Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du "gneldre bikkje"?


Renate A

Recommended Posts

Lurer bare på om du har en så kalt "gnelder bikkje"?

Gjør du noe med boffingen?

Chicka bjeffer veldig skjelden, som regel om noe skjer uten for husveggene som hun må si i fra om.

Da sier jeg "det er greit" så gir hun seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei heldigvis. Hun kan boffe ved vinduet iblandt eller hvis det ringer på, men vi har vært ganske streng med dette. Et bjeff og rett på plassen sin.. Det er okei hvis hunden bjeffer 1 gang ved ringeklokken, men blir det 2-3 så er det TI STILL og rett på plass. Ute får hun heller ikke lov å bjeffe. (feks på en hund, folk etc) Men er hun skikkelig gira feks ved trekking, lar vi henne få gitt utløp for det med stemmen. Men hun er veldig grei sånn sett når det gjelder bjeff. Klarer ikke bjeffehunder. huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har buhund, det taler for seg selv. Med innstinkter som tilsier at den skal varsle når det kommer noen og halse når den finner vilt på tur, så blir det en del bjeffing ;) Men det viste jeg da vi skrev kontrakten så kom ikke som noe sjokk :D vil si bjeffing tildels er med på det du skriver under for når det gjleder buhunden.

vi slår ganske hardt ned på bjeffing når han står ute på platten. For 6 mnd siden ble han helt "gal" når vi så folk på tur også, men nå passerer han, og går mot både sykklister og vanlig spaserende mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.. jeg har nok en gneldrebikkje.

Hun bjeffer når det kommer noen mot tomta vår, eller banker på døra.

hun er ikke agressiv eller noe. Det er nok bare vaktinnstinktet som tar overhånd. HUn har aldri angrepet noen. Men hun bjeffer/hviner mot dem, men det skal jo portisene også gjøre.

Men jeg pleier å rose henne når hun er flink og ikke bjeffer, og jeg tar henne vekk fra dem hun bjefer på når hun gjø det. også roser jeg henne når hun roer seg igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri en lyd inne...med mindre han blir for gira i lek med katta..det hender det at det kommer noen skarpe bjeff.Men ute når han står i bånd..da skal ingen i nabolaget tenke på å gå forbi huset hans for han er kongen, kongen det er han..Det er noe skikkelig drit skal jeg være helt ærlig og jeg komanderer han rett inn med engang jeg hører han begynner.

Har tidligere hatt hunder med overdreven vokting. På min første gronnis så stengte jeg av vinduene nederst så han ikke fikk kikket ut og jeg roste han og " sjekket" hver gang han satte i gang.Da ga det seg mye utrolig nok.Pan voktet helt sykt.Jeg sov 5 hele netter i de nesten 2 årene jeg hadde han.Han gneldra helt hysterisk flere ganger i løpet av natten og det eneste som roet han og var ros..ble jeg skarp eller irritert i stemmen holdt han det gående hele natten i flere uker.Men han var noe for seg selv da..

De to voktet jo pga usikkerhet.Jeg ville blitt litt rådløs hvis Loke begynnte her inne for han er (litt for) selvsikker og trygg. Har liksom ikke så mye erfaring med sånne hunder jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg har ei gnålebikkje, om det teller? ;)

Ingen av dem bjeffer nevneverdig, spesielt ikke Saeta, men Jóga gnåler fælt når hun vil hilse på folk... :unsure: Slitsomt ja, skulle mye heller hatt henne som gneldrebikkje (sier jeg nå, hadde det vært omvendt hadde jeg vel sagt motsatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke :D Det er jeg glad for! Puddler (særlig av småvariantene) er jo kjent for å være gneldrebikkjer, men det har vel noe med hva du gjør det til også ;)

Skal vi bytte??? Tyson gneldrer for den minste lyd utefor, og ringer det på døra så er det best å holde seg for ørene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vil ikke kalle han gneldrebikkje. Han har sine stunder hvor han er litt vel pratsom, sjelden bjeffing men et helt spekter av merkelige lyder, og de kommer i forbindelse med at han er ivrig. Men når han står ute kan det komme et boff eller to hvis noen med hund går forbi på hans fortau. Men det er sjelden vi hører noe bjeffing. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raja boffer når noen går forbi huset, og når noen kommer forbi med et bosspann så bjeffer hun, men hun er ikke så gneldrete og skal bjeffe på alt. Hvis det kommer noen ukjente på døren og vi lukker igjen døren til gangen bjeffer hun veldig mye.

Det at hun bjeffer på folk som kommer på døren vil jeg ha slutt på, men jeg aner ikke hvordan jeg skal få henne til å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka boffer en gang på ringeklokka innimellom, også hender det at hun boffer litt på mennesker/ting hun ser beveger seg ute på åkeren (da gjerne hunder), eller refleksjonene fra tven, særlig på kvelden. Men gneldrebikkje er hun overhodet ikke, og det er utrolig behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder bjeffer når det ringer på døren, og når det kommer folk inn i huset. De stopper når jeg sier "det er fint nå". De bjeffer ikke så mye egentlig. Jeg synes det er greit at de gir beskjed når det kommer folk, men jeg godtar ikke at de feks bjeffer på biler utenfor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ero er en skikkelig gneldrebikkje. Han bjeffer veldig ofte, men det får han ikke lov til. Er han ute å bjeffer så er det rett inn på plassen sin. Bjeffer han på ringeklokka så er det rett inn på eget rom til han har tiet stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke, Vesla bjeffer hvis hun hører ukjente lyder når hun er i hagen eller på terrassen, men ellers er det sjeldent. Hun kan begynne å bjeffe i lek, ofte når hun leker med seg selv.

Lisa bjeffer ekstremt sjelden, siden hun er så godt som døv og hører ikke ringeklokken lenger. Før kunne hun varsle hvis det kom noen eller hvis det ringte på døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han bjeffer sjeldent, men det hender. Hvis jeg girer han opp så kommer det ett bjeff.

Men om han står ute og ikke vil stå ute, bjeffer han i ett sett nesten :rolleyes: irriterende.

Inne "sutrer" han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sico bjeffer når det ringer på døren eller når det kommer noen inn døren.. Han bjeffer av og til også om det går folk rett utenfor vinduet.. Også bjeffer han om vi går ute i mørket og det kommer noen mot oss. Men det er ikke alltid..

Sico pleier aldri å bjeffe på barn, men kommer det èn unge løpende ut av skogen plutselig, så bjeffer han.. Tror han blir litt usikker..

noen kan nok bli litt skremt når Sico begynner å bjeffe, men han gjør aldri noe. Hadde det komt inbruddstyver, hadde nok Sico gitt dem en logrende velkomst ;)

om vi gjør noe med det? Ikke mer enn at mamma og pappa kjefter på sico, også kjefter jeg på de fordi de kjeftet på sico.. Også kjefter de på meg fordi de ikke skjønner poenget med min treningsmetode.. også blir jeg sinna, også blir de sinna, også er vi like langt. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er det 4 hunder i hus.. *Stress*

Så når den ene hører noe skummelt og begynner å småboffe så begynner de andre og. Og da er ******* løs.. Hehe.

De girer hverandre opp, og da må de roes ned, noe som ikke er lett med 3 hunder som er helt gira for de hørte noen ved døren.

Eneste som ikke bjeffer er vel Diego, kanskje en gang i ny og ne.

Men han joiner gjengen og løper bort til døra for å finne ut hva det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...