Gå til innhold
Hundesonen.no

Da blir det litt klikkertrenig på oss alikevell da..


MarieR

Recommended Posts

hehe, lettere livredd her nå :D Fikk klikkertrening for din hund, og en gul fin klikker dumpa ned i fanget her. Skulle tru jeg ble overlykkelig, men jeg vet ikke helt..

saken er at hun som har hjulpet oss på treningene med nidaros prøvde klikkeren på ask når vi lærte inn fritt hopp over hinder. kom da så langt at det virka som han forstod at klikk=godbit. :) Har jo før sett at han reagerer bra på klikkeren på treffene når ingvild har prøvd med han, men har liksom vært så innstilt på å trene uten :P

men altså. nå vil hun at jeg skal lese heele klikkertrening for din hund, så jeg forstår grunnprinsippene. Det kan jo ta noen år :P men hun vil ikke, eller hun krever ikke, at jeg nå konverterer til klikkertrening. Det skal rett og slett "bare" hjelpe oss i trening, og vi skal ikke klikke etter boka. nehei næi... :P selv trener hun lettere ns, mer det enn klikker hvertfall, men bruker klikkeren kun som et tegn på at godbiten kommer. Er vel det klikkeren er til for, er det ikke? så nå skal jeg og ask også prøve å bruke klikkeren på denne måten, uten å klikke etter boka. vi skal med andre ord klikke feil, som hun så fint sa det. hihi. cant wait..

så da var det bare å begynne lesingen!

måtte bare få ut litt angst, men det skal jo bli gøy å trene med klikkeren også!

dere som klikker, og dere som ikke klikker for den saks skyld, hva synns dere om å bruke klikkeren på en slik måte som beskrevet her? kommer til å trene på denne måten samma hva andre sier altså, bare så det er klart, noen 100% klikkertrener blir jeg ikke. kanskje 50% :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper jo bare på timingen på belønningen og det kan jo bare bli positivt :) Har lest den boken der et par ganger selv, kose deg med den du, den er lettlest og helt okay liksom. Tror egentlig at de fleste (don't shoot) bruker klikkeren på denne måten jeg... Fryktelig få mennesker trener hundene sine rent "klikkersk"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste bruker, som Vipsen sier, klikkeren bare som en slags betinget forsterker.. Folk blir lett utålmodige og tror ting går fortere hvis de hjelper eller korrigerer hunden under innlæringen (noe som er helt feil, det kan alle vi med klikkerkloke hunder skrive under på :) ) og så er det mange som tror det blir for vanskelig å være konsekvent. Det siste skjønner jeg bare ikke for man skulle vel tro at det var enda viktigere å være konsekvent hvis man bruker straff, sånn for ærlighetens skyld, men altså..det er ofte det som stopper folk fra å klikke rent.

Synd for dem for da går de jo glipp av alle fordelene ved å klikkertrene:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker klikker til å gi beskjed til Ero at akkurat der gjorde du noe bra og gobit er på vei. Jeg trener ikke klikketrening på den måten ordentlige klikketrenere gjør, men jeg prøver så godt jeg kan til å få hunden til å tenke selv hva han skal gjøre, og tro det eller ei, han tilbyr adferder. Men for meg er klikker først og fremst et hjelpemiddel for å forsterke det han gjorde akkurat i det øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste bruker, som Vipsen sier, klikkeren bare som en slags betinget forsterker.. Folk blir lett utålmodige og tror ting går fortere hvis de hjelper eller korrigerer hunden under innlæringen (noe som er helt feil, det kan alle vi med klikkerkloke hunder skrive under på :P ) og så er det mange som tror det blir for vanskelig å være konsekvent. Det siste skjønner jeg bare ikke for man skulle vel tro at det var enda viktigere å være konsekvent hvis man bruker straff, sånn for ærlighetens skyld, men altså..det er ofte det som stopper folk fra å klikke rent.

Synd for dem for da går de jo glipp av alle fordelene ved å klikkertrene:P

Amen Anette! Nå har jeg sett 2 innlegg på rappen vedr dette med klikker, en med "klikker light" og en med total feilbruk av klikker, som om klikker "bare" er boksen.. Blir litt sukk sukk jeg da - jeg tenker på alt det man går glipp av - hunden blir jo ikke klikkerklok, hvis man bare bruker den som en slags "finjustert belønningsmekanisme" (skjønt den er jo veldig brukbar til det og - husker hvilket kjas det var å belønne hunden innen 0.5 sekunder når den gjorde rett - snakker om å endevende lommer for godbiter i vill fart..). Tro meg - finnes ingenting så hurtiglært som en klikkerklok hund!

Basenjien min er 100 % klikkertrent med shaping og hele pakka, og duverden så moro det er å trene henne! (Nå holder vi på med noe av det vanskeligste vi har prøvd oss på noen gang - hun bygger tårn - og det er sannelig ikke lett, for blir hun for ivrig og brå så velter jo hele saligheten - og når hun må ta det med ro så blir hun lett frustrert - og da hiver hun treklossene rett i hue på meg! Godt man er treskalle selv.. Men vi har øvelsen snart 100 % inne!) og det med klikkerklokhet kan sannelig ikke undervurderes.

Men flattegutten er desverre ikke klikkertrent :huh: , han fikk jeg bare ikke til... fyren er jo så tomsete og glemsk og vimsete og jeg får visst ikke til den situasjonen ordentlig. Det syntes jeg var grusomt skuffende, men nå begynner han å bli eldre og vi begynner å få tak på det å leke med kong, så jeg skal nok prøve med klikker på han igjen etterhvert - og da med kong som belønning - tullingen er jo ikke opptatt av mat! Så hvis han bare kunne klare å holde fokus mer enn de 10 sekundene som synes å være hans maks grense så langt, da skal det bli andre boller ja! (And pigs may fly.. som de sier på engelsk..).

Nei folkens, uansett om dere har tenkt å bruke klikker "ordentlig" eller ikke, så se skikkelig og grundig på metoden - og ikke minst filosofien bak (og da tenker ikke jeg på læringslovene direkte, personlig går jeg fryktelig i surr i alle begrepene og må slå opp hele tiden for teflonhjernen her greier ikke å huske det der fra gang til gang), men feks dette med doggie Zen, dette med å finne på selv, dette med å komme i forkjøpet - og som eier lærer man en svært positiv innstilling - man er jo på evig jakt etter det riktige og ikke ute etter feilene - det setter helt andre perspektiver på hele hundetreningen, for ikke å si hele hundesamværet. Alt blir så mye mer moro og det smitter så til de grader over på bisken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette går galt! :P jeg som ikke skulle bli hekta på dette!

prøvde å lære inn å trå på musematte i dag, med klikkeren. Etter et kvarter hadde han trådd på to ganger. sukk tenker jeg, legger klikkeren tilbake i skuffen og tar pause. senere prøver vi igjenn, men hunden skjønner fremdeles ikke hva han skal gjøre. i ren frustrasjon hiver han, ikke bare en, men begge forlabbene på musematten :P klikk og masse godbit. bikkja skjønte ikke bæret. huh? åå..var det det jeg skulle gjøre! :P sluttet av der, og skal prøve mer i morgen :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkerboka er så god at du leser den ut på tre dager, jeg lover deg!

Dette går nok kjempefint! Klikkertrening er MORRO! :)

Jeg holder på å lese "lydighets trening i teori og praksis" og den er på 700-800 sider (hvis jeg ikke husker feil) og den har en helt del bare med kjempetung teori. Den hoppa jeg bare over *rødme*

forsto ikke en bais :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare du ikke forveksler det med klikkertrening så er det jo greit :)

Det er så teit når folk sier at de driver med klikkertrening bare fordi de tilfeldigvis bruker en klikker som betinget forsterker.

Det kan helt sikkert være effektivt allikevel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare du ikke forveksler det med klikkertrening så er det jo greit :)

Det er så teit når folk sier at de driver med klikkertrening bare fordi de tilfeldigvis bruker en klikker som betinget forsterker.

Det kan helt sikkert være effektivt allikevel :D

nå er det jo forskjell på klikkertrening og "klikkertrening" som du sier ja :D skulle vel skrevet "klikkertrening" i overskriften.

men det jeg synns er enda teitere er at folk faktisk henger seg opp i en slik bagatell :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som klikkertrener er det en smule frustrerende å automatisk bli puttet i samme bås som de som bare klikker inn et triks nå og da eller bruker klikkeren som betinget forsterker.Å klikkertrene er så mye annet. Det er derfor man blir litt opphengt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det jo forskjell på klikkertrening og "klikkertrening" som du sier ja :) skulle vel skrevet "klikkertrening" i overskriften.

men det jeg synns er enda teitere er at folk faktisk henger seg opp i en slik bagatell :D :D

Det er kanskje en bagatell for deg, men det er ganske irriterende for folk som faktisk klikkertrener, som Loke sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...