Gå til innhold
Hundesonen.no

Da blir det litt klikkertrenig på oss alikevell da..

MarieR

Recommended Posts

Skrevet

hehe, lettere livredd her nå :D Fikk klikkertrening for din hund, og en gul fin klikker dumpa ned i fanget her. Skulle tru jeg ble overlykkelig, men jeg vet ikke helt..

saken er at hun som har hjulpet oss på treningene med nidaros prøvde klikkeren på ask når vi lærte inn fritt hopp over hinder. kom da så langt at det virka som han forstod at klikk=godbit. :) Har jo før sett at han reagerer bra på klikkeren på treffene når ingvild har prøvd med han, men har liksom vært så innstilt på å trene uten :P

men altså. nå vil hun at jeg skal lese heele klikkertrening for din hund, så jeg forstår grunnprinsippene. Det kan jo ta noen år :P men hun vil ikke, eller hun krever ikke, at jeg nå konverterer til klikkertrening. Det skal rett og slett "bare" hjelpe oss i trening, og vi skal ikke klikke etter boka. nehei næi... :P selv trener hun lettere ns, mer det enn klikker hvertfall, men bruker klikkeren kun som et tegn på at godbiten kommer. Er vel det klikkeren er til for, er det ikke? så nå skal jeg og ask også prøve å bruke klikkeren på denne måten, uten å klikke etter boka. vi skal med andre ord klikke feil, som hun så fint sa det. hihi. cant wait..

så da var det bare å begynne lesingen!

måtte bare få ut litt angst, men det skal jo bli gøy å trene med klikkeren også!

dere som klikker, og dere som ikke klikker for den saks skyld, hva synns dere om å bruke klikkeren på en slik måte som beskrevet her? kommer til å trene på denne måten samma hva andre sier altså, bare så det er klart, noen 100% klikkertrener blir jeg ikke. kanskje 50% :P

Skrevet

Det hjelper jo bare på timingen på belønningen og det kan jo bare bli positivt :) Har lest den boken der et par ganger selv, kose deg med den du, den er lettlest og helt okay liksom. Tror egentlig at de fleste (don't shoot) bruker klikkeren på denne måten jeg... Fryktelig få mennesker trener hundene sine rent "klikkersk"...

Skrevet

De aller fleste bruker, som Vipsen sier, klikkeren bare som en slags betinget forsterker.. Folk blir lett utålmodige og tror ting går fortere hvis de hjelper eller korrigerer hunden under innlæringen (noe som er helt feil, det kan alle vi med klikkerkloke hunder skrive under på :) ) og så er det mange som tror det blir for vanskelig å være konsekvent. Det siste skjønner jeg bare ikke for man skulle vel tro at det var enda viktigere å være konsekvent hvis man bruker straff, sånn for ærlighetens skyld, men altså..det er ofte det som stopper folk fra å klikke rent.

Synd for dem for da går de jo glipp av alle fordelene ved å klikkertrene:P

Skrevet

Jeg bruker klikker til å gi beskjed til Ero at akkurat der gjorde du noe bra og gobit er på vei. Jeg trener ikke klikketrening på den måten ordentlige klikketrenere gjør, men jeg prøver så godt jeg kan til å få hunden til å tenke selv hva han skal gjøre, og tro det eller ei, han tilbyr adferder. Men for meg er klikker først og fremst et hjelpemiddel for å forsterke det han gjorde akkurat i det øyeblikket.

Skrevet

De aller fleste bruker, som Vipsen sier, klikkeren bare som en slags betinget forsterker.. Folk blir lett utålmodige og tror ting går fortere hvis de hjelper eller korrigerer hunden under innlæringen (noe som er helt feil, det kan alle vi med klikkerkloke hunder skrive under på :P ) og så er det mange som tror det blir for vanskelig å være konsekvent. Det siste skjønner jeg bare ikke for man skulle vel tro at det var enda viktigere å være konsekvent hvis man bruker straff, sånn for ærlighetens skyld, men altså..det er ofte det som stopper folk fra å klikke rent.

Synd for dem for da går de jo glipp av alle fordelene ved å klikkertrene:P

Amen Anette! Nå har jeg sett 2 innlegg på rappen vedr dette med klikker, en med "klikker light" og en med total feilbruk av klikker, som om klikker "bare" er boksen.. Blir litt sukk sukk jeg da - jeg tenker på alt det man går glipp av - hunden blir jo ikke klikkerklok, hvis man bare bruker den som en slags "finjustert belønningsmekanisme" (skjønt den er jo veldig brukbar til det og - husker hvilket kjas det var å belønne hunden innen 0.5 sekunder når den gjorde rett - snakker om å endevende lommer for godbiter i vill fart..). Tro meg - finnes ingenting så hurtiglært som en klikkerklok hund!

Basenjien min er 100 % klikkertrent med shaping og hele pakka, og duverden så moro det er å trene henne! (Nå holder vi på med noe av det vanskeligste vi har prøvd oss på noen gang - hun bygger tårn - og det er sannelig ikke lett, for blir hun for ivrig og brå så velter jo hele saligheten - og når hun må ta det med ro så blir hun lett frustrert - og da hiver hun treklossene rett i hue på meg! Godt man er treskalle selv.. Men vi har øvelsen snart 100 % inne!) og det med klikkerklokhet kan sannelig ikke undervurderes.

Men flattegutten er desverre ikke klikkertrent :huh: , han fikk jeg bare ikke til... fyren er jo så tomsete og glemsk og vimsete og jeg får visst ikke til den situasjonen ordentlig. Det syntes jeg var grusomt skuffende, men nå begynner han å bli eldre og vi begynner å få tak på det å leke med kong, så jeg skal nok prøve med klikker på han igjen etterhvert - og da med kong som belønning - tullingen er jo ikke opptatt av mat! Så hvis han bare kunne klare å holde fokus mer enn de 10 sekundene som synes å være hans maks grense så langt, da skal det bli andre boller ja! (And pigs may fly.. som de sier på engelsk..).

Nei folkens, uansett om dere har tenkt å bruke klikker "ordentlig" eller ikke, så se skikkelig og grundig på metoden - og ikke minst filosofien bak (og da tenker ikke jeg på læringslovene direkte, personlig går jeg fryktelig i surr i alle begrepene og må slå opp hele tiden for teflonhjernen her greier ikke å huske det der fra gang til gang), men feks dette med doggie Zen, dette med å finne på selv, dette med å komme i forkjøpet - og som eier lærer man en svært positiv innstilling - man er jo på evig jakt etter det riktige og ikke ute etter feilene - det setter helt andre perspektiver på hele hundetreningen, for ikke å si hele hundesamværet. Alt blir så mye mer moro og det smitter så til de grader over på bisken!

Skrevet

dette går galt! :P jeg som ikke skulle bli hekta på dette!

prøvde å lære inn å trå på musematte i dag, med klikkeren. Etter et kvarter hadde han trådd på to ganger. sukk tenker jeg, legger klikkeren tilbake i skuffen og tar pause. senere prøver vi igjenn, men hunden skjønner fremdeles ikke hva han skal gjøre. i ren frustrasjon hiver han, ikke bare en, men begge forlabbene på musematten :P klikk og masse godbit. bikkja skjønte ikke bæret. huh? åå..var det det jeg skulle gjøre! :P sluttet av der, og skal prøve mer i morgen :huh:

Skrevet

Klikkerboka er så god at du leser den ut på tre dager, jeg lover deg!

Dette går nok kjempefint! Klikkertrening er MORRO! :)

Jeg holder på å lese "lydighets trening i teori og praksis" og den er på 700-800 sider (hvis jeg ikke husker feil) og den har en helt del bare med kjempetung teori. Den hoppa jeg bare over *rødme*

forsto ikke en bais :D

Skrevet

Bare du ikke forveksler det med klikkertrening så er det jo greit :)

Det er så teit når folk sier at de driver med klikkertrening bare fordi de tilfeldigvis bruker en klikker som betinget forsterker.

Det kan helt sikkert være effektivt allikevel :D

Skrevet

Bare du ikke forveksler det med klikkertrening så er det jo greit :)

Det er så teit når folk sier at de driver med klikkertrening bare fordi de tilfeldigvis bruker en klikker som betinget forsterker.

Det kan helt sikkert være effektivt allikevel :D

nå er det jo forskjell på klikkertrening og "klikkertrening" som du sier ja :D skulle vel skrevet "klikkertrening" i overskriften.

men det jeg synns er enda teitere er at folk faktisk henger seg opp i en slik bagatell :P :P

Skrevet

Det er jo ikke en bagatell. Mange som tror de klikketrener, og så sier de det til folk. Men det er bra du er klar over det! :)

Skrevet

For oss som klikkertrener er det en smule frustrerende å automatisk bli puttet i samme bås som de som bare klikker inn et triks nå og da eller bruker klikkeren som betinget forsterker.Å klikkertrene er så mye annet. Det er derfor man blir litt opphengt :)

Skrevet

nå er det jo forskjell på klikkertrening og "klikkertrening" som du sier ja :) skulle vel skrevet "klikkertrening" i overskriften.

men det jeg synns er enda teitere er at folk faktisk henger seg opp i en slik bagatell :D :D

Det er kanskje en bagatell for deg, men det er ganske irriterende for folk som faktisk klikkertrener, som Loke sier.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det kommer an på hunden, treningen og målet.Jeg vil alltid belønne innkalling og innkallingstrening med noe av de beste godbitene hunden kan få, fordi det er den absolutt viktigste treningen. Men belønning er ikke bare godbiter. Belønning er alt hunden vil ha. For noen hunder er det kos, mange liker leker, men godbiter er ofte den beste måten å belønne presist på. I valpe- og unghundtiden ville jeg alltid hatt en godbitpose tilgjengelig på meg, og gjerne en draleke/tauleke. De fleste som driver aktivt med hund bruker godbitposer som er enkle å åpen og lukke, og som flyttes over i lommen på det man har på deg. De første par årene er det mye godbiter "hele tiden", fordi hunden skal lære så mye nytt. Hva slags godbiter kommer an på hvor matfokusert hunden er og hva den liker. Her må du prøve deg fram litt. Til enkle hverdagsøvelser som "sitt", "gi labb" osv. kan du godt bruke tørrfõr fra dagens matrasjon hvis hunden er matglad. Godbiter fra butikk eller dyrebutikk er som oftest helt ok, men å skjære opp rent kjøtt fra påleggsskiver eller ost for eksempel er gjerne billigere. Rester av pannekaker, fiskepudding, pølser osv. er fint. Skinkeost på tube er en annen variant. Variasjon er også generelt fint. Ferske godbiter er ofte mer populært og sterkere enn tørre godbiter.  Når valpen/hunden har lært en øvelse kan man fase ut belønningen, men det kan være lurt å belønne innimellom og forsterke øvelsene over tid. Om belønningene plutselig forsvinner kan hunden miste motivasjonen for det, om den ikke finner belønning i øvelsen i seg selv. Jeg belønnet fortsatt mine hunder på 13 og 17 for innkalling (alltid), og innimellom for kontakt, lydighetsøvelser osv., men ikke hver gang slik jeg ville gjort med en valp eller unghund for eksempel.
    • Hei!  Sikkert dumt spørsmål, men jeg er likevel usikker. Det står at man skal bruke godbiter og belønne alt i starten, det er jeg helt med på, men hva slags godbiter belønner man med? Tenker på helseaspektet, dette kommer jo i tillegg til for. Hva slags godbiter bruker man til valp, og har man alle lommer fulle til en hver tid, belønner man hele tiden i lang periode? Når faser man ut? Hva slags godbit bruker man? 😊
    • Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...