig være veldig førerorienterte og kunne jobbe svært selvstendig på lang avstand.. En aussie kan og være et alternativ hvis du vil drive med redning. Jeg vil anbefale dge å ta kontakt med din lokale norske redningshund avdeling, bli med de på en trening, og spørre og grave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roger skreiv: Men som sagt denne skal på dressur kurs og den skal være en skikkelig brukshund. Er det bare meg eller ligner malanoisen noe utrolig på schafer? siden jeg fikk sto det også schafervalper ventes

Nei, Malanoise og Schäfer er litt like. Men sjøl om eg har sch. så vil eg nesten påstå at malanoisen er minst en like god brukshund om ikkje bedre. Dette fordi den er meir "klar og våken" og er raskare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...