Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôring og avl/oppdrett


Aud Stokman

Recommended Posts

Ja og en ting til jeg gjerne vil si.

Har en del Doberman eiere som kjøper for av oss v o h mat,Både dem og Hundekjørerene spessielt,tar

JEVNLIG blod prøver av sine hunder.Alle får tilbakemelding av sine vetrinærer med TOPP SKÅR på alle punkter!

Hvorfor tar folk med friske hunder uten symptomer på noenting, og uten signaler om at noe er feil, blodprøver av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Nei, herpes er ikke relevant når man diskuterer fôring med en viss type fôr. Jeg har forøvrig observert at linken din ligger på den andre tråden også, så nå har nok de fleste her fått det med seg. :)

Vi pleier jo ikke å blande trådenes temaer.

Selvsagt er det relevant når det i diskusjonens løp kommer fram at symptomene man er bekymret for ikke bare kan knyttes til feilforing, men også til herpes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan man jo undre seg over, jeg selv har ingen anelse, og tror vel egentlig at det ikke stemmer helt heller. I så fall har de nok mistanke om at noe er galt. Og hva sjekker de egentlig? Progesteronnivået? DNA? Alat? Asat? En blodprøve kan man jo teste omtrent alt mulig på.

Jeg synes det er bekymringsfullt at VoH vegrer seg for å gi et klart svar på disse henvendelsene. Jeg har jo (blant annet på din rekommendasjon) prøvd VoH nr 33 og fått valpen til å spise etterhvert. Dersom innholdet er så feilvitaminisert vil jeg vite, selvsagt!

Håper alle som bruker foret kontakter VoH om disse spørsmålene slik at det tvinges fram et svar... (Skulle ikke forundre meg om et påtakelig fall i salget gjøre susen også...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som syntes det er rart at ingen har reagert på dette før? Altså VoH har jo blitt utrolig mye mer populært, for 2 år siden fantes det nesten ikke forhandlere i østlandsområdet, nå er det mange flere..I tilegg blir det brukt av mange hundekjørere osv...Hvis det er til de grader feilvitaminisert, burde vel en del hunder fått reaksjoner osv? Uansett, er jeg veldig interessert i å vite om vitamininnholdet er så høyt..Får vel skrive mail til dem jeg og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som syntes det er rart at ingen har reagert på dette før? Altså VoH har jo blitt utrolig mye mer populært, for 2 år siden fantes det nesten ikke forhandlere i østlandsområdet, nå er det mange flere..I tilegg blir det brukt av mange hundekjørere osv...Hvis det er til de grader feilvitaminisert, burde vel en del hunder fått reaksjoner osv? Uansett, er jeg veldig interessert i å vite om vitamininnholdet er så høyt..Får vel skrive mail til dem jeg og :)

Nei, det er ikke bare du som synes det er rart - og det er sikkert flere som undrer hvorfor noen hevder å få kjempestore, fine og friske kull når de forer på VoH, og andre mener å få tomme tisper, eller dødfødte og/eller svake nyfødte valper.

Jeg synes det er utrolig at produsenten ikke løper etter oss med fakta - han har alt å tape på å overse kundene sine, og jeg mener bestemt at informasjon alltid er av det gode i slike saker. (Og siden det åpenbart er enklere å få svar på en blodprøve enn å få svar fra VoH om vitamininnhold, så hadde jeg helt klart tatt herpesprøver av hundene mine dersom jeg mistet valper som beskrevet her!)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med de friske store kullene , kull etter kull, skulle jeg likt å se. Jeg antar at noe av det er falsk reklame for fôret.

At jeg har fått dødfødte valper og så svake valper at de har dødd, det kan jeg bevise. Men for å finne ut hva de har dødde av så må de obduseres, noe som nok også vil bli gjort hvis det viser seg at vitamininnholdet, som er et premix, stemmer. Det vil jo være merkelig om VH går ut med et vitamininnhold som ikke stemmer synes jeg, da det lett lar seg sjekke. Samtidig som jeg sår tvil om kompetansen deres hvis både A og D vitamininnholdet stemmer. Men siden det er et premix, så avhenger jo mengden A og D vitaminer av hvor mye av premixet som er tilsatt pr. kg fôr.

Jeg ser jo helt klart at det er enkelt å ta blodprøver for å finne ut om hundene har herpes, og hadde jeg planlagt noen ny paring i den aller nærmeste framtid ville jeg gjort det, men jeg har ikke noen slike planer i den aller nærmeste framtid. Derfor skal VH få lov til å dokumentere vitamininnholdet deres i fôret. Og skriver de at det er riktig det som står i innholdsdeklarasjonen over vitaminer, så må vi jo tro at det er sant, og da er det nok ikke noe mer VH på en stund vil jeg tro. Synd men sant.

Jeg synes forøvrig at den ene tispa mi som drar på årene begynner å bli litt større i buken enn vanlig. Så hun får nok en tur til vetten uansett. Væskeansamling i buken er som de fleste vet ofte et tegn på at noe er galt med indre organer. Og tar jeg henne til vetten, så blir det selvsagt blodprøve for å teste alt som testes kan. Uansett hva vetten sier, for dette bestemmer jeg.

Jeg håper det ikke er noe alvorlig feil med tispa di og at vetten kan gi noen "vettuge" (:) svar på de triste tingene som har hendt hos deg. Er enig i at man skal kunne stole på varedeklerasjoner, men hvem vet? Leser på Canis at VoH tilsetter de samme vitaminmengdene til alle typer våtfor, uansett hva det er laget av, og da må det jo gå galt et eller annet sted.

Jeg synes også det er dumt om foret er så skjevt vitaminisert, tanken på å fore rått tiltaler meg, og etterhvert har jeg fått hundene til å spise nr 33 også. Det gjør heller ingenting at det er svært fett, og også rimeligere i bruk for oss enn tørrfor...

Jeg venter fortsatt svært spent på et fyllestgjørende svar fra produsent og/eller leverandør (i det lange løp kan de umulig ha råd til å la være å svare. Vi er nok mange som ikke tør å bruke foret inntil vi er sikre på innholdet...).

Lykke til hos dyrlegen,

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innholdsfortegnelsen som lister så veldig mye A-vitamin er visstnok for tilskuddet til fôret, ikke for selve fôret. Det hjelper ikke så mye når man ikke vet hvor mye tilskudd de tilsetter pr kg, men det forklarer i hvertfall verdiene.

Ellers har jeg tidligere bedt om fôranalyse. De svarte at de drev med nye analyser nå, men skulle sende meg resultatene når de var ferdige. Dette har de tydeligvis glemt, for det var før jul en gang. Folk som kjenner produsenten sier at han har forferdelig mye å gjøre for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Sendte selv mail til V&H i starten av denne tråden. Ville gjerne vite hva nr.25 inneholdt.

Har ikke fått noe svar :)

Om det er så feilbalangsert som dere sier så er det nok godt mulig at det bare blir tørrför og rå mat for min del. Har bare noen pølser igjen så dem skal nok spises opp først. (förer nå v&h, rått og tørrför... så det blir ikke noe problem å fjerne v&h for min del)

Aud, jeg håper du får svar på dine problemer med avlen! (det værste må være å ikke vite....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som en tanke siden forprodusentene er så tilbakeholdne med å gi svar:

Hva med å sette "TV2 hjelper deg" på saken? Ting har en tendens til å løse seg straks media er inne i bildet.... og dette høres jo såpass alvorlig ut at man bør finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innholdsfortegnelsen er en oversikt over hva de tilsetter fôret, det. Det står klart og tydelig at det er 525000 IE A vit. pr. kg. fôr. Så dette kan ikke misforståes.

Står per kg (i det minste i den opprinnelige posten på et annet forum), ikke per kg fôr. Jeg leser det som per kg tilskudd etter litt innledende kløing i hodet. Så vidt jeg husker fikk de tilverket et eller muligens flere vitamin- og mineraltilskudd ferdig til seg som de så kunne blande i forene sine, tror jeg leste noe om en veterinær fra veths som satte det sammen for dem.

Det er klart, godt mulig at det er per kg fôr de mener, men da må det være en skrivefeil. Ingen vil da gå hen og bruke ørten ganger mer enn det som er nødvendig, får man håpe. Dyrt blir det og. 525000 IE A-vitamin kan ikke være billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som en tanke siden forprodusentene er så tilbakeholdne med å gi svar:

Hva med å sette "TV2 hjelper deg" på saken? Ting har en tendens til å løse seg straks media er inne i bildet.... og dette høres jo såpass alvorlig ut at man bør finne ut av det.

Veldig enig her..kontakt TV2, de vil nok hjelpe ganske fort med den sånn sak som dette.

For å være helt ærelig så syntes jeg det er for Jæ*** og arrogant og ikke oppgi hva foret inneholder.

Dersom det er feil i fôret og det er holdt tilbake ved spørsmål (fra feks Aud) så kan vel evt erstatningskrav opprettes pga tap av valper og da ergo tap av inntekt. (selvom liv betyr mer enn penger, så må man innrømme at penger også betyr endel når så mange valper mistes.)

Er nå glad for at jeg holdt meg til tørrforet og ikke gikk over til VH...Chicka som ikke har det beste immunforsvaret hadde vel blitt dårlig med en gang. (lenge leve HILLS!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke det. Jeg har ikke fått noen melding om det verken i popupform her på forumet eller som E-mailsvarsling, men jeg skal sjekke kontrollpanelet.

Nei, ingen PM.

Hmm..merkelig-får ta det her da :)

Først:jeg beklager ditt tap av valper,fryktelig..

Så til spørsmål(hadde den laaange pm,men men..

Har du merket noe på dine voksne hunder?Tenker på allmenntilstanden forøvrig:avføring,hud,pels osv.

Grunnen til at jeg spør,er at min allergibefengte Boston terrier har fått dette foret i ca.3 år,har prøvd en god del tørrfor før,med resultat kløe,sår og betent hud.Nå i det siste har pelsen blitt glissen,sår hud med byller/kviser.Var hos dyrlegen i går,for sjekk av kneet etter patella luxasjon opr.Han syntes hunden var fæl i huden nå,anbefalte å bruke et hypoallergenfor(får det på fredag,måtte bestilles).Han har og nesten hele tiden vært løs i magen,dette litt varierende.

Var i kontakt med hun jeg kjøper dette foret av,hun skulle snakke med forhandleren om vitamintilsetning o.l.

Har et tilfelle til,men det vil jeg ikke ta i full offentlighet,det er litt sårt ennå..

Har du fått noe tilbakemelding fra forhandler?

Mvh Randi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på det med hundepremiks sin innholdsdeklarasjon. Det er jo en mulighet for at han har sendt den rene innholdsdeklarasjonen i premiksen, men det er jo totalt uinteressant. Det er jo hva som er i fôrert som teller. Så da blir det jo vesentlig hvor mye av denne premiksen som er i fôret.

Men alt dette jeg har skrevet i denne meldingen og den forrige blir sikkert sendt til produsenten på fax.

Så hallo Forprodusent, jeg ser fram til mail fra deg i morgen! :P

Jeg må tilstå at jeg ble litt irritert da jeg fikk slengt i trynet at det jeg hadde skrevet her ble sendt på fax til utenforstående. Er det etter å ha spurt Espen og Heidi, som eier hundesonenmon mon tro?

Hvis noen tror at jeg ikke er i stand til å si til folk hva jeg mener, slik at mine meldinger på faxes hit og dit, så er det feil.

Hei Aud,

Jeg ser fram til å få en avklaring, da jeg har lyst til å fortsette å bruke foret så sant det er forsvarlig.

Det spiller vel strengt tatt ingen rolle hvem som har kontaktet produsent med informasjon om denne tråden, hensikten er oppnådd og vi får svar. Det er tross alt ingen hemmelighet hva som blir debattert på en åpen hundeside, og hvem som helst må jo få sende hva de vil hvor de vil!

Jeg håper (og tror) det må være en av forhandlerne som på denne måten understreket det omfang og oppmerksomhet spørsmålet ditt har fått - og tatt hånd i hanke. Nå venter vi altså like spent på svar fra Trøgstad som vi gjør på blodprøvesvar fra Finnskogen :icon_redface:

Ha en god kveld, vi ses over facts i morgen!

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må tilstå at jeg ble litt irritert da jeg fikk slengt i trynet at det jeg hadde skrevet her ble sendt på fax til utenforstående. Er det etter å ha spurt Espen og Heidi, som eier hundesonenmon mon tro?

Hvis noen tror at jeg ikke er i stand til å si til folk hva jeg mener, slik at mine meldinger på faxes hit og dit, så er det feil.

Jeg regner med at Hundesonens adm har copyright på det som er av innhold her inne, -så strengt tatt det vel ulovlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at dette er ulovlig ja, bruker ( i dette tilfellet Aud ) og Hundesonen's eiere er de eneste som har lov til og gjøre dette.

Hundesonen eier alle innlegg som blir skrevet her sammen med brukeren som skrev det aktuelle innlegget, dvs. det er kun de som har lov til publisere det / vidreformidle det.

Jeg ber også Aud om og fjerne det fulle navnet du har utgitt her, hvis du ikke har tillatelse til det.

Jeg kan ihvertfall bekrefte at dette ikke er gjort av Hundesonen's ledelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen skulle ha behov for å opplyse andre om hva som står skrevet her inne, så er det da ikke verre enn å sende dem en link til diskusjonen? Dersom noen her inne hadde vært redd for at andre skulle få høre meningene deres, så hadde de vel ikke luftet meningene sine her inne? Det er jo ikke akkurat baksnakking som foregår her, i og med at det er et offentlig forum... :rolleyes:

Det ER påbudt med innholdsfortegnelse på alle næringsmidler! Ingen innholdsfortegnelse = ulovlig omsetning.

Aud: venter i spenning på svaret du får. Så får vi se hvor seriøs denne fôrprodusenten er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener også at det er påbudt med en fullstendig innholdsdeklarasjon, slik som det er på tørrfôrsekker o.l.

Jeg er veldig spent selv, men nå som han vet at dette blir diskutert her tør han vel ikke annet enn å skrive noe seriiøst.

Men stoffskifteenergi visste han helt klart ikke hva er, og det synes jeg er alarmerende at en produsent av hundefôr ikke vet det.

Har mange år på baken fra fôrbransjen, så jeg vet veldig godt at det er påbudt med innholdsfortegnelse. Det gjelder ikke bare fôr, men også snacksprodukter. Har opplevd at produkter har blitt tatt ut av handel pga manglende innholdsfortegnelse.

En innholdsfortegnelse/deklarasjon skal gjengi alt som produktet er produsert av, samt en oversikt over den prosentivise fordelingen av fett, protein, aske, kalsium, vann osv i det ferdige produktet. Jeg er dessuten temmelig sikker på at produsenten på forespørsel skal kunne legge fram en komplett liste over vitamin-, mineral og aminosyrefordeling i det ferdige produktet dersom det ikke er oppgitt i innholdsfortegnelsen.

Edit: En liten kommentar til Tv2-greiene; man kontakter da virkelig ikke Tv2, en underholdningskanal, angående manglende innholdsfortegnelse på et hundefôr! Det er da virkelig ikke veien å gå! Regner med at de fleste (her og andre steder) som fôrer på dette fôret visste at det ikke var noen innholdsfortegnelse da de begynte å fôre med det. Da har man faktisk lite å stille opp med -hvis man ikke har blitt tvunget til å bruke fôret da... :rolleyes: og jeg må si at jeg tviler sterkt på at det er noen har som har blitt tvunget til å bruke et bestemt fôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig her..kontakt TV2, de vil nok hjelpe ganske fort med den sånn sak som dette.

For å være helt ærelig så syntes jeg det er for Jæ*** og arrogant og ikke oppgi hva foret inneholder.

Dersom det er feil i fôret og det er holdt tilbake ved spørsmål (fra feks Aud) så kan vel evt erstatningskrav opprettes pga tap av valper og da ergo tap av inntekt. (selvom liv betyr mer enn penger, så må man innrømme at penger også betyr endel når så mange valper mistes.)

Er nå glad for at jeg holdt meg til tørrforet og ikke gikk over til VH...Chicka som ikke har det beste immunforsvaret hadde vel blitt dårlig med en gang. (lenge leve HILLS!!!)

Jeg quoter meg selv, for jeg syntes det hadde vært en god ide å gå til TV2 hjelper deg, men jeg har ikke faxet eller hatt noen kontakt med dem, sånn at ikke noen tror det er jeg som har gjort det siden jeg syntes det var en god ide. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg quoter meg selv, for jeg syntes det hadde vært en god ide å gå til TV2 hjelper deg, men jeg har ikke faxet eller hatt noen kontakt med dem, sånn at ikke noen tror det er jeg som har gjort det siden jeg syntes det var en god ide. :icon_redface:

Det er ikke Tv2 som har blitt kontaktet, Renate A, men fôrprodusenten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, slapp av. :icon_redface:

Dessuten er det meg fôrprodusenten har beskyldt for denne diskusjonen, ingen andre. Men det lever jeg greit med. :P

Du har jo vært ute en vinter natt før du.. :P

Å beskylde en trådstarter syntes jeg blir søkt, jeg syntes heller det er bra så man får info om at et fôr som er så mye omtalt, faktisk ikke er så bra som man trodde.

Så for meg får du iallefall en stjerne i boka. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man evt. visste at det ikke var noen innholdsfortegnelse på forpakningene med dette fôret da vi begynte å bruke det, fratar ikke produsenten plikten til å ha en skikkelig innholdsfortegnelse på hver forpakning. Man kan ikke overstyre Norges Lover ved å unnskylde seg med at dette visste kunden fra før. Det er produsentens plikt å sørge for at disse lovene overholdes.

Det er ikke snakk om å overprøve lovverket (Eu's regelverk om jeg skal være pirkete), men at man selv har ansvar for hva man velger å putte i hundene sine. De som har valgt å fore med dette fôret har, nettopp, valgt det selv :icon_redface: til tross for manglende deklarasjon. Det vil jeg tro er et holdbart argument i retten.

Poenget mitt i det avsnittet du har quotet en liten del av, er at man ikke kommer noen vei med å kontakte underholdningskanalen Tv2. Man kommer ingen vei fordi man ikke har blitt påtvunget et produkt, men selv har valgt å kjøpe og bruke det vel vitende om at deklarasjonen manglet.

Så vil jeg legge til at dersom man skal gå til noen som helst med en slik sak, så er det Mattilsynet som er rette instans og ikke Tv2 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke planer om å begi meg innpå noen diskusjon om rettsvesenet her til lands, for den kan bli lang. Men jeg må nok en gang understreke at her har ingen blitt påtvunget noe man ikke ville ha... :rolleyes: Fri vilje, vet du. En slik sak ville i ni av ti (om ikke ti av ti) tilfeller ha endt i forlik. Nok om det.

Forøvrig, Tv2 støtter ikke opp rundt noen andre enn seg selv. De bryr seg kun om god underholdning og seertall, og vinkler programmet sitt deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...