Gå til innhold
Hundesonen.no

farge på hunder

tm100021

Recommended Posts

Skrevet

Har hunden din forandret seg mye i fargen?

Serchaj har, når han var liten til ca 6-7 måneder var han mørk brindle.. så ble han mer rød/brindle.. Og nå er han krem/gul brindle.

Skrevet

Syns rex har forskjellig farge hele tiden, flere nyasner av rød/brun. Når han var valp var han mer rød, nå er han ordentlig brun forran, lyse partier på ryggen, Og litt lysere farge bak.

han har også tykkere pels bak :innocent:

Skrevet

Med schäfer er dette vanlig. De er ganske svarte når de er valp. Etterhvert så får de den fargen de skal ha.

Skrevet

kanksje ikke akkurat farge, men da jeg hentet Henrik hadde han en slags misformet Mikkemus svart tegning på ryggen.Den er borte nå..

Den hvite tverrstripa på hodet hans har også hatt varierende bredde.En stund var den faktisk helt borte..

Skrevet

Tispen min (svart/hvit bc) er blitt litt brun nå :innocent: Noen steder ;) Ellers begynner de hvite hårene å komme rundt munnen :rolleyes:

Hun fjernet også en føflekk på hodet. Så nå har hun en hvit rund flekk der :P

Skrevet

Hun har vel forsåvidt ikke forandret farge, men etterhvert når hun som valp/unghund fikk litt mer underull var den brun og ikke svart. Ellers så er overhårene/dekkhårene fremdeles like kullsvarte som de alltid har vært. Hun kommer nok ikke til å forandre fargen på pelsen, bortsett fra grå hår i ansiktet når hun blir gammel da selvsagt.

Skrevet

Veldig!

Jóga var helt mørk da jeg fikk henne (mørk underull og svarte dekkhår), så ble hun lys gul med lange svarte dekkhår, helt til voksenpelsen begynte å komme. Da ble hun mørk rød og mer og mer skygget etterhvert. Nå er hun guloransj på sidene, litt lysere i ansiktet (mørk hvete), og rød og sort (skygget) på ryggen og nakken...

Saeta var mørk som nyfødt, så ble hun lys, nesten hvetefarget helt til hun begynte å få voksenpels. Da ble hun mer rødgylden. Det er hun fremdeles, men har fått endel svart pels rundt manken og på halen (litt skygget men ikke mye)...

Skrevet

Diego var lys,lys krem som valp, nå er han mørk rød.

Noe som er unormalt for Chows..

Cody, han var nesten helt sort som valp.

Men ser Brindle i han mer nå. :innocent:

Skrevet

Nei, ikke noe spessielt. Ero var svart når jeg fikk han og han er svart nå også. Det hvite forrandrer seg fort, alt etter som hvor skitten han er.

Skrevet

Nei har ikke forandret farge, bortsett fra at han har blitt litt mørkere på ørehåret hvor han var brunere før. Han har en mørk mørk brunfarge nå, som nesten ikke vises at er en annen farge annet en i godt lys.

Skrevet

Da jeg kjøpte Lara hadde hun en hvit stripe fra midten av hodet og ned i nakken som ble bredere nedover. Den er helt borte nå ;) Det gjør egentlig ikke noe, men det var litt stilig for Ebbe har lik :innocent:

Skrevet

Santoz pels har alltid vært "rød" men med tiden har det blitt mer intens og mer rust rød enn det var. Penere med andre ord. :innocent:

Skrevet

:innocent: Loke har fått hvitt sjegg og bart alt han! Det må ha kommet veldig nylig for jeg så det ikke før jeg så bildene av han fra søndagen...:

loketurvrfin.jpg

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan Balder så ut som valp, men han var mørk, mørk brun når jeg fikk han og nå er han kullsvart. Det er nok p.g.a at han var utehund og har blitt lysnet i solen, nå er han jo inne.

Ellers så får han grå(husky) underull om vinteren i nakken, ellers har han ingen eller svart underull.

Skrevet

:P:( vell de ble født hvit og helt uten pigmenter, så etter 1-3 uker (alt etter som) så ble de svarte på snute, rundt øyner og på poter, men fremdeles like hvite. :(

Etterhvert som de vokser så holder de fremdeles på den hvite fargen mens poter snute og øyelokksrader er svarte, noen har også svarte klør. :P B)

Vell det var en beskrivelse på mine hvite hunder som ALDRI blir grå i pelsen(det går jo ikke an å se om de begynner å bli gammle) :icon_redface::D;)

Skrevet

Buffy endret faktsik utrolig mye farge etter hun ble voksen også... På det første bildet her er hun vel rundt 3 år tror jeg, på de siste er hun 5 og 6.... Og som valp var hu jo en svart dott bare nesten.

VELDIG mye lysere tegninger i ansiktet, og mørkere rødbrun på resten av kroppen. Da hu var rindt 2-3 år var hu jo helt lys på det lyse... merkelig det der egentlig

06.jpg

09.JPG

24.JPG

Skrevet

På wheatens er dette vanlig, de blir født mørkebrune(de fleste hvertfall) og med svart maske på snute og ører og gjerne en svart stripe langs ryggen. Etterhvert som de blir eldre blir de lysere og ved 1-2år blir de mørkere igjen til de ved 3 1/2års alder har riktig farge.

napatitten.jpg

Nena

Et veldig dårlig bilde av mor med valper(Dolly-Oscar sitt kull)

http://i2.photobucket.com/albums/y13/krist...lymedvalper.jpg

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...