Gå til innhold
Hundesonen.no

forskjellige hunderaser og inteligens


dorab01

Recommended Posts

Hei

Hva er deres mening om hvilken som er den inteligenteste hunderasen? Vi (de fleste) har sett den listen over de inteligenteste hundene. Border colli og så puddel. Og på siste plass var det afgansk mynde og shi tzu. HVa er deres mening er de siste hundene rett og slett for dumme for trening? Eller hva målte de testen etter? Jeg personlig er ikke sikker på om jeg hadde satt border collien som mest inteligent, da den etter min mening ofte gjør "uinteligente" ting. Så hva er deres mening finnes det smartere hunderaser en andre? og hvis ja/nei hva kjennetegner denne smarteheten og /eller dummheten seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man kan bruke ordet "smart" om en hund.

Er min hund like lettlært eller arbeidsvillig som en border collie eller en schæfer? Nei.. Er hun dum av den grunn? Nei!

Raser har gjennom årene blitt brukt til maange forskjellige ting, og utviklet seg deretter.. Derfor får man "smarte" raser som lærer på få repetisjoner og jobber for svakere belønning, og "dumme" raser som er mer selvstendige og vanskeligere å motivere. Men jeg syns ikke man kan kalle dem dumme av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trur rett og slett ikke det er mulig og lage en slik liste. altså, ikke en som faktisk stemmer. jeg trur ikke på slike lister. en afghaner har sine områder bc`en ikke har. ikke alle hunder egner seg til lydighet, men det behøver ikke si at den er dum, eller ikke inteligent.

mener jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om en slik test siden jeg ikke vet hvordan de setter rangeringen. Men jeg tror ikke at en slik test ville blitt helt rett uansett fordi jeg mener at intelligens som oftest ikke er rasebetinget men individbetinget. Og selv om en rase ikke gidder å jobbe for en tørr frolic så vil det ikke si at den ikke er intelligent. Man kan kanskje få en indikasjon på intelligensen etter hvor flink de er til å løse problemer eller noe slikt. Men det kan hende det er det de gjør på slike tester? Vet ikke jeg hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kanskje få en indikasjon på intelligensen etter hvor flink de er til å løse problemer eller noe slikt. Men det kan hende det er det de gjør på slike tester? Vet ikke jeg hvertfall :)

Tror det er det de hevder å gjøre på slike tester i hvert fall - men som du selv sier, hvor raskt en hund løser et "problem" kommer vel også litt an på hvor motivert den er for å løse "problemet" - og dessuten hvor ofte den har bli satt til å løse (lignende?) "problemer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskuterte akkurat dette forleden dag, artig det ble tatt opp. Personlig mener jeg man egentlig kan snu listene på hodet. Om man ser på en av disse standardlistene over dumme hunder så er det gjerne en setter eller to, et par mynder (alltid en afgahner) og så varierer resten litt, raser som blir sett på som sære, egne, egenrådige etc. Er det ikke nettopp disse som er de kloke da, sett fra naturens side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med dere andre her inne.. :)

Synes ikke man kan lage en definisjonen smart eller dum på en rase, basert på lydighetsferdigheter. En hund som kan løse ulike oppgaver raskt, og som viser at den har logikk (har ingen eks. på øvelser) viser vel heller tegn på at den er smart? Vanskelig forklart her men. Det er andre ting enn lydighet som spiller inn.

Tror i alle fall det ikke lar seg gjøre å sette opp noen korrekt liste over hvilke raser som er smartest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... intelligens kommer vel litt an på sammenheng også?

Hvis man tenker seg tre hunder som kommer bort fra eierne:

Afghaneren som dreper og spiser haren (dette skjer litt før pelsen har tovet seg såpass at hunden går seg vill i den)

Border collien som gjeter haren

Fuglehunden som ikke enser haren, men søker etter en fugl å ta stand på - og der ble den stående, gitt!

- hvilken er smartest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg hva jeg vil om:)

For og ta et eksempel har jeg en shih tzu selv,og maken til inteligent hund har jeg sjelden sett.. Han er ikke spesielt lærervillig nei,da bør belønningen være veldig god. Derimot lærer han alt han kan ha bruk for senere.

Eksempel: Han lytter mye til hva vi sier,jeg har aldri sagt "gå på kjøkkenet" til han,men en dag jeg kastet ball med han inne havnet ballen på kjøkkenet,han så den ikke så han virret i andre enden av huset. "Gizmo" sa jeg,"gå på kjøkkenet og finn ballen",han så på meg et sekund så tittet han på kjøkkenet. "ja,kjøkkenet" sa jeg,da løp han inn på kjøkkenet og fant ballen,da han kom tilbake fikk han selvfølgelig masse ros og vi lekte mye mer. Han liker og leke,ergo:han tjente på det.

En shih tzu f.eks er en veldig selvstendig rase,han vi har kan lære det meste veldig fort,hvis belønningen er god nok og han føler for det selv. Derimot gidder han ikke gjøre noe han synes er kjedelig,uansett egentlig.

Så jeg kunne godt tenkt meg og vite hvordan man kan måle intlegens på hunder.

Jeg ser på det som nær sagt umulig.- Det kommer ann på individet,hva de har og jobe for osv..

Noen jeg kjenner mente Gizmo var dum,han kunne jo ikke sitte engang! Stor var forbauselsen da guten gikk i gangen og fant leken sin da jeg spurte om han ville leke med knuta. Jeg hadde ikke nevnt hvor den lå og den lå bak noen sko,så den var ikke enkel og se.. Nei,det finnes ikke dumme raser,om det finnes dumme individer derimot tenker jeg ikke uttale meg om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... intelligens kommer vel litt an på sammenheng også?

Hvis man tenker seg tre hunder som kommer bort fra eierne:

Afghaneren som dreper og spiser haren (dette skjer litt før pelsen har tovet seg såpass at hunden går seg vill i den)

Border collien som gjeter haren

Fuglehunden som ikke enser haren, men søker etter en fugl å ta stand på - og der ble den stående, gitt!

- hvilken er smartest?

Veldig enig.

Forøvrig så anser ikke jeg en border collie for smart, men lærevillig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..jeg har en rase som er så dum at den gjør stort sett alt jeg ber han om for en neve snø, men samtidig er han også smart nok til å åpne alt som er av dører, åpne skuffer, manipulere omgivelsene etc..Jeg tror man må skille på de hundene som er lette å fortserke og dermed lette å trene, de hundene som er smarte av seg selv og de som er begge deler.

Katta mi er minst like smart som Loke men det kunne overhodet ikke fallt henne inn å la seg dressere på noen måte ,hun dresserer heller oss..(litt som en mynde eller? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med intelligens avhenger av mange faktorer både på hunder og mennesker.

Hvis vi skal ta mennesker først - jeg tok en IQ - test på nettet engang. denne testen inneholdt en del logikkoppgaver, noe som ikke er helt min sterkeste side.

Så i følge testen, har jeg knapt nok intelligens til å kunne åpne en dør og i hvert fall ikke klare meg på skolen.

Men jeg hadde jo bare seksere på videregående??? Styrke på et annet område - ja.

Jeg har tidligere både hatt polarhunder og en belger og disse rasene vil nok noen strides om i henhold til hven¨m av dem som er smartest.

Og det er jo selvfølgelig en radikal forskjell. Belgeren Zico var veldig fokuser på meg, det var lett å fange oppmerksomheten hans og lett å lære han ting.

Han hadde en sterk evne til - om du kan kalle det - refleksjon rundt de oppgavene jeg stilte og var i det store og det hele en tydelig og lettformelig hund.

Polarhundene mine var og så svært smarte, men ikke på den samme måten. De brukte ikke denne tanken å refleksjonen på samme måten, fordi det ikke var nødvendig for dem. De var nærmere sine instinkter og handlet på vilje av hva instinktene sa dem. Sulten? Da må vi drepe et dyr eller varsle lederen om at vi trenger mat. Kald elv? Den må vi bakse oss fort over fordi det er ubehagelig i det kalde vannet.

Agilitytrening - hva er vitsen??? Det står jo ikke om livet liksom.

Og dermed snudde Spizy rompa til og gikk og la seg.

Et annet trekk jeg registrerte er graden av fokus.

Zico hadde et innoverrettet fokus, mot meg og gikk aldri langt fra meg på tur. Spitzy og Sonny hadde oppmerksomheten rettet mot omgivelsene, og syntest av og til å nærmest filtrere alle innntrykkene i naturen gejnnom seg, registrere og analysere dem.

To vidt forskjellige former for intelligens - drt var det jeg skulle fram til selv m jeg pratet meg litt ut på vidda her. Noen hunder er også VELDIG FLINKE til det de er flinke til, mens noen er litt flinke i alt.

PUH! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De med hunder øverst på lista syns denne undersøkelsen er veeeldig bra og stemmer, og de som har hunder langt nedpå listen syns dette bare er tullball! :)

kanskje fordi vi med hunder langt nedpå lista vet at våre hunder ikke er dumme? :P:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De med hunder øverst på lista syns denne undersøkelsen er veeeldig bra og stemmer, og de som har hunder langt nedpå listen syns dette bare er tullball! :)

[/quote

Hei

Jeg er lit enig med deg. Jeg har en hnd som er forholdsvis høy på lista ligger vel rundt 12-13 plass. Og en av de smarteste mini hundene. Og jeg ser tydelig forskjell fra de to shi tzu guttemne jeg passer vær dag. Jeg har passet de i over et år nå så jeg er godt kjent med dem. Så feks. alle fire hundene går utenfor gjerdet. Problemet: hundene er utenfor, "mamma" er innenfor og roper.

Løsning: Yorkiene: Løper tilbake til det stedet de kom fra og løper så tilbake til mamma

shi tzuene: prøver først å løpe gjennom gjerdet så surrer dem spørrende rundt og til slutt setter de seg og piper.

Denne historien har gjentatt seg mange ganger og de har forstatt ikke lært seg det

HVa sier dere hvem hund er "smartest" bedre problem løsning?

Ps. alle fire hundene er veldig ivrige for å komme til mamma. Det er ikke det at de to andre ikke gidder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes lista er tullball jeg. Er jo egentlig veldig individuellt på hundene ikke rasene. Noen raser er mer lettlærte enn andre raser ja, men ikke smartere.

Jeg har jo en BC, har hørt mange si at det er jo ingen utfordring, og at det ikke er noe problem å trene han. Kan jo alt fra før av han :rolleyes: Vel det stemmer ikke akkurat med min iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom plutselig på at Loke pleier å stå å tilby atferder på utsiden av stuevinduet når han ser jeg kutter opp godbiter på kjøkkenet :)

Han skjønner ikke at han ikke kan få noe igjennom ruta og så faller det ham ikke inn å g bort til hveranda døra og be om å komme inn liksom..Hvor høyt står Belgere på lista igjenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er det vel ingen skam i og ha en treg/dum hund? Finnes da "dumme" mennesker også,men foreløpig har jeg enda ikke sett en eneste person eller hund som ikke har sine områder. :)

Jeg skulle nå fortsatt likt og ha sett/hørt hvordan en slik liste blir satt opp,hvordan hundene blir testet osv.. At BC ligger som en av de smarteste hundene har jeg også hørt,men det var mer basert på lærervillighet.

Og det er noen år siden så for alt jeg vet kan det være et løst rykte. Jeg har aldri sett et bevis på en slik test(ikke at det intresserer meg stort men...).

Uansett synes jeg folk bør være fornøyd med sin hund slik den er.. Om ikke annet kan man vel si at de fleste(alle?) bringer glede og utfordringer inn i et menneskes liv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg har sett er satt opp på bakgrunn av hvor fort rasene lærer seg kommandoer, og i hvilken grad de adlyder dem på "første forsøk". Har ikke sett noe om innlæringsmåte osv.

Det er vel først og fremst en rangering over "dresserbarhet"? Intelligens er kanskje ikke det rette ordet, i alle fall ikke sammenlignet med hvordan den måles på mennesker (problemløsning, se logiske sammenhenger osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...