Gå til innhold
Hundesonen.no

Presenter din hobby/fritidssyssel


HeliX

Recommended Posts

Heisann!

Jeg tenkte kanskje vi kunne ha en tråd hvor vi deler våre hobbyer og interesser, altså i tillegg til hund. Kanskje man kan plukke opp noen nye hobbier her da etterhvert? Jeg tenker på sånt som i utgangspunktet ikke omhandler hund, altså ikke ag, lp, utstilling og sånt, men annet man driver med - gjerne noe som kan kombineres med hundeholdet...?

Mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg glemte jo å begynne selv da:

Jeg driver med noe som heter "Geocaching".

Kort fortalt er dette en slags skattejakt ved bruk av gps. Dette er en fritidssyssel som bedrives stort sett over hele jorden, og går ut på følgende:

Andre geocachere legger ut gjemte bokser land og strand rundt. Du henter ned koordinatene på nettet, legger de inn i gps'en, og går ut på leting. Boksene inneholder stort sett en loggbok, en penn, og kanskje "skatter". Hvis den inneholder ting, er regelen slik at tar man ut noe, så legger man i noe også. (Slik at det aldri blir tomt i boksen) Her er det i utgangspunktet ingen regler for hva det skulle være (annet enn at man skal huske på at barn og familier også finner slike bokser, så eksplosiver, farlige ting, alkohol, sigaretter etc etc skal man ikke legge i) Typiske ting er nøkkelringer, flaskeåpnere, kortstokk, osv osv osv.

Det du trenger for å begynne med dette er i hovedsak en håndholdt gps, og gjerne en tur-kompis (tobent eller firebent - eller helst begge deler :) ) Ellers må du registrere deg på www.geocaching.com. Dette koster ingenting - man kan registrere seg som "premium member" og betale 30$ i året, men det er kun om man ønsker ekstra-ting på geocaching.com - absolutt ingen nødvendighet. (Jeg er selv ikke noe premium member)

På denne hjemmesiden kan man finne ut hvor i nærheten av der du bor det finnes bokser, og det finnes i alle mulige slags vanskelighetsgrader - alt fra en liten gåtur i sentrum til lange turer i fjellet. Gps-punktet får deg i nærheten av boksen, men de siste meterene er de vanskeligste - boksen er alltids litt "lurt" plassert og skal være plassert slik at ikke tilfeldig forbipasserende ser den eller legger merke til den.

Mye kjekk info på norsk finnes på hjemmesiden www.starte.no - der kan man også få opp hvilke bokser som er i nærheten av de fleste byer i norge - og mange tettsteder.

Fordelen med geocaching er at man får det ekstra sparket i baken til å komme seg ut - ihvertfall om man er er nysgjerrig, som jeg er - hehe. Boksene legger folk ofte ut på plasser som betyr noe spesielt for dem eller som de mener har fin utsikt, en fin rasteplass, osv osv - så man oppdager plutselig nye og spennende plasser i sitt eget nærområde. Geocaching baserer seg på at man alltid skal ta hensyn til naturen, at man forlater plassen som man finner den, eller bedre (putter man en pose i lomma, og tar med seg søppel man finner på veien, har man i tillegg gjort en god gjerning og får et finere nærmiljø i belønning)

Når man har prøvd dette litt, og funnet noen bokser, får man kanskje lyst til å legge ut noen bokser selv - også disse sender man inn til registrering på www.geocaching.com, og hvem som helst som er registrert kan legge ut boks - det koster selvsagt ikke noe. Og jeg kan garantere at den firbente setter pris på de "ekstraturene" man gjerne tar seg hvis man blir bitt av basillen! :)

Hvis noen er nysgjerrig på geocaching og lurer på noe, så send meg en melding. Jeg er selv ganske nybegynner på dette, men har holdt på litt, og kan det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare sportfiske (fluefiske, slukfiske og agnfiske) og er mest ute etter anadrom fisk samg gjedde og litt "pale" fiske med venner.

Ellers så er nerding den hobbyen som er ikke er hobby lenger siden det faktisk er en nødvendig rutine for meg som å spise, sove osv.

Har ikke mange hobby egentlig når eg tenker over det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med seiling. Da av enten råseglbåt eller sneiseglbåt. Seiler "gammelbåt" da. :)

Her er linken til kystlaget jeg er aktiv i. Der finnes og link til båten vår, Loke - Der finner dere litt info om den! :)

Og så digger jeg havfiske med stang. Dette fikk jeg øynene opp for når jeg gikk på Lofoten Folkehøgskole, linje Friluftsliv Hav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helix:

Det høres så utrolig artig ut det der!

Tror jeg så en liten presentasjonssnutt om dette på tv en gang, og klarte å glemme den adressen mn skulle inn å registrere seg på, men NÅ skal jeg jammen meg prøve! Jeg elsker jo alt som har med skattejakter å gjøre :)

Ellers så er mine interesser teater og sang.

Ting jeg har som interesser som er av frivillig tvang er

Fisking:

Trond kan jo ikke fiske alene.. så han har kjøpt allslags utstyr til meg, og jeg som syns synd på fisken, og fisker uten krok... ehe..

Golf:

Pappa kan jo ikke spille alene... så jeg har blitt dratt med siden jeg var 2 år og fikk mitt fulle golfsett som 4 åring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom hund så er min andre store hobby kaniner. Jeg har drevet med kaninhopping, avl og utstilling i 6 år nå (Begynt for alvor i 2000)

Jeg reiser landet rundt med hoppekaninene, har vært i Stavanger, Bergen, Drammen, Sarpsborg, Tønsberg ++

Akkurat nå har jeg 12 kaniner og 5 kaninunger, så det er nok å bruke tiden på om dagene.

Link til hjemmesiden min: http://home.no.net/smaxima

Link til Norges Kaninhoppforening: http://www.kaninhopping.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler, da utfor/freeride..

dvs. sykler ned fjell, hopper utfor kanter, ned trapper, o.l., på denne: http://www.raskt.net/olav_alexander_mjelde...esi_bazooka.jpg

Ser jeg var litt kort i forhold til andre her, så:

* Programmering (database, serverside, o.l.)

* Filmer/Serier (dog ikke så veldig mye TV).

* Henge med venner

* Gnikke på bil

* Gå tur med voffen :)

Ellers,ja.. jeg chatter litt, hehe.. MSN og IRC (EFnet).

Spiller lite... Er alltid litt daff og trøtt etter jobben, hehe.. Så da blir det til mye surfing av og til.

Jeg jobber med digitalisering/adobe/programmering, o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg har litt små hobbyer jeg driver med iblandt.

-tegne/male:

Jeg liker å tegne med gråblyant. Gjerne landskap og mennesker. Er ikke så flink så foreløpig holder jeg dem for meg selv.

Oljemaling er noe jeg alltid har drømt om å drive med. Går heller dårlig :) ,kurs blir det nok ikke (bruker for mye tid på hund) så det får jeg fortsette med bak lukkete dører.

-Planter:

Elsker å pussle med planter, eier ikke grønne fingrer så det blir mye innkjøp av planeter :)

Ellers litt blir det jakt, men jeg styrer bikkjene og samboer skyter... så det er vell egentlig å drive med hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder da på med litt webdesign til meg selv :) ellers så trener jeg litt med hunden mye går til han..Så seff samboeren da :) Skal snart begynne å trene på trennings senterer i nærheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener. Så er jeg litt "datanerd" og liker å sitte å pusle med hjemmesiden, holde på i adobeprogrammer etc. Har en stor interesse for skyting, så jeg skal ta opp igjen pistolskytingen så snart jeg får rævva i gir. Har tatt et fri år pga jobbing på kveldene, hunden etc.

Ellers er jeg glad i fotografering og tegning.

Ellers er jeg fan av å sløve når jeg kan. :) Se filmer og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vinteren kjører jeg mye telemark. Begynte for 2 sesonger siden og ble rett og slett hektet. Nå er det aldri en helg hvor jeg ikke går på ski når det er vær.

Jeg elsker å ta bilder, og det går jo veldig fint ant å kombinere med telemarkkjøring. Mange tøffe motiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten bikkjene mine har jeg endel vidt spredte interesser.

Jeg jakter storvilt - det er sesongbasert fritidssyssel fra august til desember. Det kombineres gjerne med bikkja siden jeg også driver med ettersøk.

Jeg skyter konkurranse - hele året - men ikke så ofte som jeg burde :) Er faktisk 2 x fylkesmester for kvinner i jaktfelt (storviltrifle).

Jeg fotograferer. Har drevet med landskaps- og dyrefotografering i mange år og har gått litt kurser men er den glade amatør ;)

Kampsport er MIN idrettsfom. Har 1 kyu (brunt belte) i ju jutsu og var første jente i Norge som graderte til det, og nå for tiden er det karate det går i. Der har jeg 6 kyu (grønt belte).

Jeg synger og spiller bl.a gitar og har skrevet en haug med musikk og har vært på diverse opptredener og sangkonkurranser tidligere.

Og så noe skikkelig corny: jeg har en vinklubb. Den har eksistert i 10 år og vi er 5 jenter som blindtester vin en gang i måneden. Er blitt rasende dyktige etter hvert haha!

Dette er vel meg i et nøtteskall. Ikke rart de rundt meg sier jeg er hyper :) for dette driver jeg med i tillegg til hunder, jobb og familie B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg glemte jo å begynne selv da:

Jeg driver med noe som heter "Geocaching".

Kort fortalt er dette en slags skattejakt ved bruk av gps. Dette er en fritidssyssel som bedrives stort sett over hele jorden, og går ut på følgende:

Andre geocachere legger ut gjemte bokser land og strand rundt. Du henter ned koordinatene på nettet, legger de inn i gps'en, og går ut på leting. Boksene inneholder stort sett en loggbok, en penn, og kanskje "skatter". Hvis den inneholder ting, er regelen slik at tar man ut noe, så legger man i noe også. (Slik at det aldri blir tomt i boksen) Her er det i utgangspunktet ingen regler for hva det skulle være (annet enn at man skal huske på at barn og familier også finner slike bokser, så eksplosiver, farlige ting, alkohol, sigaretter etc etc skal man ikke legge i) Typiske ting er nøkkelringer, flaskeåpnere, kortstokk, osv osv osv.

Det du trenger for å begynne med dette er i hovedsak en håndholdt gps, og gjerne en tur-kompis (tobent eller firebent - eller helst begge deler :) ) Ellers må du registrere deg på www.geocaching.com. Dette koster ingenting - man kan registrere seg som "premium member" og betale 30$ i året, men det er kun om man ønsker ekstra-ting på geocaching.com - absolutt ingen nødvendighet. (Jeg er selv ikke noe premium member)

På denne hjemmesiden kan man finne ut hvor i nærheten av der du bor det finnes bokser, og det finnes i alle mulige slags vanskelighetsgrader - alt fra en liten gåtur i sentrum til lange turer i fjellet. Gps-punktet får deg i nærheten av boksen, men de siste meterene er de vanskeligste - boksen er alltids litt "lurt" plassert og skal være plassert slik at ikke tilfeldig forbipasserende ser den eller legger merke til den.

Mye kjekk info på norsk finnes på hjemmesiden www.starte.no - der kan man også få opp hvilke bokser som er i nærheten av de fleste byer i norge - og mange tettsteder.

Fordelen med geocaching er at man får det ekstra sparket i baken til å komme seg ut - ihvertfall om man er er nysgjerrig, som jeg er - hehe. Boksene legger folk ofte ut på plasser som betyr noe spesielt for dem eller som de mener har fin utsikt, en fin rasteplass, osv osv - så man oppdager plutselig nye og spennende plasser i sitt eget nærområde. Geocaching baserer seg på at man alltid skal ta hensyn til naturen, at man forlater plassen som man finner den, eller bedre (putter man en pose i lomma, og tar med seg søppel man finner på veien, har man i tillegg gjort en god gjerning og får et finere nærmiljø i belønning)

Når man har prøvd dette litt, og funnet noen bokser, får man kanskje lyst til å legge ut noen bokser selv - også disse sender man inn til registrering på www.geocaching.com, og hvem som helst som er registrert kan legge ut boks - det koster selvsagt ikke noe. Og jeg kan garantere at den firbente setter pris på de "ekstraturene" man gjerne tar seg hvis man blir bitt av basillen! ;)

Hvis noen er nysgjerrig på geocaching og lurer på noe, så send meg en melding. Jeg er selv ganske nybegynner på dette, men har holdt på litt, og kan det viktigste.

Dette må være noe av det rareste og stiligste jeg har hørt om på lenge! Og jeg ser du bor i Nord-Norge? Kan ikke tenke meg at det finnes bokser her jeg bor, men dette skal jeg jaggu lese mer om! :)

Personlig, så er min store lidenskap å pusse opp. Jeg har pusset opp en leilighet, ett hus (her jeg bor nå, og jeg pusser stadig opp...) og en hytte, og nå har jeg fått et fjøs som jeg skal bygge om til fritidshus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer den............. :):D

Vi skulle bodd nærmere hverandre så kunne vi hatt fritidsproblemer sammen B)

Jeg tar jo masse bilder og slikt i skogen så jeg vet ikke om det kan betegnes som en hobby?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom hunden, så sitter jeg på pcn. og thats it. Fritidsyssel må være å sitte på runder i "sentrumen" det da :D når typen er hjemme riktignok :)

Jeg er nok en av de som ikke har en ordentlig hobby :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom hunden, så sitter jeg på pcn. og thats it. Fritidsyssel må være å sitte på runder i "sentrumen" det da :) når typen er hjemme riktignok :D

Jeg er nok en av de som ikke har en ordentlig hobby :D

Runde på runde rundt komlokkene :D

Utenom hund, trening og å sitte å taste på pcn så har jeg ikke noen hobby. Ja å så sitter jeg i styret til Høgskolen auf. Jeg har ridd en del før men det er ikke noe rideskole her, å hestesenteret er for useriøst til at jeg gidder å bruke penger der. Er mulig at jeg tar en tur eller to når abstinensene kommer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel utenom hunden og utstillinger så... Tja.. Venner.. Også typen da(De FÅ gangene vi IKKE krangler :D ) Jeg red galopp hester, men har blitt lite av det nå da :) Litt lite tid... Synd, det var kjempe artig... Ellers driver jeg litt med travere da.. Men ikke mye, alt går liksom til dyret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helix:

Det høres så utrolig artig ut det der!

Tror jeg så en liten presentasjonssnutt om dette på tv en gang, og klarte å glemme den adressen mn skulle inn å registrere seg på, men NÅ skal jeg jammen meg prøve! Jeg elsker jo alt som har med skattejakter å gjøre :D

Ellers så er mine interesser teater og sang.

Ting jeg har som interesser som er av frivillig tvang er

Fisking:

Trond kan jo ikke fiske alene.. så han har kjøpt allslags utstyr til meg, og jeg som syns synd på fisken, og fisker uten krok... ehe..

Golf:

Pappa kan jo ikke spille alene... så jeg har blitt dratt med siden jeg var 2 år og fikk mitt fulle golfsett som 4 åring :)

Hehe, joda - jeg kan underskrive på at det er artig. Ikke minst får man rørt litt ekstra på seg, og det er litt morsomt når man finner "hemmelige" bokser både i turterreng og midt i byen - mange av boksene er sånn at tusenvis av mennesker passerer dem hver dag uten å vite at dem er der.

Holder med deg i at fisking er gøy, men du må jo få på krok da vettu! :D

Golf har jeg alltid hatt lyst å prøve, men har aldri blitt noe av til nå...hvem vet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...